Prima pagină » Premieră istorică în domeniul eVTOL: o firmă canadiană reușește primul zbor cu portanță pe aripi

Premieră istorică în domeniul eVTOL: o firmă canadiană reușește primul zbor cu portanță pe aripi

Premieră istorică în domeniul eVTOL: o firmă canadiană reușește primul zbor cu portanță pe aripi

Compania canadiană de inginerie aerospațială Horizon Aircraft a atins o etapă crucială în procesul evolutiv al tehnologiei eVTOL, devenind primul dezvoltator din lume care realizează cu succes tranziția stabilă de la zbor vertical la zbor orizontal bazat pe portanță.

Performanța a fost obținută folosind un prototip funcțional la scară mare, denumit Cavorite X7, care a fost construit pe baza unui sistem inovator de ventilatoare ascunse în aripi.

Ce propune noul eVTOL canadian

eVTOL

Fotografii: Horizonaircraft.com

În 2025, sectorul eVTOL (n.n. – electric Vertical Take-Off and Landing) se află într-o fază intensă de testare și de validare a conceptelor. În acest context, autoritățile de reglementare din Europa, SUA și Canada lucrează la definirea cadrelor legale pentru transportul aerian urban.

Reușita celor de la Horizon vine într-un moment în care livrarea unor soluții scalabile, fiabile și certificate pentru zbor în toate condițiile este o prioritate. Asta face din Cavorite X7 unul dintre cele mai promițătoare proiecte din noua eră a aviației regionale. Vorbim despre un vehicul aerian hibrid, care combină abilitățile de zbor vertical ale unui elicopter cu performanțele și eficiența unui avion clasic cu aripi fixe.

Aeronava canadiană include 14 ventilatoare electrice integrate în fuselaj: câte cinci în fiecare aripă principală și două în fiecare canard frontal. Acestea îi permit să decoleze și să aterizeze vertical, fără infrastructură aeroportuară dedicată, relatează Interesting Engineering.

Un sistem brevetat permite deschiderea aripilor pentru a expune ventilatoarele de ridicare în timpul zborului vertical. După decolare, aripile se închid, iar aeronava trece într-un mod de zbor convențional, propulsată fiind de un motor hibrid, mai exact o turbină pe gaz care acționează o elice montată în spate.

Tehnologie simplificată: siguranță și eficiență

Sistemul fan-in-wing (sistem inovator de ventilatoare ascunse în aripi), brevetat de Horizon, se bazează pe tehnologii deja testate, dar integrează motoare electrice moderne și baterii de înaltă performanță. Scopul este acela de a obține un eVTOL simplu de operat, sigur și eficient energetic, detalii cruciale într-un domeniu în care complexitatea multor prototipuri a dus la întârzieri sau eșecuri.

Modelul Cavorite X7 este gândit pentru aplicații reale, nu doar pentru demonstrații tehnice. Potrivit reprezentanților companiei, aeronava ar putea atinge viteze de croazieră de până la 400 km/h și o autonomie de peste 800 km cu rezerve de combustibil. Acestevalori o plasează în fruntea pieței emergente de către Regional Air Mobility (RAM), dedicată transportului aerian rapid între orașe sau regiuni apropiate.

„Încă de la început, ne-am concentrat pe soluții fezabile din punct de vedere operațional, bazate pe cele mai bune tehnologii disponibile. Următorul pas va fi testarea demonstratorului tehnic pilotabil, aflat în prezent în construcție”, a declarat Brandon Robinson, CEO și cofondator al Horizon Aircraft.

Primul eVTOL cu potențial de certificare pentru toate condițiile meteo

Aeronava, denumită Cavorite X7 în onoarea materialului fictiv antigravitațional inventat de H.G. Wells din 1901, este proiectată să transporte un pilot și șase pasageri sau până la 800 kg de marfă. Are o greutate maximă la decolare de 2.500 kg și poate transporta încărcături semnificative, indiferent dacă decolează vertical sau de pe o pistă convențională, potrivit Newatlas.com.

Un aspect care o diferențiază în mod clar de majoritatea eVTOL-urilor actuale este intenția de a o certifica atât pentru zboruri vizuale (VFR), cât și pentru zboruri după reguli instrumentale (IFR). Asta ar permite operarea sa în orice condiții meteorologice, un avantaj major în ceea ce privește scalabilitatea comercială.

Brian Robinson, inginer-șef și cofondator al Horizon Aircraft, subliniază că reușita recentă confirmă fiabilitatea soluției lor tehnice pentru faza critică de tranziție de la zbor vertical la zbor orizontal. „Am proiectat această tranziție astfel încât să nu fie un eveniment complicat, fără naceluri rotative, fără aripi pivotante grele. Avem multiple niveluri de redundanță, ceea ce oferă siguranță și stabilitate superioare, un capitol în care mulți dintre concurenții noștri s-au confruntat cu probleme serioase”, a declarat Robinson.

Alte articole importante
La ce folosește Uniunea Europeană? „Liderii ei trebuie să dea răspunsuri ceva mai bune”
La ce folosește Uniunea Europeană? „Liderii ei trebuie să dea răspunsuri ceva mai bune”
Dacă Uniunea Europeană nu prezintă un buget robust pe termen lung, în măsură să asigure soluții pentru provocările cu care se confruntă blocul comunitar, s-ar putea să nu mai aibă o altă șansă să facă asta, se arată într-o analiză Bloomberg, care pare o pledoarie pentru un grad mai ridicat de coordonare centralizată pe bătrânul […]
Taxele de drum și de pod se majorează, iar amenzile devin mai mari
Taxele de drum și de pod se majorează, iar amenzile devin mai mari
Taxele de drum și de pod vor fi majorate și odată cu ele vor crește și amenzile aplicate șoferilor care vor circula fără să achite peajul sau rovinieta. Ministerul Transporturilor a pus în dezbatere publică un proiect legislativ care aduce aceste modificări importante în regimul de utilizare a infrastructurii rutiere din România. Ministerul Transporturilor anunță […]
Dezastrul Evergrande, într-o nouă etapă: De ce ar trebui să-mi pese de un gigant imobiliar chinez aflat în criză?
Dezastrul Evergrande, într-o nouă etapă: De ce ar trebui să-mi pese de un gigant imobiliar chinez aflat în criză?
Înainte de criza datoriilor, colosul imobiliar chinez Evergrande tocmai începuse construcția un nou stadion pentru echipa de fotbal din Guangzhou, la care, de altfel, deținea participația majoritară. Fondatorul companiei, Hui Ka Yan, era cel mai bogat om din Asia, cu o avere estimată de Forbes la 42,5 miliarde de dolari (31,6 miliarde lire sterline). Compania, […]
ASF și COSR, parteneriat strategic pentru educație financiară și performanță sportivă
ASF și COSR, parteneriat strategic pentru educație financiară și performanță sportivă
Comitetul Olimpic și Sportiv Român (COSR) și Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF) au semnat un parteneriat strategic pentru educație financiară și excelență sportivă. Acordul vizează susținerea performanței, promovarea valorilor olimpice și consolidarea responsabilității financiare în rândul sportivilor și al tinerilor. ASF și COSR semnează un acord pentru educație financiară și performanță sportivă Cele două organizații […]
Divizia elvețiană de private banking a HSBC renunță la peste 1.000 de clienți miliardari din Orientul Mijlociu, după scandaluri și presiuni de reglementare
Divizia elvețiană de private banking a HSBC renunță la peste 1.000 de clienți miliardari din Orientul Mijlociu, după scandaluri și presiuni de reglementare
Unul dintre cele mai mari grupuri bancare din lume face o mișcare șocantă. Divizia elvețiană de private banking a HSBC a decis să închidă conturile a peste 1.000 de clienți ultra-bogați din Orientul Mijlociu, printre care se numără miliardari și personalități politice influente, în urma presiunilor autorităților de reglementare și a scandalurilor privind spălarea de […]
Cum a cucerit Dacia Sandero piața din Europa în 2024: topul vânzărilor pe țări
Companii
Cum a cucerit Dacia Sandero piața din Europa în 2024: topul vânzărilor pe țări
Dacia Sandero a dominat piața europeană auto în 2024, devenind cel mai bine vândut model nou în mai multe țări. Performanța remarcabilă a modelului fabricat la Mioveni s-a reflectat atât în România, cât și pe alte piețe internaționale, fiecare dintre acestea înregistrând rezultate care evidențiază popularitatea hatchback-ului românesc. Dacia Sandero, lider în Europa: cel mai […]