Impactul noilor tarife comerciale introduse de președintele american Donald Trump vor fi resimțite puternic la nivel global în 2025, susțin mai mulți experți.
Concret, se estimează că, în decursul acestui an, producția mondială de automobile va fi cu aproximativ 1,5 de milioane de unități mai mică decât în anul precedent.
Tarifele impuse de administrația Trump nu numai că duc la creșterea prețurilor bunurilor de larg consum și ale mașinilor, dar se așteaptă ca acestea să provoace și o scădere semnificativă a producției totale de automobile în acest an. America de Nord va resimți cel mai mult acest
Decizia de a impune taxe vamale suplimentare a generat un val de incertitudine în rândul marilor constructori din industria auto. Pentru a limita efectele financiare ale acestor noi tarife, unii producători analizează posibilitatea relocării capacităților de producție pe teritoriul SUA. În schimb, alții au fost nevoiți să sisteze temporar exporturile către piața nord-americană.
O analiză realizată de specialiștii de la S&P Global Mobility indică faptul că, până la finalul anului curent, volumul total de autovehicule fabricate la nivel mondial ar putea ajunge la 87,9 milioane de unități. Totalul ar reprezenta o scădere de 2% față de nivelul înregistrat în 2024.
Acest declin corespunde unei scăderi de peste 1,55 milioane de mașini la nivel global. Ar putea fi al doilea an consecutiv de scădere a producției globale de vehicule, după ce, în anul precedent, producția a scăzut din cauza opririi procesului de fabricație în fabricile mai multor mărci din Japonia.
Statele Unite ale Americii vor resimți cel mai mult impactul tarifelor vamale. Un aspect important îl reprezintă și gradul ridicat de dependență al industriei auto americane de sursele externe. Astfel, după cum a remarcat și publicația Nikkei Asia, aproape 50% din totalul mașinilor noi comercializate pe piața din SUA sunt produse în afara granițelor țării.
În plus, între 30% și 60% din totalul componentelor auto sunt, de asemenea, importate. Având în vedere acest aspect, este posibil ca producția de automobile din America de Nord să scadă cu 9% pe parcursul anului 2025. În ceea ce privește volumele de vânzări din SUA, acestea ar putea scădea cu circa 3% față de anul precedent.
Impactul tarifelor ar putea dura mai mult timp decât se preconiza. Asta din cauză că, mai mulți producători auto, între care Audi, Jaguar Land Rover, Aston Martin, Volkswagen, Lotus și Mitsubishi, au oprit temporar exporturile către SUA pentru a evita impactul financiar al acestor măsuri protecționiste. Aceștia speră că Donald Trump va relaxa tarifele în lunile următoare.