AI washing și AI hype sunt folosite adesea de startup-uri doar pentru marketing, fără să aducă valoare reală sau automatizare autentică.
Când eticheta AI devine doar un instrument de marketing
AI nu este doar un instrument. Inteligența artificială schimbă modul de operare, așa cum a făcut cloud-ul până acum, schimbă zona mobile, revoluționează Internetul. Agenții AI pot interacționa între ei și revoluționează e-commerce-ul. Afacerile contemporane sunt gândite, mai nou, pentru agenți AI, nu doar pentru oameni.
În lumea startup-urilor, există, însă, două fețe ale inteligenței artificiale: unele companii o folosesc doar ca pe un instrument de marketing, fără ca tehnologia să fie cu adevărat integrată în produs sau în procese. Alte firme aplică AI cu scop clar, pentru a rezolva probleme care nu pot fi abordate fără automatizare sau fără analiză avansată. Înțelegem valoarea reală a AI atunci când accelerează procese, când crește precizia și când generează un impact semnificativ în domenii precum mediu, sănătate sau finanțe. Tema a fost pusă în dezbatere, la Impact Bucharest, într-un mix mix excelent de puncte de vedere: cu dezvoltatori, reprezentanți ai organizațiilor de mediu, inginerie sau fintech.
„Unele start-upuri menționează AI mai mult pentru a prinde trendul și pentru a cocheta cu tehnologia, ceea ce, de fapt, nu e chiar rău. Dar nu este obiectivul nostru principal. În ecosistemul startup-urilor și al finanțării Venture Capital, vezi multe pitch deck-uri în care AI apare doar menționat și el acolo. Startup-ul nu are nimic de-a face în mod real cu AI sau automatizarea. Aceasta este hype-ul despre care se vorbește. Evaluăm startup-uri și întâlnim astfel de situații, ocazional. Încercăm să le evităm, dar remarcăm, uneori, că AI este doar un element de hype”, spune Jedrzej Iwaszkiewicz, de la compania de venture building The Heart. The Heart construiește diverse companii de tehnologie, folosind inteligența artificială.
Tehnici pentru a induce în eroare investitorii din zona verde
:format(webp):quality(80)/https://www.putereafinanciara.ro/wp-content/uploads/2025/09/Serena-Ulea-1024x683.jpg)
Serena Ulea / Foto: Impact Bucharest
Un startup din Europa a strâns 1 miliard de euro pentru că dezvoltă un motor AI. Având în vedere acest entuziasm al finanțatorilor, „AI washing” devine o practică de marketing. Companiile exagerează sau falsifică utilizarea inteligenței artificiale în produsele sau serviciile lor. Probabil pentru a părea mai inovative și mai avansate tehnologic decât sunt în realitate. Tendința, apărută pe fondul entuziasmului generalizat pentru AI, este accelerate de presiuni financiare și comerciale.
Firme precum Global Predictions și Delphia au fost sancționate de SEC pentru afirmații false despre utilizarea AI în strategiile lor financiare, anunța Barron’s. În unele cazuri, produsele etichetate ca „AI-powered” se bazează doar pe algoritmi simpli sau chiar pe muncă umană manuală. Această practică poate induce în eroare consumatorii și investitorii, subminând încrederea în tehnologiile reale de inteligență artificială. În fața acestui fenomen, autoritățile de reglementare din SUA au intensificat controalele și sancțiunile, avertizând că „AI washing” poate fi considerat o formă de publicitate înșelătoare.
„Dacă te uiți sub capotă, este doar o aplicație frumos ambalată”
„În zona startup-urilor de mediu, „AI washing” este un trend: afișează „eticheta” AI-powered, dar, dacă te uiți sub capotă, este doar o aplicație frumos ambalată. Practica aceasta este riscantă, în primul rând pentru că subminează soluțiile care ar putea avea cu adevărat valoare pentru mediu”, spune Serena Ulea, fondator și CEO al Recycllux, un start-up green-tech care construiește infrastructura digitală pentru curățarea plasticului marin. Recycllux folosește AI pentru a identifica, în imagini satelitare, unde se află acumulările de plastic în mare.
„Beneficiile reale ale folosirii inteligenței artificiale în acest sector sunt imense. Pentru planetă, pentru ecosisteme naturale, pentru comunități. AI accelerează procesele existente în companii și în viața de zi cu zi. E ca în agricultură: motorul cu aburi a accelerat munca pe care oamenii o făceau până atunci manual. În cazul nostru, AI este folosit etic și transparent. Implicăm comunitatea: pescarii locali câștigă venituri colectând plasticul, elevi de liceu sunt implicați în competiții waste-to-art. Totul este urmărit cu blockchain, pentru transparență și responsabilitate”, spune Serena Ulea.
:format(webp):quality(80)/https://www.putereafinanciara.ro/wp-content/uploads/2025/09/Impact-Bucharest-1024x683.jpg)
Foto: Impact Bucharest
AI aduce o revoluție în medicină
„Valoarea reală a AI este să faci ce nu se poate face fără el”
Startup-ul Dual Tag, fondat de Jedrzej Iwaszkiewicz, dezvoltă o tehnologie inovatoare în domeniul colonoscopiei. Utilizează inteligența artificială pentru a îmbunătăți diagnosticarea leziunilor colorectale. Sistemul lor AI analizează în timp real imagini din colonoscopie, identificând și localizând polipii, inclusiv pe cei de dimensiuni mici sau cu forme atipice, care pot fi ușor trecuți cu vederea de către medici. Această abordare permite o evaluare mai rapidă și mai precisă a leziunilor, reducând riscul de erori umane și îmbunătățind rata de detecție a adenomelor. De asemenea, tehnologia Dual Tag se integrează direct în fluxul de lucru al colonoscopiei, fără a necesita echipamente suplimentare, ceea ce facilitează adoptarea sa în practică clinică. Prin aceste inovații, startup-ul contribuie la avansarea diagnosticării precoce a cancerului colorectal, un obiectiv esențial în reducerea mortalității asociate acestei afecțiuni.
„Folosim AI pentru recunoaștere în imagini. De exemplu, în colonoscopie, pentru a detecta tipuri de cancer mai rapid. Este despre a rezolva probleme reale, nu este ceva pentru hype. Valoarea reală a AI este să faci ce nu se poate face fără el”, spune Jedrzej Iwaszkiewicz.
:format(webp):quality(80)/https://www.putereafinanciara.ro/wp-content/uploads/2025/09/Impact--1024x683.jpg)
Foto: Impact Bucharest
Cum funcționează AI în fintech
Inteligența artificială transformă rapid și sectorul financiar, fiind considerată un factor esențial pentru viitorul industriei. AI devine un instrument strategic în fintech. Contribuie la creșterea eficienței operaționale, la personalizarea experienței clienților și la adaptabilitatea instituțiilor financiare la cerințele pieței digitale. Un studiu global realizat de Cambridge Centre for Alternative Finance și Forumul Economic Mondial, sponsorizat de EY și Invesco, relevă că 77% dintre directorii executivi din domeniul serviciilor financiare anticipează un impact major al inteligenței artificiale asupra afacerilor lor în următorii doi ani. În plus, 85% dintre respondenți au implementat deja soluții AI și preconizează extinderea acestora în scenarii noi de business. Aproape două treimi dintre aceștia (64%) intenționează să utilizeze AI pentru a genera noi venituri. Vor apela la AI pentru a automatiza procese, pentru a gestiona mai eficient riscurile și pentru a îmbunătăți relațiile cu clienții.
„În fintech, folosim AI ca agent pentru a lua decizii în timp real, menținând 100% uptime al sistemului tranzacțional. Dar creativitatea nu poate fi complet automatizată. AI poate ajuta în sarcini standard de programare, în teste automate, dar pentru creație avem nevoie de oameni”, spune Daniel Nicolescu, CEO și co-fondator al SimfoPay, o platformă de orchestrare a plăților. SimfoPay lucrează cu bănci și retaileri mari, pentru a integra plățile lor într-un mediu omni-channel. „Folosim AI de câțiva ani, inclusiv în producție pe platforma noastră de procesare, bazându-ne pe agenți AI pentru a monitoriza și pentru a lua decizii în timp real în ceea ce privește conexiunile bancare și sănătatea sistemului de procesare”, spune Daniel Nicolescu.
Inteligența artificială, în centrul unei furtuni politice
Tot ce e hype poate fi trecut cu vederea. Inteligența artificială are, însă, importanță reală și tocmai de aceea a devenit un subiect politic major, au spus vorbitorii reuniți la Impact Bucharest. Deși discuția se poartă mai ales între Statele Unite, Europa și China, tema are implicații globale. Europa se confruntă cu provocarea de a-și dezvolta propria infrastructură AI, pentru a nu rămâne în urmă în competiția globală. În prezent, inginerii talentați din domeniul AI sunt adesea atrași de companii americane. Asta subliniază nevoia urgentă a Europei de a investi în formarea și retenția acestui capital uman. Dezvoltarea unei infrastructuri proprii de stocare a datelor și procesare AI este esențială pentru a asigura suveranitatea digitală. De asemenea, este esențială și pentru a respecta standardele etice în utilizarea tehnologiilor AI. În acest sens, inițiative precum EuroStack și InvestAI reflectă angajamentul Europei de a construi o infrastructură digitală independentă și etică.
„AI este un subiect politic major, între SUA și China, cu implicații globale și etice. Europa trebuie să-și creeze infrastructură proprie și să se adapteze. Inginerii buni lucrează pentru companii americane, iar noi trebuie să gândim infrastructura și stocarea datelor pentru a fi etici”, mai spune Jedrzej Iwaszkiewicz.