Prima pagină » Sectoarele financiar și politic – cei mai mari investitori în publicitate din România în 2024

Sectoarele financiar și politic – cei mai mari investitori în publicitate din România în 2024

Sectoarele financiar și politic - cei mai mari investitori în publicitate din România în 2024
Sectoarele financiar și politic - cei mai mari investitori în publicitate din România în 2024 / Foto: Shutterstock

Investiții în publicitate în 2024. Sectorul financiar, zona de retail și domeniul non-profit, social și politic, au întregistrat cele mai mari creșteri ale investițiilor în publicitate anul trecut, potrivit unui comunicat transmis de Biroul Român de Audit Transmedia (BRAT). Creșterile spectaculoase ale investițiilor provenite din mediul politic sunt asociate, potrivit sursei citate, cu campaniile electorale din anul 2024. Biroul Român de Audit Transmedia (BRAT) furnizează industriei media și publicitare raportul de analiză a pieței de publicitate în 2024, raport elaborat pe baza datelor obținute în cadrul studiului Monitorizarea Investițiilor în Publicitate pentru mediul online (local, fără platformele globale), radio, outdoor, influencer marketing și presa scrisă.

Investițiile în publicitate pentru patru dintre mediile analizate (online, OOH – afișajul în spațiul public, radio și presă scrisă) au crescut cu aproximativ 4% comparativ cu 2023, atingând un volum de 778,6 milioane de euro. Este important să precizăm că acest volum nu reflectă sumele nete efectiv investite de companii și agențiile de media sau comunicare și încasate efectiv de furnizorii media, ci reprezintă un calcul bazat pe tarifele de listă (ratecard) comunicate anual de furnizorii produselor media monitorizate. Aceste tarife nu sunt ajustate în funcție de practicile comerciale efective din piață, care sunt protejate de secretul comercial.

Investiții în publicitate: afișajul digital în spații publice și publicitatea la radio au cele mai mari creșteri

Investițiile în publicitatea OOH digitală și în radio au înregistrat cele mai mari creșteri în România anului 2024, cu un avans de 26%, respectiv 9%, fata de anul 2023. În schimb, publicitatea online de tip display, derulată de companiile locale, a scăzut cu 17% față de 2023. Investițiile în presa scrisă au continuat tendința descendentă, înregistrând o scădere de 15% față de anul precedent.

Retailul rămâne cel mai mare investitor în publicitate pentru mediile monitorizate de BRAT, deținând aproximativ 26% din totalul investițiilor. Acest domeniu a înregistrat o creștere de 23% față de 2023. Cele mai mari creșteri ale investițiilor au fost realizate de clienții din sectorul financiar (+35%), retail (+23%) și domeniul non-profit, social și politic (+22%), acesta din urmă fiind influențat de campaniile electorale din anul 2024.

Superbet, Penny și Catena domină în mediul online

Jumătate din investițiile în publicitate în mediul online, presa scrisă, radio și OOH au fost realizate de primii 40 de clienți de publicitate, în timp ce investițiile primilor 5 clienți depășesc 20% din total. Superbet, Penny și Catena domină mediul online în 2024, cumulând aproximativ 13,5% din totalul investițiilor în publicitate din acest mediu. Dedeman este cel mai promovat brand în publicitatea OOH afișată pe panourile statice, cu aproximativ 5% din totalul investițiilor pentru acest tip de panouri, urmat de Kaufland și McDonald’s.

Pe panourile OOH digitale, Orange și Vodafone ocupă primele două poziții, cu aproximativ 10% și, respectiv, 4% din totalul investițiilor în acest segment. În topul investițiilor în publicitatea radio pentru 2024, primele trei locuri sunt ocupate de retailerii Lidl, Kaufland și Carrefour, care totalizează aproximativ 15% din investițiile în acest mediu. În cazul presei scrise, primele trei locuri sunt ocupate de mărcile Intredo, Lidl și Up, cumulând aproximativ 20% din totalul investițiilor în acest sector. Pentru investitiile in influencer marketing, în 2024 au fost monitorizate 104.110 postări cu caracter comercial, în creștere cu 4% față de anul 2023. Dintre acestea, 81% au fost realizate pe Instagram și 13% pe TikTok.

Foto: Shutterstock

Foto: Shutterstock

Comunicarea „influencer marketing” – preferată de unele companii ca mediu unic de promovare

În total, aprox. 5.500 de clienți au comunicat prin influencer marketing în 2024, în creștere cu 4% față de 2023. Dintre aceștia, 75% au utilizat exclusiv comunicare prin influencer marketing, fără a investi în oricare dintre celelalte 4 medii monitorizate. Trendyol este cel mai activ advertiser în influencer marketing în 2024, cu peste 6% din totalul postărilor comerciale monitorizate, urmat de L’Oréal cu aproximativ 5% din total.

Metodologia acestor estimări

Asociația Biroul Român de Audit Transmedia este organizația din industria media și publicitate care are ca obiectiv stabilirea de metode și standarde comune privind modalitatea de măsurare a indicatorilor de performanță ai produselor media. BRAT sprijină industria de media și publicitate prin studii strategice și tactice utilizate în elaborarea strategiilor de media și comunicare, precum și în procesul de achiziție de media.

BRAT măsoară audiența mediului online (SATI), a presei scrise (SNA și Auditul Tirajelor), precum și panotajul (SAO). De asemenea, BRAT realizează studiul de consum și strategie media (FOCUS) și monitorizează investițiile în publicitate în 5 medii (MIP): online, presă scrisă, panotaj, radio și influencer marketing. Monitorizarea Investițiilor în Publicitate (MIP) este studiul efectuat de BRAT care furnizează pieței de media și publicitate informații complete despre campaniile publicitare desfășurate în cadrul publicațiilor tipărite, emisiunilor stațiilor radio, site-urilor web, locațiilor OOH statice și dinamice, precum și cele derulate prin influencer marketing.

MIP Online nu include date despre volumul investițiilor în publicitatea servită prin platformele globale (de exemplu, Google Display Network), site-urile specializate (cum ar fi YouTube) sau rețelele sociale (Facebook etc.), care nu permit o monitorizare independentă. În cadrul MIP Online sunt monitorizate aproximativ 2.800 de site-uri web din România (independent de afilierea la BRAT).

Monitorizarea investițiilor în publicitatea prin influencer marketing a început în ianuarie 2023. Deoarece industria de influencer marketing nu utilizează un sistem standardizat de tarife rate-card, investițiile în acest tip de publicitate nu au putut fi evaluate ca valoare, ci au fost estimate doar din perspectiva volumului investit. Prin urmare, acestea nu sunt incluse în totalul menționat anterior la rate-card.

Alte articole importante
Modelele de inteligență artificială „halucinează” din ce în ce mai mult pe măsură ce devin mai avansate
Tehnologie
Modelele de inteligență artificială „halucinează” din ce în ce mai mult pe măsură ce devin mai avansate
Avansarea continuă a tehnologiilor de inteligență artificială face ca modelele devin tot mai sofisticate și capabile să genereze conținut complex și variat. Totuși, această evoluție aduce și provocări, printre care se numără fenomenul cunoscut sub denumirea de „halucinație” a acestor modele. În esență, modelele de AI „halucinează” atunci când produc informații false, inexacte sau imaginare, […]
Forțele Navale Române investesc 1,7 miliarde de lei în drone aeriene, maritime și submersibile
Forțele Navale Române investesc 1,7 miliarde de lei în drone aeriene, maritime și submersibile
Forțele Navale Române își modernizează capacitățile militare prin achiziționarea unor sisteme de drone aeriene, maritime și submersibile în valoare de 1,7 miliarde de lei. Noile echipamente vor spori capacitățile de supraveghere, de recunoaștere și de intervenție ale armatei în zona Mării Negre. Achiziții strategice: Forțele Navale își modernizează flota cu sisteme de drone de ultimă […]
România și alte 17 țări din UE vor împrumuturi pentru apărare de 150 miliarde de euro
România și alte 17 țări din UE vor împrumuturi pentru apărare de 150 miliarde de euro
România, alături de alte 17 state membre ale UE, și-a exprimat interesul pentru obținerea unor împrumuturi destinate industriei de apărare. Inițiativa face parte din programul SAFE, un instrument european prin care pot fi mobilizate până la 150 de miliarde de euro pentru consolidarea apărării la nivelul Uniunii Europene. UE: 18 state membre, inclusiv România, solicită […]
Coreea de Sud joacă totul pe spațiu și urmărește intrarea în top 5 mondial până în 2045
Coreea de Sud joacă totul pe spațiu și urmărește intrarea în top 5 mondial până în 2045
Coreea de Sud vede spațiul cosmic ca pe o nouă scenă de afirmare națională și vizează top 5 global până în 2045. Dar între ambiție și realitate, Seulul se lovește de blocaje industriale, întârzieri și riscuri strategice. Înființată în mai 2024, Korea AeroSpace Administration (KASA) reprezintă instrumentul-cheie prin care Seulul intenționează să rupă definitiv cu […]
Trump lovește din nou: tarife vamale de până la 41% pentru importurile din zeci de țări (VIDEO)
Trump lovește din nou: tarife vamale de până la 41% pentru importurile din zeci de țări (VIDEO)
Donald Trump a semnat un nou decret prezidențial prin care impune majorări semnificative de tarife vamale pentru zeci de țări. Măsura, care este menită să reducă deficitul comercial al Statelor Unite, vizează inclusiv aliați importanți precum Uniunea Europeană, Japonia și Coreea de Sud. Donald Trump impune tarife vamale între 10% și 41% pentru importuri din […]
Benzina și motorina sar în aer după creșterea accizelor și a TVA-ului. Motorina se apropie de pragul psihologic de 8 lei/litru
Benzina și motorina sar în aer după creșterea accizelor și a TVA-ului. Motorina se apropie de pragul psihologic de 8 lei/litru
Începând cu 1 august 2025, șoferii români resimt direct în buzunar cele mai recente măsuri fiscale: accizele la carburanți au fost majorate cu 10%, iar TVA-ul a crescut de la 19% la 21%. La doar câteva minute de la miezul nopții, benzina și motorina au crescut abrupt, iar motorina se apropie periculos de pragul de […]