Prima pagină » Adevărul despre mașinile plug-in hybrid: cât de „eco” sunt de fapt

Adevărul despre mașinile plug-in hybrid: cât de „eco” sunt de fapt

ANALIZĂ
Adevărul despre mașinile plug-in hybrid: cât de „eco” sunt de fapt
Foto: Lynk & Co

Promovate drept o soluţie ecologică de tranziţie către mobilitatea electrică, mașinile plug-in hybrid sunt, de fapt, mult mai puțin „verzi”.

Studii recente arată că aceste vehicule pot emite aproape la fel de mult dioxid de carbon ca mașinile pe benzină, mai ales atunci când sunt conduse fără a fi încărcate regulat.

Mașinile plug-in hybrid: performanță ecologică mai redusă decât se credea

Adevărul despre mașinile plug-in hybrid: cât de „eco” sunt de fapt

Vehiculele hibride plug-in (PHEV) poluează mult mai mult decât arată testele oficiale. Concret, acestea emit aproape de cinci ori mai mult CO2 decât se estima, conform unui studiu citat de The Guardian. Aceste mașini sunt capabile să funcționeze atât pe baterii electrice, cât și pe bază de motor cu ardere termică. De aceea, sunt promovate drept o soluție „verde” pentru deplasări mai lungi. Cu toate acestea, cercetările recente arată că impactul lor real asupra mediului este mult mai ridicat.

Hibridele plug-in sunt echipate cu baterii de capacități mai mari decât hibridele convenționale. Acestea permit parcurgerea a 20 până la 60 km în modul pur electric și pot fi încărcate la priză pentru a maximiza utilizarea energiei electrice. Când bateria se epuizează, vehiculul funcționează ca un hibrid obișnuit, alternând între electric și combustie.

Studiul publicat de Federația Europeană pentru Transport și Mediu (ETM) arată că plug-in-urile emit doar cu 19% mai puțin CO2 decât autoturismele pe benzină și diesel. Testele de laborator sugerau o reducere de 75%. De asemenea, cercetătorii au analizat datele a peste 800.000 de vehicule înregistrate în Europa între 2021 și 2023. Aceștia au constatat că emisiile reale în 2023 au fost de aproape 4,9 ori mai mari decât rezultatele testelor standardizate.

Mari diferențe între cifrele oficiale și cele reale

Diferența majoră provine din supraestimarea „factorului de utilizare”, adică proporția kilometrilor parcurși în modul electric. În realitate, doar 27% din totalul de deplasări au fost efectuate în modul full electric, față de 84% estimat oficial.

Mai mult, chiar și atunci când rulau în modul electric, motoarele pe combustie contribuiau semnificativ la emisiile de carbon. Asta, deoarece motoarele electrice nu erau suficient de puternice pentru a acoperi întreaga distanță.

Specialiștii de la Institutul Fraunhofer din Germania subliniază că rezultatele confirmă că diferența dintre consumul și emisiile oficiale și cele reale ale PHEV-urilor este mult mai mare decât în cazul mașinilor pe benzină sau diesel.

Consecințele subestimării emisiilor PHEV

Mașinile hibride au fost readuse în dezbaterea politică, deoarece producătorii auto au făcut presiuni asupra UE pentru a relaxa obiectivele privind emisiile de CO2. Interzicerea noilor mașini cu motor cu ardere internă începând cu 2035 a fost supusă unor dezbateri intense din partea industriei auto și opoziției statelor membre cu industrii auto mari.

Cercetătorii au calculat că subestimarea emisiilor PHEV a permis unor mari grupuri auto să evite amenzi de peste 5 miliarde de euro între 2021 și 2023. Și asta, prin facilitarea artificială a respectării țintelor UE privind emisiile medii de CO₂ ale flotelor.

Aceștia au adăugat că șoferii de automobile plug-in hybrid ar plăti în jur de 500 de euro în plus pe an pentru costurile de exploatare, comparativ cu estimările realizate în testele de laborator.

Alte articole importante
ANALIZĂ
România, printre cele mai afectate țări de atacuri cibernetice
Analize
România, printre cele mai afectate țări de atacuri cibernetice
În 2025, România este una dintre cele mai afectate țări din Europa de atacuri cibernetice, fiind vizată tot mai des de campanii de phishing, ransomware și spionaj digital. Creșterea exponențială a amenințărilor online denotă extinderea infrastructurilor digitale, precum și vulnerabilitățile care persistă în sectorul public și privat. România a devenit una dintre principalele ținte ale […]
Gigantul german Rheinmetall se extinde în apropiere de România
Companii
Gigantul german Rheinmetall se extinde în apropiere de România
Gigantul german Rheinmetall anunță o nouă investiție semnificativă în industria de apărare, în apropiere de granița cu România. Proiectul vizează extinderea capacităților de producție și dezvoltarea tehnologiilor avansate, în contextul creșterii cererii europene pentru echipamente de apărare și tehnologie militară. Rheinmetall investește în Ungaria într-un proiect de care este interesată și România Gigantul german din […]
Pensionarii activi din Germania vor câștiga până la 2.000 de euro lunar fără taxe, începând din ianuarie
Pensionarii activi din Germania vor câștiga până la 2.000 de euro lunar fără taxe, începând din ianuarie
Pensionarii activi din Germania vor putea câștiga până la 2.000 de euro pe lună fără să plătească taxe, suplimentar față de pensie. Măsura face parte din planul guvernului german de a stimula creșterea economică. De asemenea, se intenționează încurajarea participării pe piața muncii. Noul program, denumit „Aktivrente”, urmează să intre în vigoare în luna ianuarie, […]
Tot ce trebuie să știi despre revizia tehnică a centralei pe gaz: când se face și cum decurge procedura
Tot ce trebuie să știi despre revizia tehnică a centralei pe gaz: când se face și cum decurge procedura
Revizia tehnică a centralei pe gaz nu este doar o obligație legală, ci și o măsură extrem de importantă pentru siguranța locuinței tutror. Regulile sunt destul de stricte în ceea ce priveşte această revizie. Însă, nerespectarea lor poate atrage sancțiuni grave și riscuri directe pentru sănătate și viață. Ce spune legea despre revizia tehnică a […]
ANALIZĂ
Poveste de Halloween: „Bruxelles” rămâne cea mai neagră fantomă pentru Europa
Poveste de Halloween: „Bruxelles” rămâne cea mai neagră fantomă pentru Europa
„Toate nenorocirile vin de la Bruxelles”, par să spună diverși actori publici, transformând ideea europeană într-un etern țap ispășitor pentru tot felul de neajunsuri naționale, de la subfinanțarea cronică a sectoarelor de apărare, la mult discutatul acord cu Donald Trump. Uniunea Europeană a trecut printr-un deceniu aproape neîntrerupt de crize, de la Brexit și schimbările […]
ANALIZĂ
Mineralul mai scump decât aurul și platina. Cine îl deține stă pe o adevărată comoară
Mineralul mai scump decât aurul și platina. Cine îl deține stă pe o adevărată comoară
Mineralul mai scump decât aurul și platina a fascinat oamenii de secole prin frumusețea și raritatea sa excepțională. Puțini știu că jadeitul, considerat cea mai valoroasă piatră prețioasă de pe planetă, depășește de câteva ori prețul aurului și al platinei. Bijuteriile care conțin acest mineral pot transforma orice posesor într-un adevărat milionar, datorită valorii sale […]