UE introduce o măsură de flexibilizare a normelor în ceea ce privește emisiile de CO₂, aplicabilă între 2025 și 2027. Uzinele Dacia și Ford beneficiază direct de această decizie, care vine cu efecte semnificative asupra locurilor de muncă și tranziției către mobilitatea electrică.
Parlamentul European a aprobat o modificare importantă în politica de mediu aplicată industriei auto. În perioada 2025–2027, producătorii auto nu vor mai fi obligați să respecte anual limitele de emisii de dioxid de carbon, ci vor putea calcula o medie a emisiilor pe trei ani. Decizia are rolul de a atenua presiunea asupra companiilor auto aflate în plină transformare tehnologică, în special în contextul tranziției de la motoarele clasice la propulsia electrică.
Potrivit europarlamentarului român Siegfried Mureșan, măsura a fost propusă și susținută în regim de urgență pentru a evita impactul negativ asupra sectoarelor economice critice. În România, industria auto contribuie cu aproximativ 13% la Produsul Intern Brut (PIB) și oferă peste 200.000 de locuri de muncă directe. Astfel, orice rigiditate legislativă ar fi putut genera restructurări sau chiar închideri de linii de producție în uzinele auto.
Decizia UE vine în sprijinul companiilor care au demarat deja procese de modernizare și electrificare. Uzina Dacia de la Mioveni și fabrica Ford Otosan din Craiova sunt exemple concrete în acest sens. Siegfried Mureșan a efectuat vizite recente în ambele locații, unde a constatat investiții semnificative în tehnologii sustenabile. Flexibilizarea cerințelor privind emisiile oferă acestor companii timpul necesar pentru a-și adapta liniile de producție și a implementa noi tehnologii fără presiunea unui termen anual fix.
În același timp, noile reguli permit o planificare mai eficientă a tranziției către vehicule electrice și hibride, în timp ce reduc riscul unor decizii grăbite care ar putea compromite rentabilitatea sau calitatea. În plus, această ajustare legislativă oferă siguranță angajaților, protejând locurile de muncă într-un sector aflat într-un moment de transformare profundă la nivel global, scrie Playtech.
Relaxarea temporară a normelor vine într-un moment cheie pentru poziționarea României ca jucător important în industria auto europeană. Pe fondul schimbărilor legislative, țara are oportunitatea de a atrage noi investiții în producția de automobile și componente. Dacia și Ford pot valorifica această perioadă de tranziție pentru a accelera extinderea capacităților de producție și diversificarea ofertei de vehicule electrificate.
Această fereastră de respiro legislativ are potențialul de a consolida statutul României ca hub industrial regional, în contextul în care multe alte piețe europene se confruntă cu provocări în implementarea rapidă a standardelor de emisii. În același timp, consumatorii români pot beneficia de o ofertă mai variată și prețuri mai accesibile la modele eficiente energetic, într-o etapă în care tranziția către mobilitatea verde este inevitabilă.