Prima pagină » Adevărul despre mașinile plug-in hybrid: cât de „eco” sunt de fapt

Adevărul despre mașinile plug-in hybrid: cât de „eco” sunt de fapt

ANALIZĂ
Adevărul despre mașinile plug-in hybrid: cât de „eco” sunt de fapt
Foto: Lynk & Co

Promovate drept o soluţie ecologică de tranziţie către mobilitatea electrică, mașinile plug-in hybrid sunt, de fapt, mult mai puțin „verzi”.

Studii recente arată că aceste vehicule pot emite aproape la fel de mult dioxid de carbon ca mașinile pe benzină, mai ales atunci când sunt conduse fără a fi încărcate regulat.

Mașinile plug-in hybrid: performanță ecologică mai redusă decât se credea

Adevărul despre mașinile plug-in hybrid: cât de „eco” sunt de fapt

Vehiculele hibride plug-in (PHEV) poluează mult mai mult decât arată testele oficiale. Concret, acestea emit aproape de cinci ori mai mult CO2 decât se estima, conform unui studiu citat de The Guardian. Aceste mașini sunt capabile să funcționeze atât pe baterii electrice, cât și pe bază de motor cu ardere termică. De aceea, sunt promovate drept o soluție „verde” pentru deplasări mai lungi. Cu toate acestea, cercetările recente arată că impactul lor real asupra mediului este mult mai ridicat.

Hibridele plug-in sunt echipate cu baterii de capacități mai mari decât hibridele convenționale. Acestea permit parcurgerea a 20 până la 60 km în modul pur electric și pot fi încărcate la priză pentru a maximiza utilizarea energiei electrice. Când bateria se epuizează, vehiculul funcționează ca un hibrid obișnuit, alternând între electric și combustie.

Studiul publicat de Federația Europeană pentru Transport și Mediu (ETM) arată că plug-in-urile emit doar cu 19% mai puțin CO2 decât autoturismele pe benzină și diesel. Testele de laborator sugerau o reducere de 75%. De asemenea, cercetătorii au analizat datele a peste 800.000 de vehicule înregistrate în Europa între 2021 și 2023. Aceștia au constatat că emisiile reale în 2023 au fost de aproape 4,9 ori mai mari decât rezultatele testelor standardizate.

Mari diferențe între cifrele oficiale și cele reale

Diferența majoră provine din supraestimarea „factorului de utilizare”, adică proporția kilometrilor parcurși în modul electric. În realitate, doar 27% din totalul de deplasări au fost efectuate în modul full electric, față de 84% estimat oficial.

Mai mult, chiar și atunci când rulau în modul electric, motoarele pe combustie contribuiau semnificativ la emisiile de carbon. Asta, deoarece motoarele electrice nu erau suficient de puternice pentru a acoperi întreaga distanță.

Specialiștii de la Institutul Fraunhofer din Germania subliniază că rezultatele confirmă că diferența dintre consumul și emisiile oficiale și cele reale ale PHEV-urilor este mult mai mare decât în cazul mașinilor pe benzină sau diesel.

Consecințele subestimării emisiilor PHEV

Mașinile hibride au fost readuse în dezbaterea politică, deoarece producătorii auto au făcut presiuni asupra UE pentru a relaxa obiectivele privind emisiile de CO2. Interzicerea noilor mașini cu motor cu ardere internă începând cu 2035 a fost supusă unor dezbateri intense din partea industriei auto și opoziției statelor membre cu industrii auto mari.

Cercetătorii au calculat că subestimarea emisiilor PHEV a permis unor mari grupuri auto să evite amenzi de peste 5 miliarde de euro între 2021 și 2023. Și asta, prin facilitarea artificială a respectării țintelor UE privind emisiile medii de CO₂ ale flotelor.

Aceștia au adăugat că șoferii de automobile plug-in hybrid ar plăti în jur de 500 de euro în plus pe an pentru costurile de exploatare, comparativ cu estimările realizate în testele de laborator.

Alte articole importante
Reforme sub presiune: Guvernul modifică Codul fiscal și accelerează digitalizarea, investițiile în apărare și infrastructură
Reforme sub presiune: Guvernul modifică Codul fiscal și accelerează digitalizarea, investițiile în apărare și infrastructură
Guvernul României pregătește un nou pachet amplu de măsuri economice, fiscale și administrative, într-un moment în care presiunile legate de deficit, ritmul lent al absorbției PNRR și cerințele de modernizare instituțională pun o presiune tot mai mare pe aparatul executiv. Agenda ședinței de vineri include aprobarea Strategiei naționale privind inovarea în sectorul public 2026-2030, modificări […]
Asistenții conversaționali AI pot modela semnificativ intențiile de vot
Tehnologie
Asistenții conversaționali AI pot modela semnificativ intențiile de vot
Asistenții conversaționali bazați pe AI pot să modeleze în mod surprinzător intențiile de vot ale utilizatorilor. Două studii recente evidențiază impactul semnificativ pe care aceste tehnologii îl pot avea asupra orientării politice și percepțiilor publice, chiar și atunci când oferă informații inexacte. Asistenții conversaționali bazați pe AI pot altera intențiile de vot ale alegătorilor Asistenții […]
Cu cât vor crește facturile la gaze în 2026 după expirarea plafonării
Cu cât vor crește facturile la gaze în 2026 după expirarea plafonării
De la 1 aprilie 2026, odată cu expirarea schemei de plafonare, facturile la gaze vor crește semnificativ, în funcție de evoluția prețurilor de pe piața liberă. Specialiștii avertizează că tranziția la tarife neprotejate va pune presiune pe bugetele familiilor, mai ales dacă cererea și costurile de achiziție vor continua să urce. Facturile la gaze în […]
Sateliții privați pot afecta imaginile telescoapelor spațiale
Sateliții privați pot afecta imaginile telescoapelor spațiale
NASA avertizează că lumina reflectată de sateliții lansați de companiile private pot afecta imaginile telescoapelor spațiale. Fenomenul ridică îngrijorări legate de interferențe în cercetarea astronomică și observațiile precise ale cosmosului. Astronomii NASA avertizează că sateliții privați ar putea afecta telescoapele spațiale Lumina reflectată de sateliții planificați a fi lansați pe orbita Terrei în următorii ani […]
A fost creat robotul umanoid care a mers după doar 48 de ore (VIDEO)
Tehnologie
A fost creat robotul umanoid care a mers după doar 48 de ore (VIDEO)
Un start-up britanic a prezentat HMND 01 Alpha, robotul umanoid care a învățat să meargă în doar 48 de ore de la finalizarea asamblării. Performanța marchează un pas important în evoluția roboticii autonome, demonstrând cât de rapid pot progresa sistemele motrice asistate de inteligență artificială. Britanicii au creat robotul umanoid HMND 01 Alpha, care a […]
„Zgomotul roz”, soluția acustică ce face EV-urile mai sigure
Tehnologie
„Zgomotul roz”, soluția acustică ce face EV-urile mai sigure
„Zgomotul roz” este un sunet artificial care este folosit pentru a face vehiculele electrice mai ușor de perceput auditiv în trafic. Această soluție acustică modernă este tot mai des analizată ca o metodă eficientă de reducere a accidentelor provocate de aceste automobile. „Zgomotul roz”, arma secretă împotriva accidentelor cauzate de vehiculele electrice Deși prietenoase cu […]