Prima pagină » Prima locomotivă electrică TRAXX 3 MS a ajuns în România

Prima locomotivă electrică TRAXX 3 MS a ajuns în România

Prima locomotivă electrică TRAXX 3 MS a ajuns în România

Prima locomotivă electrică TRAXX 3 MS, cumpărată de Autoritatea pentru Reformă Feroviară (ARF) pentru statul român, a sosit în țară.

Construită de compania Alstom, locomotiva urmează să fie supusă unor teste înainte de a intra în exploatare pe rutele electrificate.

România a primit prima locomotivă electrică TRAXX 3 MS din lotul de 16 comandate

Prima locomotivă electrică TRAXX 3 MS destinată României a ajuns în țară

Fotografii: Silviu Apetrăriței / ARF

Finanțarea proiectului este asigurată prin Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR). Locomotiva se urmează să ajungă în Centrul de Testări Feroviare de la Făurei. Aici va fi supusă unei serii de teste și verificări esențiale pentru obținerea certificărilor și autorizațiilor necesare înainte de a putea circula pe infrastructura feroviară națională.

Această locomotivă este prima dintr-un total de 16 unități comandate de ARF, în cadrul unui contract încheiat în ianuarie 2024 cu asocierea formată din Alstom Transport SA și Alstom Transportation Germany GmbH SpA. Modelul livrat face parte din gama TRAXX 3 MS, după cum a anunțat ARF.

Locomotiva TRAXX 3 MS se remarcă printr-un design modular, flexibil și o arhitectură robustă, adaptată cerințelor moderne ale transportului feroviar european. În prezent, aceasta are un finisaj temporar albastru, urmând ca designul final, personalizat pentru România, să fie aplicat după finalizarea testelor.

Vehiculele cu emisii zero sunt echipate cu sisteme tehnologice de ultimă generație, precum calculator de diagnosticare și vizualizare, GPS integrat, comunicații mobile standardizate și un sistem ERTMS (European Rail Traffic Management System) de ultimă generație, produs de Alstom.

TRAXX 3 reprezintă cea de-a treia generație de locomotive din familia Bombardier-Alstom, succesoare ale unor modele precum F140, P160 și MS2e. Versiunea MS (Multi-System) este proiectată special pentru operarea pe coridoare europene, răspunzând cerințelor de interoperabilitate, eficiență energetică și fiabilitate ridicată.

Valoarea și durata contractului

Proiectul, intitulat „Achiziție 16 locomotive electrice noi pe 4 osii cu sisteme ERTMS, capabile să atingă o viteză maximă de 160-200 km/h și să tracteze până la 16 vagoane de călători”, urmărește modernizarea transportului feroviar de pasageri din România. Printre obiective se numără îmbunătățirea eficienței operaționale, reducerea emisiilor poluante și creșterea nivelului de confort pentru călători.

Noile locomotive vor deservi rute electrificate sau în curs de electrificare, printre care:

  • Dej-Brașov-București-Constanța
  • Timișoara-Arad-Brașov-București-Constanța
  • Timișoara-Cluj Napoca-Iași
  • Iași/Suceava-București-Constanța

Valoarea totală a contractului este de 767,51 milioane de lei (fără TVA) și prevede atât livrarea celor 16 locomotive electrice, cât și asigurarea serviciilor de mentenanță pe o perioadă de 20 de ani. Proiectul are o durată de implementare estimată la 35 de luni.

Contractul, semnat în ianuarie 2024 între Alstom și ARF, acoperă atât furnizarea celor 16 locomotive electrice TRAXX 3 MS, cât și asigurarea mentenanței pentru o perioadă de 20 de ani, mai precizează sursa citată.

Valoarea totală a contractului este de aproximativ 150 de milioane de euro. Conform prevederilor contractuale, această perioadă de mentenanță poate fi extinsă cu încă 20 de ani printr-un act adițional, ceea ce ar asigura operarea eficientă a vehiculelor pe termen lung.

Alte articole importante
România importă cu 54% mai multă energie
România importă cu 54% mai multă energie
România atinge un nou record în ceea ce privește consumul de energie, arată datele INS. Importurile de energie au crescut accelerat, exporturile s-au intensificat, iar consumul casnic a urcat vizibil. Cum stă România la capitolul energie: importurile cresc, producția internă scade Institutul Național de Statistică a publicat luni datele privind balanța energetică pentru primele șapte […]
Criza tatălui absent lovește economic Africa de Sud
Criza tatălui absent lovește economic Africa de Sud
Lipsa tatălui este atât cauză, cât și efect al problemelor sociale și economice din Africa de Sud. Mai puțin de o treime dintre copiii afro trăiesc alături de tații lor biologici Africa de Sud se confruntă cu o criză de proporții, cu impact social ridicat. Mai puțin de o treime dintre copiii afro trăiesc alături […]
Aurul atinge un maxim istoric pe piețele internaționale
Aurul atinge un maxim istoric pe piețele internaționale
În septembrie 2025, prețul aurului a atins un maxim istoric, marcând o nouă etapă în evoluția metalului prețios pe piețele internaționale. Această creștere reflectă atât incertitudinile economice globale, cât și cererea puternică pentru active considerate sigure în perioade de volatilitate financiară. Faptul că aurul atinge un maxim istoric subliniază aceste tendințe. Aurul atinge un nou […]
Databricks, evaluată la 100 mld. $, rămâne fără șeful AI
Companii
Databricks, evaluată la 100 mld. $, rămâne fără șeful AI
Databricks rămâne fără şef. Naveen Rao, șeful diviziei de inteligență artificială, își dă demisia pentru a crea un nou tip de computer AI. Databricks rămâne fără om la conducere: decizia neașteptată a liderului diviziei de AI Naveen Rao, liderul diviziei de inteligență artificială de la Databricks, a anunțat că renunță la poziția sa pentru a-și […]
Metale prețioase și industriale: Cât poți cumpăra cu 10.000 de dolari
Metale prețioase și industriale: Cât poți cumpăra cu 10.000 de dolari
Metalele prețioase și industriale arată diferențe uriașe între valoare și cantitate. Cu 10.000 de dolari, se observă clar cum raritatea și abundența influențează puterea de cumpărare. Ce metale prețioase poți obține cu 10.000 de dolari Metale prețioase și industriale evidențiază contrastul dintre lux și utilitate. Cu suma de 10.000 de dolari, poți achiziționa doar 92 […]
Cerul Europei poate fi apărat de NATO?
Cerul Europei poate fi apărat de NATO?
Cerul Europei este apărat cu baloane aerostatice, drone și aeronave AEWC pentru supraveghere, dar incursiunile rusești și dependența de Statele Unite vulnerabilizează scutul aerian continental. NATO poate apăra eficient cerul Europei? Europa testează capacitatea NATO de a-i apăra spațiul aerian în fața incursiunilor rusești repetate și tot mai sofisticate, scrie The Economist. Incidentele recente, comentează […]