Mașinile chinezești continuă să aibă o cotă de piață scăzută în România, care se situează sub media europeană.
Deși ofertele sunt tot mai variate și competitive ca preț, reticența consumatorilor și lipsa unei rețele consolidate de service și distribuție limitează deocamdată succesul acestor branduri pe piața locală.
:format(webp):quality(80)/https://www.putereafinanciara.ro/wp-content/uploads/2025/11/China-branduri-auto-Puterea-financiara.png)
Foto: Carlogos.org
Pe piața mașinilor noi, România rămâne sub media europeană în ceea ce privește ponderea mărcilor chinezești. În ultimul an, pe piața locală au fost lansate mai multe branduri asiatice. Cu toate acestea, ele dețin o cotă de doar 2,96% din totalul înmatriculărilor. Ponderea se situează, totuși, sub media europeană de 5,3% și mult în urma unor piețe mari precum Marea Britanie, Norvegia sau Spania, notează Economica.net.
Potrivit datelor furnizate de Direcția Generală Permise de Conducere și Înmatriculări (DGPCI), în România există deja peste 20 de mărci auto chinezești. Totalul nu include, însă, brandurile europene controlate de grupuri din China, așa cum este cazul Volvo, care este deținut de gigantul Geely
În ultimele luni, cinci producători asiatici și-au anunțat oficial lansarea pe piața românească. Acest lucru indică faptul că actuala cotă ar putea marca doar începutul unei creșteri accelerate.
La nivel european, tendința este semnificativ mai accentuată. Datele furnizate de compania de analiză Dataforce arată că ponderea mărcilor chinezești a crescut de la 2,9% în primele trei trimestre din 2024, la 5,3% în aceeași perioadă din 2025. Mai mult, cota brandurilor asiatice a ajuns chiar la 7,4% în luna septembrie.
Cea mai mare cotă de piață a mărcilor chinezești a fost raportată în Marea Britanie (13,2%). Norvegia (12,8%), Islanda (12,7%), Spania (9,8%) și Italia (8,4%) sunt alte piețe unde ponderea mașinilor chinezești este în creștere. De asemenea, se remarcă o evoluție puternică și în Europa Centrală, acolo unde Polonia a atins o cotă de 8,2% în septembrie, iar Ungaria, 6,7%.
Printre cele mai populare modele fabricate în China și comercializate în Europa în perioada ianuarie-septembrie 2025 se numără MG ZS (94.966 unități), MG HS (54.851 unități), MG 3 (45.413 unități), BYD Seal U (55.504 de unități) și Jaecoo 7 (35.391 unități).
În primele nouă luni din 2025 au fost înmatriculate 3.224 de modele ce aparțin unor mărci chinezești. Asta înseamnă că aproximativ trei din 100 de cumpărători de mașini noi au ales un model produs în China.
Aceste statistici nu includ modelele unor mărci globale consacrate, care sunt fabricate în uzine chinezești și destinate pieței europene. În plus, o mare parte dintre brandurile asiatice se află abia în faza de dezvoltare pe plan local.
După Geely, MG, Leapmotor, BYD, Lynk & Co, Chery, Zeekr, Jaecoo sau Omoda, alte nume importante vor pătrunde în România în 2026. Este vorba despre mărci precum Xpeng, NIO sau Xiaomi Auto.