Prima pagină » Germania investește în cale ferată: Deutsche Bahn primește 10,5 miliarde € dintr-un fond uriaș pentru infrastructură

Germania investește în cale ferată: Deutsche Bahn primește 10,5 miliarde € dintr-un fond uriaș pentru infrastructură

Germania investește în cale ferată: Deutsche Bahn primește 10,5 miliarde € dintr-un fond uriaș pentru infrastructură
Germania investește în cale ferată: Deutsche Bahn primește 10,5 miliarde € dintr-un fond uriaș pentru infrastructură / Foto: Shutterstock

Germania deschide larg robinetul investițiilor publice, cu o injecție masivă de capital: 500 de miliarde de euro vor fi alocate  reconstrucției infrastructurii până în 2036. Primul beneficiar? Rețeaua feroviară națională, care a devenit, în ultimii ani, simbolul stagnării economice și al subfinanțării cronice. Deutsche Bahn, compania feroviară de stat, urmează să primească anul acesta 10,5 miliarde de euro — aproape jumătate din bugetul total alocat pentru 2025, transmite Financial Times. Pe lângă investițiile în rețeaua feroviară, guvernul alocă anul acesta 3 miliarde de euro pentru extinderea internetului de mare viteză și 1 miliard pentru modernizarea podurilor. Începând cu 2026, sumele anuale ar putea urca până la 35 de miliarde € pe an.

Decizia vine în contextul unei strategii agresive a noii coaliții conduse de cancelarul Friedrich Merz, care mizează pe investiții publice ca soluție pentru ieșirea din cei trei ani de stagnare economică. Pe lângă infrastructură, guvernul a aprobat recent și un pachet de reduceri de taxe pentru companii, în valoare de 46 de miliarde €, și a relaxat plafonul constituțional al îndatorării, pentru a permite cheltuieli militare nelimitate.

Deutsche Bahn primește 10,5 miliarde €

Vicecancelarul Lars Klingbeil, co-lider SPD, este arhitectul fondului de infrastructură — o victorie politică majoră obținută în negocierile de coaliție. „Întrebarea-cheie este: cât de repede putem pune acești bani la treabă?”, a spus profesorul Henning Meyer, expert în politici publice la Universitatea din Tübingen. Iar răspunsul pare clar: calea ferată este primul front.

Starea deplorabilă a trenurilor — întârzieri frecvente, infrastructură depășită, lipsă de fiabilitate — a devenit un simbol public al unei Germanii blocate, în contrast tot mai evident cu dinamismul altor economii europene. Deutsche Bahn estimează că are nevoie de cel puțin 53 de miliarde € pentru modernizarea sistemului, iar fondul actual oferă, în sfârșit, spațiul bugetar necesar pentru a începe lucrările.

Guvernul mizează nu doar pe impactul economic, ci și pe cel politic. O infrastructură funcțională, vizibil îmbunătățită, ar putea contribui la erodarea ascensiunii populiste — AfD este în prezent a doua forță politică din Bundestag, cu peste 20% din voturi. Cancelarul Merz a exclus orice colaborare cu extrema dreaptă și a format coaliția cu SPD tocmai pentru a evita această perspectivă.

Pentru social-democrați, care au înregistrat în februarie cel mai slab scor electoral din ultimul secol (16%), fondul de infrastructură este și o platformă de relansare politică. Lars Klingbeil pariază pe efectul tangibil al acestor investiții în viața cotidiană — chiar dacă implică disconfort temporar — pentru a recâștiga încrederea electoratului până la alegerile generale din 2029.

Modernizarea căilor ferate, podurilor, spitalelor și școlilor se dorește a fi nu doar un stimul economic, ci și o declarație ambițioasă: Germania își asumă rolul de lider industrial și social într-o Europă în transformare.

Alte articole importante
Startup-urile de apărare din Europa atrag capital străin
Startup-urile de apărare din Europa atrag capital străin
Startup-urile europene din apărare au atins un nivel record de investiții, depășind 5,2 miliarde de dolari. Acest lucru se întâmplă pe fondul creșterii bugetelor militare și a presiunilor NATO. Capital record pentru apărarea europeană Startup-urile europene din domeniul apărării au intrat într-o nouă etapă. Potrivit unui raport realizat de Dealroom și NATO Innovation Fund, investițiile […]
Londra devine capitala luxului în sezonul friguros
Londra devine capitala luxului în sezonul friguros
Londra începe să prindă culoare în UK, odată cu venirea toamnei. De la costume create pe Savile Row la ceaiuri inspirate din povești de spionaj, toamna și iarna aduce luxul. Londra de lux din sezonul rece Londra își dezvăluie adevărata personalitate în sezonul rece. Străzile victoriene, luminate de ghirlande festive, puburile cu lumânări aprinse și […]
Cum reușește un mall dedicat exclusiv produselor secondhand să schimbe fața comerțului
Analize
Cum reușește un mall dedicat exclusiv produselor secondhand să schimbe fața comerțului
Descoperirea mall – ului ReTuna din Eskilstuna a fost o surpriză plăcută pentru cercetătorii în sustenabilitatea modei. Acest centru comercial din Suedia este primul de acest fel la nivel mondial care vinde exclusiv produse secondhand și refolosite. Experiențe autentice și un model inovator de afaceri În cele peste 18 luni de vizite repetate la ReTuna, […]
România importă cu 54% mai multă energie
România importă cu 54% mai multă energie
România atinge un nou record în ceea ce privește consumul de energie, arată datele INS. Importurile de energie au crescut accelerat, exporturile s-au intensificat, iar consumul casnic a urcat vizibil. Cum stă România la capitolul energie: importurile cresc, producția internă scade Institutul Național de Statistică a publicat luni datele privind balanța energetică pentru primele șapte […]
Aurul atinge un maxim istoric pe piețele internaționale
Aurul atinge un maxim istoric pe piețele internaționale
În septembrie 2025, prețul aurului a atins un maxim istoric, marcând o nouă etapă în evoluția metalului prețios pe piețele internaționale. Această creștere reflectă atât incertitudinile economice globale, cât și cererea puternică pentru active considerate sigure în perioade de volatilitate financiară. Faptul că aurul atinge un maxim istoric subliniază aceste tendințe. Aurul atinge un nou […]
Databricks, evaluată la 100 mld. $, rămâne fără șeful AI
Companii
Databricks, evaluată la 100 mld. $, rămâne fără șeful AI
Databricks rămâne fără şef. Naveen Rao, șeful diviziei de inteligență artificială, își dă demisia pentru a crea un nou tip de computer AI. Databricks rămâne fără om la conducere: decizia neașteptată a liderului diviziei de AI Naveen Rao, liderul diviziei de inteligență artificială de la Databricks, a anunțat că renunță la poziția sa pentru a-și […]