Deși SUA au alocat 7,5 miliarde de dolari pentru dezvoltarea unei rețele naționale de stații de încărcare pentru vehicule electrice (EV), rezultatele sunt foarte modeste.
Până în luna aprilie, în Statele Unite fuseseră construite doar 68 de stații, potrivit datelor oficiale, ceea ce ridică mari semne de întrebare cu privire la eficiența implementării programului.
Foto: Freepik
Statele Unite au alocat șapte miliarde și jumătate de dolari pentru dezvoltarea infrastructurii destinate vehiculelor electrice. Cu toate acestea, în primele patru luni din 2025 doar 384 de puncte de încărcare fuseseră puse în funcțiune în 68 de stații distribuite în 16 state, pentru o investiție de 1,5 miliarde de dolari, potrivit unui raport al Government Accountability Office (GAO), citat de agenția Reuters.
Finanțarea face parte din Legea pentru Reducerea Inflației (Inflation Reduction Act), care a fost adoptată în 2022. Prin aceasta, guvernul federal a alocat 7,5 miliarde de dolari pentru construcția de stații publice de încărcare pentru vehicule electrice.
Cu toate acestea, ritmul de implementare este mult sub așteptări. GAO avertizează că biroul federal responsabil de coordonarea proiectului nu a stabilit obiective clare, cu termene și indicatori de performanță măsurabili, fapt ce afectează progresul general. Potrivit GAO, restul de șase miliarde au fost returnați temporar bugetului federal din cauza întârzierilor majore în derularea proiectelor.
Raportul GAO identifică mai mulți factori care blochează dezvoltarea rețelei de încărcare. Printre aceștia se numără proceduri birocratice complicate pentru obținerea autorizațiilor, diferențe majore între cerințele federale și cele locale și reglementări de mediu stricte, ce pot prelungi cu ani întregi debutul efectiv al construcției.
În multe cazuri, autoritățile locale sau regionale petrec cel puțin trei ani doar pentru a finaliza pașii administrativi necesari înainte de a primi acces la fondurile federale.
Procesul lent de implementare a proiectului a fost afectat și de schimbările intervenite la nivelul administrației federale, precum și de blocaje politice temporare privind alocările către anumite state. În consecință, în luna mai, California și alte 15 state au dat în judecată Departamentul Transporturilor din SUA, susținând că guvernul federal a blocat ilegal cel puțin trei miliarde de dolari acordați pentru construirea de stații de încărcare pentru vehicule electrice în temeiul unei legi privind infrastructura din 2021.
Întârzierea construirii rețelei publice de stații EV afectează direct ritmul de adoptare al vehiculelor electrice în SUA. Potrivit specialiștilor, lipsa infrastructurii de încărcare este unul dintre cele mai importante obstacole pentru potențialii cumpărători. Fără un acces facil și fiabil la stații publice de încărcare, tranziția către mobilitatea electrică rămâne incertă și inegală din punct de vedere geografic.
Pentru a accelera procesul, GAO recomandă stabilirea unor obiective clare și cuantificabile, cu termene precise, simplificarea procedurilor administrative și reducerea barierelor birocratice, precum și revizuirea reglementărilor existente, în colaborare cu agențiile de stat și locale
În prezent, guvernul federal al Statelor Unite lucrează împreună cu autoritățile statale pentru a ajusta cadrul legal și a permite deblocarea fondurilor, cu scopul de a extinde numărul stațiilor operaționale în perioada următoare, potrivit World Energy.