Prima pagină » Cele mai mari patru companii tech vor cheltui 344 miliarde dolari pe AI

Cele mai mari patru companii tech vor cheltui 344 miliarde dolari pe AI

Cele mai mari patru companii tech vor cheltui 344 miliarde dolari pe AI
Cele mai mari patru companii tech vor cheltui 344 miliarde dolari pe AI / Foto: Unsplash

Cele mai mari patru companii tech din Silicon Valley pariază masiv pe modele lingvistice mari, dar costurile și limitele tehnice ridică semne serioase de întrebare.

Giganții tech mizează pe modelele mari

Investitorii nu ar trebui să-și pună toate ouăle într-un singur coș, dar Silicon Valley pariază într-un singur mod pe AI. Toți sunt interesați aproape obsesiv de modelele mari. Anul acesta, cele mai mari patru companii tech vor cheltui 344 miliarde dolari în acest sector, mai ales pentru centre de date care antrenează modele lingvistice mari, precum ChatGPT, scrie Bloomberg. Cheltuielile nu sunt în totalitate inutile, comentează sursa citată. Chatboții pentru uz personal cresc rapid și unele startup-uri AI încep să devină profitabile.

Cifra de 344 miliarde de dolari reprezintă estimarea cheltuielilor cumulate ale celor patru mari companii tehnologice – Microsoft, Amazon, Alphabet (Google) și Meta – pentru infrastructura AI în anul 2025. Această sumă include investițiile în centre de date, servere, cipuri și energie necesare pentru antrenarea și rularea modelelor de limbaj mari (LLM) precum ChatGPT.

Cele mai mari patru companii tech au alocat sume uriașe

Estimările provin din analize financiare și rapoarte ale agențiilor Bloomberg și Reuters, care au evaluat bugetele anuale ale fiecărei companii și au calculat totalul cheltuielilor pentru AI. Microsoft a alocat 24,2 miliarde de dolari în primul trimestru al anului fiscal 2026 și plănuiește să cheltuiască până la 30 de miliarde de dolari în al doilea trimestru. Amazon a cheltuit 31,4 miliarde de dolari în ultimul trimestru, aproape dublu față de anul precedent. Alphabet a majorat prognoza de cheltuieli pentru 2025 la 85 de miliarde de dolari, iar Meta a crescut estimările pentru cheltuieli de capital în 2025 și a avertizat că cheltuielile vor crește și mai rapid anul viitor.

Aceste investiții sunt alimentate de cererea explozivă pentru modele AI generative, care necesită resurse computaționale masive. DOpenAI a semnat un contract de 300 de miliarde de dolari cu Oracle pentru a construi centre de date care vor consuma 4,5 gigawați de energie, suficient pentru aproximativ patru milioane de locuințe, scrie WLS.

Peste 700 de milioane de oameni folosesc ChatGPT săptămânal

Modelele lingvistice mari sunt prima tehnică AI adoptată la scară largă: peste 700 milioane oameni folosesc ChatGPT săptămânal. Însă istoria arată că atunci când te fixezi pe o singură soluție s-ar putea să pierzi. A demonstrat-o deja BlackBerry sau Yahoo. O abordare nouă în AI ar putea răsturna capitalul cheltuit pe tehnologia chatboților, comentează Guardian. DeepSeek din China a demonstrat că modele mai mici, eficiente, pot surprinde piața și pot modifica regulile jocului.

Cele mai mari companii tech revin la idei pre-deep learning

Explorarea AI combină învățăturile trecute cu idei noi, iar căutarea mașinilor super-inteligente cere abordări diverse din partea celor mai mari patru companii tech. Unele start-up-uri, cum ar fi Covariant, construiesc soft pentru percepția spațiului, nu doar recunoașterea pattern-urilor în date. Atman Labs revine la idei pre-deep learning, inspirându-se din eforturile Google DeepMind cu AlphaGo și reinforcement learning.

Au apărut fisuri în teoria modelelor mari, începând de la costurile uriașe și randamentele în picaj. Modelele recente sunt doar vag mai bune decât cele vechi. Halucinațiile persistă, afectând adoptarea în anumite domenii sensibile, cum ar fi sănătate și drept. Un studiu publicat de Nature arată că raționamentul social depinde de un set extrem de mic de caracteristici, iar mici ajustări pot rupe modelele. OpenAI a recunoscut că protecțiile ChatGPT pentru persoane vulnerabile pot eșua în conversații lungi, narativă împărtășită de giganții tech.

Lumea este 3D și urmează legi fizice

Fei-Fei Li subliniază că limbajul nu există în natură. Fei-Fei Li este o cercetătoare de renume în domeniul inteligenței artificiale, cunoscută pentru contribuțiile sale în viziunea computerizată și pentru crearea ImageNet. Într-o discuție recentă, ea a subliniat limitările modelelor lingvistice mari (LLM), afirmând că „nu există limbaj în natură” și că limbajul este o construcție umană generativă. Această perspectivă reflectă o abordare critică față de dependența excesivă de limbaj în dezvoltarea inteligenței artificiale.

Lumea este 3D și urmează legi fizice. Modelele lingvistice sunt doar semnale generate, nu au nicio formă de înțelegere a mediului fizic. Alex Karp critică i el supra-aprecierea LLM-urilor. Alex Karp este cofondatorul și CEO-ul Palantir Technologies, o companie americană specializată în analiza datelor pentru guverne și organizații private. În cadrul conferinței AIPCon 8, Karp a declarat că Silicon Valley a supraevaluat modelele lingvistice mari (LLM).

Fundătura mașinilor inteligente?

Yann LeCun numește LLM-urile un „dead end”, fundătura mașinilor inteligente. LLM-urile nu vor dispărea, dar istoria pieței arată că există pericole atunci când ești obsedat de o singură soluție, comentează Guadia. Investitorii și companiile trebuie să rămână atenți la inovații și la schimbări neașteptate în tehnologie.

Alte articole importante
Ford și-a „măcelărit” mașinile electrice din cauza lui Trump
Ford și-a „măcelărit” mașinile electrice din cauza lui Trump
Anularea de către Ford a producției și dezvoltării modelului electric F-150 Lightning nu a fost o mare surpriză.  Fabrica de vehicule electrice din Tennessee va fi transformată într-una de camioane Ford a decis să își reconsidere planurile pentru vehiculele electrice pe fondul pierderilor financiare și al politicilor președintelui american Donald Trump. Producătorul auto pariază acum […]
Războiul pentru locuințe continuă: Airbnb amendată cu 64 de milioane de euro în Spania
Războiul pentru locuințe continuă: Airbnb amendată cu 64 de milioane de euro în Spania
Airbnb a primit o amendă uriașă în Spania. Autoritățile spaniole au adoptat o abordare restrictivă în ceea ce privește locuințele pentru turiști. Spania a amendat Airbnb pentru promovarea unor cazări fără licență Autoritățile spaniole au amendat platforma online de închirieri de vacanță Airbnb cu 64 de milioane de euro, printre altele, pentru promovarea unor cazări […]
Trei sferturi dintre românii „conectați” își fac cumpărăturile online
Trei sferturi dintre românii „conectați” își fac cumpărăturile online
Cumpărăturile online au devenit o obișnuință pentru nu mai puțin de trei sferturi dintre românii conectați la internet. Datele recente arată că, în prezent, e-commerce-ul nu mai reprezintă o excepție, ci o practică larg răspândită, în mediul urban, dar și în cel rural. Aproape 75% dintre românii care au acces la internet își fac cumpărăturile […]
ANALIZĂ
Dragoste digitală: tot mai mulți japonezi aleg relații fictoromantice
Dragoste digitală: tot mai mulți japonezi aleg relații fictoromantice
Tot mai mulți japonezi aleg să dezvolte relații fictoromantice, pe fondul schimbărilor sociale și al singurătății tot mai accentuate. Nunțile cu personaje virtuale au devenit o industrie specializată în Japonia, organizatorii organizând în medie o ceremonie pe lună. Fenomen social în Japonia: femeile nipone dezvoltă relații fictoromantice cu AI Într-o sală de ceremonii din vestul […]
GPT-Image 1.5 este noul rival pentru Nano Banana Pro
Companii
GPT-Image 1.5 este noul rival pentru Nano Banana Pro
OpenAI a lansat noua versiune GPT-Image 1.5 a modelului său de generare a imaginilor, care promite performanțe îmbunătățite. Noul model de generare a imaginilor de la OpenAI apare pe fondul competiției tot mai acerbe cu Gemini de la Google și al așteptărilor crescute pentru imagini AI gata de utilizare în producție. OpenAI lansează versiunea GPT-Image […]
Amazon pregătește o investiție de miliarde de dolari în OpenAI
Companii
Amazon pregătește o investiție de miliarde de dolari în OpenAI
Potrivit unor surse din industrie, Amazon ar analiza o investiție semnificativă în OpenAI, evaluată la circa 10 miliarde de dolari. Negocierile arată capacitatea companiei californiene de a colabora pe scară largă după restructurare. Această mișcare ar putea întări parteneriatele tehnologice și dezvoltarea de aplicații pe bază de inteligență artificială la scară largă în ecosistemul OpenAI. […]