Rețeaua de tram-train metropolitan din Oradea, cel mai ambițios proiect de mobilitate urbană lăsat moștenire de Ilie Bolojan, intră într-o nouă etapă: Consiliul Județean Bihor a aprobat indicatorii tehnico-economici și pregătește licitațiile pentru construcția infrastructurii care va conecta orașul cu zona metropolitană, cu fonduri europene și planuri de dezvoltare pe termen lung.
Consiliul Județean Bihor a dat undă verde celui mai important proiect de infrastructură de transport public din istoria recentă a Oradei: rețeaua de tram-train metropolitan. Lungimea totală de 33,4 kilometri va lega Oradea de Aeroportul Internațional Oradea, de Sânmartin – Băile Felix, Borș și Sântandrei – Girișu de Criș – Toboliu – Cheresig. Din acest total, 24,2 kilometri vor presupune modernizarea și electrificarea căilor ferate existente.
Proiectul prevede construirea a 27 de stații, 5 poduri, 3 pasaje pietonale inferioare și 9 pasarele pietonale. Pentru a asigura siguranța și mobilitatea, sunt incluse 39 de treceri la nivel și spații de parcare pentru mașini și biciclete la capetele rețelei. Toate aceste măsuri au ca obiectiv principal să ofere o alternativă reală la transportul auto, într-un oraș cu un flux mare de navetiști.
Ilie Bolojan, fostul primar și actual președinte al CJ Bihor, a subliniat că proiectul a fost conceput în contextul creșterii numărului de locuri de muncă în Oradea și a migrației urbane care a dus la un trafic intens. „Jumătate dintre navetiști folosesc mașini personale. Noi vrem să le oferim o alternativă sustenabilă și eficientă”, a declarat Bolojan.
El a adăugat că proiectul a parcurs deja etape importante: de la integrarea aplicației de finanțare în Programul de Transport 2021-2027, până la realizarea studiilor de trafic și analizelor cost-beneficiu. Un punct cheie a fost corelarea cu electrificarea liniei Cluj – Oradea – Episcopia Bihor, pentru a asigura o compatibilitate completă între rețelele regionale și cele locale.
Bolojan a anunțat și modificări esențiale: de exemplu, renunțarea la racordarea tramvaiului din Rogerius cu liniile CFR din Gara Oradea. În schimb, actuala stație de tramvai de la gară și platoul din fața gării vor deveni un veritabil hub de transport. De asemenea, se va construi un pasaj rutier suprateran pe centura Oradea, peste linia spre Băile Felix, pentru a evita blocajele în trafic generate de frecvența tram-trenurilor.
Proiectul de tram-train are o valoare impresionantă de peste 200 de milioane de euro, bani proveniți integral din fonduri europene. În perioada următoare, Consiliul Județean Bihor va lansa licitația pentru proiectarea și execuția lucrărilor. Autoritățile sunt optimiste că proiectul va contribui la reducerea traficului rutier, îmbunătățirea calității aerului și creșterea atractivității zonei metropolitane Oradea. În plus, parteneriatul puternic dintre CJ Bihor, Primăria Oradea, Oradea Transport Local, Zona Metropolitană Oradea și Agenția de Dezvoltare Locală Oradea promite să asigure o implementare coordonată și eficientă.
Cu rețeaua de tram-train metropolitană, Oradea ar putea deveni un exemplu pentru orașele din România care vor să reducă poluarea și să crească eficiența transportului public.
„Este despre cum construim un oraș modern, conectat și prietenos cu mediul și locuitorii săi”, a mai declarat Ilie Bolojan.