Prima pagină » Comerțul românesc bifează o creștere de 4% în T1, comparativ cu 2024

Comerțul românesc bifează o creștere de 4% în T1, comparativ cu 2024

Comerțul românesc bifează o creștere de 4% în T1, comparativ cu 2024

Retailul românesc începe anul 2025 cu motoarele turate la maximum! Cifrele oficiale arată o creștere semnificativă a afacerilor din comerț, ceea ce înseamnă că puterea financiară a crescut semnificativ în majoritatea sectoarelor. Cu toate acestea, nu toate segmentele au avut parte de aceeași evoluție spectaculoasă. 

Retailul ia avânt: creștere de 4% în primul trimestru din 2025

Conform datelor publicate de Institutul Național de Statistică, comerțul cu amănuntul din România (cu excepția autovehiculelor și motocicletelor) a înregistrat o creștere de 4% în primele trei luni ale anului 2025, comparativ cu aceeași perioadă din 2024, după ajustarea pentru numărul de zile lucrătoare și sezonalitate. 

Principalul motor al creșterii a fost segmentul produselor nealimentare, care a înregistrat un salt spectaculos de 7,8%. De asemenea, comerțul cu carburanți a crescut cu 4,2%. În schimb, vânzările de alimente, băuturi și tutun au scăzut cu 2%, ceea ce semnalează o posibilă schimbare în comportamentul de consum al românilor.

Martie 2025, o lună de foc pentru vânzări. Creșterile lunare devin din ce în ce mai mari

Luna martie a acestui a adus o adevărată explozie a vânzărilor. Comparativ cu februarie 2025, cifra de afaceri a crescut cu 12,7% (serie brută), impulsionată de majorări de două cifre la toate categoriile de produse. Produsele nealimentare au condus detașat (+14,3%), urmate de produsele alimentare, băuturi și tutun (+13,3%) și carburanți (+7,2%).

Totuși, după ajustările statistice, cifrele spun o altă poveste: o ușoară scădere generală de 0,3%, cauzată de o diminuare a vânzărilor de carburanți (-2,2%), în timp ce vânzările de produse nealimentare au crescut modest, cu 0,8%, iar cele alimentare au stagnat.

Care este diferența dintre martie 2025 și martie 2024

Raportat la luna martie a anului 2024, afacerile din comerțul cu amănuntul au crescut cu 4,9% (serie brută). În centrul acestui avans s-au aflat din nou produsele nealimentare, cu o creștere de 11,6%, semn că românii investesc tot mai mult în bunuri de folosință îndelungată cum ar fi îmbrăcăminte, electrocasnice sau alte produse non-alimentare. 

Carburanții au crescut ușor (+0,9%), dar vânzările de alimente, băuturi și tutun au scăzut cu 1,3%, o tendință ce poate indica fie o reorientare către produse mai ieftine, fie o reducere generală a consumului în acest segment. În seria ajustată, creșterea totală a fost de 3,4%, în principal datorită avansului de 8,4% la produsele nealimentare și 0,6% la segmentul alimentar, în timp ce carburanții au suferit o scădere de 2,3%.

 

Alte articole importante
F-47, avionul stealth al viitorului: mai rapid și mai eficient decât un F-35
Companii
F-47, avionul stealth al viitorului: mai rapid și mai eficient decât un F-35
Reprezentanții Forțelor Aeriene ale SUA au dezvăluit detalii relevante despre viitorul avion de luptă de generația a șasea F-47, care va fi lansat până la finalul deceniului. Anunțul a fost făcut în contextul extinderii capacităților de putere aeriană ale US Air Force pentru a face față amenințărilor emergente la nivel global. Avionul F-47 va avea […]
Gardienii digitali ai Vaticanului: Cine protejează Sfântul Scaun de atacuri cibernetice
Gardienii digitali ai Vaticanului: Cine protejează Sfântul Scaun de atacuri cibernetice
Odată cu alegerea Papei Leo al XIV-lea, Vaticanul se confruntă nu doar cu provocări spirituale și diplomatice, ci și cu amenințări tot mai sofisticate în spațiul digital. Pentru a apăra Sfântul Scaun de atacuri cibernetice, a luat naștere în 2022 un grup dedicat de voluntari, numit Vatican CyberVolunteers, format din aproximativ 90 de specialiști în […]
Vacanțele europene din 2025 se reinventează: wellness, natură și experiențe unice, dar cursul valutar decide destinația
Vacanțele europene din 2025 se reinventează: wellness, natură și experiențe unice, dar cursul valutar decide destinația
Raportul „Tendințe în Turism 2025” publicat de Mastercard Economics Institute dezvăluie o schimbare profundă în preferințele europenilor: călătorii aleg tot mai des wellness-ul, natura și terapia. În ciuda provocărilor legate de economie și instabilitate geopolitică, turismul experiențial domină agenda de vacanță a anului viitor. Wellness, natură și terapie: cum arată noul turist european În 2025, […]
Comoara din asteroizi. Cum pot metalele rare din corpurile cerești să îi facă trilionari pe primii exploratori
Comoara din asteroizi. Cum pot metalele rare din corpurile cerești să îi facă trilionari pe primii exploratori
În 2015, celebrul astrofizician Neil deGrasse Tyson prezicea că primii trilionari ai lumii vor face avere din mineritul în asteroizi. La un deceniu distanță, această industrie rămâne însă o provocare tehnologică și financiară majoră, iar companii precum Deep Space Industries sau Planetary Resources, care promiteau exploatarea asteroizilor până în 2020, și-au schimbat strategia sau s-au […]
Au dat cât pe-un apartament în România și au cumpărat un întreg sat în Franța! Cuplul care a pus stăpânire peste un loc de poveste
Au dat cât pe-un apartament în România și au cumpărat un întreg sat în Franța! Cuplul care a pus stăpânire peste un loc de poveste
În timp ce mulți cetățeni europeni abia își permit un apartament într-un oraș aglomerat, un cuplu britanic a reușit imposibilul: a cumpărat o proprietate uriașă în sud-vestul Franței, cu tot cu clădiri istorice și diferite terenuri, pentru doar 80.000 de euro. De la aviație militară și școala britanică, direct într-un „sat” francez uitat de lume […]
Motivul invocat de una dintre cele mai importante companii de inteligență artificială, care a interzis aplicațiile AI în procesul de recrutare
Tehnologie
Motivul invocat de una dintre cele mai importante companii de inteligență artificială, care a interzis aplicațiile AI în procesul de recrutare
Deși companiile tech ne spun constant că fără asistența inteligenței artificiale suntem, practic, fără viitor, principiul se aplică în orice circumstanță, cu o notabilă excepție: atunci când vrei să te angajezi chiar la ele. Anthropic, unul dintre cele mai importante startup-uri din domeniul inteligenței artificiale, cunoscut pentru chatbotul său performant, Claude, încurajează utilizarea AI la […]