Prima pagină » Declinul industriei de lux prăbușește profitul Chanel. Compania compensează prin investiții majore în marketing

Declinul industriei de lux prăbușește profitul Chanel. Compania compensează prin investiții majore în marketing

Declinul industriei de lux prăbușește profitul Chanel. Compania compensează prin investiții majore în marketing
Captură foto: Chanel Romania

Profitul Chanel Ltd. a scăzut drastic anul trecut, dinamică pe care compania încearcă să o atenueze majorând cheltuielile de marketing. Efortul este gândit să mențină marca vizibilă, în contextul unui declin generalizat al industriei de lux, comentează Bloomberg. În total, Chanel a cheltuit aproximativ 2,4 miliarde de dolari pentru activități de susținere a brandului, ceea ce a diminuat considerabil profitul, potrivit Reuters.

Declinul survine într-o perioadă de stagnare pentru întreaga piață de lux, tendință influențată în mare parte de prudența tot mai mare a consumatorilor chinezi în ceea ce privește achizițiile costisitoare. Profitul operațional al companiei Chanel a scăzut cu 30%, ajungând la 4,48 miliarde de dolari, în timp ce veniturile au coborât cu 4,3% , potrivit unui comunicat emis, marți, de reprezentanții organizației. Regiunea la care se referă acest comunicat include China, o piață foarte importantă, din care Chanel obține circa jumătate din veniturile sale. Piața din China, precizează sursa citată, a înregistrat o scădere a vânzărilor de 7,1%.

Perspectivele sunt și mai sumbre după ce președintele Statelor Unite, Donald Trump, a anunțat luna trecută o serie de tarife vamale globale. Chiar și companii anterior prospere, precum LVMH Moët Hennessy Louis Vuitton, au raportat vânzări sub așteptări în acest an.

„Chanel a fost puternic afectată de volatilitatea macroeconomică, în special în China”, a declarat CEO-ul Leena Nair, într-un interviu acordat Bloomberg.

Ea a respins ideea că brandul ar fi dat dovadă de lăcomie după anul crizei sanitare, când prețul unora dintre cele mai emblematice produse, precum geanta „flap”, a depășit 10.000 de euro.

„Performanța din 2024 vine după o perioadă de creștere fără precedent, în care veniturile Chanel aproape s-au dublat în trei ani”, a mai spus Nair.

Declinul vânzărilor și prăbușirea profitului rămân, totuși, dinamici surprinzătoare, având în vedere reputația Chanel ca brand de lux exclusivist, cu o clientelă formată din cei mai bogați oameni ai lumii. Vânzările au scăzut cu 4,2% în America, dar au crescut modest, cu 0,6%, în Europa.

Captură foto: Chanel Romania

Captură foto: Chanel Romania

Ajustări, restructurări și investiții la Chanel

În ciuda unei scăderi de 4,3% a vânzărilor anul trecut, casa de modă franceză Chanel – celebră pentru logo-ul său legendar, pentru gențile matlasate din piele și pentru parfumul No. 5 – a anunțat că va menține nivelul de investiții de capital de 1,8 miliarde de dolari, ceea ce reprezintă o creștere de 43% față de anul precedent.

Compania va investi, suplimentar, 600 de milioane de dolari în lanțurile de aprovizionare, în contextul în care își internalizează tot mai mult producția, inclusiv prin achiziția de participații la un furnizor de mătase din Franța și o companie de bijuterii din Italia.

Pentru anul încheiat la 31 decembrie, vânzările Chanel au atins 18,7 miliarde de dolari, iar profitul operațional a scăzut cu 30%. Planurile de expansiune, însă, rămân ambițioase: Chanel va deschide 48 de magazine noi în 2025, aproape jumătate dintre ele în Statele Unite și China, dar și în piețe în creștere precum Mexic, India și Canada. Doar șase dintre aceste magazine vor fi dedicate modei, restul urmând să susțină alte divizii ale brandului, precum parfumeria, cosmeticele sau ceasurile și bijuteriile.

„O companie de dimensiunea noastră, aflată într-un astfel de ciclu, trebuie, însă, să-și ajusteze structura în anumite zone”, a declarat directorul financiar Philippe Blondiaux. „Vom monitoriza costurile cu mare atenție pentru a stabiliza marjele”.

Blondiaux a adăugat că numărul de angajați va rămâne constant în acest an, grație creșterii de 5,1% înregistrată anul trecut.

Captură foto: Chanel Romania

Captură foto: Chanel Romania

Incertitudini creative și comerciale

Editorialiștii Bloomberg asociază performanța slabă a companiei cu plecarea directorului de creație Virginie Viard, în iunie anul trecut. Noul designer, Matthieu Blazy, a fost numit în decembrie și urmează să își prezinte prima colecție în octombrie, la Paris Fashion Week.

În cazul unor perioade de tranziție, comentează sursa citată, clienții tind să își tempereze achizițiile, iar impactul noilor colecții apare de regulă abia după jumătate de an, când piesele devin disponibile comercial.

„Nu ne concentrăm doar pe colecția din octombrie, ci și pe cele ce vor urma în următorii ani. Știm că o viziune creativă are nevoie de timp pentru a-și dovedi eficiența”, a declarat Nair.

Tarifele vamale: Chanel așteaptă stabilizarea situației

Trump a impus o taxă vamală de 10% pentru produsele venite din UE și a amânat o taxă suplimentară de 20% până în iulie. Rivali de piață ai companiei Chanel, precum LVMH, Hermès și Richemont (proprietarul Cartier), au majorat deja prețurile în SUA. Deși situația este dificilă, Chanel a anunțat că va amâna majorările de prețuri în SUA pentru produsele sale până la o decizie finală privind tarifele impuse de administrația Trump.

„Considerăm că cea mai responsabilă atitudine este să așteptăm rezultatul final”, a spus Blondiaux.

Investiții în proprietăți emblematice

În 2024, Chanel a investit aproximativ 600 de milioane de dolari în imobiliare, inclusiv în achiziția unui imobil de pe faimoasa Avenue Montaigne din Paris și a unui alt spațiu pe rue Cambon. Compania a finalizat și achiziția viitorului său flagship store din New York, fără a dezvălui locația exactă.

Consiliul de administrație Chanel este condus de Alain Wertheimer (76 de ani), președinte executiv global, care co-deține brandul, împreună cu fratele său Gérard. Averea fiecăruia este estimată la aproximativ 42,3 miliarde de dolari, potrivit Bloomberg Billionaires Index.

 

Alte articole importante
România are printre cele mai mici prețuri la gaze din UE
România are printre cele mai mici prețuri la gaze din UE
România se menține printre țările din UE cu cele mai mici prețuri la gaze naturale, în ciuda fluctuațiilor de pe piața energetică. Această situație reflectă atât politicile interne de reglementare, cât și resursele proprii de producție care oferă un grad ridicat de independență energetică. România, în topul țărilor din UE cu cele mai mici tarife […]
Volkswagen lovită în plin de impactul tarifelor lui Trump
Companii
Volkswagen lovită în plin de impactul tarifelor lui Trump
Grupul Volkswagen se confruntă cu un deficit estimat la 5,8 miliarde de dolari din cauza noilor tarife vamale impuse de administrația Trump. După publicarea rezultatelor financiare trimestriale, acțiunile companiei au crescut temporar cu până la 2%, pentru ca apoi să scadă cu 1,2%. Lovitură pentru Volkswagen: tarifele lui Trump aduc pierderi de 5,8 miliarde $ […]
ANALIZĂ
Explozie a vânzărilor de mașini hibride chinezești în Europa
Companii
Explozie a vânzărilor de mașini hibride chinezești în Europa
Vânzările de mașini hibride chinezești au înregistrat în septembrie cea mai mare creștere pe piața europeană de până acum. Modelele noi de la producători precum BYD, MG și Chery au ajutat mărcile din China să obțină 7,4% din totalul pieței din Europa, cea mai mare cotă din istorie. Vânzările de mașini hibride chinezești în Europa […]
Când șeful îți cronometrează și mersul la toaletă. Cât control e prea mult în munca de acasă
Când șeful îți cronometrează și mersul la toaletă. Cât control e prea mult în munca de acasă
Munca de acasă a devenit o realitate pentru milioane de angajați, dar și o provocare pentru mulți angajatori. Un caz relatat de New York Post a readus în atenție limitele controlului pe care un șef le poate impune. Un manager a avertizat angajații despre o regulă internă numită „regula de cinci minute”. Aceasta obliga personalul […]
Rabla 2025: Ecotichete de 6,51 milioane de lei, aprobate într-o singură zi
Rabla 2025: Ecotichete de 6,51 milioane de lei, aprobate într-o singură zi
AFM anunță că au fost aprobate peste 400 de noi dosare în programul Rabla 2025 pentru persoane fizice, cu o valoare de 6,51 milioane de lei. Acest demers reflectă ritmul intens al cererilor și interesul crescut pentru înnoirea parcului auto național cu vehicule mai puțin poluante, precum şi un pas important spre un transport mai […]
Qualcomm dă lovitura pe piața AI. Acțiunile explodează cu 11%
Tehnologie
Qualcomm dă lovitura pe piața AI. Acțiunile explodează cu 11%
Gigantul american Qualcomm a anunțat lansarea unor cipuri AI dedicate centrelor de date, intrând direct în competiție cu Nvidia și AMD. Noile acceleratoare, AI200 și AI250, vor apărea pe piață în 2026 și 2027. Mișcarea a dus la o creștere spectaculoasă de 11% a acțiunilor companiei. Qualcomm schimbă direcția și intră pe piața centrelor de […]