Prima pagină » Mașinile fără șofer sosesc în Europa. Suntem pregătiți pentru ele?

Mașinile fără șofer sosesc în Europa. Suntem pregătiți pentru ele?

ANALIZĂ
Mașinile fără șofer sosesc în Europa. Suntem pregătiți pentru ele?
Foto: Waymo

Mașinile fără șofer se pregătesc să populeze străzile din marile orașe europene, promițând o revoluție în materie de mobilitate electrică.

Însă, întrebarea care se pune este următoarea: suntem, oare, pregătiți pentru provocările legate de legislație, infrastructură și siguranță?

Mașinile fără șofer în Europa: cum ne afectează orașele și locurile de muncă

Mașinile fără șofer sosesc în Europa. Suntem pregătiți pentru ele?

Foto: Waymo

Zilele trecute scriam despre intenția companiei Waymo de a-și lansa în 2026 propriul serviciu de robotaxi-uri în Londra. Decizia marchează o etapă importantă în expansiunea serviciilor de transport complet autonome. Totuși, contextul britanic ridică anumite semne de întrebare legate de fezabilitate, reglementare și impact socio-economic.

Waymo operează taxiuri și în SUA, mai ales în San Francisco. Asta arată că robotaxi-urile pot fi integrate în viața urbană cotidiană. Acestea oferă o combinație de eficiență, siguranță și confort pentru pasageri. Cu toate acestea, mediul urban din capitala londoneză și din alte metropole europene, este mai dens și mai haotic. Iar asta pune o presiune suplimentară pe tehnologia autonomă, ceea ce face ca scepticismul experților și al șoferilor locali este justificat.

Istoria recentă a tentativelor de a implementa vehicule autonome a arătat că Europa nu este încă pregătită pentru asta. Proiecte precum Addison Lee sau Nissan Leaf, care promiteau lansarea unor robotaxi-uri încă din 2018, au eșuat lamentabil sau au fost amânate pe o perioadă nedeterminată. Asta sugerează faptul că succesul tehnologic nu este întotdeauna suficient.

Legislația, infrastructura și acceptarea publică sunt aspecte la fel de importante. Chiar dacă tehnologia propusă de Waymo este solidă, reglementările privind siguranța și responsabilitatea pot întârzia lansarea efectivă a serviciilor autonome la scară largă în Europa.

Ce sporește încrederea utilizatorilor

Impactul socio-economic al robotaxi-urilor este un alt aspect esențial. Experiența americană arată că introducerea acestor vehicule poate genera atât oportunități de piață, cât și perturbări pentru șoferii tradiționali. În Londra, unde peste 300.000 de șoferi de taxiuri private, precum și lucrători din domeniul transportului ar putea fi afectați, efectele asupra forței de muncă sunt considerabile.

Totuși, avantajele pentru anumite categorii de persoane evidențiază potențialul revoluționar al tehnologiei. Este cazul persoanelor cu dizabilități sau a celor nevăzătoare.

Experiența pasagerilor în SUA arată că mașinile complet autonome pot fi percepute ca sigure și eficiente. De asemenea, ele oferă un nivel de confort comparabil cu cel al transportului tradițional. Aplicațiile dedicate, interfețele intuitive și caracteristicile de siguranță sporesc încrederea utilizatorilor. În schimb, lipsa șoferului presupune o serie de provocări legate de controlul uman și de reacția în situații neprevăzute.

160 de milioane de kilometri de teste

Vehiculele autonome ar putea lua decizii morale. Ce spune un test creat de filosofi

Lansarea robotaxi-urilor în Europa reprezintă un test semnificativ pentru viitorul mobilității urbane. Deși tehnologia este pregătită, provocările legale, urbane și sociale arată că implementarea completă a serviciilor autonome va fi un proces gradual și destul de anevoios.

Cei de la Waymo se simt încrezători după ce vehiculele lor autonome au parcurs 160 de milioane de kilometri în condiții reale în San Francisco și în alte 22 de mari precum Phoenix, Los Angeles, New York, Seattle, Austin sau Atlanta.

Succesul acestui sector va depinde nu doar de algoritmi și de senzori, ci și de adaptarea infrastructurii, legislației și percepției publice. Londra ar putea deveni un model pentru transportul autonom european, însă doar dacă toate aceste variabile complexe vor fi gestionate cu atenție.

Alte articole importante
Gala Star Construct 2025. Construcții Erbașu – 35 de ani de activitate: „Anul care se încheie a adus numeroase provocări, dar și oportunități de inovare și de colaborare”
Companii
Gala Star Construct 2025. Construcții Erbașu – 35 de ani de activitate: „Anul care se încheie a adus numeroase provocări, dar și oportunități de inovare și de colaborare”
Gala Star Construct 2025 și-a confirmat, marți seară, rolul de reper pentru industria construcțiilor din România, reunind în același cadru lideri ai administrației, ai mediului asociativ și ai celor mai importante companii din sector. Evenimentul, ajuns la cea de-a șasea ediție, a oferit cadrul pentru recunoașterea performanței și longevității în construcții, subliniind totodată importanța unui […]
Bilete de avion mai ieftine: ziua ideală nu mai este marți
Bilete de avion mai ieftine: ziua ideală nu mai este marți
Ani buni, marți a fost considerată ziua cea mai bună pentru a prinde bilete de avion mai ieftine, însă această regulă nu mai este valabilă. Studiile recente arată că dinamica prețurilor s-a schimbat, iar pasagerii trebuie să-și ajusteze strategiile de rezervare pentru a obține cele mai bune oferte. Marți nu mai este cea mai bună […]
Listare record: SpaceX vizează o evaluare de peste 30 miliarde $
Companii
Listare record: SpaceX vizează o evaluare de peste 30 miliarde $
SpaceX se pregătește pentru cea mai mare listare din istorie, care ar putea depăși pragul de 30 de miliarde de dolari. Compania americană vizează o evaluare record pentru întregul grup condus de Elon Musk și urmărește o listare la bursă la mijlocul sau la sfârșitul anului viitor. SpaceX vizează o evaluare de circa 1,5 trilioane […]
Wall Street „îngheață” pe minus în așteptarea tensionată a unei decizii riscante a Rezervei Federale
Piață de Capital - Fonduri
Wall Street „îngheață” pe minus în așteptarea tensionată a unei decizii riscante a Rezervei Federale
Bursele americane au deschis ziua de miercuri pe un trend negativ, anticipând una dintre cele mai tensionate decizii de politică monetară ale Rezervei Federale (FED) din ultimii ani. Wall Street-ul așteaptă o reducere a dobânzii care este, în egală măsură, privită ca inevitabilă și contestată în interiorul băncii centrale. Reducerea costului banilor ar trebui să […]
ANALIZĂ
Cu cât au scăzut prețurile bateriilor pentru vehiculele electrice
Tehnologie
Cu cât au scăzut prețurile bateriilor pentru vehiculele electrice
Prețurile bateriilor pentru vehiculele electrice continuă să se reducă, însă într-un ritm vizibil mai lent decât în anii trecuți. Acest sector intră într-o etapă de stabilizare, în care costurile de producție nu se mai diminuează la fel de rapid, în ciuda competiției puternice și a progreselor de ordin tehnologic. Prețurile bateriilor pentru EV-uri scad într-un […]
România rescrie termenii colaborării cu OMV Petrom: redevențe majorate cu 40%, concesii extinse, litigii închise
Companii
România rescrie termenii colaborării cu OMV Petrom: redevențe majorate cu 40%, concesii extinse, litigii închise
Guvernul României a obținut o creștere de 40% a redevențelor datorate de OMV Petrom, moment care marchează prima renegociere substanțială a termenilor acordurilor încheiate la privatizarea Petrom, în urmă cu două decenii. Executivul susține că noul cadru va întări independența energetică a României și va aduce venituri suplimentare la buget. Creșterea procentuală este semnificativă, însă […]