Mașinile chinezești câștigă popularitate în Europa. Află de ce românii aleg aceste alternative accesibile la mărcile consacrate.
Această tendință confirmă interesul în creștere al românilor pentru alternativele asiatice la brandurile consacrate din Europa.
Foto: BYD
În ultimii ani, Europa s-a transformat într-o piață strategică pentru constructorii auto din China. Piața a fost impulsionată de cererea tot mai mare pentru vehicule electrificate și pentru alternative accesibile la mărcile consacrate. Potrivit unui raport Autovit.ro, interesul pentru mașinile chinezești a crescut spectaculos în perioada iunie-august 2025, comparativ cu aceeași perioadă din 2024.
Datele publicate de cea mai mare platformă de vânzări auto second-hand din România arată o schimbare majoră. Concret, numărul anunțurilor pentru mașini chinezești listate pe Autovit.ro s-a dublat, urcând de la 201 la 448 (+123%). În anul anterior, 69% dintre anunțuri vizau vehicule noi. În schimb, în 2025, ponderea acestora a scăzut la 51%, pe fondul diversificării ofertei și al consolidării încrederii cumpărătorilor români în brandurile chinezești.
Impactul financiar este la fel de vizibil. Astfel, valoarea totală a ofertelor a urcat cu 138%, de la circa 4,4 milioane de euro în iunie-august 2024, la 10,5 milioane de euro în aceeași perioadă din 2025. Deși volumele au crescut semnificativ, prețul mediu al unei mașini a rămas stabil. Practic, acesta a înregistrat doar o ușoară creștere de 7%, de la 21.902 la 23.436 de euro. Acest lucru confirmă că mărcile chinezești rămân competitive, menținând un raport atractiv între preț și dotări în raport cu rivalii europeni și japonezi.
„Creșterea spectaculoasă a prezenței mărcilor chinezești pe platforma noastră reflectă o schimbare de percepție în rândul consumatorilor. Aceste branduri nu mai sunt doar o curiozitate, ci devin tot mai des o opțiune reală, aleasă pe baza raportului calitate-preț și a inovațiilor tehnologice”, a declarat Sorin Bălan, Senior Head of Commercial Operations la Autovit.ro.
Cererea a ținut pasul cu oferta. Astfel, numărul vizitelor pentru anunțurile cu mașini chinezești a urcat de la aproape 128.000 în vara anului trecut, la peste 339.000 în vara anului curent (+165%). În 2024, 70% dintre vizualizări vizau modele noi, însă în 2025 ponderea acestora a coborât la 43%. Acesta este un semn că și vehiculele rulate câștigă tot mai mult teren.
În topul mărcilor chinezești listate pe Autovit.ro, MG conduce cu 63% din totalul anunțurilor și 58% din vizualizări. Pe următoarele locuri se află Geely (16%/14%), Lynk & Co (7%/5%), BYD (5%/15%) și BAIC (4% dintre anunțuri).
Cele mai populare modele au fost MG EHS (14% dintre anunțuri), MG HS (12%), MG3 (10%), MG ZS HEV și Geely Coolray (câte 8%). La capitolul vizualizări, MG HS s-a situat pe primul loc (12%), urmat de MG EHS (11%), MG ZS și MG ZS HEV (câte 7%) și Geely Starray (7%).
O analiză pe segmentele de preț dezvăluie dinamica schimbărilor. Astfel, în vara anului trecut, cele mai multe anunțuri se regăseau în intervalele 10.000-20.000 euro (94 anunțuri) și 20.000-35.000 euro (106 anunțuri). În acest an, aceste segmente au explodat: 154 de anunțuri în zona 10.000-20.000 euro, ceea ce înseamnă o creștere de 64%, respectiv 269 de anunțuri pentru 20.000-35.000 euro, în creștere cu 154%.
În plus, segmentul premium entry-level, cu prețuri între 35.000 și 50.000 euro, a început să prindă contur. Concret, au fost 19 anunțuri în 2025 față de unul singur în 2024.
Tranziția către mobilitatea verde este evidentă și în cazul brandurilor chinezești. Modelele pe benzină au scăzut de la 62% din anunțuri și 63% din vizualizări în 2024 la 43% și, respectiv 40% în 2025. Hibridele și-au dublat prezența, ajungând la 18% din anunțuri și 14% din vizualizări (față de 7% și 8% anterior). Versiunile plug-in hybrid au crescut spectaculos, de la 8% și 10% în 2024 la 21% și, respectiv 17% în 2025.
Analiza platformei Autovit.ro confirmă o transformare profundă a pieței auto din România. Mărcile chinezești au trecut de la statutul de alternativă exotică la o prezență solidă. Acestea vin cu oferte variate, prețuri competitive și motorizări moderne. În acest fel, au devenit concurenți direcți pentru producătorii tradiționali.