Mașinile fără șofer se pregătesc să populeze străzile din marile orașe europene, promițând o revoluție în materie de mobilitate electrică.
Însă, întrebarea care se pune este următoarea: suntem, oare, pregătiți pentru provocările legate de legislație, infrastructură și siguranță?
Foto: Waymo
Zilele trecute scriam despre intenția companiei Waymo de a-și lansa în 2026 propriul serviciu de robotaxi-uri în Londra. Decizia marchează o etapă importantă în expansiunea serviciilor de transport complet autonome. Totuși, contextul britanic ridică anumite semne de întrebare legate de fezabilitate, reglementare și impact socio-economic.
Waymo operează taxiuri și în SUA, mai ales în San Francisco. Asta arată că robotaxi-urile pot fi integrate în viața urbană cotidiană. Acestea oferă o combinație de eficiență, siguranță și confort pentru pasageri. Cu toate acestea, mediul urban din capitala londoneză și din alte metropole europene, este mai dens și mai haotic. Iar asta pune o presiune suplimentară pe tehnologia autonomă, ceea ce face ca scepticismul experților și al șoferilor locali este justificat.
Istoria recentă a tentativelor de a implementa vehicule autonome a arătat că Europa nu este încă pregătită pentru asta. Proiecte precum Addison Lee sau Nissan Leaf, care promiteau lansarea unor robotaxi-uri încă din 2018, au eșuat lamentabil sau au fost amânate pe o perioadă nedeterminată. Asta sugerează faptul că succesul tehnologic nu este întotdeauna suficient.
Legislația, infrastructura și acceptarea publică sunt aspecte la fel de importante. Chiar dacă tehnologia propusă de Waymo este solidă, reglementările privind siguranța și responsabilitatea pot întârzia lansarea efectivă a serviciilor autonome la scară largă în Europa.
Impactul socio-economic al robotaxi-urilor este un alt aspect esențial. Experiența americană arată că introducerea acestor vehicule poate genera atât oportunități de piață, cât și perturbări pentru șoferii tradiționali. În Londra, unde peste 300.000 de șoferi de taxiuri private, precum și lucrători din domeniul transportului ar putea fi afectați, efectele asupra forței de muncă sunt considerabile.
Totuși, avantajele pentru anumite categorii de persoane evidențiază potențialul revoluționar al tehnologiei. Este cazul persoanelor cu dizabilități sau a celor nevăzătoare.
Experiența pasagerilor în SUA arată că mașinile complet autonome pot fi percepute ca sigure și eficiente. De asemenea, ele oferă un nivel de confort comparabil cu cel al transportului tradițional. Aplicațiile dedicate, interfețele intuitive și caracteristicile de siguranță sporesc încrederea utilizatorilor. În schimb, lipsa șoferului presupune o serie de provocări legate de controlul uman și de reacția în situații neprevăzute.
Lansarea robotaxi-urilor în Europa reprezintă un test semnificativ pentru viitorul mobilității urbane. Deși tehnologia este pregătită, provocările legale, urbane și sociale arată că implementarea completă a serviciilor autonome va fi un proces gradual și destul de anevoios.
Cei de la Waymo se simt încrezători după ce vehiculele lor autonome au parcurs 160 de milioane de kilometri în condiții reale în San Francisco și în alte 22 de mari precum Phoenix, Los Angeles, New York, Seattle, Austin sau Atlanta.
Succesul acestui sector va depinde nu doar de algoritmi și de senzori, ci și de adaptarea infrastructurii, legislației și percepției publice. Londra ar putea deveni un model pentru transportul autonom european, însă doar dacă toate aceste variabile complexe vor fi gestionate cu atenție.