Germania se confruntă cu una dintre cele mai dificile perioade din ultimul deceniu, pierzând peste 101.000 de locuri de muncă într-un singur an.
Criza economică ce afectează „motorul Europei” afectează grav industria, în special sectorul auto, un adevărat simbol al competitivității germane.
Declinul economic continuu al Germaniei se reflectă într-o pierdere majoră de locuri de muncă în sectorul industrial, într-un moment în care întreaga Europă resimte presiunea încetinirii cererii și a costurilor ridicate.
Conform unei analize recente realizate de firma de consultanță EY, citată de agenția de presă DPA și preluată de Agerpres, economia germană a pierdut, pe parcursul unui singur an, peste 100.000 de locuri de muncă, iar cel mai afectat a fost sectorul auto, un pilon esențial al industriei naționale, cu peste 45.000 de posturi desființate.
La finalul primului trimestru din 2025, numărul total de angajați din industria germană era de 5,46 milioane, ceea ce reprezintă o scădere de 1,8% față de aceeași perioadă a anului anterior. Comparativ cu nivelurile pre-pandemice din 2019, industria a pierdut peste 217.000 de angajați, ceea ce echivalează cu un declin de 3,8%. Anul de vârf rămâne 2018, atunci când se atinsese un maxim istoric de aproape 5,7 milioane de angajați în industrie.
„Companiile industriale din Germania se confruntă cu o presiune colosală”, avertizează Jan Brorhilker, partener de conducere în cadrul EY. „Prețurile reduse impuse de concurenții din Asia, în special din China, combinat cu cererea stagnantă în Europa și incertitudinile de pe piața americană, creează un climat economic ostil. La acestea se adaugă costurile în creștere cu forța de muncă și energia, care sufocă marjele de profit”.
Într-un context european dominat de inflație persistentă, tranziția energetică accelerată și tensiuni geopolitice, Germani, motorul economic al Uniunii Europene, se află într-o fază de vulnerabilitate structurală.
Piața auto germană, aflată într-o tranziție forțată către electromobilitate, este în declin. Cu o reducere de aproape 6% a numărului de angajați într-un singur an, ocuparea forței de muncă din acest sector a ajuns la aproximativ 734.000 de persoane. În paralel, și alte ramuri tradiționale ale industriei germane, ca metalurgia și industria textilă, au înregistrat scăderi de peste 4% în ceea ce privește numărul de angajați. Doar domeniile chimic și farmaceutic au reușit să evite pierderi majore, înregistrând o scădere marginală de doar 0,3%.
Jan Brorhilker estimează că, până la sfârșitul anului curent, alte 70.000 de locuri de muncă ar putea fi desființate, în special în sectoarele ingineriei mecanice și industriei auto, acolo unde companiile implementează planuri de reducere a costurilor pentru a-și menține competitivitatea, notează publicația Bluewin.ch.
Deși datele recente sugerează o tendință descendentă, pe termen lung, industria germană a reușit totuși să crească. Mai exact, comparativ cu anul 2014, numărul de angajați este acum cu 3,5% mai mare, adică cu aproximativ 185.000 de persoane în plus. Totuși, incertitudinile actuale readuc în prim-plan riscul unei dezindustrializări progresive dacă nu se iau măsuri rapide de sprijin.
Expertul EY subliniază faptul că sectorul industrial german a demonstrat în trecut o capacitate remarcabilă de adaptare și revenire, dar avertizează totodată că acest lucru nu va fi posibil fără politici active de reducere a poverii birocratice, stimulente pentru consumul intern și investiții masive din partea statului.