Promovate drept o soluţie ecologică de tranziţie către mobilitatea electrică, mașinile plug-in hybrid sunt, de fapt, mult mai puțin „verzi”.
Studii recente arată că aceste vehicule pot emite aproape la fel de mult dioxid de carbon ca mașinile pe benzină, mai ales atunci când sunt conduse fără a fi încărcate regulat.
Vehiculele hibride plug-in (PHEV) poluează mult mai mult decât arată testele oficiale. Concret, acestea emit aproape de cinci ori mai mult CO2 decât se estima, conform unui studiu citat de The Guardian. Aceste mașini sunt capabile să funcționeze atât pe baterii electrice, cât și pe bază de motor cu ardere termică. De aceea, sunt promovate drept o soluție „verde” pentru deplasări mai lungi. Cu toate acestea, cercetările recente arată că impactul lor real asupra mediului este mult mai ridicat.
Hibridele plug-in sunt echipate cu baterii de capacități mai mari decât hibridele convenționale. Acestea permit parcurgerea a 20 până la 60 km în modul pur electric și pot fi încărcate la priză pentru a maximiza utilizarea energiei electrice. Când bateria se epuizează, vehiculul funcționează ca un hibrid obișnuit, alternând între electric și combustie.
Studiul publicat de Federația Europeană pentru Transport și Mediu (ETM) arată că plug-in-urile emit doar cu 19% mai puțin CO2 decât autoturismele pe benzină și diesel. Testele de laborator sugerau o reducere de 75%. De asemenea, cercetătorii au analizat datele a peste 800.000 de vehicule înregistrate în Europa între 2021 și 2023. Aceștia au constatat că emisiile reale în 2023 au fost de aproape 4,9 ori mai mari decât rezultatele testelor standardizate.
Diferența majoră provine din supraestimarea „factorului de utilizare”, adică proporția kilometrilor parcurși în modul electric. În realitate, doar 27% din totalul de deplasări au fost efectuate în modul full electric, față de 84% estimat oficial.
Mai mult, chiar și atunci când rulau în modul electric, motoarele pe combustie contribuiau semnificativ la emisiile de carbon. Asta, deoarece motoarele electrice nu erau suficient de puternice pentru a acoperi întreaga distanță.
Specialiștii de la Institutul Fraunhofer din Germania subliniază că rezultatele confirmă că diferența dintre consumul și emisiile oficiale și cele reale ale PHEV-urilor este mult mai mare decât în cazul mașinilor pe benzină sau diesel.
Mașinile hibride au fost readuse în dezbaterea politică, deoarece producătorii auto au făcut presiuni asupra UE pentru a relaxa obiectivele privind emisiile de CO2. Interzicerea noilor mașini cu motor cu ardere internă începând cu 2035 a fost supusă unor dezbateri intense din partea industriei auto și opoziției statelor membre cu industrii auto mari.
Cercetătorii au calculat că subestimarea emisiilor PHEV a permis unor mari grupuri auto să evite amenzi de peste 5 miliarde de euro între 2021 și 2023. Și asta, prin facilitarea artificială a respectării țintelor UE privind emisiile medii de CO₂ ale flotelor.
Aceștia au adăugat că șoferii de automobile plug-in hybrid ar plăti în jur de 500 de euro în plus pe an pentru costurile de exploatare, comparativ cu estimările realizate în testele de laborator.