Prima pagină » SUA au cheltuit 7,5 miliarde de dolari pentru stații EV, însă doar 68 au fost construite

SUA au cheltuit 7,5 miliarde de dolari pentru stații EV, însă doar 68 au fost construite

SUA au cheltuit 7,5 miliarde de dolari pentru stații EV, însă doar 68 au fost construite

Deși SUA au alocat 7,5 miliarde de dolari pentru dezvoltarea unei rețele naționale de stații de încărcare pentru vehicule electrice (EV), rezultatele sunt foarte modeste.

Până în luna aprilie, în Statele Unite fuseseră construite doar 68 de stații, potrivit datelor oficiale, ceea ce ridică mari semne de întrebare cu privire la eficiența implementării programului.

Cost uriaș, progres minim: SUA au construit doar 68 de stații EV cu 7,5 miliarde USD

SUA au cheltuit 7,5 miliarde de dolari pentru stații EV, însă doar 68 au fost construite

Foto: Freepik

Statele Unite au alocat șapte miliarde și jumătate de dolari pentru dezvoltarea infrastructurii destinate vehiculelor electrice. Cu toate acestea, în primele patru luni din 2025 doar 384 de puncte de încărcare fuseseră puse în funcțiune în 68 de stații distribuite în 16 state, pentru o investiție de 1,5 miliarde de dolari, potrivit unui raport al Government Accountability Office (GAO), citat de agenția Reuters.

Finanțarea face parte din Legea pentru Reducerea Inflației (Inflation Reduction Act), care a fost adoptată în 2022. Prin aceasta, guvernul federal a alocat 7,5 miliarde de dolari pentru construcția de stații publice de încărcare pentru vehicule electrice.

Cu toate acestea, ritmul de implementare este mult sub așteptări. GAO avertizează că biroul federal responsabil de coordonarea proiectului nu a stabilit obiective clare, cu termene și indicatori de performanță măsurabili, fapt ce afectează progresul general. Potrivit GAO, restul de șase miliarde au fost returnați temporar bugetului federal din cauza întârzierilor majore în derularea proiectelor.

Raportul GAO identifică mai mulți factori care blochează dezvoltarea rețelei de încărcare. Printre aceștia se numără proceduri birocratice complicate pentru obținerea autorizațiilor, diferențe majore între cerințele federale și cele locale și reglementări de mediu stricte, ce pot prelungi cu ani întregi debutul efectiv al construcției.

În multe cazuri, autoritățile locale sau regionale petrec cel puțin trei ani doar pentru a finaliza pașii administrativi necesari înainte de a primi acces la fondurile federale.

Recomandările GAO

Procesul lent de implementare a proiectului a fost afectat și de schimbările intervenite la nivelul administrației federale, precum și de blocaje politice temporare privind alocările către anumite state. În consecință, în luna mai, California și alte 15 state au dat în judecată Departamentul Transporturilor din SUA, susținând că guvernul federal a blocat ilegal cel puțin trei miliarde de dolari acordați pentru construirea de stații de încărcare pentru vehicule electrice în temeiul unei legi privind infrastructura din 2021.

Întârzierea construirii rețelei publice de stații EV afectează direct ritmul de adoptare al vehiculelor electrice în SUA. Potrivit specialiștilor, lipsa infrastructurii de încărcare este unul dintre cele mai importante obstacole pentru potențialii cumpărători. Fără un acces facil și fiabil la stații publice de încărcare, tranziția către mobilitatea electrică rămâne incertă și inegală din punct de vedere geografic.

Pentru a accelera procesul, GAO recomandă stabilirea unor obiective clare și cuantificabile, cu termene precise, simplificarea procedurilor administrative și reducerea barierelor birocratice, precum și revizuirea reglementărilor existente, în colaborare cu agențiile de stat și locale

În prezent, guvernul federal al Statelor Unite lucrează împreună cu autoritățile statale pentru a ajusta cadrul legal și a permite deblocarea fondurilor, cu scopul de a extinde numărul stațiilor operaționale în perioada următoare, potrivit World Energy.

Alte articole importante
România închide o rană diplomatică veche de peste trei decenii. Cât trebuie să plătim SUA pentru „Afacerea bumbacului” din anii ’90
România închide o rană diplomatică veche de peste trei decenii. Cât trebuie să plătim SUA pentru „Afacerea bumbacului” din anii ’90
România face, în sfârșit, un pas decisiv pentru a închide una dintre cele mai vechi și sensibile datorii externe rămase din perioada de tranziție postcomunistă. Guvernul a aprobat cadrul legal necesar pentru achitarea unei datorii istorice către Statele Unite ale Americii, aferentă importurilor de bumbac-fibră realizate la începutul anilor ’90, într-un episod controversat cunoscut drept […]
Boom-ul AI din 2025 a generat emisii de CO2 ca orașul New York
Boom-ul AI din 2025 a generat emisii de CO2 ca orașul New York
Dezvoltarea rapidă a inteligenței artificiale în 2025 a generat emisii de CO2 comparabile cu cele ale întregului oraș New York. Impactul tehnologiilor AI asupra mediului ridică semne de întrebare privind sustenabilitatea și necesitatea unor reglementări mai stricte pentru industria digitală. Dezvoltarea inteligenței artificiale emite la fel de multe emisii CO2 ca întregul oraș New York […]
Cum rămâne competitiv cel mai mare producător auto european
Companii
Cum rămâne competitiv cel mai mare producător auto european
Cel mai mare producător auto european își adaptează strategia pentru a rămâne competitiv pe o piață globală dinamică și tehnologizată. Politica prevede investiții în electrificare, digitalizare și eficientizarea lanțurilor de producție. Scopul este acela de a răspunde cerințelor în continuă schimbare ale consumatorilor și reglementărilor internaționale. Cel mai mare producător auto european va continua reducerile […]
TikTok a semnat un acord prin care evită blocarea în SUA
Companii
TikTok a semnat un acord prin care evită blocarea în SUA
TikTok a semnat un acord foarte important care îi permite să evite blocarea platformei de socializare în Statele Unite. Înțelegerea stabilește reguli și măsuri de conformitate menite să răspundă preocupărilor autorităților privind securitatea datelor și conținutul distribuit pe platformă. TikTok evită blocarea prin încheierea unui acord prin care va fi deținută în coproprietate cu firme […]
Țara din UE cu cele mai supraevaluate locuințe
Țara din UE cu cele mai supraevaluate locuințe
Un nou raport al Comisiei Europene arată că, într-o țară din UE, sunt cele mai supraevaluate locuințe din tot blocul comunitar. Această statistică evidențiază o serie de dezechilibre în ceea ce privește prețurile, în raport cu veniturile și cu costurile reale de trai. Astfel,  se creează o serie de riscuri pentru cumpărători și investitori. Care […]
Carburanții se scumpesc din nou. Cât vom plăti la pompă în 2026
Carburanții se scumpesc din nou. Cât vom plăti la pompă în 2026
Carburanții se vor scumpi din nou, de la 1 ianuarie 2026, iar românii se pregătesc pentru majorări semnificative la pompă. Creșterea prețurilor este influențată de o serie de factori internaționali, precum și de evoluția costurilor de producție și de transport. Carburanții se scumpesc de la 1 ianuarie 2026. Cât va costa un plin de anul […]