Prima pagină » Norvegia, noul lider mondial în mobilitatea electrică: benzina și motorina aproape că nu mai există

Norvegia, noul lider mondial în mobilitatea electrică: benzina și motorina aproape că nu mai există

Norvegia, noul lider mondial în mobilitatea electrică: benzina și motorina aproape că nu mai există
Norvegia, noul lider mondial în mobilitatea electrică: benzina și motorina aproape că nu mai există

Norvegia a reușit să devină noul lider mondial în mobilitatea electrică: aproape 94% dintre mașinile noi vândute în 2025 sunt complet electrice. Chiar și în capitala Oslo, 4 din 10 mașini sunt EV.

Norvegia, țara lider în mobilitatea electrică: benzina și motorina, aproape complet dispărute

Dacă te plimbi astăzi prin Oslo, șansele să vezi o mașină cu motor clasic sunt tot mai mici. În locul mirosului de gaze de eșapament și al zumzetului motoarelor diesel, capitala norvegiană oferă liniște, aer curat și un trafic dominat de vehicule electrice. Este rezultatul unei politici consecvente, de peste un deceniu, care a transformat complet peisajul auto al țării.

Potrivit Asociației Norvegiene pentru Vehicule Electrice (NEVA), în orașe mari precum Oslo, 40% dintre mașinile aflate în trafic sunt complet electrice. La nivel național, aproape 89% dintre autoturismele vândute în 2024 au fost EV, iar în 2025, procentul a urcat la 93% – un contrast uriaș față de media europeană (15,4%) sau cea americană (10%).

Infrastructură, taxe și lipsa lobby-ului auto: cum a reușit Norvegia imposibilul

Succesul Norvegiei nu este o întâmplare, ci rezultatul unui plan pe termen lung. Cecilie Knibe Kroglund, secretar de stat în Ministerul Transporturilor, spune că „avantajele fiscale și stimulentele pentru utilizatori sunt cele mai importante, alături de infrastructura publică”.

Astăzi, Norvegia are peste 10.000 de stații de încărcare rapidă, un record pentru o țară cu doar 5,5 milioane de locuitori. Chiar dacă distribuția acestora nu este uniformă (majoritatea fiind concentrate în sud), rețeaua a crescut atât de rapid încât a spulberat temerile privind capacitatea rețelei electrice de a face față cererii.

Pe lângă subvenționarea mașinilor electrice, statul a impus taxe din ce în ce mai mari pe mașinile pe benzină și motorină. În ultimii trei ani, taxele de achiziție pentru vehiculele poluante s-au dublat – într-o țară unde erau deja printre cele mai mari din lume. Practic, Norvegia a taxat motoarele termice până la dispariție.

Un model care nu e lipsit de critici: „Prea favorabil pentru bogați?”

Totuși, nu toți sunt entuziasmați de această revoluție electrică. Unii parlamentari norvegieni au ridicat problema echității sociale, susținând că beneficiile fiscale pentru mașinile electrice avantajează mai ales clasele înstărite, în timp ce investițiile în transportul public, mersul pe jos sau bicicletă rămân insuficiente.

Mai mult, Norvegia trăiește o contradicție majoră: în timp ce promovează vehiculele verzi, economia sa se bazează în continuare pe exploatarea resurselor de petrol și gaz din Marea Nordului.

Ar trebui să ne asumăm că transportul contribuie cu 30% la poluarea globală și să acționăm în toate direcțiile”, spune Kroglund.

Planurile guvernului includ trecerea completă la autobuze electrice în orașe până la finalul anului  2025 și conversia vehiculelor grele în proporție de 75% la surse de energie regenerabilă până la finalul deceniului.

Alte articole importante
Fabricat pentru Germania, un program „de ordinul sutelor de miliarde de euro”. 60 dintre marile companii germane lansează un plan investițional major pentru relansarea celei mai mari economii a Europei
Fabricat pentru Germania, un program „de ordinul sutelor de miliarde de euro”. 60 dintre marile companii germane lansează un plan investițional major pentru relansarea celei mai mari economii a Europei
Cancelarul german Friedrich Merz, sprijinit de peste 60 dintre cele mai importante companii ale țării, a lansat o inițiativă investițională majoră, în valoare de cel puțin 100 de miliarde de euro, menită să revigoreze cea mai mare economie a Europei. Denumită „Fabricat pentru Germania – împreună suntem puternici”, acest demers presupune angajamente de investiții noi […]
UE vrea doar vehicule electrice pentru firmele de „rent-a-car”, din 2030
Companii
UE vrea doar vehicule electrice pentru firmele de „rent-a-car”, din 2030
Uniunea Europeană (UE) ar putea obliga companiile de „rent-a-car” ca, din 2030, să folosească exclusiv vehicule electrice. Inițiativa, care este în curs de pregătire la nivelul Comisiei Europene, vizează accelerarea tranziției către mobilitatea verde, însă stârnește deja controverse și îngrijorări în industrie. Flotele de „rent-a-car”, obligate să conțină 100% vehicule electrice în UE din 2030 […]
România ar putea cheltui mai mult pe apărare decât pe educație. Cât cheltuie celelalte țări NATO?
România ar putea cheltui mai mult pe apărare decât pe educație. Cât cheltuie celelalte țări NATO?
România se pregătește să aloce un buget mai mare pentru industria de apărare decât pentru educație, arată datele unui studiu recent. Compararea acestor alocări cu cele din celelalte state membre NATO oferă o imagine clară asupra priorităților bugetare adoptate la nivel internațional. România ar putea aloca mai mulți bani pentru apărare decât pentru educație În […]
Un sfert dintre companiile românești folosesc deja roboți: ce înseamnă asta pentru viitorul muncii
Companii
Un sfert dintre companiile românești folosesc deja roboți: ce înseamnă asta pentru viitorul muncii
Automatizarea este tot mai prezentă în mediul de afaceri din România, unde un sfert dintre companiile existente utilizează deja roboți. Această tendință reflectă dorința firmelor de a crește eficiența, de a îmbunătăți calitatea produselor și de a face față provocărilor legate de forța de muncă. 25% dintre companiile românești au integrat roboți în activitate Conform […]
România, țara în care copiii supradotați trăiesc drama celor cu nevoi speciale. Cum sunt condamnați la eșec de un sistem care premiază mediocritatea
România, țara în care copiii supradotați trăiesc drama celor cu nevoi speciale. Cum sunt condamnați la eșec de un sistem care premiază mediocritatea
Datele preliminare, coroborate cu ipoteze susținute de specialiști, indică un fenomen mai puțin discutat public: România are peste 200.000 de copii supradotați sub 15 ani, ceea ce ar însemna între 4% și 6% din populația școlară — mult peste media mondială de 2%. Maria, are doar șapte ani și un IQ de 145, apropiat de […]
Vom avea un euro digital? Ascensiunea stablecoin-urilor ar putea submina încrederea oamenilor în bani
Vom avea un euro digital? Ascensiunea stablecoin-urilor ar putea submina încrederea oamenilor în bani
Ascensiunea necontrolată a stablecoin-urilor ar putea submina încrederea publicului în bani, ar putea pune în pericol suveranitatea monetară și ar putea crea riscuri pentru stabilitatea financiară, spun analiștii sectorului, în condițiile în care monedele digitale se impun rapid ca un fenomen global, transformându-se, din instrumente de nișă, în piloni emergenți ai ecosistemului financiar digital. Țările […]