Prima pagină » Germania investește în cale ferată: Deutsche Bahn primește 10,5 miliarde € dintr-un fond uriaș pentru infrastructură

Germania investește în cale ferată: Deutsche Bahn primește 10,5 miliarde € dintr-un fond uriaș pentru infrastructură

Germania investește în cale ferată: Deutsche Bahn primește 10,5 miliarde € dintr-un fond uriaș pentru infrastructură
Germania investește în cale ferată: Deutsche Bahn primește 10,5 miliarde € dintr-un fond uriaș pentru infrastructură / Foto: Shutterstock

Germania deschide larg robinetul investițiilor publice, cu o injecție masivă de capital: 500 de miliarde de euro vor fi alocate  reconstrucției infrastructurii până în 2036. Primul beneficiar? Rețeaua feroviară națională, care a devenit, în ultimii ani, simbolul stagnării economice și al subfinanțării cronice. Deutsche Bahn, compania feroviară de stat, urmează să primească anul acesta 10,5 miliarde de euro — aproape jumătate din bugetul total alocat pentru 2025, transmite Financial Times. Pe lângă investițiile în rețeaua feroviară, guvernul alocă anul acesta 3 miliarde de euro pentru extinderea internetului de mare viteză și 1 miliard pentru modernizarea podurilor. Începând cu 2026, sumele anuale ar putea urca până la 35 de miliarde € pe an.

Decizia vine în contextul unei strategii agresive a noii coaliții conduse de cancelarul Friedrich Merz, care mizează pe investiții publice ca soluție pentru ieșirea din cei trei ani de stagnare economică. Pe lângă infrastructură, guvernul a aprobat recent și un pachet de reduceri de taxe pentru companii, în valoare de 46 de miliarde €, și a relaxat plafonul constituțional al îndatorării, pentru a permite cheltuieli militare nelimitate.

Deutsche Bahn primește 10,5 miliarde €

Vicecancelarul Lars Klingbeil, co-lider SPD, este arhitectul fondului de infrastructură — o victorie politică majoră obținută în negocierile de coaliție. „Întrebarea-cheie este: cât de repede putem pune acești bani la treabă?”, a spus profesorul Henning Meyer, expert în politici publice la Universitatea din Tübingen. Iar răspunsul pare clar: calea ferată este primul front.

Starea deplorabilă a trenurilor — întârzieri frecvente, infrastructură depășită, lipsă de fiabilitate — a devenit un simbol public al unei Germanii blocate, în contrast tot mai evident cu dinamismul altor economii europene. Deutsche Bahn estimează că are nevoie de cel puțin 53 de miliarde € pentru modernizarea sistemului, iar fondul actual oferă, în sfârșit, spațiul bugetar necesar pentru a începe lucrările.

Guvernul mizează nu doar pe impactul economic, ci și pe cel politic. O infrastructură funcțională, vizibil îmbunătățită, ar putea contribui la erodarea ascensiunii populiste — AfD este în prezent a doua forță politică din Bundestag, cu peste 20% din voturi. Cancelarul Merz a exclus orice colaborare cu extrema dreaptă și a format coaliția cu SPD tocmai pentru a evita această perspectivă.

Pentru social-democrați, care au înregistrat în februarie cel mai slab scor electoral din ultimul secol (16%), fondul de infrastructură este și o platformă de relansare politică. Lars Klingbeil pariază pe efectul tangibil al acestor investiții în viața cotidiană — chiar dacă implică disconfort temporar — pentru a recâștiga încrederea electoratului până la alegerile generale din 2029.

Modernizarea căilor ferate, podurilor, spitalelor și școlilor se dorește a fi nu doar un stimul economic, ci și o declarație ambițioasă: Germania își asumă rolul de lider industrial și social într-o Europă în transformare.

Alte articole importante
Capitala domină piața muncii din România: Peste 1,11 milioane de salariați și salarii medii nete de peste 7.300 lei
Capitala domină piața muncii din România: Peste 1,11 milioane de salariați și salarii medii nete de peste 7.300 lei
Capitala României domină piața muncii în continuare, înregistrând la finalul lunii aprilie 2025 peste 1,11 milioane de angajați activi. Salariile medii nete au crescut semnificativ, depășind pragul de 7.300 de lei, iar rata șomajului a scăzut la un nivel istoric de doar 0,6%. Datele INS confirmă trendul ascendent al economiei bucureștene, care atrage tot mai […]
Electrica scrie istorie pe piața de capital. Obligațiuni verzi de 500 de milioane de euro, listate la BVB
Electrica scrie istorie pe piața de capital. Obligațiuni verzi de 500 de milioane de euro, listate la BVB
Electrica marchează un moment istoric pe piața de capital din România prin lansarea celei mai mari emisiuni de obligațiuni verzi, corporative și non-financiare, în valoare de 500 de milioane de euro, listate pe Piața Reglementată a Bursei de Valori București. Evenimentul nu doar că reflectă încrederea investitorilor internaționali în stabilitatea și potențialul companiei, ci și […]
Cutremur pe bursă: Acțiunile Novo Nordisk se prăbușesc după schimbarea CEO-ului
Cutremur pe bursă: Acțiunile Novo Nordisk se prăbușesc după schimbarea CEO-ului
Acțiunile Novo Nordisk au scăzut abrupt după ce compania a anunțat schimbarea conducerii și o reducere semnificativă a estimărilor financiare pentru 2025. Investitorii au reacționat negativ la perspectiva înrăutățită privind vânzările în SUA și la incertitudinile legate de noul șef al gigantului farmaceutic danez. Acțiunile Novo Nordisk suferă cea mai mare cădere din ultimii ani […]
Foametea. O știință apărută între războaie rămâne relevantă și astăzi
Foametea. O știință apărută între războaie rămâne relevantă și astăzi
În anii 1940, pe măsură ce războiul se extindea în Europa și dincolo de ea, un fiziolog american a anticipat că va urma, inevitabil, o perioadă de foamete, însă a constatat că efectele unui astfel de flagel erau prea puțin cunoscute din punct de vedere științific. Ancel Keys, profesor la Universitatea din Minnesota și consultant […]
Economia superinteligenței. Cum va arăta inteligența artificială în 2030 sau 2032?
Economia superinteligenței. Cum va arăta inteligența artificială în 2030 sau 2032?
De-a lungul istoriei, una dintre cele mai sigure predicții economice era, în mare, că lucrurile vor continua cam la fel cum au mers și până atunci. Există, însă, perioade în care viitorul devine o necunoscută totală. Liderii industriei tech din Silicon Valley susțin că ne apropiem de un astfel de moment de inflexiune: în doar […]
Chinezii de la Changan vor veni în Europa cu investiții de peste 2,4 miliarde de euro
Companii
Chinezii de la Changan vor veni în Europa cu investiții de peste 2,4 miliarde de euro
Producătorul de automobile Changan se pregătește de lansarea pe piața din Europa cu o investiție de peste 2,4 miliarde de euro. Gigantul auto susținut de statul chinez vizează lansarea mai multor mărci în cinci țări de pe „Bătrânul Continent”, urmând strategia de extindere la nivel global. China trimite în Europa un nou producător auto: Changan […]