Magazinul japonez Valuence a cheltuit 10,1 milioane de dolari la Sotheby’s Paris, pentru o geantă Hermès Birkin vintage, originală. Achiziția a fost, fără îndoială, o decizie de marketing care, ulterior, a impulsionat o modă care deja se contura în industria de lux la nivel global. Kim Kardashian sau Dua Lipa se numără printre personalitățile care au contribuit la ridicarea acestui nou trend. Tot mai mulți își doresc piese vestimentare sau accesorii de lux, din seria celor în vogă în anii ’80-’90, iar destinația predilectă pentru astfel de cumpărături este Japonia. Agențiile de turism au acum chiar tururi dedicate spre principalele orașe în care se află astfel de magazine. Yenul slab și stocurile uriașe de bunuri vintage excelent păstrate au transformat Japonia într-un magnet global pentru moda de lux.
O scurtă plimbare, dincolo de aglomerația din Harajuku, te poartă pe străzi liniștite, pline de turiști pasionați de modă. Unii dintre ei au genți Dior și eșarfe Hermès sau alte accesorii de prestgiu și se află, cu toții, în căutarea unui suvenir perfect: o geantă de designer secondhand. „Există o cerere enormă aici”, spune Kris Jiang, care, la 29 de ani, va atinge 1,6 milioane de dolari din astfel de revânzări de produse de lux. Pentru mulți, spune ea, „suvenirul modern este o geantă vintage cumpărată în Japonia”, scrie Bloomberg.
Yenul slab face ca industria vintage a Japoniei să prospere, cu o viteză remarcabilă. Instagram și TikTok abundă în mesaje și prezentări ale acestor „Tokyo vintage hauls”, magazine cu piese extraordinare, păstrate impecabil din anii ’80 și ’90. Agențiile de turism chiar au lansat tururi speciale, dedicate celor mai bune magazine din marile orașe japoneze. Cei care vând aceste produse își văd profiturile urcând până la cer odată cu fiecare val de turiști.
Piața japoneză de modă secondhand a depășit un trilion de yeni anul trecut. Segmentul de lux vintage a crescut cu 16% în 2024, potrivit Reuse Economic Journal. Afluxul continuu de clienți a transformat magazinele din Omotesando în repere turistice. Printre ele, Valuence Holdings, vedeta acestui boom, domină atenția publicului.
În iulie, Valuence a cheltuit 10,1 milioane de dolari la Sotheby’s Paris pentru o geantă Hermès Birkin originală. Achiziția, o mișcare de marketing interesantă, a fost posibilă pentru că acestei companii oricum îi creșteau veniturile vertiginos în ultima vreme. „Acum câțiva ani, în niciun caz nu ne-am fi gândit să participăm la o astfel de licitație”, spune CEO-ul Shinsuke Sakimoto. Yenul slab a fost, fără îndoială, un catalizator al vânzărilor companiei.
Faimoasa licitație a durat zece minute și l-a pus pe Sakimoto în competiție cu Lauren Sánchez Bezos. Bătălia s-a încheiat cu cea mai mare sumă plătită vreodată pentru o geantă la vreo licitație. Având în vedere recordul, Valuence a apărut, apoi, în 400 de articole de presă în doar trei săptămâni, expunere evaluată la 700 de milioane de yeni. Sakimoto estimează costuri anuale de 10 milioane de yeni pentru depozitare și asigurare.
Sakimoto spune că el personal ar fi un adept al „luxului discret” – deși, comentează sursa citată, poartă la vedere o brățară Hermès de aproape 2.000 dolari. Achiziția Birkin a provocat rumoare în Omotesando, unde magazinele concurează acerb pentru atenția turiștilor. „A fost subiectul industriei”, spune Shinoko Itakura, director la Amore Vintage. Magazinul său, cunoscut pentru o selecție rafinată Chanel, atrage personalități precum Kim Kardashian sau Dua Lipa.
Interesul marilor celebrități ale lumii pentru vintage-ul japonez a explodat după redeschiderea frontierelor. Amore cumpără exclusiv din licitații interne și vinde aproape numai turiștilor străini. „Japonezii au mare grijă de obiectele scumpe”, spune Itakura, ferindu-și geaca Chanel să nu cumva să facă cute. Această disciplină legendară a japonezilor întreține o ofertă constantă de piese în stare excelentă.
Acest bazin bogat de bunuri vintage diferențiază Japonia de alte piețe globale, explică profesorul Shinya Nagasawa. În parte, este un rezultat al boomului economic din anii ’80 și de la începutul anilor ’90, când creditul ieftin a alimentat achizițiile. După ce își achitau proiectul pentru care făcuseră creditarea, multe femei au investit banii rămași în piese rare și în ediții limitate. „Una din două japoneze deținea ceva de la Louis Vuitton”, estimează Nagasawa.
Majoritatea acestor piese au stat în dulapuri timp de cel puțin trei decenii. Creșterea costurilor și revenirea esteticii anilor ‘90 îi încurajează pe proprietari să le vândă. Rezultatul este o creștere semnificativă a ofertei, însoțită de o cerere la fel de puternică. Se creează, astfel, un ciclu sănătos, care alimentează piața vintage.
Cererea rămâne, însă, strâns șegată de yenul slab, vulnerabil la schimbări, comentează sursa citată. O întărire a monedei ar afecta vânzările Valuence, spune Sakimoto. Aceeași presiune ar apăsa și pe Amore, dependent de turiștii americani. Un yen mai puternic ar putea reduce fluxul de vizitatori și de cumpărători.
Pentru moment, tarifele impuse de președintele Trump generează cerere suplimentară. Ca urmare a tarifelor, achizițiile online din SUA sunt mai scumpe, în timp ce Japonia oferă vânzări tax-free. Turiștii trebuie totuși să plătească taxe la întoarcere pentru bunuri de peste 800 de dolari. Diferența de preț menține atractivitatea cumpărăturilor locale.
Jiang, stabilită în New York, călătorește frecvent în Japonia pentru achiziții directe. Afacerea ei, Rebelonging, vinde în SUA cu un adaos de 25%. Negocierea în persoană îi permite să reducă o parte din taxele vamale americane. Pe TikTok, documentează minuțios modul în care caută piesele rare și prezintă aceste filme fascinante și foarte apreciate de cei 80.000 de urmăritori ai săi.
Reputația Japoniei, cunoscută pentru verificări stricte și pentru că livrează bunuri de calitate, atrage o comunitate globală. Chiar cu prețuri crescute, Jiang nu vede semne de încetinire. „Văd doar creștere exponențială”, spune ea. Cererea globală rămâne puternică, indiferent de cursul valutar.
Birkin-ul original, cumpărat în licitația de la Paris, a ajuns la Tokyo la începutul lunii și este expus, până pe 24 noiembrie. Geanta stă sub reflectoare, într-o cameră întunecată de la etajul trei a magazinului. Valuence spune că traficul s-a triplat la aproximativ 150 de vizitatori zilnic. Piesa a devenit o atracție majoră, indiferent de prețuri sau de curs valutar.
Sakimoto nu intenționează să vândă Birkin-ul – pe care l-a cumpărat cu o sumă exorbitantă, probabil, mai mare decât profitul anual al companiei. Mizează, în schimb, pe vizibilitatea pe care i-o aduce această piesă, pe trafic și pe un prestigiu câștigat pe termen lung. „Nu am niciun dubiu că va genera câștiguri financiare”, spune el sigur. „În industria noastră, investiția aceasta a fost o decizie pe termen lung”, sune el.