Prima pagină » Primul tren produs în Polonia pentru România a ajuns azi în țară. De când va fi pus în funcțiune?

Primul tren produs în Polonia pentru România a ajuns azi în țară. De când va fi pus în funcțiune?

Primul tren produs în Polonia pentru România a ajuns azi în țară. De când va fi pus în funcțiune?
Fotografii: PESA

O nouă eră a transportului feroviar începe în România! Polonezii de la PESA livrează primul tren electric regional dintr-o flotă de 62, într-un proiect de peste 2,7 miliarde de lei. Trenul este pe punctul de a fi certificat și pregătit pentru călătoriile care vor transforma complet naveta românilor.

Polonia trimite primul tren de ultimă generație în România

Primul tren electric regional construit de compania poloneză PESA Bydgoszcz a intrat oficial pe teritoriul României și marchează un moment istoric pentru infrastructura feroviară a țării. Este vorba despre prima unitate dintr-un lot impresionant de 62 de rame electrice regionale (RE-R), achiziționate de Autoritatea pentru Reformă Feroviară. Acest tren de ultimă generație va fi prezentat în mod oficial la Oradea pe data de 22 mai, în prezența președintelui companiei producătoare, Krzysztof Zdziarski.

Modelul RE-R1 este în fază avansată de construcție în Polonia și a fost deja supus unei inspecții riguroase de către o delegație română, în cadrul unei vizite ce a avut loc în perioada 23–25 aprilie. Echipa ARF s-a deplasat la fabrica PESA din orașul Bydgoszcz, acolo unde au fost verificate componente esențiale: de la ramele boghiurilor, până la montarea ușilor exterioare, a scaunelor și a echipamentelor de pe șasiu. Toate elementele au fost livrate conform planului, iar recepția preliminară s-a încheiat cu succes.

România intră în liga europeană a transportului feroviar cu fonduri de peste jumătate de miliard de euro

Potrivit ARF, prima ramă electrică va fi livrată oficial în România pe 31 mai 2025, când va începe procesul de certificare, omologare și autorizare, înainte de a fi introdusă efectiv în circulație. Acest pas reprezintă doar începutul unei modernizări majore a rețelei feroviare de navetă din România, menită să ofere confort, siguranță și rapiditate comparabile cu standardele vest-europene.

Proiectul are o valoare totală estimată la 2,777 miliarde de lei, echivalentul a peste 561 milioane de euro, fiind finanțat în mare parte din Fondul pentru Modernizare al Uniunii Europene. Din această sumă, 2,327 miliarde lei sunt acoperiți prin fonduri nerambursabile europene, în timp ce 450 milioane de lei sunt asigurați de la bugetul de stat, din care peste 438 milioane reprezintă TVA. Este una dintre cele mai ample investiții în domeniul transportului feroviar românesc din ultimele decenii.

Pas uriaș spre viitor: trenuri silențioase, eficiente și prietenoase cu mediul

Noile trenuri RE-R sunt concepute pentru a oferi un nivel ridicat de confort și performanță. Acestea vor putea atinge viteze mari, vor fi dotate cu facilități moderne pentru pasageri și vor contribui semnificativ la reducerea poluării și la fluidizarea transportului regional. Înlocuind vechile trenuri diesel, aceste rame electrice reprezintă nu doar un pas tehnologic, ci și unul ecologic, perfect aliniat cu direcția sustenabilă promovată de Uniunea Europeană.

Intrarea pe șinele românești a primului tren polonez RE-R marchează începutul unui proces de transformare radicală a călătoriilor interne, care ar putea schimba pentru totdeauna modul în care românii fac naveta zilnic. Dacă toate cele 62 de rame vor fi livrate la timp, România va putea oferi în curând un transport regional care să concureze cu țări precum Germania sau Franța, ceea ce în urmă cu ceva timp era doar un vis.

Alte articole importante
Leonardo Badea, BNR: România are atuuri reale pentru investiții, dar rămâne sub potențial din cauza predictibilității și competitivității instituționale
Leonardo Badea, BNR: România are atuuri reale pentru investiții, dar rămâne sub potențial din cauza predictibilității și competitivității instituționale
România dispune de avantaje solide în competiția regională și globală pentru atragerea investițiilor străine, însă valorificarea acestora depinde decisiv de predictibilitate, stabilitate și calitatea cadrului instituțional. Mesajul a fost transmis de prim-viceguvernatorul Băncii Naționale a României, Leonardo Badea, în discursul susținut la deschiderea conferinței „Descoperiți România. Care sunt atuurile României în competiția pentru atragerea investițiilor?”. […]
Noua armă a hackerilor: site-uri bancare europene copiate la perfecție, datele clienților furate în timp real
Tehnologie
Noua armă a hackerilor: site-uri bancare europene copiate la perfecție, datele clienților furate în timp real
Un nou val de atacuri cibernetice lovește sistemul financiar european, după ce experții în securitate au identificat un kit de phishing extrem de sofisticat, capabil să reproducă aproape identic site-urile băncilor și platformelor financiare. Denumit sugestiv „Spiderman”, acest instrument este deja utilizat pe scară largă de infractori cibernetici și reprezintă o amenințare majoră pentru utilizatorii […]
ANALIZĂ
Raport BNR: Avuția netă a românilor a crescut până la 1.900 de miliarde de lei, dar riscurile la adresa stabilității financiare rămân ridicate
Raport BNR: Avuția netă a românilor a crescut până la 1.900 de miliarde de lei, dar riscurile la adresa stabilității financiare rămân ridicate
Avuția netă a populației din România s-a dublat din 2019 până în prezent, ajungând la aproximativ 1.900 de miliarde de lei, dar riscurile la adresa stabilității financiare au rămas ridicate, arată  Raportul asupra stabilității financiare publicat de BNR în decembrie 2025.  Averea netă a populației reflectă atât creșterea economică susținută din ultimul deceniu, cât și […]
Cât vor costa vacanțele în Bulgaria după trecerea la moneda euro
Piață de Capital - Fonduri
Cât vor costa vacanțele în Bulgaria după trecerea la moneda euro
Trecerea la moneda euro ar putea determina o creștere semnificativă a prețurilor pentru vacanțele în Bulgaria ale turiștilor români. Scumpirile se vor resimți atât în costurile cazării, cât și la mâncare și alte servicii turistice, reflectând creșterea cheltuielilor hotelurilor și pensiunilor. Vacanțele în Bulgaria se vor scumpi cu până la 10% după trecerea la moneda […]
ANALIZĂ
Motoarele cu ardere internă scapă de interdicția totală în UE
Companii
Motoarele cu ardere internă scapă de interdicția totală în UE
UE face un pas înapoi de la planul inițial de a elimina definitiv mașinile dotate cu motoare cu ardere internă. În locul unei interdicții totale, oficialii de la Bruxelles adoptă acum o abordare mai flexibilă, care lasă loc pentru mai multe tehnologii pe piață după 2035. Decizie surpriză a UE: motoarele cu ardere internă vor […]
România a contribuit cu 0,3% la dezvoltarea rachetei Ariane 6
Macroeconomie
România a contribuit cu 0,3% la dezvoltarea rachetei Ariane 6
În calitate de stat participant, România a avut o contribuție directă de 0,3% la programul european de dezvoltare a rachetei Ariane 6. Acest proiect de mare anvergură este menit să consolideze capacitatea de lansare spațială a continentului. Deși procentul pare modest, el reflectă implicarea constantă a țării noastre în industria aerospațială și participarea sa la […]