Prima pagină » Interdicția UE asupra pescuitului la mare adâncime lovește dur capturile de merluciu premium. Scădere cu 32% a recoltei acvatice

Interdicția UE asupra pescuitului la mare adâncime lovește dur capturile de merluciu premium. Scădere cu 32% a recoltei acvatice

Interdicția UE asupra pescuitului la mare adâncime lovește dur capturile de merluciu premium. Scădere cu 32% a recoltei acvatice
Interdicția asupra pescuitului afectează capturile de merluciu premium. Foto: Freepik

Interdicția pescuitului la mare adâncime în 87 de zone din Atlantic, inclusiv în apele spaniole, franceze, portugheze și irlandeze, a fost confirmată recent de Curtea Generală a Uniunii Europene (CGUE), având un impact semnificativ asupra capturilor de merluciu premium. Acest pește, apreciat pentru carnea sa fină și conținutul ridicat de acizi grași Omega 3, este considerat o delicatesă, iar în porturile galiciene Burela și Celeiro a devenit un adevărat brand comercializat de peste 150 de companii. Până acum, interdicția a condus la o scădere cu 32% a capturilor de merluciu premium, afectând puternic sectorul pescuitului.

Decizia europeană și efectele asupra pescuitului la mare adâncime

Curtea Generală a Uniunii Europene a respins apelul comun al Regatului Spaniei și al Organizației Producătorilor de Pescuit din Burela (OPP) împotriva deciziei Comisiei Europene de a menține interdicția pescuitului la mare adâncime în aceste zone. Sectorul pescăresc a organizat o întâlnire tehnică pentru a decide dacă va face apel la această hotărâre, având termen până la mijlocul lunii august. Conform surselor din industrie, interdicția afectează toate tipurile de unelte folosite pentru pescuitul la mare adâncime: trawlere, nave cu plase zburătoare și linii lungi.

Această măsură nu afectează doar flotele galiciene din Burela și Celeiro, ci și întreaga flotă Gran Sol, formată din aproximativ 78 de nave care operează în apele irlandeze, precum și alte vase mai mici din Țara Bascilor până în Galicia, inclusiv trawlere din Golful Cadiz. Sursele consultate de 20 minutos vorbesc despre peste 400 de nave afectate, fiecare reprezentând în medie aproximativ 10 familii.

Pierderile economice și sociale generate de interdicție

Sectorul pescuitului se confruntă cu două opțiuni: să facă apel la decizia CGUE pentru ca o Cameră Mare formată din 12 judecători să reexamineze cazul și să emită o decizie finală, sau să accepte hotărârea și să încerce să convingă Comisia Europeană să relaxeze restricțiile actuale. Javier Garat, secretarul general al Confederației Pescuitului din Spania (Cepesca), a calificat decizia drept „disproporționată” și a subliniat că nu a fost luat în considerare impactul socio-economic al acesteia. Acest aspect a fost ignorat și în momentul în care fostul comisar european pentru pescuit, Virginijus Sinkevičius, a promovat regulamentul care a instituit interdicția.

Un raport realizat de Universitatea din Santiago de Compostela (USC), la cererea OPP Burela, a estimat că în primele 50 de zile de la aplicarea interdicției, pierderile directe de producție au fost între 18 și 27 milioane de euro, cu o medie anuală a pierderilor pe navă cuprinsă între 85.241 și 148.126 de euro. Aceste cifre includ și pierderile de locuri de muncă, estimate între 127 și 190 de persoane, precum și scăderea cifrei de afaceri a companiilor furnizoare și auxiliare, evaluată între 5,8 și 17,5 milioane de euro. Impactul asupra orașelor pescărești precum Burela și San Cibrao a fost descris ca fiind „sever”.

Situația flotelor afectate

Javier Garat a menționat că „companiile se bazează pe rezerve” pentru a face față acestei situații și a exprimat frustrarea sectorului față de o decizie pe care o consideră nefavorabilă. El a subliniat că măsura afectează în special întreprinderile mici și foarte mici, care dețin una sau cel mult câteva nave, în special în zona de nord-vest a Mării Cantabrice și în Gran Sol. Impactul nu se limitează doar la flota spaniolă, ci include și nave din Portugalia, Franța și Irlanda.

Alternativele în fața interdicției

Pe lângă opțiunea apelului, sectorul pescăresc explorează posibilitatea de a convinge Comisia Europeană să excludă din interdicție pescuitul cu linii lungi demersale, un tip de unelte care, conform lui Garat, „nu are un impact semnificativ asupra fundului mării”. Deși comisarul european pentru pescuit, Costas Kadis, a arătat deschidere spre această idee, Direcția Generală pentru Afaceri Maritime a Comisiei Europene a rămas fermă în aplicarea regulamentului.

O altă opțiune, o revizuire completă a regulamentului, este considerată improbabilă, deoarece stabilirea celor 87 de zone protejate s-a bazat pe date privind amprentele trawlerelor și pe cartografierea ecosistemelor marine vulnerabile. Garat a explicat că, în comparație cu alte țări, Spania dispune de date mai bune, datorită proiectelor precum Intermares și Institutului Spaniol de Oceanografie (IEO), deși a fost nevoită să utilizeze date omogene, dar cu o rezoluție mai mică decât cea disponibilă autorităților spaniole.

Alte articole importante
Încă un brand auto chinez intră pe piața din România
Companii
Încă un brand auto chinez intră pe piața din România
Încă un brand auto chinez pătrunde pe piața din România, semn că expansiunea giganților din Asia continuă într-un ritm accelerat. La fel ca ceilalți producători din China, și acesta promite să ofere automobile performante, dotate cu tehnologii moderne, la prețuri competitive, ca o alternativă atractivă la mărcile europene consacrate. După Geely, BYD și Chery, un […]
Cele mai frumoase castele din lume: fortărețe care scriu istoria și aprind imaginația
Cele mai frumoase castele din lume: fortărețe care scriu istoria și aprind imaginația
Castelele rămân unele dintre cele mai spectaculoase construcții create de om. Îmbină apărarea și confortul, păstrează povești cu regi, regine, intrigi și bătălii și continuă să fascineze vizitatorii secolului XXI. Magia castelelor: între fortificație și locuință regală De ce ne atrag castelele atât de mult? Potrivit istoricilor, răspunsul se află în combinația unică dintre funcția […]
Sălile de păcănele ar putea dispărea din orașe. O propunere legislativă schimbă complet regulile jocurilor de noroc
Sălile de păcănele ar putea dispărea din orașe. O propunere legislativă schimbă complet regulile jocurilor de noroc
Sălile de păcănele și cazinourile din România ar putea funcționa doar în stațiunile turistice. Un proiect de lege depus la Senat propune o modificare amplă a cadrului legal privind organizarea și exploatarea jocurilor de noroc. Potrivit inițiatorilor, scopul este de a reorganiza industria într-un mod controlat și de a limita accesul persoanelor vulnerabile la aceste […]
ANALIZĂ
America, țara cu zero migrație
America, țara cu zero migrație
În 2025, SUA ar putea înregistra migrație netă zero, pe fondul politicilor restrictive ale administrației Trump. Aceasta va reduce forța de muncă, productivitatea și creșterea economică, afectându-i atât pe muncitorii calificați, cât și pe cei necalificați. Impactul se resimte și în universități sau în sectorul inovativ, având în vedere că străinii contribuie semnificativ la cercetare […]
ANALIZĂ
Hotelurile din România, scumpe ca la Viena și Varșovia: industria ospitalității explodează în 2025
Hotelurile din România, scumpe ca la Viena și Varșovia: industria ospitalității explodează în 2025
România a înregistrat al treilea cel mai mare avans al industriei hoteliere din Uniunea Europeană în prima jumătate a lui 2025. Creșterea de 19% a cifrei de afaceri nu a fost însă susținută de un număr mai mare de turiști, ci de scumpirea accelerată a cazării. În pofida tarifelor record, Bucureștiul se aliniază la prețurile […]
Cum se schimbă industria luxului: de ce aleg bogații experiențele în locul obiectelor scumpe
Cum se schimbă industria luxului: de ce aleg bogații experiențele în locul obiectelor scumpe
Industria luxului se schimbă radical. În timp ce vânzările de bunuri personale de lux scad, hotelurile de cinci stele, zborurile la clasa întâi și vacanțele exclusiviste atrag sume uriașe. Estimările arată că până în 2028, cheltuielile globale pentru ospitalitate de lux vor depăși 390 de miliarde de dolari, față de mai puțin de 240 de […]