Prima pagină » PESA grăbește livrarea celor 20 de trenuri electrice în România

PESA grăbește livrarea celor 20 de trenuri electrice în România

PESA grăbește livrarea celor 20 de trenuri electrice în România
Fotografii: PESA

România va primi mai devreme decât era prevăzut cele 20 de trenuri electrice de lung parcurs, produse de compania poloneză PESA, în cadrul unui contract finanțat prin PNRR.

În schimb, livrarea celor 62 de rame de scurt parcurs va fi amânată cu până la șase luni, pentru a permite respectarea termenelor impuse de jaloanele europene.

Trenurile electrice PESA vin mai repede în România: contract de peste un miliard de lei

PESA grăbește livrarea celor 20 de trenuri electrice în România

Producătorul polonez PESA va livra mai repede în România cele 20 de rame electrice interregionale (RE-IR) achiziționate prin Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR). În paralel, termenele de livrare pentru celelalte 62 de rame regionale de scurt parcurs (RE-R), contractate tot cu PESA, se vor prelungi cu până la șase luni, conform unui anunț recent al Autorității pentru Reformă Feroviară (ARF).

ARF justifică decalarea termenelor pentru livrarea trenurilor de scurt parcurs prin nevoia de a urgenta livrarea celor 20 de rame RE-IR incluse în contractul RUIC nr. 51 din 19 decembrie 2023, astfel încât să nu fie depășit termenul limită stabilit prin jaloanele din PNRR.

Toate cele patru contracte aflate în derulare au fost semnate cu furnizorul polonez PESA. Este vorba despre un contract pentru cele 20 de rame de lung parcurs și alte trei pentru cele 62 de rame de scurt parcurs.

Ramele electrice regionale produse de PESA sunt compuse din trei vagoane, cu o capacitate totală de 160 locuri pe scaune, 243 locuri în picioare, două 2 locuri pentru persoane cu dizabilități și 16 locuri pentru biciclete. De asemenea, trenurile sunt dotate cu internet wi-fi și ating o viteză maximă de 160 km/h.

Termene noi pentru trenurile RE-IR și RE-R

Pentru trenurile de lung parcurs RE-IR2, graficul de livrare a fost actualizat astfel:

  • Termenul final a fost devansat de la iulie 2027 la 31 octombrie 2026;
  • Prima unitate RE-IR2 va ajunge în România până la 30 septembrie 2025, pentru omologare, certificare și autorizare pentru circulație.
  • Pentru cele 62 de trenuri RE-R de scurt parcurs, termenele s-au modificat astfel:
  • Lotul 1 (20 unități RE-R): termen final prelungit până la 30 iunie 2027, prima unitate ajunge până la 30 septembrie 2025;
  • Lotul 3 (19 unități RE-R): termen final – 30 iunie 2027, prima unitate – până la 31 august 2025;
  • Lotul 2 (23 unități RE-R): termen final – 31 iulie 2027, prima unitate – până la 31 mai 2025.

Modificarea graficului de livrare a fost agreată de ambele părți și a fost oficializată prin acte adiționale semnate în mai 2025. Conform ARF, această ajustare a fost făcută în contextul accelerării livrării celor 20 de rame RE-IR, transmite Economica.net, care citează ARF.

Contractul și rutele trenurilor

Contractul pentru cele 20 de rame electrice interregionale a fost semnat în decembrie 2023 și are o valoare totală de 1,106 miliarde de lei (fără TVA), incluzând și mentenanța pe o perioadă de 15 ani. Finanțarea provine din PNRR.

Trenurile vor circula pe următoarele rute:

  • Cluj-Brașov
  • Cluj-Craiova
  • Brașov-Iași/Suceava
  • Galați-Iași/Suceava
  • Galați-Constanța (Mangalia)
  • Constanța-Iași/Suceava
  • (Giurgiu) București-Călărași

În luna mai, ARF a anunțat și extinderea contractului cu încă nouă rame electrice de lung parcurs, achiziție finanțată din Fondul pentru Modernizare (FM). Fiecare dintre aceste trenuri are câte trei vagoane și o viteză maximă de 160 km/h.

Alte articole importante
Leonardo Badea, BNR: România are atuuri reale pentru investiții, dar rămâne sub potențial din cauza predictibilității și competitivității instituționale
Leonardo Badea, BNR: România are atuuri reale pentru investiții, dar rămâne sub potențial din cauza predictibilității și competitivității instituționale
România dispune de avantaje solide în competiția regională și globală pentru atragerea investițiilor străine, însă valorificarea acestora depinde decisiv de predictibilitate, stabilitate și calitatea cadrului instituțional. Mesajul a fost transmis de prim-viceguvernatorul Băncii Naționale a României, Leonardo Badea, în discursul susținut la deschiderea conferinței „Descoperiți România. Care sunt atuurile României în competiția pentru atragerea investițiilor?”. […]
Noua armă a hackerilor: site-uri bancare europene copiate la perfecție, datele clienților furate în timp real
Tehnologie
Noua armă a hackerilor: site-uri bancare europene copiate la perfecție, datele clienților furate în timp real
Un nou val de atacuri cibernetice lovește sistemul financiar european, după ce experții în securitate au identificat un kit de phishing extrem de sofisticat, capabil să reproducă aproape identic site-urile băncilor și platformelor financiare. Denumit sugestiv „Spiderman”, acest instrument este deja utilizat pe scară largă de infractori cibernetici și reprezintă o amenințare majoră pentru utilizatorii […]
ANALIZĂ
Raport BNR: Avuția netă a românilor a crescut până la 1.900 de miliarde de lei, dar riscurile la adresa stabilității financiare rămân ridicate
Raport BNR: Avuția netă a românilor a crescut până la 1.900 de miliarde de lei, dar riscurile la adresa stabilității financiare rămân ridicate
Avuția netă a populației din România s-a dublat din 2019 până în prezent, ajungând la aproximativ 1.900 de miliarde de lei, dar riscurile la adresa stabilității financiare au rămas ridicate, arată  Raportul asupra stabilității financiare publicat de BNR în decembrie 2025.  Averea netă a populației reflectă atât creșterea economică susținută din ultimul deceniu, cât și […]
Cât vor costa vacanțele în Bulgaria după trecerea la moneda euro
Piață de Capital - Fonduri
Cât vor costa vacanțele în Bulgaria după trecerea la moneda euro
Trecerea la moneda euro ar putea determina o creștere semnificativă a prețurilor pentru vacanțele în Bulgaria ale turiștilor români. Scumpirile se vor resimți atât în costurile cazării, cât și la mâncare și alte servicii turistice, reflectând creșterea cheltuielilor hotelurilor și pensiunilor. Vacanțele în Bulgaria se vor scumpi cu până la 10% după trecerea la moneda […]
ANALIZĂ
Motoarele cu ardere internă scapă de interdicția totală în UE
Companii
Motoarele cu ardere internă scapă de interdicția totală în UE
UE face un pas înapoi de la planul inițial de a elimina definitiv mașinile dotate cu motoare cu ardere internă. În locul unei interdicții totale, oficialii de la Bruxelles adoptă acum o abordare mai flexibilă, care lasă loc pentru mai multe tehnologii pe piață după 2035. Decizie surpriză a UE: motoarele cu ardere internă vor […]
Bula imobiliară se fisurează în România. Clienții sunt tot mai puțini, taxele sunt în creștere
Macroeconomie
Bula imobiliară se fisurează în România. Clienții sunt tot mai puțini, taxele sunt în creștere
Piața imobiliară din România încheie anul cu o prăbușire puternică. În timp ce taxele sunt în creștere și pun presiune tot mai mare, românii se gândesc de două ori înainte să-și achiziționeze o locuință. Asta în timp ce, pe șantierele, dezvoltatorii continuă la foc continuu construcțiile.  Se sparge bula imobiliarelor: românii nu mai cumpără locuințe […]