Prima pagină » Risipa alimentară și fast fashion, vizate de UE

Risipa alimentară și fast fashion, vizate de UE

Risipa alimentară și fast fashion, vizate de UE
sursă foto: Micile Bucurii

Risipa alimentară și deșeurile textile trebuie reduse până în 2030. Parlamentul European a adoptat o lege ce impune mai multe măsuri. 

Risipa alimentară și fast fashion, obligații clare de la Parlamentul European

Marți, Parlamentul European a adoptat definitiv o lege cu impact major asupra mediului și consumului. Textul, negociat deja cu statele membre, prevede obiective obligatorii pentru diminuarea risipei alimentare. Totodată, include și gestionarea deșeurilor textile generate în special de industria fast fashion.

Potrivit Comisiei Europene, fiecare cetățean al Uniunii produce anual, în medie, 132 kg de deșeuri alimentare și 12 kg de deșeuri textile. Legea stabilește ca până la 31 decembrie 2030, fiecare țară membră va trebui să reducă cu 10% pierderile din procesarea și producția alimentară.

Aceste obiective vor fi raportate la media anuală a deșeurilor generate între 2021 și 2023. Pentru a reuși, statele au libertatea de a alege instrumentele prin care să atingă aceste ținte. Printre soluțiile recomandate se numără campanii de promovare a fructelor și legumelor considerate „inestetice”.

Eurodeputata poloneză Anna Zalewska a subliniat că ideea este aplicarea unor măsuri adaptate fiecărei piețe. Scopul este de a reduce pierderile în punctele critice ale lanțului de aprovizionare.

Critici și dezbateri privind agricultura și sectorul HoReCa

Noua lege nu a fost adoptată fără controverse. Sectorul hotelurilor și restaurantelor a exprimat rezerve, considerând că obiectivele obligatorii pun o presiune disproporționată asupra industriei. Aceștia au pledat pentru măsuri de educare a consumatorilor și pentru politici mai flexibile.

În același timp, organizațiile de mediu au atras atenția asupra unei mari lacune a legislației: lipsa obiectivelor pentru sectorul agricol. ONG-uri precum WWF au amintit că pierderile din agricultură – înainte, în timpul și după recoltare sau creșterea animalelor – reprezintă o parte importantă a risipei totale. Excluderea acestui sector limitează eficiența reală a legii pe termen lung.

Totuși, eurodeputații au menținut accentul pe reducerea deșeurilor generate de consumatori, retail și servicii. Ei consideră aceste segmente cele mai vizibile și ușor de reglementat în prezent.

Producătorii de textile, obligați să plătească pentru reciclare

Un alt element central al legii privește deșeurile textile, în special cele provenite din fast fashion. În ultimii ani, piața europeană a fost inundată de articole vestimentare ieftine, în mare parte importate din Asia. Aceste produse, de calitate scăzută și cu durată de viață scurtă, contribuie masiv la creșterea volumului de deșeuri.

Noua legislație introduce scheme de responsabilitate extinsă a producătorilor (EPR). Aceștia vor fi obligați să acopere costurile de colectare, sortare și reciclare a textilelor pe care le introduc pe piața europeană. Regulile se aplică tuturor companiilor, inclusiv celor care vând online, fie că sunt stabilite în UE sau în afara ei.

Statele membre au la dispoziție 30 de luni pentru a implementa aceste scheme. Microîntreprinderile primesc un an suplimentar pentru conformare. Printre produsele vizate se numără îmbrăcămintea, încălțămintea, accesoriile, pălăriile, lenjeria de pat, păturile, perdelele și textilele de bucătărie. În plus, țările UE vor putea introduce scheme similare și pentru saltele.

Parlamentul a recomandat statelor să ajusteze contribuțiile financiare ale companiilor. Astfel, cele care promovează moda rapidă sau ultra-rapidă să plătească mai mult pentru impactul generat asupra mediului.

Alte articole importante
Germania își ridică o armată „înspăimântătoare”
Germania își ridică o armată „înspăimântătoare”
Germania își construiește prima brigadă blindată permanentă în străinătate după al Doilea Război Mondial. Cheltuielile militare ating niveluri istorice. Revoluția Bundeswehr și angajamentele NATO Pe 22 mai, localnicii din Vilnius au salutat trecerea tancurilor germane pe străzi, un simbol al legăturilor strânse cu NATO. Brigada 45 Panzer, denumită „Lithuania”, va ajunge la 5.000 de militari […]
Unde se ridică un mega-oraș de peste 180 miliarde $ (VIDEO)
Unde se ridică un mega-oraș de peste 180 miliarde $ (VIDEO)
Pe malul Mării Mediterane ia naștere un mega-oraș de peste 180 miliarde $, care va deveni un hub urban și economic de referință în regiune. Proiectul combină infrastructură ultramodernă, facilități rezidențiale și comerciale și concepte inovatoare de dezvoltare urbană, marcând o nouă eră a metropolelor globale. Cel mai scump proiect urban va fi ridicat în […]
Costul iluziilor: cinci tipuri de „lux” pe care Europa nu și le mai permite
Costul iluziilor: cinci tipuri de „lux” pe care Europa nu și le mai permite
Europa se confruntă cu o criză structurală și trebuie să înțeleagă că modelul său economic și geopolitic nu mai este sustenabil, scriu analiștii The Economist. Războiul, protecționismul și stagnarea economică sunt dovezi ale costurilor antrenate de politicile sale de autosuficiență. Ca o familie nobiliară care își maschează conturile goale, Europa trebuie să renunțe la luxurile […]
Cum arată croaziera de 15.000 de euro pentru care românii plătesc tot mai des să ajungă la capătul lumii
Cum arată croaziera de 15.000 de euro pentru care românii plătesc tot mai des să ajungă la capătul lumii
Tot mai mulți români aleg să-și petreacă vacanțele la capătul lumii, într-un loc unde liniștea absolută întâlnește aventura pură. Antarctica, considerată ultima frontieră turistică a planetei, devine noua destinație de vis pentru călătorii români cu spirit de explorator. O croazieră de expediție, în valoare de nu mai puțin de 15.000 de euro, promite o experiență […]
Trenul Orient Express revine în Italia cu o experiență de lux de 24 de ore. Cât costă călătoria
Trenul Orient Express revine în Italia cu o experiență de lux de 24 de ore. Cât costă călătoria
Italia pune din nou pe şine un nou simbol al eleganței și nostalgiei anilor ’50-’60. Trenul La Dolce Vita Orient Express, un hotel de lux pe șine, promite o experiență unică între design retro, gastronomie de top și peisaje spectaculoase. Preţurile încep de la 3.500 de euro de persoană. Călătoria începe la Roma, în stil […]
În ce țară sunt produse faimoasele cosmetice coreene?
În ce țară sunt produse faimoasele cosmetice coreene?
Coreea de Sud este al treilea exportator mondial de produse cosmetice, după Franța și Statele Unite. Exporturile sud-coreene de cosmetice au crescut de la 650 milioane de dolari în 2011, la 4 miliarde în 2017 și 10 miliarde în 2024. Performanța excepțională a Coreei este susținută de faimosul concept K-beauty, un ritual care pendulează, de […]