Cota de piață a Tesla a coborât sub 40% în 2025, marcând o premieră în ultimii opt ani. Descoperă implicațiile acestei scăderi.
Acest recul marchează o schimbare notabilă pe piața de automobile cu zero emisii și reflectă intensificarea concurenței și diversificarea ofertei pe acest segment.
Foto: Tesla
Cota de piață a companiei condusă de Elon Musk pe piața americană a EV-urilor a scăzut în august la doar 38%, conform datelor Cox Automotive citate de Reuters. Vorbim despre cel mai redus nivel de după octombrie 2017. De asemenea, această evoluție marchează pentru prima dată, în aproape opt ani, o scădere sub pragul de 40%. Aceasta vine într-un context în care companiile rivale, mai ales cele din China, lansează modele noi și atrag clienții prin discounturi și pachete avantajoase.
În urmă cu câțiva ani Tesla domina piața din SUA cu peste 80% din totalul vânzărilor de automobile electrice. Acum, însă, gigantul de peste Ocean resimte din plin presiunea competitorilor tradiționali. Astfel, Hyundai, Honda, KIA și Toyota au raportat în ultimele luni creșteri semnificative ale vânzărilor de EV-uri. Cuprinse între 60% și 120%, acestea au fost posibile datorită ofertelor mai variate și a strategiilor de preț mai agresive.
„Tesla se definește ca o companie de robotică și AI, dar rămâne în esență un producător auto. Iar lipsa unor modele noi duce inevitabil la scăderea cotei de piață”, a comentat Stephanie Valdez Streaty, director în cadrul Cox Automotive.
Deși vânzările Tesla au urcat în iulie cu 7%, până la 53.816 de unități, cota de piață a scăzut de la 48,7% la 42%. Este cea mai abruptă contracție lunară din ultimii patru ani și jumătate. În august, creșterea livrărilor s-a temperat la 3,1%, în timp ce piața generală a avansat cu 14%. Comparativ, Volkswagen a anunțat o majorare de peste 450% a vânzărilor modelului electric ID.4, stimulată de oferte de leasing atractive și bonusuri de încărcare rapidă.
Tesla are dificultăți și din cauza lipsei unor lansări de modele noi. Cybertruck, care a fost prezentat în 2023, nu a reușit să atingă popularitatea lui Model 3 sau a SUV-ului Model Y. În același timp, actualizarea acestuia din urmă nu a produs impactul așteptat. Pentru a menține ritmul vânzărilor, compania a redus prețurile. Strategia a afectat, însă, marjele de profit și a alimentat îngrijorările investitorilor.
În prezent, Tesla își redirecționează atenția spre proiecte viitoare. Mai exact, către robotaxiuri și roboți umanoizi, amânând lansarea unor vehicule electrice mai accesibile. Totuși, producția auto rămâne principala sursă de venit și pilonul central al companiei.
Analiștii avertizează că presiunea asupra Tesla va crește în lunile următoare. Și asta, cu atât mai mult cu cât subvenția federală de 7.500 de dolari pentru achiziția de EV-uri expiră la finalul lunii septembrie, notează Tech in Asia. Până atunci, producătorii tradiționali exploatează la maximum momentul prin reduceri și campanii comerciale agresive.
„Acești competitori profită de sentimentul de urgență și ofertele lor dau rezultate. Este foarte probabil ca tendința să continue până la final de septembrie”, a precizat Valdez Streaty.
În lipsa unor modele noi și competitive, Tesla riscă să piardă teren în fața rivalilor într-un mediu unde concurența devine tot mai acerbă. Altfel spus, avantajul său istoric pe piața americană se erodează rapid.