Prima pagină » Sectoarele financiar și politic – cei mai mari investitori în publicitate din România în 2024

Sectoarele financiar și politic – cei mai mari investitori în publicitate din România în 2024

Sectoarele financiar și politic - cei mai mari investitori în publicitate din România în 2024
Sectoarele financiar și politic - cei mai mari investitori în publicitate din România în 2024 / Foto: Shutterstock

Investiții în publicitate în 2024. Sectorul financiar, zona de retail și domeniul non-profit, social și politic, au întregistrat cele mai mari creșteri ale investițiilor în publicitate anul trecut, potrivit unui comunicat transmis de Biroul Român de Audit Transmedia (BRAT). Creșterile spectaculoase ale investițiilor provenite din mediul politic sunt asociate, potrivit sursei citate, cu campaniile electorale din anul 2024. Biroul Român de Audit Transmedia (BRAT) furnizează industriei media și publicitare raportul de analiză a pieței de publicitate în 2024, raport elaborat pe baza datelor obținute în cadrul studiului Monitorizarea Investițiilor în Publicitate pentru mediul online (local, fără platformele globale), radio, outdoor, influencer marketing și presa scrisă.

Investițiile în publicitate pentru patru dintre mediile analizate (online, OOH – afișajul în spațiul public, radio și presă scrisă) au crescut cu aproximativ 4% comparativ cu 2023, atingând un volum de 778,6 milioane de euro. Este important să precizăm că acest volum nu reflectă sumele nete efectiv investite de companii și agențiile de media sau comunicare și încasate efectiv de furnizorii media, ci reprezintă un calcul bazat pe tarifele de listă (ratecard) comunicate anual de furnizorii produselor media monitorizate. Aceste tarife nu sunt ajustate în funcție de practicile comerciale efective din piață, care sunt protejate de secretul comercial.

Investiții în publicitate: afișajul digital în spații publice și publicitatea la radio au cele mai mari creșteri

Investițiile în publicitatea OOH digitală și în radio au înregistrat cele mai mari creșteri în România anului 2024, cu un avans de 26%, respectiv 9%, fata de anul 2023. În schimb, publicitatea online de tip display, derulată de companiile locale, a scăzut cu 17% față de 2023. Investițiile în presa scrisă au continuat tendința descendentă, înregistrând o scădere de 15% față de anul precedent.

Retailul rămâne cel mai mare investitor în publicitate pentru mediile monitorizate de BRAT, deținând aproximativ 26% din totalul investițiilor. Acest domeniu a înregistrat o creștere de 23% față de 2023. Cele mai mari creșteri ale investițiilor au fost realizate de clienții din sectorul financiar (+35%), retail (+23%) și domeniul non-profit, social și politic (+22%), acesta din urmă fiind influențat de campaniile electorale din anul 2024.

Superbet, Penny și Catena domină în mediul online

Jumătate din investițiile în publicitate în mediul online, presa scrisă, radio și OOH au fost realizate de primii 40 de clienți de publicitate, în timp ce investițiile primilor 5 clienți depășesc 20% din total. Superbet, Penny și Catena domină mediul online în 2024, cumulând aproximativ 13,5% din totalul investițiilor în publicitate din acest mediu. Dedeman este cel mai promovat brand în publicitatea OOH afișată pe panourile statice, cu aproximativ 5% din totalul investițiilor pentru acest tip de panouri, urmat de Kaufland și McDonald’s.

Pe panourile OOH digitale, Orange și Vodafone ocupă primele două poziții, cu aproximativ 10% și, respectiv, 4% din totalul investițiilor în acest segment. În topul investițiilor în publicitatea radio pentru 2024, primele trei locuri sunt ocupate de retailerii Lidl, Kaufland și Carrefour, care totalizează aproximativ 15% din investițiile în acest mediu. În cazul presei scrise, primele trei locuri sunt ocupate de mărcile Intredo, Lidl și Up, cumulând aproximativ 20% din totalul investițiilor în acest sector. Pentru investitiile in influencer marketing, în 2024 au fost monitorizate 104.110 postări cu caracter comercial, în creștere cu 4% față de anul 2023. Dintre acestea, 81% au fost realizate pe Instagram și 13% pe TikTok.

Foto: Shutterstock

Foto: Shutterstock

Comunicarea „influencer marketing” – preferată de unele companii ca mediu unic de promovare

În total, aprox. 5.500 de clienți au comunicat prin influencer marketing în 2024, în creștere cu 4% față de 2023. Dintre aceștia, 75% au utilizat exclusiv comunicare prin influencer marketing, fără a investi în oricare dintre celelalte 4 medii monitorizate. Trendyol este cel mai activ advertiser în influencer marketing în 2024, cu peste 6% din totalul postărilor comerciale monitorizate, urmat de L’Oréal cu aproximativ 5% din total.

Metodologia acestor estimări

Asociația Biroul Român de Audit Transmedia este organizația din industria media și publicitate care are ca obiectiv stabilirea de metode și standarde comune privind modalitatea de măsurare a indicatorilor de performanță ai produselor media. BRAT sprijină industria de media și publicitate prin studii strategice și tactice utilizate în elaborarea strategiilor de media și comunicare, precum și în procesul de achiziție de media.

BRAT măsoară audiența mediului online (SATI), a presei scrise (SNA și Auditul Tirajelor), precum și panotajul (SAO). De asemenea, BRAT realizează studiul de consum și strategie media (FOCUS) și monitorizează investițiile în publicitate în 5 medii (MIP): online, presă scrisă, panotaj, radio și influencer marketing. Monitorizarea Investițiilor în Publicitate (MIP) este studiul efectuat de BRAT care furnizează pieței de media și publicitate informații complete despre campaniile publicitare desfășurate în cadrul publicațiilor tipărite, emisiunilor stațiilor radio, site-urilor web, locațiilor OOH statice și dinamice, precum și cele derulate prin influencer marketing.

MIP Online nu include date despre volumul investițiilor în publicitatea servită prin platformele globale (de exemplu, Google Display Network), site-urile specializate (cum ar fi YouTube) sau rețelele sociale (Facebook etc.), care nu permit o monitorizare independentă. În cadrul MIP Online sunt monitorizate aproximativ 2.800 de site-uri web din România (independent de afilierea la BRAT).

Monitorizarea investițiilor în publicitatea prin influencer marketing a început în ianuarie 2023. Deoarece industria de influencer marketing nu utilizează un sistem standardizat de tarife rate-card, investițiile în acest tip de publicitate nu au putut fi evaluate ca valoare, ci au fost estimate doar din perspectiva volumului investit. Prin urmare, acestea nu sunt incluse în totalul menționat anterior la rate-card.

Alte articole importante
Vis italian sau coșmar imobiliar? Rata și întreținerea unei locuințe în Italia ajunge la 2000 de euro lunar în marile orașe
Vis italian sau coșmar imobiliar? Rata și întreținerea unei locuințe în Italia ajunge la 2000 de euro lunar în marile orașe
Viața în Italia poate părea idilică, dar între realitatea facturilor și rata la bancă, costul unei locuințe devine un adevărat test de rezistență financiară. În marile orașe din nordul Italiei, o locuință de 100 mp te poate costa până la 2.000 de euro pe lună, în timp ce în sud, cheltuielile scad la aproape o […]
Ce conține megaproiectul de lege bugetară propus de Trump, numit de Musk „o abominaţie dezgustătoare”. Creșteri masive la Pentagon și Homeland Security, tăieri drastice în alte sectoare
Ce conține megaproiectul de lege bugetară propus de Trump, numit de Musk „o abominaţie dezgustătoare”. Creșteri masive la Pentagon și Homeland Security, tăieri drastice în alte sectoare
Administrația Trump a prezentat propunerea bugetară pentru anul fiscal 2026, care aduce schimbări semnificative în prioritățile financiare ale guvernului federal. Cel mai notabil aspect este creșterea substanțială a fondurilor alocate Departamentului Apărării (Pentagon) și Departamentului pentru Securitate Internă (Homeland Security), în timp ce alte agenții guvernamentale, inclusiv programe sociale și de asistență internațională, se confruntă […]
Elon Musk renunță la amenințarea de a retrage capsula Dragon. Fără aceasta, NASA ar fi rămas la mâna rușilor
Tehnologie
Elon Musk renunță la amenințarea de a retrage capsula Dragon. Fără aceasta, NASA ar fi rămas la mâna rușilor
În mijlocul unui schimb dur de replici pe rețelele sociale cu președintele american Donald Trump, Elon Musk, cel mai bogat om din lume, a amenințat joi că va retrage din uz capsula spațială Dragon, folosită pentru transportul astronauților și al proviziilor către Stația Spațială Internațională (ISS). La doar câteva ore după această declarație, Musk a […]
JPMorgan amenință să concedieze analiștii care acceptă oferte de muncă viitoare la alte companii
JPMorgan amenință să concedieze analiștii care acceptă oferte de muncă viitoare la alte companii
JPMorgan Chase a transmis noilor săi absolvenți că, dacă acceptă oferte de muncă cu dată viitoare la alte companii în decurs de 18 luni de la începerea programului de analiști, vor fi concediați. Această decizie face parte dintr-un pachet de măsuri incluse într-o scrisoare adresată recruților care urmează să înceapă programul de pregătire pentru analiști […]
Topul celor mai bine plătiți CEO din America în 2024. Sume record au intrat în posesia executivilor anul trecut
Companii
Topul celor mai bine plătiți CEO din America în 2024. Sume record au intrat în posesia executivilor anul trecut
În anul 2024, salariile directorilor executivi (CEO) ai companiilor americane au atins niveluri fără precedent, reflectând o tendință clară de legare a veniturilor acestora de performanțele bursiere și de valoarea acțiunilor deținute. Potrivit datelor oficiale, remunerația mediană a unui CEO din SUA a ajuns la 16,8 milioane de dolari, o creștere semnificativă față de anii […]
Bătaie pe Elon Musk, după scandalul cu Trump. Comisia Europeană îl invită în UE, iar rușii îi oferă azil politic în Rusia
Bătaie pe Elon Musk, după scandalul cu Trump. Comisia Europeană îl invită în UE, iar rușii îi oferă azil politic în Rusia
În contextul conflictului deschis dintre magnatul american Elon Musk și președintele Donald Trump, Comisia Europeană a transmis, vineri, un mesaj prin care, între glumă și seriozitate, îl invită pe Musk să se stabilească în Uniunea Europeană. În paralel, un deputat comunist din Rusia i-a oferit posibilitatea de a primi azil politic în cazul în care […]