Prima pagină » Premieră istorică în domeniul eVTOL: o firmă canadiană reușește primul zbor cu portanță pe aripi

Premieră istorică în domeniul eVTOL: o firmă canadiană reușește primul zbor cu portanță pe aripi

Premieră istorică în domeniul eVTOL: o firmă canadiană reușește primul zbor cu portanță pe aripi

Compania canadiană de inginerie aerospațială Horizon Aircraft a atins o etapă crucială în procesul evolutiv al tehnologiei eVTOL, devenind primul dezvoltator din lume care realizează cu succes tranziția stabilă de la zbor vertical la zbor orizontal bazat pe portanță.

Performanța a fost obținută folosind un prototip funcțional la scară mare, denumit Cavorite X7, care a fost construit pe baza unui sistem inovator de ventilatoare ascunse în aripi.

Ce propune noul eVTOL canadian

eVTOL

Fotografii: Horizonaircraft.com

În 2025, sectorul eVTOL (n.n. – electric Vertical Take-Off and Landing) se află într-o fază intensă de testare și de validare a conceptelor. În acest context, autoritățile de reglementare din Europa, SUA și Canada lucrează la definirea cadrelor legale pentru transportul aerian urban.

Reușita celor de la Horizon vine într-un moment în care livrarea unor soluții scalabile, fiabile și certificate pentru zbor în toate condițiile este o prioritate. Asta face din Cavorite X7 unul dintre cele mai promițătoare proiecte din noua eră a aviației regionale. Vorbim despre un vehicul aerian hibrid, care combină abilitățile de zbor vertical ale unui elicopter cu performanțele și eficiența unui avion clasic cu aripi fixe.

Aeronava canadiană include 14 ventilatoare electrice integrate în fuselaj: câte cinci în fiecare aripă principală și două în fiecare canard frontal. Acestea îi permit să decoleze și să aterizeze vertical, fără infrastructură aeroportuară dedicată, relatează Interesting Engineering.

Un sistem brevetat permite deschiderea aripilor pentru a expune ventilatoarele de ridicare în timpul zborului vertical. După decolare, aripile se închid, iar aeronava trece într-un mod de zbor convențional, propulsată fiind de un motor hibrid, mai exact o turbină pe gaz care acționează o elice montată în spate.

Tehnologie simplificată: siguranță și eficiență

Sistemul fan-in-wing (sistem inovator de ventilatoare ascunse în aripi), brevetat de Horizon, se bazează pe tehnologii deja testate, dar integrează motoare electrice moderne și baterii de înaltă performanță. Scopul este acela de a obține un eVTOL simplu de operat, sigur și eficient energetic, detalii cruciale într-un domeniu în care complexitatea multor prototipuri a dus la întârzieri sau eșecuri.

Modelul Cavorite X7 este gândit pentru aplicații reale, nu doar pentru demonstrații tehnice. Potrivit reprezentanților companiei, aeronava ar putea atinge viteze de croazieră de până la 400 km/h și o autonomie de peste 800 km cu rezerve de combustibil. Acestevalori o plasează în fruntea pieței emergente de către Regional Air Mobility (RAM), dedicată transportului aerian rapid între orașe sau regiuni apropiate.

„Încă de la început, ne-am concentrat pe soluții fezabile din punct de vedere operațional, bazate pe cele mai bune tehnologii disponibile. Următorul pas va fi testarea demonstratorului tehnic pilotabil, aflat în prezent în construcție”, a declarat Brandon Robinson, CEO și cofondator al Horizon Aircraft.

Primul eVTOL cu potențial de certificare pentru toate condițiile meteo

Aeronava, denumită Cavorite X7 în onoarea materialului fictiv antigravitațional inventat de H.G. Wells din 1901, este proiectată să transporte un pilot și șase pasageri sau până la 800 kg de marfă. Are o greutate maximă la decolare de 2.500 kg și poate transporta încărcături semnificative, indiferent dacă decolează vertical sau de pe o pistă convențională, potrivit Newatlas.com.

Un aspect care o diferențiază în mod clar de majoritatea eVTOL-urilor actuale este intenția de a o certifica atât pentru zboruri vizuale (VFR), cât și pentru zboruri după reguli instrumentale (IFR). Asta ar permite operarea sa în orice condiții meteorologice, un avantaj major în ceea ce privește scalabilitatea comercială.

Brian Robinson, inginer-șef și cofondator al Horizon Aircraft, subliniază că reușita recentă confirmă fiabilitatea soluției lor tehnice pentru faza critică de tranziție de la zbor vertical la zbor orizontal. „Am proiectat această tranziție astfel încât să nu fie un eveniment complicat, fără naceluri rotative, fără aripi pivotante grele. Avem multiple niveluri de redundanță, ceea ce oferă siguranță și stabilitate superioare, un capitol în care mulți dintre concurenții noștri s-au confruntat cu probleme serioase”, a declarat Robinson.

Alte articole importante
România a contribuit cu 0,3% la dezvoltarea rachetei Ariane 6
România a contribuit cu 0,3% la dezvoltarea rachetei Ariane 6
În calitate de stat participant, România a avut o contribuție directă de 0,3% la programul european de dezvoltare a rachetei Ariane 6. Acest proiect de mare anvergură este menit să consolideze capacitatea de lansare spațială a continentului. Deși procentul pare modest, el reflectă implicarea constantă a țării noastre în industria aerospațială și participarea sa la […]
Bula imobiliară se fisurează în România. Clienții sunt tot mai puțini, taxele sunt în creștere
Bula imobiliară se fisurează în România. Clienții sunt tot mai puțini, taxele sunt în creștere
Piața imobiliară din România încheie anul cu o prăbușire puternică. În timp ce taxele sunt în creștere și pun presiune tot mai mare, românii se gândesc de două ori înainte să-și achiziționeze o locuință. Asta în timp ce, pe șantierele, dezvoltatorii continuă la foc continuu construcțiile.  Se sparge bula imobiliarelor: românii nu mai cumpără locuințe […]
Înmatriculările de mașini noi au crescut cu peste 36% în noiembrie
Companii
Înmatriculările de mașini noi au crescut cu peste 36% în noiembrie
În luna noiembrie, înmatriculările de mașini noi în România a înregistrat o creștere spectaculoasă, de peste 36% față de aceeași perioadă din 2024. Această evoluție semnificativă a pieței auto locale reflectă interesul tot mai mare al românilor pentru înnoirea parcului auto național, precum și dinamica pozitivă a segmentului de vehicule prietenoase cu mediul. Vânzări record […]
Economia digitalizată și limitarea plăților în numerar în România. Plafonul impus de UE de la 1 ianuarie 2027
Economia digitalizată și limitarea plăților în numerar în România. Plafonul impus de UE de la 1 ianuarie 2027
Începutul anului 2027 va fi marcat, pentru români, de regula impusă de Uniunea Europeană în ceea ce privește plățile în numerar. Deși decizia nu înseamnă eliminarea cash-ului, va exista un plafon prin care plățile vor fi limitate semnificativ. Măsura face parte din pachetul adoptat de Uniunea Europeană pentru combaterea spălării banilor și a finanțării activităților […]
O bancă americană de investiții, favorită să preia activele Lukoil într-un acord „fără bani”
O bancă americană de investiții, favorită să preia activele Lukoil într-un acord „fără bani”
Lukoil ar prefera oferta băncii americane de investiții Xtellus Partners pentru vânzarea portofoliului său internațional, evaluat la 22 de miliarde de dolari. Tranzacția ar avea loc fără numerar, printr-un schimb de titluri deținute de investitori americani. Termenul-limită impus de Trezoreria SUA pentru finalizarea vânzării a fost extins până la 17 ianuarie. Lukoil negociază o tranzacție […]
OpenAI lansează GPT-5.2 pe „cod roșu”. Răspunsul fulger la ofensiva Google Gemini 3
Tehnologie
OpenAI lansează GPT-5.2 pe „cod roșu”. Răspunsul fulger la ofensiva Google Gemini 3
OpenAI a lansat pe repede înainte GPT-5.2, cel mai avansat model al său, după ce Google a zguduit industria luna trecută cu Gemini 3. Noul model apare la numai câteva săptămâni după GPT-5.1 – cel mai scurt ciclu de lansare din istoria companiei. GPT-5.2 vine în trei versiuni și promite viteză, acuratețe și performanță fără […]