Prima pagină » De ce nu a ajuns Dacia să se vândă și pe piața din SUA

De ce nu a ajuns Dacia să se vândă și pe piața din SUA

ANALIZĂ
De ce nu a ajuns Dacia să se vândă și pe piața din SUA
Foto: Dacia

Brand de top în Europa, Dacia nu este prezentă și pe piața nord-americană, fiind doar una dintre multe alte mărci care nu se vând în SUA.

Această situație reflectă, pe de-o parte, strategia mărcii deținută de Grupul Renault, iar pe de altă parte cerințele stricte și costisitoare ale pieței de dincolo de Oceanul Atlantic.

Care sunt motivele pentru care Dacia nu  se comercializează în 2025 și în SUA

De ce nu a ajuns Dacia să se vândă și pe piața din SUA

Foto: Dacia

Mulți s-ar putea gândi că orice constructor auto își dorește cu orice preț să-și vândă modelele în Statele Unite, un simbol al prosperității și al pieței libere. Cu toate acestea, pentru cei care visează la un automobile electric ieftin sau la un break de performanță care să coste sub 100.000 de dolari, realitatea este diferită, potrivit publicației Jalopnik.

Standardele stricte de siguranță și de emisii de CO2, taxele vamale și politica comercială uneori confuză fac ca multe mărci importante să evite piața nord-americană. Și nu este vorba doar despre producători de supercaruri sau de limuzine de lux. Situația este valabilă și pentru jucători globali ale căror modele pot fi cumpărate aproape oriunde în lume. Printre aceștia se numără și Dacia.

Marca românească este marca de buget din cadrul Grupului Renault, care produce mașini simple și durabile. Acestea oferă suficiente dotări și accesorii pentru a satisface nevoile și cerințele actuale în materie de performanță, conform și tehnologie. Motivul pentru care constructorul de la Mioveni nu este prezent pe piața americană este de natură pur economică.

Ce ar presupune exportul unui model Dacia peste Ocean

Modelul de afaceri al Dacia nu prevede pătrunderea pe piețele scumpe. Adaptarea unui Duster la piața din SUA ar implica airbag-uri, ajustări structurale și de emisii și modificări ale sistemului de iluminare și de software.

Oricare dintre acestea ar fi suficient pentru a reduce marjele de profit. La acestea s-ar adăuga și costul lansării unei rețele de dealeri. Astfel, ceea ce ar părea o „afacere incredibilă de 18.000 de euro” ar deveni „un crossover de 26.000 $”. Și asta, fără a cunoaște brandul și cu un avantaj al valorii pe care îl ignorăm în mare măsură de la mărcile cunoscute. În plus, Dacia se concentrează pe piețele unde valoarea contează.

„Dacia este divizia low-cost a Renault, născută dintr-o filosofie auto est-europeană. Dacă o mașină pornește, se oprește și nu te rănește, asta e lux. În ultimul deceniu, compania a trecut de la curiozitate a Războiului Rece la fenomen de vânzări, mizând pe simplitate. Dacia produce mașini fără pretenții, durabile, cu suficiente dotări pentru autoritățile de reglementare și poate pentru unchiul tău tehnofob”.

Mărci europene care „evită” SUA

Mergând mai departe, Citroen și Peugeot (Stellantis) sunt supranumiți campionii francezi ai confortului și designului. Cu toate acestea, nici aceste branduri nu sunt disponibile în SUA.

Citroën se confruntă cu suprapunerea cu Fiat și cu lipsa unei rețele de dealeri. De partea cealaltă, Peugeot, deși a fost aproape de a reveni în America, și-a anulat planul după fuziunea cu gigantul Stellantis, resursele fiind redirecționate către Alfa Romeo. Absența celor două mărci din SUA nu are legătură cu ingineria, cât cu strategia. Șeii Stellantis au precizat în mod clar că nu vor lansa alte mărci europene de masă în America de Nord.

Americanii au condus modele Opel timp de decenii, care purtau, însă, sigla Buick. Modele precum Regal sau Encore erau, în mare parte, mașini germane pe dedesubt. De asemenea, Opel a fost divizia europeană a General Motors timp de un secol înainte ca gigantul din Detroit  să o vândă către PSA, în 2017. Astăzi, Opel construiește mașini și vehicule electrice curate, inteligente.

Demult, Lancia era „omul de știință” al performanței europene. Italienii au creat modele legendare de raliu ca Stratos, 037 și Delta Integrale. Aceste mașini erau atât de bune, încât FIA a fost nevoită să schimbe regulamentul pentru a le domoli. Astăzi, însă, Lancia vinde o singură mașină, Ypsilon, și asta aproape exclusiv în Italia.

De ce nu ajung anumite mărci în SUA

Producătorii chinezi de mașini electrice BYD, NIO, XPeng, și altele sunt „foarte competente”. La nivel global, BYD vinde acum mai multe mașini decât Tesla pe anumite piețe. NIO are tehnologie de înlocuire a bateriilor, XPeng se bazează pe magie autonomă, iar Zeekr sună ca numele unui club de noapte cyberpunk VR.

Totuși, aceste mărci sunt blocate de tarife vamale de 100% și de reguli fiscale care exclud vehiculele chinezești. Spre exemplu, un model electric BYD Seal care are un preț de 28.000 de dolari în China ar ajunge în SUA să coste chiar și 50.000 de dolari.

Brandul simbol al simplității rusești, Lada AvtoVAZ s-ar confrunta cu costuri enorme pentru a respecta standardele SUA. Chiar dacă iconicul off-roader Niva ar trece ca prin magie testele de impact, standardele de emisii sau regulile de siguranță, sancțiunile economice impuse Rusiei fac imposibilă o revenire pe piața din SUA.

Deși americanii tânjesc după automobile ieftine și performante, costurile de adaptare la cerințele federale și protecționismul fac ca orice propunere de valoare să devină scumpă și necompetitivă.

Alte articole importante
Un pod gigant s-a prăbușit la câteva luni de la inaugurare. 1,3 milioane de dolari transformați instant în ruine
Un pod gigant s-a prăbușit la câteva luni de la inaugurare. 1,3 milioane de dolari transformați instant în ruine
Un pod prăbușit a provocat haos în provincia Sichuan, China. Podul Hongqi, inaugurat recent, s-a surpat marți, aruncând bucăți de beton și nori de praf pe versanții munților și în apa de dedesubt. Filmări cu momentul dezastrului au fost distribuite masiv pe rețelele sociale chineze. Autoritățile anunțaseră luni închiderea podului de 758 de metri, după […]
Zboruri Ryanair doar cu telefonul. Biletul de avion va deveni istorie
Zboruri Ryanair doar cu telefonul. Biletul de avion va deveni istorie
Pasagerii care aleg zborurile Ryanair trebuie să aibă biletul exclusiv în format digital. Compania a eliminat complet opțiunea de îmbarcare pe bază de bilet tipărit. Fără aplicația „myRyanair”, procesul devine costisitor. Aceasta este prima etapă a transformării companiei în ceea ce CEO-ul Michael O’Leary descrie drept „prima companie aeriană complet fără hârtie din lume”. Aplicația […]
Europa se pregătește să devină „fabrica de deep tech” a lumii: investiții de 1 trilion de dolari și un milion de locuri de muncă până în 2030
Tehnologie
Europa se pregătește să devină „fabrica de deep tech” a lumii: investiții de 1 trilion de dolari și un milion de locuri de muncă până în 2030
Un nou raport McKinsey & Company arată că Europa are potențialul de a deveni lider global în domeniul deep tech, dacă va investi strategic în inteligență artificială, robotică, biotehnologie și apărare. Specialiștii estimează o valoare economică de 1 trilion de dolari și peste un milion de locuri de muncă noi până la sfârșitul deceniului. Europa, […]
STUDIU. Cum ți se modifică veniturile ca urmare a unei relații cu șeful
STUDIU. Cum ți se modifică veniturile ca urmare a unei relații cu șeful
Reality show-ul „Selling Sunset” are succes pe Netflix tocmai pentru că speculează o temă care ne preocupă, într-un fel sau altul, pe toți. Un grup de agenți imobiliari se plimbă pe dealurile din Hollywood, concurând pentru listările cele mai profitabile. Tensiunile apar atunci când o agentă obține o proprietate excelentă, succes pe care i-l datorează […]
SUA și Elveția, aproape să reducă tarifele vamale la 15%
SUA și Elveția, aproape să reducă tarifele vamale la 15%
SUA și Elveția sunt aproape de a încheia un acord comercial prin care ar urma să reducă tarifele vamale pentru anumite produse la 15%. Negocierile marchează un pas important în consolidarea relațiilor economice bilaterale și în facilitarea comerțului între cele două țări. SUA și Elveția negociază reducerea tarifelor vamale de la 39% la 15% Statele […]
Primul robot umanoid rusesc s-a prăbușit glorios pe scenă după ce a tremurat din toate încheieturile
Tehnologie
Primul robot umanoid rusesc s-a prăbușit glorios pe scenă după ce a tremurat din toate încheieturile
Primul robot umanoid rusesc, dotat cu inteligență artificială, a căzut în timpul prezentării sale oficiale pe 10 noiembrie, la un eveniment tehnologic din Moscova. Robotul, numit AIdol, a fost prezentat drept un exemplu avansat de robotică antropomorfă construit în mare parte din componente interne. În timp ce era condus pe scenă de doi angajați pe […]