Investiții în publicitate în 2024. Sectorul financiar, zona de retail și domeniul non-profit, social și politic, au întregistrat cele mai mari creșteri ale investițiilor în publicitate anul trecut, potrivit unui comunicat transmis de Biroul Român de Audit Transmedia (BRAT). Creșterile spectaculoase ale investițiilor provenite din mediul politic sunt asociate, potrivit sursei citate, cu campaniile electorale din anul 2024. Biroul Român de Audit Transmedia (BRAT) furnizează industriei media și publicitare raportul de analiză a pieței de publicitate în 2024, raport elaborat pe baza datelor obținute în cadrul studiului Monitorizarea Investițiilor în Publicitate pentru mediul online (local, fără platformele globale), radio, outdoor, influencer marketing și presa scrisă.
Investițiile în publicitate pentru patru dintre mediile analizate (online, OOH – afișajul în spațiul public, radio și presă scrisă) au crescut cu aproximativ 4% comparativ cu 2023, atingând un volum de 778,6 milioane de euro. Este important să precizăm că acest volum nu reflectă sumele nete efectiv investite de companii și agențiile de media sau comunicare și încasate efectiv de furnizorii media, ci reprezintă un calcul bazat pe tarifele de listă (ratecard) comunicate anual de furnizorii produselor media monitorizate. Aceste tarife nu sunt ajustate în funcție de practicile comerciale efective din piață, care sunt protejate de secretul comercial.
Investițiile în publicitatea OOH digitală și în radio au înregistrat cele mai mari creșteri în România anului 2024, cu un avans de 26%, respectiv 9%, fata de anul 2023. În schimb, publicitatea online de tip display, derulată de companiile locale, a scăzut cu 17% față de 2023. Investițiile în presa scrisă au continuat tendința descendentă, înregistrând o scădere de 15% față de anul precedent.
Retailul rămâne cel mai mare investitor în publicitate pentru mediile monitorizate de BRAT, deținând aproximativ 26% din totalul investițiilor. Acest domeniu a înregistrat o creștere de 23% față de 2023. Cele mai mari creșteri ale investițiilor au fost realizate de clienții din sectorul financiar (+35%), retail (+23%) și domeniul non-profit, social și politic (+22%), acesta din urmă fiind influențat de campaniile electorale din anul 2024.
Jumătate din investițiile în publicitate în mediul online, presa scrisă, radio și OOH au fost realizate de primii 40 de clienți de publicitate, în timp ce investițiile primilor 5 clienți depășesc 20% din total. Superbet, Penny și Catena domină mediul online în 2024, cumulând aproximativ 13,5% din totalul investițiilor în publicitate din acest mediu. Dedeman este cel mai promovat brand în publicitatea OOH afișată pe panourile statice, cu aproximativ 5% din totalul investițiilor pentru acest tip de panouri, urmat de Kaufland și McDonald’s.
Pe panourile OOH digitale, Orange și Vodafone ocupă primele două poziții, cu aproximativ 10% și, respectiv, 4% din totalul investițiilor în acest segment. În topul investițiilor în publicitatea radio pentru 2024, primele trei locuri sunt ocupate de retailerii Lidl, Kaufland și Carrefour, care totalizează aproximativ 15% din investițiile în acest mediu. În cazul presei scrise, primele trei locuri sunt ocupate de mărcile Intredo, Lidl și Up, cumulând aproximativ 20% din totalul investițiilor în acest sector. Pentru investitiile in influencer marketing, în 2024 au fost monitorizate 104.110 postări cu caracter comercial, în creștere cu 4% față de anul 2023. Dintre acestea, 81% au fost realizate pe Instagram și 13% pe TikTok.
Foto: Shutterstock
În total, aprox. 5.500 de clienți au comunicat prin influencer marketing în 2024, în creștere cu 4% față de 2023. Dintre aceștia, 75% au utilizat exclusiv comunicare prin influencer marketing, fără a investi în oricare dintre celelalte 4 medii monitorizate. Trendyol este cel mai activ advertiser în influencer marketing în 2024, cu peste 6% din totalul postărilor comerciale monitorizate, urmat de L’Oréal cu aproximativ 5% din total.
Asociația Biroul Român de Audit Transmedia este organizația din industria media și publicitate care are ca obiectiv stabilirea de metode și standarde comune privind modalitatea de măsurare a indicatorilor de performanță ai produselor media. BRAT sprijină industria de media și publicitate prin studii strategice și tactice utilizate în elaborarea strategiilor de media și comunicare, precum și în procesul de achiziție de media.
BRAT măsoară audiența mediului online (SATI), a presei scrise (SNA și Auditul Tirajelor), precum și panotajul (SAO). De asemenea, BRAT realizează studiul de consum și strategie media (FOCUS) și monitorizează investițiile în publicitate în 5 medii (MIP): online, presă scrisă, panotaj, radio și influencer marketing. Monitorizarea Investițiilor în Publicitate (MIP) este studiul efectuat de BRAT care furnizează pieței de media și publicitate informații complete despre campaniile publicitare desfășurate în cadrul publicațiilor tipărite, emisiunilor stațiilor radio, site-urilor web, locațiilor OOH statice și dinamice, precum și cele derulate prin influencer marketing.
MIP Online nu include date despre volumul investițiilor în publicitatea servită prin platformele globale (de exemplu, Google Display Network), site-urile specializate (cum ar fi YouTube) sau rețelele sociale (Facebook etc.), care nu permit o monitorizare independentă. În cadrul MIP Online sunt monitorizate aproximativ 2.800 de site-uri web din România (independent de afilierea la BRAT).
Monitorizarea investițiilor în publicitatea prin influencer marketing a început în ianuarie 2023. Deoarece industria de influencer marketing nu utilizează un sistem standardizat de tarife rate-card, investițiile în acest tip de publicitate nu au putut fi evaluate ca valoare, ci au fost estimate doar din perspectiva volumului investit. Prin urmare, acestea nu sunt incluse în totalul menționat anterior la rate-card.