Meta, compania lui Mark Zuckerberg, a lansat recent o aplicație independentă de chatbot, Meta AI, însoțită de un flux public de conversații care, în mod neașteptat, a devenit una dintre cele mai deprimante experiențe online, comentează Business Insider. Aplicația a fost lansată la sfârșitul lunii aprilie și, la prima vedere, părea doar un nou instrument de chat bazat pe inteligență artificială. Ceea ce o diferențiază de ChatGPT sau de Google Gemini este secțiunea „Discover”, un feed public care prezintă conversațiile și imaginile generate de utilizatori. Deși pare un spațiu de inspirație și schimb de idei, în practică, s-a transformat într-un colaj de confesiuni, uneori șocant de intime, care ridică semne de întrebare legate de intimitate sau consimțământ.
Printre postările vizibile se regăsesc rugăciuni, întrebări despre custodia copiilor, sfaturi legale, mesaje intime pentru persoane care s-au stins, chiar și date de contact personale, toate în văzul lumii, comentează sursa citată. Deși Meta susține că procesul de postare pe feed este voluntar și implică mai mulți pași (trebuie să „apeși” pe „Share” și apoi, pentru a fi mai sigur că nu greșești, să selectezi opțiunea „Post”), realitatea sugerează că unii utilizatori nu înțeleg că informațiile pe care le introduc devin publice.
Mai tulburător este faptul că utilizatorii pot asculta înregistrări audio ale altora, dacă acestea sunt postate public. În unele cazuri, înregistrările par accidentale – conversații de birou, sunete de fundal sau „pocket dials”, în care Meta AI intervine automat cu sugestii, completând absurdul digital.
Deși fluxul „Discover” conținea, inițial, în principal imagini generate de AI, acum e dominat de interacțiuni personale, unele absolut confidențiale. O parte dintre utilizatori par să fi dorit cu adevărat să împărtășească aceste lucruri, dar mulți, probabil, nu au înțeles că totul este public. Business Insider a contactat peste 20 de persoane care au postat informații sensibile; doar una a răspuns și a confirmat că nu a intenționat să facă publică conversația.
În timp ce Zuckerberg declară că AI este o prioritate strategică pentru Meta, experiența oferită de această aplicație pare mai degrabă o gafă socială decât un pas spre „super-inteligență”. Cu toate că majoritatea postărilor din „Discover” sunt banale – rețete, glume sau întrebări generale, sentimentul general pe care-l lasă este unul de voyeurism digital, combinat cu tristețea celor care fac confesiuni, a celor care-și povestesc cu detalii durerea, poate fără să știe că o fac în public.
Meta și Zuckerberg par să-și fi dorit un spațiu digital „deschis și exploratoriu”, dar au creat, cel puțin deocamdată, un colț al Internetului care e mai degrabă tulburător decât util. Iar pentru o companie care vrea să conducă în cursa pentru AI, Meta AI seamănă mai mult cu o galerie de eșecuri digitale în domeniul sensibil al empatiei, decât cu o demonstrație de putere tehnologică, comentează sursa citată.