Prima pagină » Giganții Tech sunt în alertă. Războiul comercial declanșat de Trump începe să lovească dur în veniturile din publicitate

Giganții Tech sunt în alertă. Războiul comercial declanșat de Trump începe să lovească dur în veniturile din publicitate

Giganții Tech sunt în alertă. Războiul comercial declanșat de Trump începe să lovească dur în veniturile din publicitate

După un trimestru excepțional pentru Giganții Tech, perspectivele devin mai prudente în contextul incertitudinilor din comerțul global. Deși Meta, Google și Amazon anunță rezultate financiare solide, primele semnale de reducere a bugetelor de publicitate vin dinspre exportatorii asiatici, retaileri și start-up-uri, care își regândesc strategiile de investiții în mediul online.

Trimestrul de excepție în publicitate pentru Giganții Tech

În primele trei luni ale anului 2025, Facebook și Google și-au uimit investitorii: veniturile din publicitate digitală au crescut cu 16%, respectiv 9% față de anul trecut, iar veniturile Amazon Ads au explodat cu 19%. Chiar și jucătorii de nișă precum Reddit, Snap, Pinterest, The Trade Desk și AppLovin au anunțat creșteri peste așteptări și au văzut acțiunile lor urcând cu până la 18%.

Această creștere reflectă încă apetitul companiilor pentru promovare online, în ciuda anxietăților macroeconomice. Marketerii și-au majorat campaniile pe Google Search, feed-uri de social media și rețele programatice, mizând pe eficiența canalelor digitale și pe capacitatea acestora de a ajunge rapid la consumatori.

Scăderea cheltuielilor de publicitate în Asia afectează optimismul financiar al marilor companii

Bucuria rezultatelor financiare a fost temperată însă de semnalele care vin dinspre Asia. Susan Li, director financiar la Meta, a precizat pentru analiști că exportatorii de comerț online din Asia, precum Temu și Shein, cheltuiesc deja mai puțin pe publicitate digitală. Motivul? Eliminarea scutirilor pentru colete de mică valoare oferite de UE și SUA, împreună cu tarifele comerciale introduse sub administrația Trump, au dus la creșterea costurilor de transport și la reducerea marjelor de profit.

Alphabet și Pinterest au confirmat tendința: cheltuielile de publicitate în regiunea Asia-Pacific s-au temperat, iar incertitudinea economică globală ridică semne de întrebare asupra bugetelor alocate pentru reclame. Snap și-a retras ghidajul pentru trimestrul al doilea, pe motiv că volatilitatea macroeconomică ar putea forța companiile să-și micșoreze bugetele de marketing.

Marile lanțuri de retail și bunuri de consum reduc din bugete

Înainte ca trimestrul doi să înceapă, giganți din retail și FMCG, inclusiv Procter & Gamble, au anunțat că vor tempera cheltuielile publicitare pe fondul cererii în scădere și al creșterii costurilor de producție. Jasmine Enberg, de la eMarketer, subliniază că aceste sectoare generează aproape jumătate din reclamele sociale din SUA. Orice reducere de 10–15% în bugetele lor va crea un efect de undă, afectând fluxurile de venit ale platformelor digitale.

Acest fenomen nu afectează doar rețelele sociale, ci și piața de publicitate programatică și de căutare plătită. The Trade Desk, lider în tehnologii programatice, a avertizat că marketerii trec printr-un „moment de cumpănă”, adaptându-și rapid strategiile în funcție de volatilitatea economică și de tarifele care cresc costurile de import.

Alte articole importante
Economia în derivă a Turciei îi subminează puterea lui Erdoğan
Economia în derivă a Turciei îi subminează puterea lui Erdoğan
Criza costului vieții și tulburările sociale sunt realități care îi periclitează planurile președintelui Erdoğan de a rămâne la putere și, totodată, zădărnicesc aspirațiile geopolitice ale Ankarei, se arată într-o analiză Financial Times. După decenii în care Turcia părea pe punctul de a repeta miracolul sud-coreean – respectiv o transformare economică spectaculoasă, acum pare amenințată de […]
România încheie primele cinci luni din 2025 cu un deficit bugetar de 3,39% din PIB
România încheie primele cinci luni din 2025 cu un deficit bugetar de 3,39% din PIB
România a ajuns la un deficit bugetar de 3,39% din PIB în primele cinci luni din 2025, în ușoară scădere față de aceeași perioadă a anului trecut, când se cifra la 3,41% din PIB. În termeni nominali, deficitul a fost de 64,23 de miliarde lei, față de 60,10 de miliarde lei în perioada similară din […]
Inteligența Artificială rescrie regulile jocului pe piața asigurărilor. Sorin Mititelu, vicepreședinte al ASF, invitat la podcastul Puterea Financiară
Inteligența Artificială rescrie regulile jocului pe piața asigurărilor. Sorin Mititelu, vicepreședinte al ASF, invitat la podcastul Puterea Financiară
Cum arată viitorul pieței de asigurări în România și ce rol va juca inteligența artificială în relația dintre asigurat și asigurator? Sorin Mititelu, vicepreședinte al Autorității de Supraveghere Financiară (ASF), explică tendințele din piață la ediția de vineri, 27 iunie, a podcastului Puterea Financiară: de la automatizarea proceselor până la legislația RCA și responsabilitățile viitoare […]
China pregătește o misiune revoluționară: roiuri de sateliți pentru survolul asteroidului Apophis
Tehnologie
China pregătește o misiune revoluționară: roiuri de sateliți pentru survolul asteroidului Apophis
China își afirmă ambițiile spațiale și strategia de apărare planetară printr-o misiune revoluționară, cu un roi de nanosateliți, programată pentru survolul asteroidului Apophis, în 2029. Propunerea, un demers tehnologic avansat și o inițiativă de colaborare internațională, vizează colectarea de date esențiale despre structura și dinamica asteroidului, în cel mai apropiat punct de trecere pe lângă […]
Kazahii de la KazMunayGas au dat lovitura. Compania mamă a Rompetrol a depășit ținta de transport petrolier
Companii
Kazahii de la KazMunayGas au dat lovitura. Compania mamă a Rompetrol a depășit ținta de transport petrolier
KazMunayGas (KMG), compania națională de petrol și gaze din Kazahstan, prezentă în România prin Rompetrol, a anunțat un succes notabil în 2024, transportând un volum record de 83,5 milioane tone de petrol, cu 8% peste planul stabilit și cu 4% mai mult față de anul precedent, conform unui comunicat oficial. Din această cantitate impresionantă, 55,7 […]
România are cele mai mici prețuri la alimente din Europa. Ce arată cu adevărat cifrele?
România are cele mai mici prețuri la alimente din Europa. Ce arată cu adevărat cifrele?
România a înregistrat, în 2024, cele mai mici prețuri pentru alimente și băuturi nealcoolice din întreaga Uniune Europeană, confirmând statutul său de piață cu costuri reduse și marje comerciale limitate, se arată într-o analiză publicată de ziarul Puterea. Avem cele mai mici prețuri din UE pentru „Recreere și cultură” (67% din media UE), în timp […]