Prima pagină » Rheinmetall pariază pe combustibili ecologici, nu de frica lui Putin, ci din motive practice

Rheinmetall pariază pe combustibili ecologici, nu de frica lui Putin, ci din motive practice

Rheinmetall pariază pe combustibili ecologici, nu de frica lui Putin, ci din motive practice
Foto: Colaj PF - Shutterstock

Un avion de luptă Eurofighter emite, într-o singură oră de zbor, 11 tone de CO₂ – mai mult decât emisiile anuale ale unui cetățean german obișnuit. Acest lucru ar putea însă să se schimbe în viitor, după ce Rheinmetall, unul dintre cei mai mari jucători din industria de apărare, ia în calcul producția la scară largă de combustibili ecologici – combustibili sintetici, mai prietenoși cu mediul, obținuți pe bază de energie regenerabilă.

Energia regenerabilă, alegere strategică pentru securitatea energetică

În cadrul summitului Summit-ul hidrogenului Handelsblatt de la Saarbrücken, Shena Britzen, șefa programului de hidrogen la Rheinmetall, a declarat:

„Noi alegem în mod conștient calea surselor de energie regenerabilă.”

Deși protecția mediului ar fi un efect pozitiv, motivația principală este una practică. Britzen a explicat:

„Nu facem asta pentru că ne concentrăm pe combustibilul verde, ci pentru că energia poate fi pusă ușor la dispoziție.”

Argumentul său este că combustibilii ecologici pot fi produși regional, independent de rețelele electrice sau de piața petrolului, asigurând astfel alimentarea trupelor pe teren.

Securitatea energetică – element de descurajare

Britzen a subliniat că, potrivit studiilor NATO, Rusia ar putea fi pregătită pentru un conflict major în Europa în următorii cinci ani:

„De aceea avem maximum cinci ani la dispoziție pentru a asigura alimentarea cu combustibil. Astăzi, în Europa, nu avem o soluție pentru un scenariu de război sau criză majoră privind alimentarea forțelor armate cu combustibil”, a spus reprezentanta companiei.

Într-un astfel de caz, ar fi necesare 20,5 milioane de tone de combustibil anual, potrivit estimărilor Rheinmetall. Compania ar putea produce această cantitate cu ajutorul a sute de instalații de generare a combustibilului, distribuite în viitor în Europa.

„Instalațiile noastre transformă energia eoliană și solară în combustibil drop-in, care poate fi alimentat imediat sub formă de kerosen, motorină sau motorină maritimă”, a explicat Britzen.

Fiecare instalație ar putea produce între 5.000 și 7.000 de tone de combustibili ecologici anual, folosind un proces electrochimic ce transformă CO₂ și apa în hidrogen, ulterior convertit în combustibil sintetic sau kerosen (combustibili ecologici/SAF). Dacă pentru electroliză se folosește energie verde, și produsul final este la rândul său ecologic.

„Dacă avem securitate energetică, aceasta devine un element de descurajare. Este mult mai ieftin să asigurăm securitatea energetică astăzi decât să începem un nou război mâine. Europa nu trebuie să devină vulnerabilă pe calea energiei”, a concluzionat Britzen.

Armata – un mare emițător de CO₂

Un beneficiu suplimentar ar fi reducerea semnificativă a emisiilor de CO₂ generate de sectorul militar. Tancurile, avioanele, elicopterele și camioanele Bundeswehr-ului vor fi extinse masiv în următorii ani, ceea ce va duce la creșterea emisiilor.

Potrivit studiului „Climate Crossfire”, Bundeswehr a emis deja 9,5 milioane de tone de gaze cu efect de seră în 2023, adică aproximativ 1,5% din emisiile totale ale Germaniei. Bundeswehr și-a propus, la fel ca întregul stat german, să devină neutră din punct de vedere climatic până în 2045.

Pentru acest obiectiv, combustibilii ecologici sunt esențiali. Expertul în energie Michael Sterner de la Universitatea Tehnică din Regensburg susține:

„Densitatea energetică a bateriilor sau a hidrogenului este pur și simplu prea mică, iar riscul de securitate prea mare. O apărare climatic neutră este posibilă doar cu combustibili ecologici.”

Oportunități pentru aviație și provocări de eficiență

Și companiile aeriene ar putea beneficia de pe urma acestor combustibili sintetici. Totuși, think-tank-ul Agora Verkehrswende avertizează că combustibilii ecologici sunt, momentan, puțin eficienți energetic, costisitori și, cel mai probabil, vor rămâne limitați ca disponibilitate în următoarele decenii. Situația s-ar putea schimba dacă un gigant precum Rheinmetall ar intra în producție la scară largă, mai ales că statul ar putea fi un client direct.

„Statul poate facilita investiții de altă anvergură decât parteneriatele public-private”, a declarat Britzen.

Cele 20,5 milioane de tone proiectate de Rheinmetall ar depăși cu mult necesarul militar în timp de pace, dar, odată construite, costurile de producție ar fi reduse. Britzen estimează că prețul ar putea ajunge la 2-2,50 euro pe kilogram, iar statul ar putea vinde combustibili ecologici companiilor aeriene.

Deocamdată, totul este la stadiul de viziune. Britzen menționează că există deja discuții cu directori de armament din Elveția, Austria, Italia și Spania, precum și cu Ministerul Apărării din Germania.
„Dacă noul guvern federal va fi pregătit, discuțiile vor continua”, a subliniat Britzen.

Astfel, Rheinmetall vede în combustibilii ecologici nu doar o cale spre protecția mediului, ci și o strategie esențială pentru securitatea energetică și militară a Europei.

Alte articole importante
Statul intră în competiție cu IMM-urile pentru finanțare. Avertisment dur din partea consultanților de management
Statul intră în competiție cu IMM-urile pentru finanțare. Avertisment dur din partea consultanților de management
România traversează una dintre cele mai tensionate perioade pentru mediul investițional din ultimele două decenii, în ciuda faptului că are la dispoziție cele mai mari bugete de investiții din istorie, prin PNRR și programele regionale. Asociația Consultanților în Management din România (AMCOR) avertizează că blocajele sistemice, lipsa de predictibilitate și competiția directă dintre stat și […]
Adoptarea euro în Bulgaria, un test major pentru mediul de afaceri. Lecții relevante pentru România
Adoptarea euro în Bulgaria, un test major pentru mediul de afaceri. Lecții relevante pentru România
Bulgaria se pregătește să adopte moneda euro la 1 ianuarie 2026, un moment considerat decisiv pentru economia țării și pentru companiile active pe piața locală. Intrarea în zona euro marchează începutul unei transformări structurale, cu impact asupra stabilității economice, accesului la finanțare și relațiilor comerciale internaționale. Experiența Bulgariei este urmărită atent și în România, unde […]
China cumpără aur din Rusia: vânzările din noiembrie au doborât un record istoric
China cumpără aur din Rusia: vânzările din noiembrie au doborât un record istoric
Volumul total al livrărilor de aur rusesc către China s-a ridicat la 1,9 miliarde de dolari în 11 luni ale anului 2025. Pentru prima dată în istoria comerțului dintre Beijing și Moscova, vânzările de metal prețios au atins astfel de volume. Exporturile de aur în 2024 a fost de doar 223 de milioane de dolari […]
DECLARAȚII EXCLUSIVE
Mariana Rufa, directoarea Asociației Businessului European: „România, pentru Republica Moldova, este cel mai important partener din punct de vedere comercial”
Mariana Rufa, directoarea Asociației Businessului European: „România, pentru Republica Moldova, este cel mai important partener din punct de vedere comercial”
Integrarea economică dintre România și Republica Moldova nu este doar o consecință naturală a proximității geografice, ci rezultatul unui proces mai amplu de aliniere legislativă europeană, spune Mariana Rufa, directoarea Asociației Businessului European (EBA). Cadrul legislativ este dublat de politici de convergență instituțională și decizii strategice de investiții, adaugă executivul EBA, într-un interviu acordat în […]
Europa riscă să piardă investiţii-cheie în industria auto. Avertisment dur de la CEO-ul Stellantis
Companii
Europa riscă să piardă investiţii-cheie în industria auto. Avertisment dur de la CEO-ul Stellantis
Directorul general al grupului Stellantis, Antonio Filosa, avertizează că noul pachet de măsuri pentru industria auto, prezentat recent de Comisia Europeană, riscă să descurajeze investiţiile majore ale producătorilor în Europa. Declaraţiile au fost făcute într-un interviu acordat publicaţiei Financial Times şi vin într-un moment de tensiune maximă pentru sectorul auto european, aflat la intersecţia dintre […]
ANALIZĂ
China accelerează cursa pentru cipuri AI proprii. Alternativa locală la Nvidia, pas decisiv pentru controlul infrastructurilor critice
Tehnologie
China accelerează cursa pentru cipuri AI proprii. Alternativa locală la Nvidia, pas decisiv pentru controlul infrastructurilor critice
Anunțul Moore Threads Technology privind lansarea unei noi generații de cipuri pentru inteligență artificială marchează un nou pas în strategia Chinei de a-și reduce dependența de tehnologiile occidentale critice. Compania, fondată de un fost executiv Nvidia, vine cu o arhitectură proprie care promite creșteri semnificative de performanță și eficiență energetică, scrie Bloomberg. Și asta într-un […]