Prima pagină » Norvegia, noul lider mondial în mobilitatea electrică: benzina și motorina aproape că nu mai există

Norvegia, noul lider mondial în mobilitatea electrică: benzina și motorina aproape că nu mai există

Norvegia, noul lider mondial în mobilitatea electrică: benzina și motorina aproape că nu mai există
Norvegia ignoră boicotul global Tesla: Creștere cu 24% a vânzărilor

Norvegia a reușit să devină noul lider mondial în mobilitatea electrică: aproape 94% dintre mașinile noi vândute în 2025 sunt complet electrice. Chiar și în capitala Oslo, 4 din 10 mașini sunt EV.

Norvegia, țara lider în mobilitatea electrică: benzina și motorina, aproape complet dispărute

Dacă te plimbi astăzi prin Oslo, șansele să vezi o mașină cu motor clasic sunt tot mai mici. În locul mirosului de gaze de eșapament și al zumzetului motoarelor diesel, capitala norvegiană oferă liniște, aer curat și un trafic dominat de vehicule electrice. Este rezultatul unei politici consecvente, de peste un deceniu, care a transformat complet peisajul auto al țării.

Potrivit Asociației Norvegiene pentru Vehicule Electrice (NEVA), în orașe mari precum Oslo, 40% dintre mașinile aflate în trafic sunt complet electrice. La nivel național, aproape 89% dintre autoturismele vândute în 2024 au fost EV, iar în 2025, procentul a urcat la 93% – un contrast uriaș față de media europeană (15,4%) sau cea americană (10%).

Infrastructură, taxe și lipsa lobby-ului auto: cum a reușit Norvegia imposibilul

Succesul Norvegiei nu este o întâmplare, ci rezultatul unui plan pe termen lung. Cecilie Knibe Kroglund, secretar de stat în Ministerul Transporturilor, spune că „avantajele fiscale și stimulentele pentru utilizatori sunt cele mai importante, alături de infrastructura publică”.

Astăzi, Norvegia are peste 10.000 de stații de încărcare rapidă, un record pentru o țară cu doar 5,5 milioane de locuitori. Chiar dacă distribuția acestora nu este uniformă (majoritatea fiind concentrate în sud), rețeaua a crescut atât de rapid încât a spulberat temerile privind capacitatea rețelei electrice de a face față cererii.

Pe lângă subvenționarea mașinilor electrice, statul a impus taxe din ce în ce mai mari pe mașinile pe benzină și motorină. În ultimii trei ani, taxele de achiziție pentru vehiculele poluante s-au dublat – într-o țară unde erau deja printre cele mai mari din lume. Practic, Norvegia a taxat motoarele termice până la dispariție.

Un model care nu e lipsit de critici: „Prea favorabil pentru bogați?”

Totuși, nu toți sunt entuziasmați de această revoluție electrică. Unii parlamentari norvegieni au ridicat problema echității sociale, susținând că beneficiile fiscale pentru mașinile electrice avantajează mai ales clasele înstărite, în timp ce investițiile în transportul public, mersul pe jos sau bicicletă rămân insuficiente.

Mai mult, Norvegia trăiește o contradicție majoră: în timp ce promovează vehiculele verzi, economia sa se bazează în continuare pe exploatarea resurselor de petrol și gaz din Marea Nordului.

Ar trebui să ne asumăm că transportul contribuie cu 30% la poluarea globală și să acționăm în toate direcțiile”, spune Kroglund.

Planurile guvernului includ trecerea completă la autobuze electrice în orașe până la finalul anului  2025 și conversia vehiculelor grele în proporție de 75% la surse de energie regenerabilă până la finalul deceniului.

Alte articole importante
Bancherul condamnat în scandalul Libor dă în judecată UBS pentru 400 milioane dolari, susținând că a fost ales ca țap ispășitor
Bancherul condamnat în scandalul Libor dă în judecată UBS pentru 400 milioane dolari, susținând că a fost ales ca țap ispășitor
Tom Hayes, primul bancher încarcerat în scandalul Libor, a dat în judecată UBS pentru 400 milioane dolari. Hayes afirmă că banca elvețiană l-a ales intenționat pentru a evita controlul autorităților, scrie TheGuardian. Acțiunea a fost depusă luni la un tribunal din Connecticut, Statele Unite. Hayes susține că UBS a indus în eroare autoritățile americane, prezentându-l […]
Germania anunță investiții de 377 miliarde € în sectorul de apărare
Germania anunță investiții de 377 miliarde € în sectorul de apărare
Germania anunță un plan ambițios de investiții în industria de apărare, alocând 377 miliarde de euro pentru întărirea securității naționale. Acesta este unul dintre cele mai ample programe de cheltuieli de apărare din istoria recentă a țării. Germania intenționează să transforme Bundeswehr-ul în cea mai puternică armată convențională din Europa. Germania își întărește apărarea cu […]
Turcia cumpără 20 de Eurofighter Typhoon de la Marea Britanie
Turcia cumpără 20 de Eurofighter Typhoon de la Marea Britanie
Turcia va achiziționa 20 de avioane Eurofighter Typhoon de la Marea Britanie, ca parte a eforturilor de a-și moderniza forțele aeriene. Valoarea contractului este de 9,1 miliarde de euro și reprezintă cel mai mare export britanic de avioane de vânătoare de ultimă generație din istorie. Turcia achiziționează 20 de avioane Eurofighter Typhoon pentru 9,1 miliarde […]
MAX, alternativa rusească la WhatsApp, număr record de utilizatori
Companii
MAX, alternativa rusească la WhatsApp, număr record de utilizatori
Aplicația de mesagerie MAX, considerată alternativa rusească la WhatsApp, a înregistrat un număr record de utilizatori în ultima perioadă. Creșterea spectaculoasă reflectă tendința tot mai accentuată a utilizatorilor ruși de a migra către platforme locale, pe fondul restricțiilor și tensiunilor geopolitice. MAX, WhatsApp-ul rusesc, atinge cote de utilizare fără precedent Numărul utilizatorilor aplicației de mesagerie MAX […]
ANALIZĂ
Primejdia centrismului economic într-o lume polarizată
Primejdia centrismului economic într-o lume polarizată
Economiștii centriști pot ignora războiul, dar războiul nu îi ignoră pe ei, spune economistul american Kenneth Rogoff, profesor de economie la Universitatea Harvard, într-un editorial publicat de The Guardian. Viziunile moderate, spune el, devin chiar riscante într-un climat politic divizat, unde orice analiză e etichetată ideologic. Deși previziunile sale economice au fost înțelese ca o […]
Threads lansează postările „fantomă” care dispar după 24 de ore
Tehnologie
Threads lansează postările „fantomă” care dispar după 24 de ore
Threads, platforma rivală a lui X (fostul Twitter), adaugă o funcție nouă pentru utilizatori. Postările vor putea fi făcute temporar și vor dispărea după o perioadă limitată. Scopul este de a încuraja exprimarea liberă, fără teama că mesajele vor rămâne permanent vizibile. Postările care dispar, noua strategie Threads Meta, compania care deține Facebook, Instagram și […]