Departamentul de Justiție al SUA cere oficial ca Google să-și vândă principalele platforme de publicitate digitală, după ce o instanță federală a decis că gigantul tech a deținut ilegal monopolul pe piața tehnologiilor publicitare. Miza ar fi refacerea competiției în industrie și deconstruirea unui gigant de miliarde de dolari.
Departamentul de Justiție al Statelor Unite a cerut ca Google să vândă două dintre cele mai importante platforme ale sale din publicitatea digitală: AdX – o bursă digitală pentru reclame și DFP, platforma folosită de editori pentru gestionarea spațiilor publicitare, notează Reuters. Decizia vine la scurt timp după ce judecătoarea federală Leonie Brinkema a constatat că Google a dobândit și menținut cu bună știință o poziție de monopol pe aceste piețe.
Această decizie judiciară vine pe fondul eforturilor tot mai intense ale autorităților americane de a controla dominația giganților tech. Google, deținut de conglomeratul Alphabet, este acuzat că a folosit poziția sa dominantă pentru a distorsiona concurența și pentru accesul rivalilor la instrumente esențiale din ecosistemul publicității online.
Reprezentanții Google resping propunerile Departamentului de Justiție și le consideră disproporționate. Lee-Anne Mulholland, vicepreședinte pentru Afaceri de Reglementare, a declarat că ideea forțării unei vânzări nu este legală și ar provoca daune serioase atât pentru editorii online. Compania a pledat pentru soluții comportamentale, precum deschiderea licitațiilor în timp real către competitori, fără a fi nevoită să renunțe la activele sale.
Totuși, DOJ insistă că numai o divizare clară a platformelor ar putea restabili o competiție reală, după ani de dominație necontestată. Judecătoarea Brinkema a stabilit data de 9 septembrie pentru începerea procesului privind remediile, iar miza este uriașă: modul în care funcționează industria de publicitate digitală la nivel global.
Aceasta nu este prima tentativă a Google de a-și salva imperiul. În 2023, compania a propus Uniunii Europene vânzarea platformei AdX pentru a închide o anchetă antitrust, dar editorii europeni au respins oferta, considerând-o insuficientă. Acum, presiunea vine și din partea autorităților americane, ceea ce ar putea forța Google să renunțe, pentru prima dată în istoria sa, la un segment cheie din modelul său de afaceri. Pe fondul acestor evoluții, acțiunile Alphabet au scăzut cu 1,1% în tranzacțiile premergătoare deschiderii pieței.