Unul dintre cele mai prestigioase grupuri de consultanță din lume, Boston Consulting Group (BCG), se află în mijlocul unui scandal reputațional cu implicații etice și economice majore, după ce a încasat peste 1 milion de dolari pentru un proiect probono de transport maritim a ajutoarelor umanitare către Gaza. Transportul era gestionat de organizația Fogbow, transmite Financial Times. De asemenea, compania a fost criticată pentru o implicare controversată în Fundația Umanitară Gaza (GHF). Această mișcare evidențiază o schimbare subtilă, dar profundă, în dinamica ajutorului umanitar: comercializarea serviciilor de planificare strategică și logistică în crize umanitare, o zonă tradițional dominată de ONU și ONG-uri non-profit. Criza din Gaza arată o realitate inconfortabilă: consultingul global s-a extins din zona corporațiilor în zona geopoliticii și a umanitarismului, deseori fără garanții etice clare. Cazul BCG nu este singular, ci simptomatic, subliniază sursa citată, pentru o economie globală în care rolurile statului, pieței și ale societății civile sunt tot mai greu de distins.
Rolul sectorului privat a crescut vertiginos într-un peisaj al inițiativelor umanitare marcat de haos, de restricții și de politizare excesivă. Proiectul BCG cu Fogbow ilustrează perfect această tendință. Deși, inițial, firma a oferit asistență pro bono, ulterior a taxat peste 1 milion de dolari de la Fundația Maritimă pentru Ajutor Umanitar (MHAF) — entitate înregistrată în Elveția, finanțată de Qatar și creată pentru a sprijini logistica Fogbow.
Fogbow — o inițiativă condusă de foști diplomați și militari veterani americani — a reușit să atragă sprijinul unor guverne din Golf, inclusiv Israel, pentru a crea un coridor maritim de la Cipru la Gaza. Planul a fost abandonat când administrația Biden a anunțat, în mai 2024, construcția unui ponton militar plutitor, proiect care a eșuat rapid, din cauza condițiilor meteo. În ciuda acestor eșecuri logistice, Fogbow a livrat 200 de tone de ajutoare pe cale maritimă și alte 900 prin portul Ashdod și pe rute terestre israeliene.
În fundal, BCG a oferit consultanță strategică și administrativă: înființarea MHAF în Elveția, rapoarte lunare pentru Qatar, selecția contractanților și consilierea privind personalul. Firma a declarat că proiectul a trecut prin filtre riguroase de evaluare internă. Dar în paralel, criza reputațională generată de implicarea în GHF s-a acutizat.
Foto: Unsplash
În timp ce colaborarea cu Fogbow părea limitată la logistica livrărilor, proiectul GHF a intrat într-o zonă mult mai sensibilă: consultanță pentru modelarea fâșiei Gaza post-război, inclusiv simulări pentru relocarea a sute de mii de palestinieni. BCG a concediat doi parteneri din SUA pentru implicarea lor fără aprobare în acest proiect și a eliminat din funcții alți doi directori, inclusiv pe Chief Risk Officer.
Deși GHF susține că a livrat 70 de milioane de mese și acuză BCG de „lașitate corporativă” pentru retragerea din contractul de 4 milioane de dolari, proiectul a fost dur criticat de ONU, care l-a descris ca o simplă „acoperire” pentru obiectivele israeliene. Moartea a sute de civili palestinieni care încercau să ajungă la punctele de distribuție apărate de contractori privați a delegitimat complet inițiativa.
Această situație ridică întrebări economice și etice fundamentale despre rolul firmelor de consultanță în gestionarea crizelor umanitare și militare. Într-o lume în care războiul devine tot mai „outsourced” și privatizat, firme precum BCG ajung să joace un rol cvasi-guvernamental, dar fără răspundere democratică sau legală.
De asemenea, apare o tensiune între valorile umanitare și logica de piață. Când consilierea strategică pentru livrarea de ajutor alimentar devine un serviciu tarifat, iar proiectarea unei ordini post-conflict devine o linie de business, ne confruntăm cu o hibridizare periculoasă între interes public și profit privat.
Într-o lume a conflictelor prelungite și a dezastrelor climatice, asemenea modele hibride vor deveni norma. Întrebarea e: cine veghează la etică atunci când „piața ajutorului” este privatizată?