Prima pagină » Inteligența artificială, între costurile ascunse ale fiecărei conversații și riscul unei crize energetice globale

Inteligența artificială, între costurile ascunse ale fiecărei conversații și riscul unei crize energetice globale

Inteligența artificială, între costurile ascunse ale fiecărei conversații și riscul unei crize energetice globale

Inteligența artificială promite eficiență și confort, dar fiecare interacțiune cu un chatbot lasă în urmă un consum energetic invizibil. Fără transparență și reguli clare, riscul ca aceste costuri să devină o povară reală pentru mediu și societate crește de la o zi la altă.

Pe măsură ce AI-ul devine indispensabil în activitățile noastre cotidiene – de la gestionarea agendei până la generarea de conținut – puțini se gândesc la infrastructura uriașă din spatele fiecărui răspuns instantaneu. Sub aparenta simplitate a conversațiilor digitale, se ascunde o rețea globală de centre de date, alimentate cu resurse uriașe, ale căror costuri energetice și de mediu rămân în mare parte netransparente. În lipsa unor reglementări și standarde clare, utilizarea masivă a inteligenței artificiale riscă să pună presiune pe rețelele energetice ale lumii, ridicând întrebări esențiale despre prețul real al confortului digital, scrie sciencenews.org.

Pe măsură ce inteligența artificială devine o prezență obișnuită în viața noastră de zi cu zi de la chatboți care ne organizează programul, până la aplicații care ne răspund la orice curiozitate – o întrebare începe să prindă contur nu doar printre specialiști, ci și în rândul publicului larg: ce impact are această tehnologie asupra consumului global de energie și, implicit, asupra mediului?

Energia din spatele unui răspuns instantaneu

Deși conversațiile cu AI-ul par imateriale, răspunsurile rapide și elaborate au la bază o infrastructură imensă, greu de intuit. Fiecare întrebare adresată unui chatbot antrenează în fundal servere performante, găzduite în centre de date răspândite în toată lumea, care rulează modele lingvistice complexe cu milioane sau chiar miliarde de parametri.

Surprinzător sau nu, energia consumată pentru generarea unui singur răspuns poate fi comparată cu utilizarea, pentru câteva clipe, a unor aparate casnice cu consum ridicat. Estimările avansate public de liderii industriei – precum afirmația recentă a CEO-ului OpenAI, care echivalează o întrebare adresată ChatGPT cu o secundă de funcționare a unui cuptor – trebuie însă privite cu rezerve. Specialiștii consultanți atrag atenția că lipsesc nuanțele: nu există, de fapt, o „interogare medie”, iar consumul variază în funcție de mai mulți factori greu de cuantificat extern.

Costuri ascunse și lipsa transparenței

În timp ce giganții tech păstrează confidențiale datele privind consumul și emisiile reale, cercetătorii din domeniu încearcă să reconstruiască tabloul folosind modele deschise și estimări indirecte. Rezultatele preliminare arată discrepanțe mari între diverse modele, unele fiind de zeci de ori mai poluante decât altele pentru aceeași sarcină. Iar aceste diferențe se accentuează atunci când luăm în calcul nu doar consumul din timpul răspunsurilor, ci și energia investită în antrenarea modelelor, producția componentelor hardware și întreținerea infrastructurii.

Totodată, experții avertizează că, odată cu extinderea utilizării AI-ului la nivel global, impactul energetic ar putea crește exponențial, depășind praguri care pun presiune pe sistemele energetice naționale.

De ce modelele care folosesc inteligența artificială consumă atât de mult

Un model lingvistic performant, precum cele folosite de platformele populare, are nevoie de o capacitate de calcul impresionantă pentru a răspunde rapid și relevant la orice solicitare. Această putere este asigurată de mii de plăci grafice de ultimă generație, grupate în centre de date care necesită, la rândul lor, sisteme complexe de răcire și mentenanță.

Dimensiunea modelului, volumul de date procesate și rapiditatea cu care este livrat răspunsul determină, împreună, consumul de energie. Iar odată cu trecerea la tehnologii tot mai performante, această „foame de energie” se amplifică, estimările oficiale arătând că centrele de date ar putea ajunge să consume peste 10% din energia totală a SUA în următorii ani.

Dacă perioada de antrenare a unui model rămâne complet opacă pentru public lipsind date despre sursa de energie sau durata procesului nici calculul emisiilor generate de fiecare răspuns nu e simplu. Factori precum locația serverului, sursa de energie folosită în momentul respectiv și complexitatea întrebării pot schimba radical bilanțul de la o interacțiune la alta.

Chiar și atunci când există date, acestea se referă doar la consumul plăcilor grafice, fără a include restul infrastructurii sau amprenta de carbon a procesului de fabricație.

Ce putem face pentru a limita amprenta AI-ului

În absența unor reglementări stricte și a transparenței din partea marilor companii, utilizatorii pot lua anumite măsuri pentru a reduce, chiar și marginal, consumul total de energie. Printre recomandările formulate de cercetători: alegerea unor modele mai mici pentru sarcini simple, formularea scurtă și precisă a întrebărilor, evitarea suprasolicitării AI-ului în perioadele cu consum ridicat de electricitate (ziua sau vara), precum și folosirea instrumentelor publice de evaluare a eficienței energetice a modelelor disponibile.

În același timp, experții pledează pentru introducerea unui sistem de clasificare a modelelor AI în funcție de eficiența energetică, similar cu etichetele de pe electrocasnice, astfel încât presiunea să fie transferată către companiile producătoare.

Referință: M. Dauner and G. Socher. Energy costs of communicating with AI. Frontiers in Communication. Accesibil la doi: 10.3389/fcomm.2025.1572947.

Alte articole importante
Testul profitabilității: Doar 15 mărci de vehicule electrice din China vor rezista până în 2030
Companii
Testul profitabilității: Doar 15 mărci de vehicule electrice din China vor rezista până în 2030
Piața de vehicule electrice din China, cea mai mare din lume, se confruntă cu o competiție acerbă și o supracapacitate tot mai evidente. Un studiu recent arată că doar 15 dintre cele 129 de mărci chineze care produc mașini cu emisii zero și hibride plug-in (PHEV) ar putea rămâne viabile din punct de vedere financiar […]
„Amenințarea economică nevăzută”: 65% dintre companiile din România spun că economia se prăbușește sub greutatea taxelor și a costurilor uriașe
„Amenințarea economică nevăzută”: 65% dintre companiile din România spun că economia se prăbușește sub greutatea taxelor și a costurilor uriașe
Un nou sondaj publicat de BNR scoate la iveală dureroasă pentru mediul de afaceri românesc: peste 65% dintre companiile nefinanciare consideră că situația economică s-a înrăutățit în ultimele luni. Costurile de operare, fiscalitatea excesivă și impredictibilitatea legislativă par să fi devenit bariere majore în fața investițiilor și dezvoltării. BNR: companiile semnalează o degradare alarmantă a […]
ANCOM, despre capcanele ascunse ale roamingului în avion și pe mare: Cum poți ajunge la facturi uriașe dacă te conectezi prin satelit
Tehnologie
ANCOM, despre capcanele ascunse ale roamingului în avion și pe mare: Cum poți ajunge la facturi uriașe dacă te conectezi prin satelit
ANCOM avertizează că utilizarea serviciilor de roaming prin satelit în timpul călătoriilor cu avionul sau pe mare poate genera costuri extrem de ridicate. Rețelele non-terestre, accesibile la bordul aeronavelor sau navelor, nu sunt incluse în tarifele UE de roaming și nu beneficiază de protecțiile sistemului „Roam like at home”. Astfel, conectarea automată la aceste rețele […]
UE investește 2,8 miliarde de euro în rețelele de transport din Europa, inclusiv în România
UE investește 2,8 miliarde de euro în rețelele de transport din Europa, inclusiv în România
Comisia Europeană, organul executiv al UE, a selectat 94 de proiecte de transport, inclusiv din România, în care se vor investi 2,8 miliarde de euro, sub formă de granturi din cadrul Mecanismului pentru Interconectarea Europei (MIE). Scopul acestor investiții îl reprezintă modernizarea infrastructurii europene de transport feroviar, naval și rutier pentru a îmbunătăți mobilitatea durabilă […]
Un gigant auto ar putea închide unele fabrici europene din cauza amenzilor pentru emisiile de CO2
Companii
Un gigant auto ar putea închide unele fabrici europene din cauza amenzilor pentru emisiile de CO2
Un gigant auto european ar putea închide unele fabrici din Europa din cauza unor amenzi uriașe pentru neîndeplinirea obiectivelor privind emisiile de CO2. Anunțul a fost făcut chiar de directorul subsidiarei europene, în cadrul unei audieri în Parlamentul Italiei. Impactul amenzilor pentru CO2: gigantul auto Stellantis ar putea închide fabrici europene Constructorii europeni din industria […]
România va fabrica împreună cu Northrop sistemul radar G/ATOR pentru apărarea aeriană pe flancul estic
România va fabrica împreună cu Northrop sistemul radar G/ATOR pentru apărarea aeriană pe flancul estic
România va colabora cu gigantul american Northrop Grumman pentru producția sistemului radar terestru G/ATOR, care poate redefini capacitatea defensivă a țării noastre în regiunea Mării Negre. Astfel, țara noastră face un pas strategic major în domeniul apărării, printr-un parteneriat industrial de anvergură cu un lider global al tehnologiei militare. România și Northrop vor produce sistemul […]