New Yorkul a fost martorul unei premiere care rescrie regulile artei cinematografice: filmele create de AI au fost proiectate pe marile ecrane, într-un festival ce pare desprins din viitor și au reușit să cucerească publicul și criticii.
La doar trei ani după ce părea o fantezie futuristă, filmele realizate cu ajutorul inteligenței artificiale nu doar că există, ci cuceresc publicul și criticii. AI Film Festival, desfășurat recent la New York și organizat de compania Runway, a adus în atenția cinefililor zece scurtmetraje care folosesc tehnologia AI pentru a reda povești inedite, de la introspecții filosofice până la călătorii interplanetare sau reflecții ironice asupra realității. CEO-ul companiei Runway, Cristóbal Valenzuela, a subliniat revoluția în curs, amintind că în urmă cu doar câțiva ani totul părea imposibil: „Milioane de oameni creează acum miliarde de videoclipuri cu instrumente pe care nici nu le visam”.
Festivalul a crescut exponențial: de la 300 de înscrieri în 2023 la peste 6.000 în acest an. Pe lista câștigătorilor se regăsesc creații surprinzătoare, precum „Total Pixel Space”, un film ce explorează infinitul vizual al spațiului digital prin imagini generate matematic, și „Jailbird”, povestea unei găini implicate într-un program de reabilitare într-o închisoare britanică.
Deși filmele prezentate în festival nu sunt în întregime create de AI, combinația dintre secvențe filmate cu actori, peisaje reale și elemente generate digital produce o estetică nouă, provocatoare. Festivalul permite această hibridizare, oferind creatorilor libertatea de a explora noi forme vizuale și de expresie. Însă această libertate vine cu întrebări importante: ce se întâmplă cu locurile de muncă din industrie? Unde se trasează limita dintre creație artistică și reproducere automată?
Sindicatele de la Hollywood, precum IATSE și SAG-AFTRA, au tras un semnal de alarmă. Reprezentanții acestora cer ca inteligența artificială să fie folosită doar pentru a sprijini povestirea, nu pentru a înlocui oamenii. Vanessa Holtgrewe, vicepreședinte internațional IATSE, a subliniat clar: „Am fost mereu deschiși inovației, dar AI-ul nu trebuie să submineze drepturile lucrătorilor”.
Departe de a fi o simplă curiozitate tehnologică, AI-ul devine o forță creativă care transformă radical industria cinematografică. Nu mai vorbim doar despre efecte speciale sau corecții de culoare, ci despre capacitatea mașinilor de a construi narațiuni complexe, de a genera imagini și sunete și de a crea lumi care nu există în realitate. În acest context, festivalurile precum cel din New York capătă un rol esențial, acela de a ghida și contextualiza o revoluție artistică în plină desfășurare.
Valenzuela oferă un punct de vedere optimist: „Frica de schimbare e firească, dar trebuie să învățăm ce putem face cu această tehnologie. La începuturi, și cinematografia părea o magie periculoasă. Acum e artă pură.”