Norvegia a reușit să devină noul lider mondial în mobilitatea electrică: aproape 94% dintre mașinile noi vândute în 2025 sunt complet electrice. Chiar și în capitala Oslo, 4 din 10 mașini sunt EV.
Dacă te plimbi astăzi prin Oslo, șansele să vezi o mașină cu motor clasic sunt tot mai mici. În locul mirosului de gaze de eșapament și al zumzetului motoarelor diesel, capitala norvegiană oferă liniște, aer curat și un trafic dominat de vehicule electrice. Este rezultatul unei politici consecvente, de peste un deceniu, care a transformat complet peisajul auto al țării.
Potrivit Asociației Norvegiene pentru Vehicule Electrice (NEVA), în orașe mari precum Oslo, 40% dintre mașinile aflate în trafic sunt complet electrice. La nivel național, aproape 89% dintre autoturismele vândute în 2024 au fost EV, iar în 2025, procentul a urcat la 93% – un contrast uriaș față de media europeană (15,4%) sau cea americană (10%).
Succesul Norvegiei nu este o întâmplare, ci rezultatul unui plan pe termen lung. Cecilie Knibe Kroglund, secretar de stat în Ministerul Transporturilor, spune că „avantajele fiscale și stimulentele pentru utilizatori sunt cele mai importante, alături de infrastructura publică”.
Astăzi, Norvegia are peste 10.000 de stații de încărcare rapidă, un record pentru o țară cu doar 5,5 milioane de locuitori. Chiar dacă distribuția acestora nu este uniformă (majoritatea fiind concentrate în sud), rețeaua a crescut atât de rapid încât a spulberat temerile privind capacitatea rețelei electrice de a face față cererii.
Pe lângă subvenționarea mașinilor electrice, statul a impus taxe din ce în ce mai mari pe mașinile pe benzină și motorină. În ultimii trei ani, taxele de achiziție pentru vehiculele poluante s-au dublat – într-o țară unde erau deja printre cele mai mari din lume. Practic, Norvegia a taxat motoarele termice până la dispariție.
Totuși, nu toți sunt entuziasmați de această revoluție electrică. Unii parlamentari norvegieni au ridicat problema echității sociale, susținând că beneficiile fiscale pentru mașinile electrice avantajează mai ales clasele înstărite, în timp ce investițiile în transportul public, mersul pe jos sau bicicletă rămân insuficiente.
Mai mult, Norvegia trăiește o contradicție majoră: în timp ce promovează vehiculele verzi, economia sa se bazează în continuare pe exploatarea resurselor de petrol și gaz din Marea Nordului.
„Ar trebui să ne asumăm că transportul contribuie cu 30% la poluarea globală și să acționăm în toate direcțiile”, spune Kroglund.
Planurile guvernului includ trecerea completă la autobuze electrice în orașe până la finalul anului 2025 și conversia vehiculelor grele în proporție de 75% la surse de energie regenerabilă până la finalul deceniului.