Prima pagină » Grupuri media japoneze dau în judecată motorul de căutare AI Perplexity

Grupuri media japoneze dau în judecată motorul de căutare AI Perplexity

Grupuri media japoneze dau în judecată motorul de căutare AI Perplexity
Grupuri media japoneze dau în judecată motorul de căutare AI Perplexity

Două dintre cele mai mari grupuri media din Japonia dau în judecată motorul de căutare Perplexity, bazat pe inteligență artificială, pentru presupuse încălcări ale drepturilor de autor, alăturându-se unei liste tot mai lungi de publicații care acționează în instanță companii de AI care le folosesc conținutul. Puterea Financiară a scris pe larg despre bătălia editorilor din întreaga lume cu Google Ai Overview, un război care, însă, nu a ajuns în instanță. Cel puțin deocamdată. Grupurile media explorează, însă, noi modalități de a ajunge la cititori și de a face bani, în contextul apariției instrumentelor AI, care afectează semnificativ numărul de click-uri, antrenând prăbușirea traficului pe site-uri în toată lumea. Cazul Perplexity subiliază o altă vulnerabilitate a acestor noi tehnologii: răspunsurile sunt oferite ca și cum ar fi vorba de înțelepciune proprie, fără a mai cita deloc sursa. Grupul de presă japonez care a declanșat războiul direct cere despăgubiri de 15 milioane de dolari. 

Grupul media japonez Nikkei, care deține Financial Times și ziarul Asahi Shimbun au declarat, marți, că au depus împreună o plângere la tribunalul din Tokyo. Grupul se alătură mai multor companii media occidentale care au intentat procese împotriva Perplexity, companie ce furnizează răspunsuri la întrebări cu surse și citări, folosind modele lingvistice mari (LLMs) dezvoltate de platforme precum OpenAI și Anthropic.

Furnizorii japonezi de știri susțin că Perplexity, fără permisiune, „a copiat și stocat conținut din articolele de pe serverele Nikkei și Asahi”, ocolind „soluțiile tehnice” menite să prevină acest lucru. Aceștia mai afirmă că răspunsurile oferite de Perplexity au atribuit incorect informații diverselor ziare, ceea ce „dăunează grav credibilității companiilor de presă”. Nikkei și Asahi solicită despăgubiri de 2,2 miliarde yeni (15 milioane de dolari) fiecare și ștergerea articolelor stocate de către Perplexity.

„Acțiunile Perplexity echivalează cu o formă de free riding de mare amploare și în formă continuă. Acționează pe baza conținutului articolelor, opere pentru care jurnaliștii din ambele companii au investit timp și efort considerabil de documentare și redacare. Perplexity nu oferă nicio compensație”, a transmis Nikkei în declarația sa.

„Nu citează nici sursele și nici faptele exact și, dacă această situație este lăsată nesupravegheată, ar putea submina însăși fundația jurnalismului, care se bazează tocmai pe verificare și transmitere exactă a faptelor”, au adăugat cele două companii.

Alte grupuri de presă vor să se alăture acestui demers juridic

Acțiunile în justiție urmează unei mișcări similare a unui alt mare ziar japonez, Yomiuri, și semnalează faptul că editorii din Japonia încep să riposteze împotriva companiilor de AI, spun avocații.

„Acestea sunt cazuri-test”, a declarat Kensaku Fukui, expert în drepturi de autor la firma de avocatură Kotto Dori din Tokyo.

Procesul împotriva Meta este, fără îndoială, un astfel de test: un grup de 13 autori, printre care Sarah Silverman, Ta-Nehisi Coates, Richard Kadrey și alții, i-au dat în judecată pe cei de la Meta Platforms (compania-mamă a Facebook) pentru că ar fi folosit cărțile lor fără permisiune pentru a antrena modelul AI LLaMA. Ei susțin că Meta a accesat volumuri piratate de pe platforme precum LibGen sau Z-Library — cunoscute drept „shadow libraries” — și le-a incorporat în baza de date folosită la antrenarea modelului. În plus, reclamanții afirmă că Meta a eliminat expres marcajele de gestionare a drepturilor de autor (CMI), încalcând astfel și legea DMCA din SUA, și că acțiunile sale reprezintă un avantaj economic nedrept și comportament concurențial incorect

În cazul procesului din japonia, un alt mare test contemporan, Fukui a precizat că, deși „legea japoneză a drepturilor de autor este pe alocuri permisivă în privința folosirii operelor existente pentru antrenarea AI… există anumite restricții”.

Companiile lui Rupert Murdoch, Dow Jones și New York Post, au acuzat, la rândul lor, că Perplexity deturnează clienți și venituri de la editorii de presă prin folosirea conținutului lor pentru a răspunde întrebărilor pe platforma sa, prin intermediul chatbotului, în loc să plătească sau să direcționeze cititorii către site-urile publicațiilor.

BBC, alături de New York Times și New York Post

În această vară, BBC a cerut de asemenea ca Perplexity să înceteze folosirea conținutului său pentru antrenarea modelului AI, într-o scrisoare de tip cease and desist, similară celor trimise anterior de alte publicații, inclusiv New York Times și Condé Nast.

Perplexity a încheiat acorduri de împărțire a veniturilor cu publicații precum Time, Fortune și Der Spiegel, prin care acestea sunt remunerate atunci când un răspuns face referire la conținutul lor. Aceasta ar fi o schimbare ce reflectă modul în care start-up-urile AI caută tot mai mult parteneriate comerciale și acorduri de licențiere cu editorii.

Perplexity are peste 30 de milioane de utilizatori, majoritatea în SUA. Principala sa sursă de venit o reprezintă abonamentele.

Alte articole importante
Unde se ridică un mega-oraș de peste 180 miliarde $ (VIDEO)
Unde se ridică un mega-oraș de peste 180 miliarde $ (VIDEO)
Pe malul Mării Mediterane ia naștere un mega-oraș de peste 180 miliarde $, care va deveni un hub urban și economic de referință în regiune. Proiectul combină infrastructură ultramodernă, facilități rezidențiale și comerciale și concepte inovatoare de dezvoltare urbană, marcând o nouă eră a metropolelor globale. Cel mai scump proiect urban va fi ridicat în […]
Cum arată croaziera de 15.000 de euro pentru care românii plătesc tot mai des să ajungă la capătul lumii
Cum arată croaziera de 15.000 de euro pentru care românii plătesc tot mai des să ajungă la capătul lumii
Tot mai mulți români aleg să-și petreacă vacanțele la capătul lumii, într-un loc unde liniștea absolută întâlnește aventura pură. Antarctica, considerată ultima frontieră turistică a planetei, devine noua destinație de vis pentru călătorii români cu spirit de explorator. O croazieră de expediție, în valoare de nu mai puțin de 15.000 de euro, promite o experiență […]
Trenul Orient Express revine în Italia cu o experiență de lux de 24 de ore. Cât costă călătoria
Trenul Orient Express revine în Italia cu o experiență de lux de 24 de ore. Cât costă călătoria
Italia pune din nou pe şine un nou simbol al eleganței și nostalgiei anilor ’50-’60. Trenul La Dolce Vita Orient Express, un hotel de lux pe șine, promite o experiență unică între design retro, gastronomie de top și peisaje spectaculoase. Preţurile încep de la 3.500 de euro de persoană. Călătoria începe la Roma, în stil […]
Mii de români, vizați de fraude online cu reduceri false și site-uri fantomă de Black Friday
Mii de români, vizați de fraude online cu reduceri false și site-uri fantomă de Black Friday
Sezonul reducerilor de Black Friday nu aduce doar chilipiruri, ci și un val de fraude online. Experții în securitate cibernetică avertizează că infractorii digitali exploatează febra cumpărăturilor și pun în scenă scheme sofisticate pentru a fura datele bancare ale utilizatorilor. Site-urile clonă, link-urile capcană și ofertele „prea bune ca să fie adevărate” fac parte din […]
România are printre cele mai mici prețuri la gaze din UE
România are printre cele mai mici prețuri la gaze din UE
România se menține printre țările din UE cu cele mai mici prețuri la gaze naturale, în ciuda fluctuațiilor de pe piața energetică. Această situație reflectă atât politicile interne de reglementare, cât și resursele proprii de producție care oferă un grad ridicat de independență energetică. România, în topul țărilor din UE cu cele mai mici tarife […]
Volkswagen lovită în plin de impactul tarifelor lui Trump
Companii
Volkswagen lovită în plin de impactul tarifelor lui Trump
Grupul Volkswagen se confruntă cu un deficit estimat la 5,8 miliarde de dolari din cauza noilor tarife vamale impuse de administrația Trump. După publicarea rezultatelor financiare trimestriale, acțiunile companiei au crescut temporar cu până la 2%, pentru ca apoi să scadă cu 1,2%. Lovitură pentru Volkswagen: tarifele lui Trump aduc pierderi de 5,8 miliarde $ […]