Prima pagină » Comerțul românesc bifează o creștere de 4% în T1, comparativ cu 2024

Comerțul românesc bifează o creștere de 4% în T1, comparativ cu 2024

Comerțul românesc bifează o creștere de 4% în T1, comparativ cu 2024

Retailul românesc începe anul 2025 cu motoarele turate la maximum! Cifrele oficiale arată o creștere semnificativă a afacerilor din comerț, ceea ce înseamnă că puterea financiară a crescut semnificativ în majoritatea sectoarelor. Cu toate acestea, nu toate segmentele au avut parte de aceeași evoluție spectaculoasă. 

Retailul ia avânt: creștere de 4% în primul trimestru din 2025

Conform datelor publicate de Institutul Național de Statistică, comerțul cu amănuntul din România (cu excepția autovehiculelor și motocicletelor) a înregistrat o creștere de 4% în primele trei luni ale anului 2025, comparativ cu aceeași perioadă din 2024, după ajustarea pentru numărul de zile lucrătoare și sezonalitate. 

Principalul motor al creșterii a fost segmentul produselor nealimentare, care a înregistrat un salt spectaculos de 7,8%. De asemenea, comerțul cu carburanți a crescut cu 4,2%. În schimb, vânzările de alimente, băuturi și tutun au scăzut cu 2%, ceea ce semnalează o posibilă schimbare în comportamentul de consum al românilor.

Martie 2025, o lună de foc pentru vânzări. Creșterile lunare devin din ce în ce mai mari

Luna martie a acestui a adus o adevărată explozie a vânzărilor. Comparativ cu februarie 2025, cifra de afaceri a crescut cu 12,7% (serie brută), impulsionată de majorări de două cifre la toate categoriile de produse. Produsele nealimentare au condus detașat (+14,3%), urmate de produsele alimentare, băuturi și tutun (+13,3%) și carburanți (+7,2%).

Totuși, după ajustările statistice, cifrele spun o altă poveste: o ușoară scădere generală de 0,3%, cauzată de o diminuare a vânzărilor de carburanți (-2,2%), în timp ce vânzările de produse nealimentare au crescut modest, cu 0,8%, iar cele alimentare au stagnat.

Care este diferența dintre martie 2025 și martie 2024

Raportat la luna martie a anului 2024, afacerile din comerțul cu amănuntul au crescut cu 4,9% (serie brută). În centrul acestui avans s-au aflat din nou produsele nealimentare, cu o creștere de 11,6%, semn că românii investesc tot mai mult în bunuri de folosință îndelungată cum ar fi îmbrăcăminte, electrocasnice sau alte produse non-alimentare. 

Carburanții au crescut ușor (+0,9%), dar vânzările de alimente, băuturi și tutun au scăzut cu 1,3%, o tendință ce poate indica fie o reorientare către produse mai ieftine, fie o reducere generală a consumului în acest segment. În seria ajustată, creșterea totală a fost de 3,4%, în principal datorită avansului de 8,4% la produsele nealimentare și 0,6% la segmentul alimentar, în timp ce carburanții au suferit o scădere de 2,3%.

 

Alte articole importante
Germania își ridică o armată „înspăimântătoare”
Germania își ridică o armată „înspăimântătoare”
Germania își construiește prima brigadă blindată permanentă în străinătate după al Doilea Război Mondial. Cheltuielile militare ating niveluri istorice. Revoluția Bundeswehr și angajamentele NATO Pe 22 mai, localnicii din Vilnius au salutat trecerea tancurilor germane pe străzi, un simbol al legăturilor strânse cu NATO. Brigada 45 Panzer, denumită „Lithuania”, va ajunge la 5.000 de militari […]
Unde se ridică un mega-oraș de peste 180 miliarde $ (VIDEO)
Unde se ridică un mega-oraș de peste 180 miliarde $ (VIDEO)
Pe malul Mării Mediterane ia naștere un mega-oraș de peste 180 miliarde $, care va deveni un hub urban și economic de referință în regiune. Proiectul combină infrastructură ultramodernă, facilități rezidențiale și comerciale și concepte inovatoare de dezvoltare urbană, marcând o nouă eră a metropolelor globale. Cel mai scump proiect urban va fi ridicat în […]
Costul iluziilor: cinci tipuri de „lux” pe care Europa nu și le mai permite
Costul iluziilor: cinci tipuri de „lux” pe care Europa nu și le mai permite
Europa se confruntă cu o criză structurală și trebuie să înțeleagă că modelul său economic și geopolitic nu mai este sustenabil, scriu analiștii The Economist. Războiul, protecționismul și stagnarea economică sunt dovezi ale costurilor antrenate de politicile sale de autosuficiență. Ca o familie nobiliară care își maschează conturile goale, Europa trebuie să renunțe la luxurile […]
Cum arată croaziera de 15.000 de euro pentru care românii plătesc tot mai des să ajungă la capătul lumii
Cum arată croaziera de 15.000 de euro pentru care românii plătesc tot mai des să ajungă la capătul lumii
Tot mai mulți români aleg să-și petreacă vacanțele la capătul lumii, într-un loc unde liniștea absolută întâlnește aventura pură. Antarctica, considerată ultima frontieră turistică a planetei, devine noua destinație de vis pentru călătorii români cu spirit de explorator. O croazieră de expediție, în valoare de nu mai puțin de 15.000 de euro, promite o experiență […]
Trenul Orient Express revine în Italia cu o experiență de lux de 24 de ore. Cât costă călătoria
Trenul Orient Express revine în Italia cu o experiență de lux de 24 de ore. Cât costă călătoria
Italia pune din nou pe şine un nou simbol al eleganței și nostalgiei anilor ’50-’60. Trenul La Dolce Vita Orient Express, un hotel de lux pe șine, promite o experiență unică între design retro, gastronomie de top și peisaje spectaculoase. Preţurile încep de la 3.500 de euro de persoană. Călătoria începe la Roma, în stil […]
În ce țară sunt produse faimoasele cosmetice coreene?
În ce țară sunt produse faimoasele cosmetice coreene?
Coreea de Sud este al treilea exportator mondial de produse cosmetice, după Franța și Statele Unite. Exporturile sud-coreene de cosmetice au crescut de la 650 milioane de dolari în 2011, la 4 miliarde în 2017 și 10 miliarde în 2024. Performanța excepțională a Coreei este susținută de faimosul concept K-beauty, un ritual care pendulează, de […]