Prima pagină » De ce vizează hackerii transportul maritim global?

De ce vizează hackerii transportul maritim global?

De ce vizează hackerii transportul maritim global?
De ce vizează hackerii transportul maritim global? / Foto: Unsplash

Industria transportului maritim devine o țintă principală pentru atacuri cibernetice, iar pierderile cresc alarmant la nivel mondial, scrie BBC.

Transportul maritim global a devenit una dintre principalele ținte pentru atacuri cibernetice

Pierderile medii ajung la 550.000 de dolari per incident, scrie sursa citată. Hackerii folosesc fraude de tip man-in-the-middle, atacuri ransomware și tehnici de spoofing GPS, pentru a bloca nave și porturi. În spatele acestor atacuri se află atât grupări criminale din Nigeria, cât și din alte state, precum Rusia, China, Coreea de Nord și Iran. Deși Organizația Maritimă Internațională a introdus reglementări cibernetice stricte, digitalizarea fragmentată și echipamentele învechite mențin vulnerabile multe nave comerciale.

Avocatul Henry Clack știe prea bine cum acționează bandele criminale nigeriene, scrie BBC. Reprezintă firme de transport maritim care au fost atacate cibernetic.

„Cele mai frecvente cazuri implică organizații criminale nigeriene, foarte active în fraude de tip man-in-the-middle”, explică acesta. Aceste fraude constau în interceptarea comunicării între două părți, prin email sau mesagerie. Hackerii imită ambele părți, pentru a sustrage date sensibile.

Pot fura date financiare, parole sau chiar sisteme informatice ale companiilor

După ce fură date importante sau preiau comanda sistemelor, hackerii cer bani pentru a renunța la control. HFW arată că aceste atacuri cresc rapid în volum și vizează atât nave, cât și porturi. Costul mediu pentru gestionarea unui atac a ajuns la 550.000 de dolari, potivit unor statistici din perioada 2022 și 2023. În cazurile în care experții nu pot elimina hackerii, răscumpărarea medie este, în prezent, de 3,2 milioane de dolari.

Clack are sarcina neplăcută de a negocia direct cu grupările criminale. Aproximativ 80% din comerțul mondial se desfășoară pe mare. Orice perturbare ridică dramatic costurile companiilor de transport și reduce capacitatea disponibilă. John Stawpert, de la International Chamber of Shipping, spune că industria maritimă devine țintă pentru bande și state ostile.

„Securitatea cibernetică este o preocupare majoră, deoarece lumea este interconectată”, avertizează el.

Cele mai vânate zece sectoare la nivel global

Transportul maritim a intrat pe lista celor mai vânate zece sectoare la nivel global. Impactul unui atac poate fi enorm, de la operațiuni blocate, până la blocaj total ransomware. Rata atacurilor crește rapid. O echipă de la NHL Stenden University, din Olanda, a colectat date despre atacurile maritime. În 2021 au fost doar 10 cazuri, dar anul trecut s-au înregistrat cel puțin 64.

Multe incidente le sunt atribuite guvernelor din Rusia, China, Coreea de Nord și Iran. Jeroen Pijpker, cercetător în securitate maritimă, spune că atacurile pot viza lanțuri logistice. De exemplu, echipamente destinate Ucrainei au fost identificate pe Telegram ca ținte de atac. Alte atacuri urmăresc, pur și simplu, șantajul financiar, și sunt lansate fie din Nigeria, fie din alte regiuni.

Sateliții, precum Starlink, au extins accesul către nave

Navele sunt tot mai conectate digital cu exteriorul, ceea ce deschide noi porți de intrare pentru hackeri. Industria a trecut printr-o digitalizare rapidă, iar sateliții, precum Starlink, au extins accesul către sisteme. Astfel, navele devin mai eficiente, dar și mai vulnerabile. Anul trecut, un ofițer al marinei americane a fost destituit. Ea instalase un satelit neautorizat pentru a avea internet la bord.

Digitalizarea industriei maritime a fost fragmentată și bazată pe echipamente care se învechesc rapid, scrie BBC. Media vârstei unei nave este 22 de ani. Companiile nu își permit să le retragă frecvent pentru actualizări. În plus, digitalizarea a adus riscuri precum bruiaj GPS și spoofing.

„Spoofingul înseamnă trimiterea unei locații false, deturnând nava pe rute periculoase”, spune Arik Diamant de la Claroty.

Houthii din Yemen au atacat deja fizic navele

În luna mai, nava MSC Antonia a eșuat în Marea Roșie, după un atac GPS. Houthii din Yemen au atacat deja fizic alte nave, iar în Marea Baltică, asemenea atacuri i-au fost atribuite Rusiei. Apărarea împotriva bruiajului și spoofingului GPS este dificilă și costisitoare, dar există tehnologie anti-jam. Între timp, crește și riscul, de data aceasta prin senzorii folosiți la monitorizarea emisiilor navelor.

Acești senzori transmit constant date și pot fi exploatați ca puncte de acces pentru hackeri. Există însă și vești bune. În 2021, Organizația Maritimă Internațională a introdus reglementări cibernetice obligatorii. Noile prevederi obligă companiile să integreze gestionarea riscului cibernetic în sistemele de siguranță maritimă. Acestea prevăd atât măsuri de igienă digitală, cât și soluții IT avansate.

„Industria este acum mai pregătită decât acum șase sau șapte ani”, spune John Stawpert. Conștientizarea atacurilor cibernetice a crescut masiv și va continua să crească.

Între timp, la firma HFW, negocierile cu hackerii se desfășoară exclusiv prin mesaje electronice scurte.

„De obicei e vorba de ransomware, iar comunicarea se limitează la câteva propoziții zilnic”, explică Henry Clack.

Alte articole importante
ANALIZĂ
China exportă mașini pe benzină care nu se vând pe piața internă
Companii
China exportă mașini pe benzină care nu se vând pe piața internă
China exportă mașini pe benzină care nu se vând pe piața internă, inundând piețele internaționale cu modele neadaptate cererii locale. Strategia Beijingului reflectă eforturile producătorilor auto din această țară de a valorifica producția excedentară și de a-și crește influența pe piața globală auto. China valorifică surplusul de mașini pe benzină prin exporturi masive China exportă […]
OCDE: Economia globală, testată de boom-ul AI și taxele vamale
OCDE: Economia globală, testată de boom-ul AI și taxele vamale
OCDE avertizează că dezvoltarea sectorului AI, coroborat cu tensiuni comerciale și taxe vamale, ar putea testa reziliența economiei globale. Organizația pentru Cooperare și Dezvoltare Economică subliniază că aceste forțe schimbă dinamica piețelor și pot amplifica riscurile pentru creșterea economică și stabilitatea globală. OCDE avertizează: Boom-ul AI și taxele vamale pun la încercare economia globală Creșterea […]
CEO-ul Razer, Min-Liang Tan avertizează că inteligența artificială va schimba complet industria de gaming
Tehnologie
CEO-ul Razer, Min-Liang Tan avertizează că inteligența artificială va schimba complet industria de gaming
În viziunea lui Min-Liang Tan, miliardarul fondator al Razer, inteligența artificială va rescrie complet regulile industriei de gaming. De la modul în care sunt create titlurile până la felul în care gamerii interacționează cu ele. În următorii ani, AI ar putea deveni nu doar un instrument de lucru, ci chiar „coechipierul perfect” pentru jucători. AI, […]
Samsung a lansat primul său smartphone pliabil în trei segmente
Companii
Samsung a lansat primul său smartphone pliabil în trei segmente
Samsung a anunțat lansarea primului său smartphone cu pliere multiplă, marcând un nou pas îndrăzneț în evoluția dispozitivelor mobile. Mult-așteptatul Galaxy Z TriFold va fi pus în vânzare în Coreea de Sud pe 12 decembrie. Ulterior, telefonul va fi lansat și pe alte piețe, inclusiv China, Taiwan, Singapore și Emiratele Arabe Unite. Galaxy Z TriFold: […]
Nvidia introduce un software open-source pentru maşini autonome
Companii
Nvidia introduce un software open-source pentru maşini autonome
Gigantul tehnologic Nvidia a lansat un nou software open-source menit să accelereze dezvoltarea maşinilor autonome. Acesta integrează cele mai noi și mai avansate tehnici de „reasoning” din inteligenţa artificială. Iniţiativa marchează un pas important spre transparenţă şi colaborare într-un domeniu aflat în plină transformare tehnologică. Nvidia împinge limitele condusului autonom cu un software open-source revoluţionar […]
Microsoft devine acționar major la OpenAI, cu 27% din companie, după un acord istoric de 135 miliarde de dolari
Companii
Microsoft devine acționar major la OpenAI, cu 27% din companie, după un acord istoric de 135 miliarde de dolari
După aproape un an de negocieri intense, OpenAI face trecerea completă la un model de companie cu profit. În centrul tranzacției se află Microsoft, care primește o participație de 27% în valoare de 135 miliarde de dolari. Microsoft intră adânc în structura OpenAI: un parteneriat de 135 miliarde de dolari OpenAI, compania care a schimbat […]