Gigantul chinez Contemporary Amperex Technology Co. Limited (CATL), lider mondial în producția de baterii pentru vehicule electrice, continuă să inoveze în direcția electrificării transportului de mare tonaj.
Cu ocazia unui eveniment organizat în orașul chinez Datong, compania a dezvăluit o soluție standardizată de baterii interschimbabile dedicată camioanelor electrice – sistemul modular „75#”.
Fotografii: CATL
CATL, cel mai mare producător de baterii electrice din lume, a lansat în decembrie 2024 un concept similar dedicat vehiculelor cu emisii zero. Asta semnalează o strategie amplă de extindere a tehnologiei de schimbare rapidă a bateriilor pe mai multe segmente ale mobilității electrice.
Cu același prilej, CATL a anunțat că își va extinde infrastructura de schimb, un proiect la care va colabora cu Qiji Energy, divizie lansată în vara lui 2023. Compania asiatică intenționează să construiască până la finalul acestui an nu mai puțin de 300 de stații pentru camioane electrice, răspândite pe întregul teritoriu al Chinei, relatează Electrive.
Fiecare dintre aceste stații va fi dotată cu 24 de pachete de baterii, oferind flexibilitate operatorilor de transport. Aceștia vor putea alege un număr variabil de module, în funcție de distanțele pe care le au de parcurs și de sarcina transportată. Qiji Energy are ca principal obiectiv dezvoltarea unei rețele eficiente de schimb rapid de baterii pentru vehicule comerciale de mare tonaj.
Inițial, sistemul era compatibil cu baterii LFP (litiu fier fosfat) de 171 kWh, însă CATL nu a dezvăluit noile specificații tehnice pentru modelul „75#”. Totuși, CEO-ul Qiji Energy, Yang Jun, a precizat că deja sunt compatibile cu noul sistem modular peste 30 de modele de camioane electrice, fabricate de 12 producători chinezi. Chinezii spun că noul lor hub ar avea cea mai mare durată de viață din industrie.
Un alt argument solid în favoarea acestui model de operare îl constituie economiile financiare. CATL susține că, la fiecare 100.000 km parcurși, un camion electric care utilizează stațiile Qiji poate reduce costurile de operare cu aproximativ 60.000 de yuani (circa 7.500 de euro), în comparație cu echivalentele diesel, potrivit CnEVPost.
Strategia CATL se aliniază tendințelor globale de reducere a emisiilor de CO2 și de eficientizare a costurilor în transportul de marfă. Potrivit estimărilor companiei, până în 2030, circa 33% din energia necesară mobilității electrice ar putea fi acoperită printr-o combinație între schimbul rapid de baterii, încărcarea convențională la domiciliu și infrastructura publică de alimentare.
Robin Zeng, președintele CATL, a subliniat că segmentul camioanelor electrice urmează o curbă ascendentă accelerată. El spune că, în următorii trei ani, rata de electrificare a acestui sector ar putea atinge 50%, stimulată fiind atât de presiunile pentru reducerea emisiilor de carbon, cât și de nevoia companiilor de a-și optimiza cheltuielile logistice.