Șoferii din România resimt din ce în ce mai puternic presiunea noilor tarife pentru rovinietă și taxele de drum, mai ales într-un context în care salariile nu au crescut semnificativ. Până nu demult, rovinieta anuală costa 28 de euro, dar de la 1 septembrie 2025, aceasta a ajuns la 50 de euro, ceea ce plasează România printre țările cu cele mai mari taxe de drum din Europa.
Reprezentantul Companiei Naționale de Drumuri a explicat că această majorare răspunde necesităților infrastructurale și costurilor de întreținere, însă mulți șoferi consideră că raportul dintre preț și calitate nu este echilibrat.
România – rovinieta pentru 2025
Pentru autoturisme, tarifele pentru rovinietă sunt următoarele:
Categoria A – Autoturisme:
1 zi: 3,5 euro
10 zile: 6 euro
30 zile: 9,5 euro
60 zile: 15 euro
12 luni: 50 euro
Categoria B – Vehicule de transport marfă ≤3,5 t:
1 zi: 7 euro
10 zile: 10 euro
30 zile: 15 euro
60 zile: 25 euro
12 luni: 100 euro
Categoria C – Vehicule între 3,5 și 7,5 t:
1 zi: 7,5 euro
7 zile: 14 euro
30 zile: 25 euro
12 luni: 376 euro
Tarifele pentru rovinietă din România, care au crescut semnificativ și au stârnit nemulțumirea șoferilor, se situează printre cele mai ridicate din Europa. Pentru a înțelege mai bine contextul, este util să privim modul în care alte țări europene percep taxele de drum. În unele state, vignetele sau taxele pentru autostrăzi și tuneluri sunt mai reduse, iar în altele, costurile depășesc sumele practicate la noi. Diferențele țin atât de politica guvernamentală, cât și de infrastructura disponibilă, de la tuneluri montane la poduri sau autostrăzi extensive, iar compararea acestor tarife oferă o imagine clară a locului României în peisajul european al taxelor de drum.
Andorra
Andorra are 198 km de drumuri asfaltate, însă doar Tunelul d’Envalira, lung de 2,9 km și situat la o altitudine de peste 2040 metri, este cu taxă. Taxa pentru autoturisme este de 7,9 euro. Acest tunel este cel mai înalt din Europa și se află în apropierea frontierei cu Franța.
Albania
Pe autostrada A1, între Milot și Morinë și Thumanë – Kashar, se aplică taxe pentru toate categoriile de vehicule, inclusiv motociclete. La punctele de taxare, plata se poate face cash, cu cardul sau prin Digitalpass OBU, cu reducere de până la 40% pentru utilizatorii frecvenți. Exemple de tarife pentru 2025: motociclete 2,50 euro, autoturisme 5 euro pentru 128 km pe A1 Rruga e Kombit.
Austria
Austria aplică vignete pentru autoturisme și motociclete pe autostrăzi și drumuri expres. Valabilitatea poate fi de 1 zi, 10 zile, 2 luni sau un an. În plus, anumite tuneluri și pasaje montane au taxe suplimentare. Tarife pentru 2025:
Motociclete: 1 zi – 3,70 euro, 10 zile – 4,90 euro, 2 luni – 12,40 euro, anual – 41,50 euro
Vehicule ≤3,5 t: 1 zi – 9,30 euro, 10 zile – 12,40 euro, 2 luni – 31,10 euro, anual – 103,80 euro
Belgia
Autoturismele și motocicletele sub 3,5 t circulă gratuit pe autostrăzi. Singura excepție este tunelul Liefkenshoek lângă Antwerp, unde se plătesc 7 euro pentru mașini sub 3 m înălțime. Camioanele și vehiculele peste 3,5 t plătesc taxe pe distanță prin sistemul Viapass, cu tarife de 0,13–0,15 euro/km în funcție de greutate și emisie.
Bulgaria
În Bulgaria, toate vehiculele până în 3,5 tone trebuie să achite vignete care acoperă multiple categorii de drumuri. Sunt disponibile vignetă de weekend, săptămânală, lunară, trimestrială și anuală, iar prețurile pentru 2025 sunt cuprinse între 5,11 euro (weekend) și 49,60 euro (anual).
Croația
Autostrăzile croate sunt cu taxă la bariere, plătibile cash, card sau prin unitate la bord. Exemple de prețuri:
A1 Zagreb – Zadar 253 km: motociclete 10,8 euro, autoturisme 17,6 euro
A1, A6 Zagreb – Rijeka 135 km: motociclete 6,1 euro, autoturisme 10,1 euro
A2, A1 Trakošćan – Split 444 km: motociclete 19,6 euro, autoturisme 32,8 euro
Cipru și Finlanda
Toate drumurile sunt gratuite, nu există vignete sau taxe pentru autostrăzi.
Cehia
Vigneta electronică este obligatorie pentru vehicule ≤3,5 t și se vinde cu valabilitate de 10 zile, 30 zile sau un an. Tarife pentru 2025:
1 zi: 8,58 euro, 10 zile: 11,84 euro, 30 zile: 18,79 euro, anual 99,65 euro
Vehicule plug-in hybrid și cu gaz natural au tarife reduse.
Danemarca
Taxele se aplică pentru podurile Storebæltsbroen și Øresundsbroen:
Storebæltsbroen: motociclete 16,08 euro, mașini 30,82 euro
Øresundsbroen: motociclete 31,49 euro, mașini 61,64 euro
În cele mai mari cinci orașe există și zone cu restricții de emisii.
Elveția
Vigneta anuală obligatorie pentru autostrăzi și drumuri expres: 40 CHF (≈42,5 euro), gratuit pentru motociclete.
Franța
Majoritatea autostrăzilor sunt cu taxă. Exemple pentru 2025:
Paris – Calais A1, A26: motociclete 15,40 euro, mașini 25,10 euro
Paris – Strasbourg A4: motociclete 27,30 euro, mașini 44,10 euro
Paris – Marseille A6, A7: motociclete 41,50 euro, mașini 68,90 euro
Germania
Autostrăzile sunt gratuite pentru autoturisme ≤3,5 t, cu excepția tunelurilor Warnow (3,60–4,40 euro) și Herren (2,10 euro). Camioanele ≥3,5 t plătesc taxe pe distanță: 0,09–0,26 euro/km, cu reformă recentă care include vehicule 3,5–7,5 t și tarifare CO2.
Grecia
În Grecia, taxele de pe autostrăzi pot fi plătite la toate punctele de taxare fie cu numerar, fie cu carduri de credit. Pentru 2025, taxele au înregistrat majorări semnificative în ianuarie 2024 (între 7 și 7,5% în medie), cu creșteri suplimentare pe Egnatia Odos de până la 33% începând din aprilie 2024. Interoperabilitatea electronică între toți operatorii de autostrăzi din Grecia a fost finalizată în noiembrie 2020.
Tarifele variază în funcție de rută, distanță și tipul vehiculului. Autostrăzile folosesc prețuri bazate pe distanță, cu puncte de taxare la fiecare 50–100 km. Clasele de vehicule și costurile tipice pentru 2025 sunt: motociclete – 1,50–3,00 €, autoturisme și microbuze mici – 2,00–5,00 €, vehicule medii (camioane mici, van-uri mari) – 5,00–15,00 €, și vehicule grele (camioane, autobuze, remorci) – 10,00–25,00 €.
Exemple de rute majore pentru autoturisme includ: A1 Atena – Salonic, 33,55 € (+2,20 € față de 2024); A8 Atena – Patras, 13,20 € (creștere de 7% în 2024); centura Atenei A6 (Attiki Odos), tarif unic de 2,80 €; și podul Rio-Antirrio, 13,20 €, punct de trecere important.
Irlanda
Taxe există pe autostrăzi și poduri, cu sisteme fără bariere în jurul Dublinului. Exemplu M50: 2,50–3,90 euro, Dublin Port Tunnel 3–13 euro în funcție de oră și categorie de vehicul.
Italia
În Italia, majoritatea autostrăzilor (Autostrade) aplică taxe bazate pe distanță, iar costurile variază în funcție de clasa vehiculului, caracteristicile rutei și operatorul concesionar.
Pentru 2025, tarifele sunt structurate astfel: clasa A (motociclete și autoturisme cu înălțimea axei față sub 1,3 m) – 0,06–0,09 €/km; clasa B (autocamper, microbuze peste 1,3 m axa față) – 0,08–0,12 €/km; clasa 3 (camioane, autobuze, autoturisme cu remorcă) – 0,14–0,20 €/km; clasa 4 (camioane grele, vehicule articulate) – 0,16–0,24 €/km; clasa 5 (camioane mari, transport greu) – 0,18–0,27 €/km.
Pe rutele populare pentru clasa A, tarifele pentru 2025 sunt: Milano – Roma (A1) 32–38 € pentru 570 km; Roma – Napoli (A1) 18–22 € pentru 225 km; Milano – Veneția (A4) 15–19 € pentru 280 km; Bologna – Florența (A1) 12–15 € pentru 105 km.
Islanda
Se plătește taxă doar pentru tunelul Vaðlaheiðargöng, 14,69 euro pentru autoturisme.
Kosovo
Autostrăzile și drumurile expres sunt gratuite.
Letonia
Vigneta obligatorie pentru vehicule de marfă >3.000 kg, valabilitate 1 zi – 510 euro anual pentru vehicule grele.
Liechtenstein și Monaco
Toate drumurile sunt gratuite. Liechtenstein are 630 km de drumuri, Monaco 77 km.
Lituania
Vignete obligatorii pentru vehicule N1–N3 și M2–M3. Exemple: 1 zi 5–12 euro, 1 lună 40–100 euro, anual 350–800 euro.
Luxembourg și Malta
Luxembourg are taxe pentru vehicule >12 t prin Eurovignette, cu rețea de 2.820 km. Malta aplică taxă pentru intrarea în centrul orașului Valletta.
Marea Britanie
În Marea Britanie, tarifele pentru trecerea pe poduri și tuneluri variază considerabil, între 1,50 £ și peste 10 £, în funcție de locație și tipul vehiculului.
Pentru 2025, principalele tarife sunt: M6 Toll lângă Birmingham – 5,80–10,30 £ pentru autoturisme și 12,90–17,90 £ pentru vehicule grele, plata se face doar prin card sau sistemul ANPR Breeze; Dartford Crossing (M25) – 2,50 £ pentru autoturisme (3,50 £ din septembrie) și 3,00–6,00 £ pentru vehicule grele (până la 4,20–8,40 £), plata exclusiv online prin ANPR; Mersey Gateway Bridge – 2,30 £ pentru autoturisme și 4,60–9,20 £ pentru vehicule grele, plata online sau prin cont T-Flow; Mersey Tunnels – 2,30 £/autoturism și 4,60–9,20 £/vehicul greu, plata în numerar, card sau T-Flow; Humber Bridge – 1,50 £/autoturism și 3,00–12,00 £/vehicul greu, plata prin card sau HumberTAG; Tamar Bridge – 2,70 £ doar pentru sensul estic și 5,40–8,10 £ pentru vehicule grele, plata în numerar, card sau TamarTAG.
În plus, în centrul Londrei se aplică taxa de congestie de 15 £ pe zi între orele 7:00–22:00, zilnic, cu excepții pentru vehicule electrice până în 2025 și titularii de Blue Badge. Separat poate fi aplicată și taxa ULEZ de 12,50 £/zi.
Olanda
În Olanda, majoritatea drumurilor și autostrăzilor sunt gratuite, însă anumite treceri sunt supuse taxelor. Plata este necesară pentru A24 lângă Rotterdam, care include Tunelul Holland, pentru Kiltunnel și pentru un pod mic cu barieră de taxare lângă satul Nieuwerbrug.
Tarifele curente pentru 2025 indică 1,51 € pe trecere pentru autoturisme și motociclete pe A24, iar pentru vehicule grele taxa este de 9,13 €. Westerschelde Tunnel este gratuit pentru autoturisme de la sfârșitul lui decembrie 2024, în timp ce pentru vehicule grele taxa variază între 12,50 și 25 €. Kiltunnel percepe între 3,50 și 5 € pentru autoturisme și motociclete și între 15 și 25 € pentru vehicule grele. Toate celelalte drumuri din Olanda rămân complet gratuite, cu excepția vehiculelor grele care folosesc Eurovignette.
Norvegia
Toll automat la baraje, gratuit pentru motociclete. Exemple 2025: vehicule ≤3,5 t: 5–150 NOK, vehicule >3,5 t: 10–590 NOK, reducere pentru vehicule electrice.
Polonia
În Polonia, circulația pe autostrăzi este supusă taxelor pentru motociclete și vehicule cu masa maximă autorizată de până la 3,5 tone, prin intermediul mai multor sisteme de taxare operate de diferiți concesionari.
Pe principalele secțiuni de autostradă, tarifele pentru autoturisme sunt între 0,047 și 0,15 € pe kilometru. De exemplu, pe A1 între Gdańsk și Toruń (255 km) și pe A2 între Świecko și Konin (255 km) se aplică aceste tarife, în timp ce A2 între Konin și Stryków (90 km) și A4 între Wrocław și Gliwice (160 km) sunt gratuite începând cu iulie 2023. Pentru A4 între Katowice și Cracovia (61 km), taxa este fixă, între 1,88 și 3,99 €.
Astfel, Polonia combină un sistem de taxare pe secțiuni cu plăți punctuale, diferențiate în funcție de tipul și masa vehiculului, păstrând în același timp gratuită anumite segmente de autostradă recent deschise.
Portugalia
Portugalia aplică taxe de trecere bazate pe distanță pe majoritatea Autoestradas, cu costuri diferite în funcție de clasa vehiculului și traseu. Tarifele pentru 2025 au crescut cu 2,21% față de anul precedent. Clasele de vehicule sunt definite astfel: Clasa 1 – motociclete și autoturisme (până la 1,1 m peste axa față, tarif de bază), Clasa 2 – vehicule comerciale ușoare și rulote cu două axe (~1,8x tarif de bază), Clasa 3 – camioane și autobuze cu trei axe (~2,5x tarif de bază) și Clasa 4 – camioane grele cu patru sau mai multe axe (~3,2x tarif de bază).
Pe principalele rute pentru vehicule de Clasa 1 în 2025, tarifele sunt: A1 Lisabona – Porto: 24,60 €, A2 Lisabona – Algarve: 23,30 €, A3 Porto – granița cu Spania (Valença): 9,95 €, A22 Lagos – Faro: 2,70 € (doar taxare electronică), A25 Viseu – granița cu Spania: 3,70 €. Podurile din zona Lisabona percep taxe: 25 de Abril – 1,90 € (doar sens sud–nord) și Vasco da Gama – 2,90 € (doar sens sud–nord).
Spania
În Spania, taxarea se aplică exclusiv pe Autopistas, pe baza distanței parcurse, iar costurile variază în funcție de regiune, sezon și metoda de plată. Autovías, drumurile naționale cu prefixul A, rămân complet gratuite pentru toate tipurile de vehicule.
Pentru 2025, tarifele pe principalele rute pentru vehicule ușoare și grele sunt: AP-7 Costa del Sol – între 5,50 € și 8,90 € pe secțiune pentru autoturisme și între 16,50 € și 26,70 € pentru camioane, cu creșteri de până la 60% în sezonul de vară; AP-2 Zaragoza – Barcelona – între 18 € și 25 € pe întreaga rută pentru autoturisme și între 54 € și 75 € pentru camioane, cu o reducere de 10% prin sistemul Via-T; AP-6 în zona Madrid – între 3 € și 12 € pe secțiune pentru autoturisme și între 9 € și 36 € pentru camioane, reflectând tarife mai mari în jurul capitalei; Túnel del Cadí – între 12,20 € și 16,30 € pentru autoturisme și între 36,60 € și 48,90 € pentru vehicule grele, reprezentând tarife premium pentru tunel.
În total, rețeaua de Autopistas cu concesiuni private însumează 1.435 km, în timp ce autovíasle de stat oferă 15.793 km de drumuri complet gratuite.
Suedia
În Suedia, nu există taxe tradiționale pentru autostrăzi – toate drumurile principale și autostrăzile sunt complet gratuite. În schimb, șoferii trebuie să plătească taxe de congestie atunci când intră în centrul orașelor Stockholm și Göteborg, precum și taxe pentru anumite poduri.
În Stockholm, taxa de congestie este de 1,46 € între 06:00-06:29, 2,00 € între 06:30-06:59, 2,55 € între 07:00-07:29 și 3,18 € între 07:30-08:29. Seara, între 15:30-16:29, taxa este de 2,55 €, iar între 16:30-17:59 se ridică la 3,18 €. În afara acestor intervale, precum și pe timpul nopții, circulația este gratuită. În Göteborg, tarifele corespunzătoare sunt mai mici: 0,82 € dimineața devreme, 1,46 € în intervalul 06:30-06:59 și 2,00 € în orele de vârf, cu gratuitate în restul perioadelor.
Slovacia și Slovenia
Vignete electronice obligatorii pentru autoturisme:
Slovacia: 10 zile 10,60 euro, 30 zile 14,10 euro, anual 50,10 euro
Slovenia: 7 zile 15,50 euro, 30 zile 30,50 euro, anual 110 euro
Majorarea prețului rovinietei este una dintre cele mai semnificative în regiune, comparativ cu țări cu infrastructuri ample și salarii mai mari.
România se află acum într-un top nefericit, cu taxe ridicate pentru autoturisme, comparabile cu unele țări vest-europene. Majorarea rovinietei la 50 euro anual, combinată cu tarifele pentru perioade mai scurte, creează tensiune în rândul șoferilor care simt că infrastructura nu se ridică la nivelul investiției. Comparativ cu țări precum Cipru sau Finlanda, unde drumurile sunt gratuite, diferența este resimțită imediat de buzunar.