O nouă eră a transportului feroviar începe în România! Polonezii de la PESA livrează primul tren electric regional dintr-o flotă de 62, într-un proiect de peste 2,7 miliarde de lei. Trenul este pe punctul de a fi certificat și pregătit pentru călătoriile care vor transforma complet naveta românilor.
Primul tren electric regional construit de compania poloneză PESA Bydgoszcz a intrat oficial pe teritoriul României și marchează un moment istoric pentru infrastructura feroviară a țării. Este vorba despre prima unitate dintr-un lot impresionant de 62 de rame electrice regionale (RE-R), achiziționate de Autoritatea pentru Reformă Feroviară. Acest tren de ultimă generație va fi prezentat în mod oficial la Oradea pe data de 22 mai, în prezența președintelui companiei producătoare, Krzysztof Zdziarski.
Modelul RE-R1 este în fază avansată de construcție în Polonia și a fost deja supus unei inspecții riguroase de către o delegație română, în cadrul unei vizite ce a avut loc în perioada 23–25 aprilie. Echipa ARF s-a deplasat la fabrica PESA din orașul Bydgoszcz, acolo unde au fost verificate componente esențiale: de la ramele boghiurilor, până la montarea ușilor exterioare, a scaunelor și a echipamentelor de pe șasiu. Toate elementele au fost livrate conform planului, iar recepția preliminară s-a încheiat cu succes.
Potrivit ARF, prima ramă electrică va fi livrată oficial în România pe 31 mai 2025, când va începe procesul de certificare, omologare și autorizare, înainte de a fi introdusă efectiv în circulație. Acest pas reprezintă doar începutul unei modernizări majore a rețelei feroviare de navetă din România, menită să ofere confort, siguranță și rapiditate comparabile cu standardele vest-europene.
Proiectul are o valoare totală estimată la 2,777 miliarde de lei, echivalentul a peste 561 milioane de euro, fiind finanțat în mare parte din Fondul pentru Modernizare al Uniunii Europene. Din această sumă, 2,327 miliarde lei sunt acoperiți prin fonduri nerambursabile europene, în timp ce 450 milioane de lei sunt asigurați de la bugetul de stat, din care peste 438 milioane reprezintă TVA. Este una dintre cele mai ample investiții în domeniul transportului feroviar românesc din ultimele decenii.
Noile trenuri RE-R sunt concepute pentru a oferi un nivel ridicat de confort și performanță. Acestea vor putea atinge viteze mari, vor fi dotate cu facilități moderne pentru pasageri și vor contribui semnificativ la reducerea poluării și la fluidizarea transportului regional. Înlocuind vechile trenuri diesel, aceste rame electrice reprezintă nu doar un pas tehnologic, ci și unul ecologic, perfect aliniat cu direcția sustenabilă promovată de Uniunea Europeană.
Intrarea pe șinele românești a primului tren polonez RE-R marchează începutul unui proces de transformare radicală a călătoriilor interne, care ar putea schimba pentru totdeauna modul în care românii fac naveta zilnic. Dacă toate cele 62 de rame vor fi livrate la timp, România va putea oferi în curând un transport regional care să concureze cu țări precum Germania sau Franța, ceea ce în urmă cu ceva timp era doar un vis.