Norvegia ia în calcul posibilitatea de a elimina principala subvenție pentru mașinile electrice în următorii doi ani.
Măsura ar afecta puternic cererea de EV-uri în această țară, care este cea mai importantă piață europeană de vehicule cu emisii zero.
Foto: ABB Group
Vehiculele pur electrice au reprezentat un procent record de 98,3% din totalul mașinilor noi vândute în Norvegia în septembrie, potrivit The Driven. Datele sunt în conformitate cu obiectivul acestei țări de a pune capăt vânzărilor mașinilor cu motoare termice până la finalul lui 2025.
Decizia autorităților de la Oslo vine într-un moment în care guvernul norvegian încearcă să echilibreze susținerea mobilității electrice cu sustenabilitatea bugetului public.
„Am avut ca obiectiv ca toate autoturismele noi să fie electrice până în 2025, și … putem spune că acest obiectiv a fost atins. Prin urmare, momentul este potrivit pentru a elimina treptat stimulentele”, a declarat ministrul de Finanțe, Jens Stoltenberg
De ani buni, Norvegia, bogată în petrol, a scutit vehiculele electrice de toate taxele care sunt aplicate automobilelor clasice. Scopul a fost acela de a accelera tranziția către electromobilitate, o politică care adus anual pierderi de miliarde de euro statului nordic.
În 2023, guvernul a introdus TVA-ul de 25% pentru partea din prețul unui EV care depășește 500.000 de coroane (cca. 42.600 de euro). Măsura a afectat mai ales modelele electrice de lux, precum BMW iX, Tesla Model X și Porsche Taycan. În schimb, mașinile de larg consum au fost protejate în acest fel.
Pentru automobilele cu emisii zero de gamă medie Tesla, doar versiunea de top Performance cu tracțiune integrală a lui Model Y este în prezent supusă TVA-ului, arată site-ul companiei.
Însă, începând din 2026, Norvegia intenționează să reducă scutirea fiscală pentru „electrice” la 300.000 de coroane (cca. 25.500 de euro), conform propunerii de buget pentru anul următor. De asemenea, tot de anul viitor se va începe colectarea TVA-ului pentru toate versiunile acestui SUV electric și pentru modelele similare de gamă medie, precum Volkswagen ID.4.
În 2027, toate scutirile de TVA vor fi eliminate complet, supunând toate EV-urile taxei integrale, dacă parlamentul va aproba planul. În paralel, guvernul intenționează să crească taxa unică la înmatricularea inițială a vehiculelor pe combustibili fosili. Asta, pentru a menține stimulentele generale pentru alegerea mașinilor electrice.
Cu toate acestea, Asociația Norvegiană a Vehiculelor Electrice, un grup de lobby pro-EV, a calificat schimbările drept „grăbite” și a pledat pentru o reducere mai treptată a limitei TVA.
„Îmi fac griji că schimbările bruște și majore îi vor face pe mai mulți oameni să aleagă din nou mașini pe combustibil fosil și cred că toată lumea este de acord că nu vrem să ne întoarcem acolo”, a declarat Christina Bu, șefa asociației.
Potrivit acesteia, șapte din zece mașini care circulă în prezent pe drumurile din Norvegia sunt termice.
Guvernul conduce o minoritate și va trebui să negocieze propunerea de buget cu patru partide din parlament. Tesla Model Y este cea mai bine vândută mașină din Norvegia în ultimii trei ani. Aceasta pornește de la 422.000 de coroane (cca. 35.925 de euro) pentru versiunea „entry level”. Acest model ar putea fi supus unui TVA de 30.500 de coroane, dacă se va aplică cota de 25% la partea care depășește 300.000 de coroane. Dacă scutirea de TVA va fi eliminată în anul următor, costul mașinii ar crește cu încă 75.000 de coroane.
Între timp, guvernul norvegian a propus creșterea cheltuielilor din fondul suveran de avere la 579,4 miliarde de coroane în 2026. Suma este cu peste 45 de milioane de coroane mai mare comparativ cu cea revizuită pentru 2025. Acești bani sunt destinați pentru acoperirea cheltuielilor publice.
Ministerul de Finanțe a revizuit în creștere prognozele de creștere economică, excluzând industria petrolului. Astfel, creșterea va fi de 2,0% în acest an și de 2,1% în 2026. Totodată, se estimează că inflația de bază va fi de 2,9% în acest an, scăzând la 2,5% în 2026.