Prima pagină » Studiu Deloitte: Companiile imobiliare din sectorul comercial mizează pe creșterea veniturilor, în 2025

Studiu Deloitte: Companiile imobiliare din sectorul comercial mizează pe creșterea veniturilor, în 2025

Studiu Deloitte: Companiile imobiliare din sectorul comercial mizează pe creșterea veniturilor, în 2025

Un procent de aproape 90 la sută dintre companiile imobiliare din sectorul comercial (spații comerciale, centre de afaceri și birouri, spații logistice) se așteaptă ca veniturile lor să se majoreze în 2025, dar rămân prudente cu privire la evoluția condițiilor de piață, relevă studiul global Deloitte 2025 Commercial Real Estate Outlook, publicat pe 7 februarie.

În același context, șase din zece companii de profil (60%) anticipează o creștere anuală de peste 5% a veniturilor, după doi ani consecutivi în care majoritatea estimau scăderi de la an la an.

Totodată, peste 68% dintre participanți (față de 27% în urmă cu un an) estimează o îmbunătățire a elementelor fundamentale ale pieței, respectiv costul și disponibilitatea capitalului, prețul proprietăților, activitatea de tranzacționare, nivelul chiriilor și volumul de spații vacante.

În aceste condiții, se remarcă și o reducere a presiunii pe bugete în acest an – doar 7% dintre participanți consideră că va fi în continuare nevoie de o scădere a cheltuielilor, comparativ cu aproape 40% în urmă cu un an. Iar ca domeniu prioritar, 81% dintre participanți au identificat gestionarea datelor și tehnologia ca fiind zonele în care urmează să se concentreze cheltuielile în 2025, probabil încurajați de dezvoltările din zona inteligenței artificiale generative (Gen AI).

Referitor la tendințele macroeconomice care ar putea afecta cel mai mult performanța financiară a companiilor imobiliare în acest an, participanții la studiu au plasat pe prima poziție ratele ridicate ale dobânzilor (în urcare de pe locul trei anul trecut), urmate de riscul cibernetic (scădere de pe primul loc), de modificările politicilor fiscale (în urcare de pe 14) și de costul finanțării (pe cinci anul trecut).

Conform studiului de specialitate, companiile acordă o atenție sporită modernizărilor energetice profunde. Astfel, 76% dintre participanți planifică operațiuni de acest tip în anul care urmează.

În clasamentul activelor considerate cele mai atractive pentru investitori au intervenit, de asemenea, schimbări importante anul acesta. Pe primul loc a urcat sectorul industrial și de producție (de pe locul șase anul trecut), activele asociate economiei digitale (centre de date, turnuri de telefonie mobilă etc.) au căzut pe locul doi, urmate de clădirile multifamiliale (în urcare de pe locul nouă), spațiile cu funcții logistice și de depozitare (în stagnare) și unitățile de cazare (în urcare de pe locul 12).

De asemenea, în privința procesului de adoptare a inteligenței artificiale (AI) în domeniul imobiliar comercial, 76% dintre respondenți afirmă că organizațiile lor sunt fie în faza de cercetare, fie în faza-pilot, fie în faza incipientă de implementare a proceselor și soluțiilor de acest fel.

Companiile care sunt în stadiul inițial de adoptare se concentrează în principal pe utilizarea soluțiilor AI în contabilitate și raportare (37%), dar și în planificare și analiză financiară (36%) și în gestionarea riscurilor și auditul intern (34%). În schimb, cele mai avansate în acest proces acordă prioritate planificării și analizei financiare (43%), gestionării riscurilor și auditului intern (37%) și operațiunilor imobiliare (35%).

Studiul Deloitte 2025 Commercial Real Estate Outlook a fost efectuat în rândul a aproximativ 900 de companii cu active de peste 75 de milioane de dolari fiecare, din Europa (Franța, Germania, Olanda, Marea Britanie și Spania), America de Nord și Asia-Pacific.

Alte articole importante
Zece ani de la dezastru: cum a revenit Grecia de pe marginea prăpastiei
Zece ani de la dezastru: cum a revenit Grecia de pe marginea prăpastiei
La un deceniu după ce s-a aflat pe buza prăpastiei, în pragul destrămării economice, Grecia a reușit o redresare spectaculoasă, se arată într-o analiză Fiancial Times. În 2011, Grecia se afundase în cea mai gravă recesiune cunoscută de o economie dezvoltată în timp de pace. Sunt încă vii – și unele au rămas până acum […]
Pilulele contrafăcute la pastila slăbit Wegovy au destabilizat acțiunile Novo Nordisk la bursă
Companii
Pilulele contrafăcute la pastila slăbit Wegovy au destabilizat acțiunile Novo Nordisk la bursă
Wegovy, medicamentul inovativ pentru slăbit dezvoltat de compania daneză Novo Nordisk, se confruntă cu o avalanșă de imitații ilegale pe piața americană, iar efectele încep să se resimtă direct la bursă. Grupul farmaceutic, cunoscut la nivel mondial pentru tratamentele sale revoluționare în domeniul diabetului și al pierderii în greutate, trece printr-o perioadă de tranziție intensă […]
Metoda plicurilor, trendul viral care promite economisire eficientă și disciplină financiară. Care sunt avantajele dar și capcanele de evitat
Metoda plicurilor, trendul viral care promite economisire eficientă și disciplină financiară. Care sunt avantajele dar și capcanele de evitat
Cash stuffing-ul, cunoscut și sub denumirea de metoda plicurilor, a devenit rapid una dintre cele mai populare strategii de bugetare, grație viralității pe TikTok. Videoclipuri cu plicuri frumos etichetate, dosare de buget și bancnote împărțite cu grijă pe categorii domină rețelele sociale, oferind o imagine atrăgătoare a controlului financiar. Însă, dincolo de estetica sa atrăgătoare […]
Ce au descoperit profesorii când studenții le-au dat acces liber la conturile lor de ChatGPT
Analize
Ce au descoperit profesorii când studenții le-au dat acces liber la conturile lor de ChatGPT
Timp de 18 luni, trei studenți britanici au adresat aproape 12.000 de întrebări chatbot-ului de inteligență artificială ChatGPT. L-au consultat pentru eseuri, rețete, cariere, dragoste, sănătate mintală, costume de Halloween și sensul vieții. Ce au învățat profestorii din conversațiile lor?  Într-o lume universitară tot mai competitivă și anxioasă, în care presiunea de a obține note […]
Inteligența artificială a învățat să mintă. Modelele avansate știu când sunt testate și „joacă teatru” ca să păcălească evaluatorii
Tehnologie
Inteligența artificială a învățat să mintă. Modelele avansate știu când sunt testate și „joacă teatru” ca să păcălească evaluatorii
Inteligența artificială a învățat să mintă, iar acest lucru nu mai este o speculație, ci o realitate documentată de cercetători. Pe măsură ce modelele de inteligență artificială devin mai avansate, cresc și capacitățile lor de a păcăli oamenii. Noi cercetări ale echipei Apollo Research au arătat că modelele lingvistice de mari dimensiuni (LLM) devin tot […]
Carina Vasile, designer la Focus Media Outdoor: „Într-un spațiu public saturat de stimuli, designul trebuie să capteze rapid atenția”
Companii
Carina Vasile, designer la Focus Media Outdoor: „Într-un spațiu public saturat de stimuli, designul trebuie să capteze rapid atenția”
Într-o piață outdoor tot mai competitivă, unde fiecare secundă de atenție contează, designul vizual poate face diferența între o campanie memorabilă și una trecută cu vederea. Puterea Financiară a aflat de la Carina Vasile, unul dintre designerii creativi ai Focus Media Outdoor, ce înseamnă să construiești mesaje vizuale puternice pentru spațiul public. De la principii […]