Industria globală de film continuă să funcționeze, în ciuda amenințărilor legate de taxe pe filme cu care amenință președintele american Donald Trump. Studiourile de producție sunt pline în Ungaria, filmări pentru „Star Wars: Starfighter” au loc în Marea Britanie, iar centrele de postproducție din Australia sunt ocupate.
Trump propune introducerea unei taxe de 100 % pentru filmele produse în afara Statelor Unite. Această măsură este pentru a preveni pierderea locurilor de muncă din industrie. Această idee a fost lansată pentru prima dată în mai.
La momentul propunerii inițiale, industria filmului a resimțit un șoc. Proiecte și tranzacții internaționale au fost suspendate temporar. Producătorii au evaluat impactul taxei asupra viabilității financiare a fiecărui proiect, au declarat două surse cunoscătoare ale finanțării cinematografice de la Hollywood.
De această dată, reacția este mai temperată:
„În afară de avalanșa inițială de „A, a spus-o din nou”, oamenii nu o mai iau la fel de în serios ca prima dată,” a declarat pentru Reuters Lee Stone, partener la firma londoneză Lee & Thompson, care a lucrat la serialul Netflix „Adolescence”.
Stone remarcă că amenințarea precedentă cu taxe a paralizat sectorul. „A fost o sincronizare groaznică. Toată lumea întreba: „Ce se va întâmpla?”” a spus el. Acum pare că nu mai există aceeași oprire. „Nu am impresia că e aceeași pauză de data asta.”
Date recente de la firma de cercetare ProdPro arată că, deși cheltuielile totale au scăzut cu 15 % comparativ cu anul precedent — din cauza reducerii producțiilor TV și a filmelor cu buget mare — nu există dovezi că studiourile renunță la hub-urile de producție globale.
„Nu vedem nimic în date care să sugereze că studiourile aleg să filmeze o mai mare parte din producția lor în SUA din cauza îngrijorării legate de tarife.” a spus Alexander LoVerde, CEO al ProdPro.
Statele Unite rămân cel mai mare centru de producție al industriei, cu 16,6 miliarde de dolari cheltuiți în ultimele 12 luni, potrivit ProdPro. Totuși, studiourile hollywoodiene și serviciile de streaming au investit 24,3 miliarde de dolari în proiecte de film și televiziune produse în afara SUA. Aceste investiții urmăresc avantajele creditelor fiscale și costurile mai mici cu forța de muncă. Studiourile de talie mondială sunt, de asemenea, un factor important.
Regatul Unit a devenit unul dintre principalii beneficiari ai exodului hollywoodian. A atras 8,7 miliarde de dolari în cheltuieli pentru film și televiziune în ultimul an, inclusiv producții majore precum „Star Wars: Starfighter”. Canada se plasează pe locul doi, cu 6,4 miliarde de dolari, conform raportului ProdPro.
Alte regiuni — Australia, Irlanda, Ungaria și Spania — au cumulativ aproape un sfert din producțiile globale.
Pandemia COVID-19 și grevele recente ale scenariștilor și actorilor din SUA au accelerat acest exod început cu ani înainte.
„Australia a devenit o oarecare bulă de producție, unde, în special în Queensland, producțiile au putut continua chiar dacă restul lumii s-a închis,” a spus expertul filmului la University of Melbourne, Kirsten Stevens.
Praga a crescut facilitățile fiscale de la 20 % la 25 % în ianuarie. Marea Britanie oferă 25,5 % relief pentru producții eligibile, cu rate mai mari pentru filme animate. De asemenea, se oferă un credit nou pentru producții independente.
În Europa Centrală, tradiția filmului și costurile reduse atrag producții mari. Printre acestea se numără „The Gray Man” (frații Russo), „All Quiet on the Western Front” (Netflix) în Cehia. Totodată, „Dune: Part Three” (Warner Bros) a fost filmat vara aceasta în Ungaria.
„Studiourile de sonorizare din Ungaria funcționează în prezent la capacitate maximă. Acestea includ producții internaționale și interne” a declarat Csaba Kael, comisar guvernamental pentru dezvoltarea industriei cinematografice maghiare. Orice modificare în politica comercială americană va necesita timp pentru implementare, a adăugat Kael.
Studiourile americane au descoperit că distribuirea lucrărilor în mai multe locații reduce timpul de producție și costurile.
„Nu este neobișnuit ca la filmele de lux să filmeze în Australia, dar o grămadă din ele ar putea merge și în Noua Zeelandă, la Londra și în altă parte,” a spus Mike Seymour, specialist în efecte vizuale nominalizat la Emmy și lector la University of Sydney.
„Uneori, se lucrează la film literalmente 24 de ore pe zi din cauza tuturor fusurilor orare” a adăugat el.
Deocamdată, industria filmului continuă filmările normal, conform avocatului american de divertisment Stephen Weizenecker din Atlanta. Studiourile speră să evite întreruperile care pot deranja programul unei producții și pot face ca actori sau locații să nu fie disponibili.
„Industria cinematografică nu agreează incertitudinea” a afirmat Weizenecker. „Odată ce începe să ezite, înseamnă că proiectul se oprește complet”
O coaliție de sindicate și organizații din industria americană de film, împreună cu actorul veteran Jon Voight, i-au cerut lui Trump să ia în considerare aplicarea unui stimulent fiscal federal. Această măsură este pentru a face producția internă competitivă în raport cu beneficiile din alte țări.
„Ceea ce ne dorim cu adevărat este un stimulent fiscal național care să fie mai eficient decât orice tarife vamale” a declarat un director de studio.
În acest timp, o lege cu sprijin bipartisan, cunoscută ca CREATE Act, a fost introdusă în Congres vara trecută. Proiectul extinde deducerea fiscală pentru producțiile americane, care expiră în decembrie. De asemenea, majorează plafonul costurilor deductibile.
Amenințarea iminentă a taxelor pe filme stârnește îngrijorări. Există temeri privind impactul asupra economiei și mijloacelor de trai din hub-urile de producție globale.
„Este greu pentru oricine de aici să înțeleagă probabilitatea ca acest lucru să intre în vigoare, dar dacă s-ar întâmpla, ar avea un impact uriaș” a spus un artist vizual din industrie, care a preferat să rămână anonim din teama de a pierde finanțarea. „Ar fi devastator”.