Prima locomotivă electrică TRAXX 3 MS, cumpărată de Autoritatea pentru Reformă Feroviară (ARF) pentru statul român, a sosit în țară.
Construită de compania Alstom, locomotiva urmează să fie supusă unor teste înainte de a intra în exploatare pe rutele electrificate.
Fotografii: Silviu Apetrăriței / ARF
Finanțarea proiectului este asigurată prin Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR). Locomotiva se urmează să ajungă în Centrul de Testări Feroviare de la Făurei. Aici va fi supusă unei serii de teste și verificări esențiale pentru obținerea certificărilor și autorizațiilor necesare înainte de a putea circula pe infrastructura feroviară națională.
Această locomotivă este prima dintr-un total de 16 unități comandate de ARF, în cadrul unui contract încheiat în ianuarie 2024 cu asocierea formată din Alstom Transport SA și Alstom Transportation Germany GmbH SpA. Modelul livrat face parte din gama TRAXX 3 MS, după cum a anunțat ARF.
Locomotiva TRAXX 3 MS se remarcă printr-un design modular, flexibil și o arhitectură robustă, adaptată cerințelor moderne ale transportului feroviar european. În prezent, aceasta are un finisaj temporar albastru, urmând ca designul final, personalizat pentru România, să fie aplicat după finalizarea testelor.
Vehiculele cu emisii zero sunt echipate cu sisteme tehnologice de ultimă generație, precum calculator de diagnosticare și vizualizare, GPS integrat, comunicații mobile standardizate și un sistem ERTMS (European Rail Traffic Management System) de ultimă generație, produs de Alstom.
TRAXX 3 reprezintă cea de-a treia generație de locomotive din familia Bombardier-Alstom, succesoare ale unor modele precum F140, P160 și MS2e. Versiunea MS (Multi-System) este proiectată special pentru operarea pe coridoare europene, răspunzând cerințelor de interoperabilitate, eficiență energetică și fiabilitate ridicată.
Proiectul, intitulat „Achiziție 16 locomotive electrice noi pe 4 osii cu sisteme ERTMS, capabile să atingă o viteză maximă de 160-200 km/h și să tracteze până la 16 vagoane de călători”, urmărește modernizarea transportului feroviar de pasageri din România. Printre obiective se numără îmbunătățirea eficienței operaționale, reducerea emisiilor poluante și creșterea nivelului de confort pentru călători.
Noile locomotive vor deservi rute electrificate sau în curs de electrificare, printre care:
Valoarea totală a contractului este de 767,51 milioane de lei (fără TVA) și prevede atât livrarea celor 16 locomotive electrice, cât și asigurarea serviciilor de mentenanță pe o perioadă de 20 de ani. Proiectul are o durată de implementare estimată la 35 de luni.
Contractul, semnat în ianuarie 2024 între Alstom și ARF, acoperă atât furnizarea celor 16 locomotive electrice TRAXX 3 MS, cât și asigurarea mentenanței pentru o perioadă de 20 de ani, mai precizează sursa citată.
Valoarea totală a contractului este de aproximativ 150 de milioane de euro. Conform prevederilor contractuale, această perioadă de mentenanță poate fi extinsă cu încă 20 de ani printr-un act adițional, ceea ce ar asigura operarea eficientă a vehiculelor pe termen lung.