Un avion de luptă Eurofighter emite, într-o singură oră de zbor, 11 tone de CO₂ – mai mult decât emisiile anuale ale unui cetățean german obișnuit. Acest lucru ar putea însă să se schimbe în viitor, după ce Rheinmetall, unul dintre cei mai mari jucători din industria de apărare, ia în calcul producția la scară largă de combustibili ecologici – combustibili sintetici, mai prietenoși cu mediul, obținuți pe bază de energie regenerabilă.
În cadrul summitului Summit-ul hidrogenului Handelsblatt de la Saarbrücken, Shena Britzen, șefa programului de hidrogen la Rheinmetall, a declarat:
„Noi alegem în mod conștient calea surselor de energie regenerabilă.”
Deși protecția mediului ar fi un efect pozitiv, motivația principală este una practică. Britzen a explicat:
„Nu facem asta pentru că ne concentrăm pe combustibilul verde, ci pentru că energia poate fi pusă ușor la dispoziție.”
Argumentul său este că combustibilii ecologici pot fi produși regional, independent de rețelele electrice sau de piața petrolului, asigurând astfel alimentarea trupelor pe teren.
Britzen a subliniat că, potrivit studiilor NATO, Rusia ar putea fi pregătită pentru un conflict major în Europa în următorii cinci ani:
„De aceea avem maximum cinci ani la dispoziție pentru a asigura alimentarea cu combustibil. Astăzi, în Europa, nu avem o soluție pentru un scenariu de război sau criză majoră privind alimentarea forțelor armate cu combustibil”, a spus reprezentanta companiei.
Într-un astfel de caz, ar fi necesare 20,5 milioane de tone de combustibil anual, potrivit estimărilor Rheinmetall. Compania ar putea produce această cantitate cu ajutorul a sute de instalații de generare a combustibilului, distribuite în viitor în Europa.
„Instalațiile noastre transformă energia eoliană și solară în combustibil drop-in, care poate fi alimentat imediat sub formă de kerosen, motorină sau motorină maritimă”, a explicat Britzen.
Fiecare instalație ar putea produce între 5.000 și 7.000 de tone de combustibili ecologici anual, folosind un proces electrochimic ce transformă CO₂ și apa în hidrogen, ulterior convertit în combustibil sintetic sau kerosen (combustibili ecologici/SAF). Dacă pentru electroliză se folosește energie verde, și produsul final este la rândul său ecologic.
„Dacă avem securitate energetică, aceasta devine un element de descurajare. Este mult mai ieftin să asigurăm securitatea energetică astăzi decât să începem un nou război mâine. Europa nu trebuie să devină vulnerabilă pe calea energiei”, a concluzionat Britzen.
Un beneficiu suplimentar ar fi reducerea semnificativă a emisiilor de CO₂ generate de sectorul militar. Tancurile, avioanele, elicopterele și camioanele Bundeswehr-ului vor fi extinse masiv în următorii ani, ceea ce va duce la creșterea emisiilor.
Potrivit studiului „Climate Crossfire”, Bundeswehr a emis deja 9,5 milioane de tone de gaze cu efect de seră în 2023, adică aproximativ 1,5% din emisiile totale ale Germaniei. Bundeswehr și-a propus, la fel ca întregul stat german, să devină neutră din punct de vedere climatic până în 2045.
Pentru acest obiectiv, combustibilii ecologici sunt esențiali. Expertul în energie Michael Sterner de la Universitatea Tehnică din Regensburg susține:
„Densitatea energetică a bateriilor sau a hidrogenului este pur și simplu prea mică, iar riscul de securitate prea mare. O apărare climatic neutră este posibilă doar cu combustibili ecologici.”
Oportunități pentru aviație și provocări de eficiență
Și companiile aeriene ar putea beneficia de pe urma acestor combustibili sintetici. Totuși, think-tank-ul Agora Verkehrswende avertizează că combustibilii ecologici sunt, momentan, puțin eficienți energetic, costisitori și, cel mai probabil, vor rămâne limitați ca disponibilitate în următoarele decenii. Situația s-ar putea schimba dacă un gigant precum Rheinmetall ar intra în producție la scară largă, mai ales că statul ar putea fi un client direct.
„Statul poate facilita investiții de altă anvergură decât parteneriatele public-private”, a declarat Britzen.
Cele 20,5 milioane de tone proiectate de Rheinmetall ar depăși cu mult necesarul militar în timp de pace, dar, odată construite, costurile de producție ar fi reduse. Britzen estimează că prețul ar putea ajunge la 2-2,50 euro pe kilogram, iar statul ar putea vinde combustibili ecologici companiilor aeriene.
Deocamdată, totul este la stadiul de viziune. Britzen menționează că există deja discuții cu directori de armament din Elveția, Austria, Italia și Spania, precum și cu Ministerul Apărării din Germania.
„Dacă noul guvern federal va fi pregătit, discuțiile vor continua”, a subliniat Britzen.
Astfel, Rheinmetall vede în combustibilii ecologici nu doar o cale spre protecția mediului, ci și o strategie esențială pentru securitatea energetică și militară a Europei.