România a ajuns a doua cea mai scumpă piață de carburanți din regiune, depășind țări cu venituri comparabile.
Potrivit datelor oficiale publicate în cel mai recent „Oil Bulletin” al Comisiei Europene, țara noastră este aproximativ la același nivel cu Ungaria, dar în urma Serbiei.
:format(webp):quality(80)/https://www.putereafinanciara.ro/wp-content/uploads/2025/11/Romania-preturi-carburanti-Pixabay-Puterea-financiara.jpg)
Foto: Pixabay
România ocupă locul al doilea în clasament dacă facem raportare la toţi vecinii (cu excepţia Ucrainei). Datele din Oil Bulletin au fost completate cu informații din presa statelor non-UE precum Serbia și Republica Moldova. Conform raportului, România este, în medie, a doua cea mai scumpă piață la benzină și motorină.
| Carburant | România | Ungaria | Bulgaria | Rep. Moldova | Serbia |
| Benzină | 1,485 € | 1,494 € | 1,219 € | 1,197 € | 1,554 € |
| Motorină | 1,571 € | 1,528 € | 1,238 € | 1,081 € | 1,690 € |
Diferențele mari de preț din regiune sunt influențate în principal de politicile fiscale distincte și de variațiile cursurilor de schimb. În Republica Moldova, statutul de stat non-UE elimină obligația aplicării unor taxe specifice Uniunii, în special ecotaxele. Asta conduce la prețuri mai reduse la pompă.
În Serbia, prețul ridicat al carburanților este alimentat de o taxare puternică a sectorului, dar și prin faptul că cetățenii din țările aflate în proximitate vin să alimenteze acolo. Prețurile rămân, totuși, mai mici decât la ei, sporind în acest fel cererea. În plus, Serbia depinde în totalitate de importuri pentru aprovizionarea rafinăriei și dispune de o singură unitate de procesare. Asta pune presiune suplimentară asupra costurilor.
Există disparități substanțiale între piețe. Spre exemplu, diferențele între România și Bulgaria sunt de circa 0,25 euro/litru la benzină și 0,33 euro/litru la motorină. Aceste diferențe sunt rezultatul politicilor fiscale și al statutului fiecărei țări în raport cu UE, nu al costului petrolului brut.
Taxele și accizele reprezintă principalul factor formator al prețului. În România, peste jumătate și până la 60% din prețul final al carburanților este constituit din taxe, TVA și accize. Acciza la motorină se numără printre cele mai mari din regiune, depășind cu mult pragul minim european.
Două runde de majorări fiscale în 2025 au accentuat această tendință, făcând ca motorina să fie frecvent mai scumpă decât benzina. În consecință, transportatorii români își pierd din competitivitate și aleg tot mai des să alimenteze în țările vecine.
Bulgaria rămâne cea mai ieftină piață de carburanți din UE. Asta, pentru că aplică nivelul minim al accizelor permis de legislația comunitară, generând un decalaj consistent în raport cu România.
La rândul ei, Republica Moldova, care nu este membră a Uniunii, aplică un sistem fiscal propriu, mult mai relaxat, iar asta menține prețurile la benzină și mai ales la motorină la cele mai reduse niveluri din regiune. La aceasta contribuie și apropierea de surse de aprovizionare din est. În schimb, tarifele din Ungaria sunt comparabile cu cele din România, fără diferențe majore, notează Economedia.ro.
Aceste discrepanțe îi determină pe mulți șoferi și, în special, pe transportatori să opteze pentru alimentarea în Bulgaria și în Republica Moldova. Totuși, în ciuda politicii fiscale agresive, România nu este încă scoasă de pe principalele rute internaționale de transport, în condițiile în care Republica Moldova nu se află pe aceste trasee. Serbia se confruntă cu probleme de aprovizionare din cauza faptului că singura rafinărie este operată de Lukoil, companie aflată sub sancțiuni internaționale.
Ruta cea mai importantă de tranzit rutier din regiune rămâne coridorul dintre Turcia și Europa de Vest, prin Bulgaria și Serbia. Există o alternativă prin Bulgaria, România și Ungaria către Occident.