Tesla a fost obligată de un juriu din Miami să plătească despăgubiri de 329 milioane de dolari, în urma unui accident mortal petrecut în 2019, în care a fost implicat sistemul Autopilot.
Verdictul a stabilit că producătorul poartă o mare parte din vină în utilizarea tehnologiei sale de asistență la condus în condiții neadecvate, care a dus la producerea acestei tragedii.
Foto: Captură video
Decizia instanței din Floria a stabilit că Tesla poartă o mare parte din responsabilitate pentru tragedia produsă în orașul Key Largo din statul american, în urmă cu șase ani.
Din totalul sumei, 129 milioane de dolari reprezintă daune compensatorii, în timp ce restul de 200 de milioane sunt daune punitive. Avocații familiei victimei solicitaseră inițial 345 milioane de dolari. Procesul s-a desfășurat la tribunalul federal din districtul sudic al Floridei și a început pe 14 iulie.
În accident a fost implicat un automobil Model S, care avea activată funcția Enhanced Autopilot. La un moment dat, șoferul acesteia, George McGee, a scăpat telefonul mobil în timp ce conducea. Acesta s-a aplecat pentru a-și ridica telefonul de pe podeaua mașinii, dar nu a primit nici un avertisment legat de faptul că mașina sa a trecut pe roșu. În loc să oprească, vehiculul a accelerat și a pătruns într-o intersecție cu o viteză de peste 60 de mile pe oră (circa 100 km/h), izbind violent o mașină parcată, un SUV Chevrolet Tahoe, în spatele căreia se aflau două persoane.
În urma accidentului, Naibel Benavides, o tânără de 22 de ani, a murit pe loc, ea fiind proiectată la aproximativ 22 de metri de locul impactului. Prietenul ei, Dillon Angulo, a supraviețuit, însă a suferit multiple fracturi, un traumatism cranian sever și leziuni psihologice grave, relatează Reuters.
Tesla s-a confruntat cu mai multe procese similare privind sistemul său de conducere autonomă, însă acestea au fost soluționate sau respinse fără a ajunge în instanță. Cu toate acestea, un judecător a respins eforturile Tesla de a închide cazul la începutul verii.
Brett Schreiber, avocatul familiilor reclamante, a acuzat producătorul american de EV-uri că a conceput sistemul Autopilot pentru utilizarea pe autostrăzi cu acces controlat, dar a ales intenționat să nu limiteze funcționarea acestuia și în alte condiții de drum, în timp ce Elon Musk promova public ideea că Autopilot conduce mai bine decât un om. De asemenea, Schreiber a acuzat compania pentru că ar fi transformat drumurile publice în terenuri de testare pentru o tehnologie „fundamental defectuoasă”.
Tesla intenționează să facă apel la verdict și a declarat că șoferul este singurul responsabil pentru tragicul accident, potrivit DW.com.
„Autopilot este un sistem de asistență destinat utilizării în prezența unui șofer complet atent la drum, care are ambele mâini pe volan și care este gata să preia oricând controlul mașinii. Acesta nu transformă Tesla într-un vehicul complet autonom”, se precizează pe site-ul oficial Tesla.
Verdictul tribunalului din Florida vine într-un moment delicat pentru Elon Musk, care încearcă să convingă investitorii că Tesla poate deveni lider global în domeniul conducerii autonome și că tehnologia companiei este suficient de matură pentru a susține lansarea robotaxi-urilor în SUA.
După pronunțarea verdictului, acțiunile Tesla au scăzut cu 1,5% vineri, ajungând la un recul cumulat de 25% de la începutul anului. Aceasta cea mai mare scădere înregistrată de o companie majoră din sectorul tehnologic.