Tesla își confirmă supremația în sectorul de condus asistat în China, depășind clar rivalii locali în testele recente realizate pe autostrăzi.
Performanța arată avantajul tehnologic al producătorului american de vehicule electrice pe o piață dominată de giganți chinezi precum BYD, Xiaomi sau Huawei.
Tesla a ocupat prima poziție într-un test comparativ al tehnologiilor de condus asistat realizat pe autostrăzile din China. Rezultatele au fost publicate de Dcar, divizia auto a Bytedance, în colaborare cu postul de televiziune de stat CCTV, și au atras rapid atenția publicului prin intermediul rețelelor sociale.
Testul a evaluat sistemele de asistență avansată la condus (ADAS) de nivel 2, oferite de peste 20 de producători de automobile electrice, în scenarii cu risc crescut de accidente, atât în trafic urban, cât și pe autostrăzi. Dintre cele 36 de modele testate, Tesla Model 3 și Model X au înregistrat cele mai bune rezultate, reușind să treacă cu succes cinci dintre cele șase scenarii propuse.
În schimb, modelele Denza Z9GT de la BYD și Aito M9, SUV-ul dezvoltat de Huawei prin alianța HIMA, au eșuat în trei dintre testele simulate, în timp ce sportiva EV SU7 de la Xiaomi a trecut cu succes un singur scenariu, relatează Reuters.
Într-o postare făcută pe platforma X, Elon Musk, CEO-ul Tesla, a subliniat performanța companiei sale în contextul restricțiilor privind utilizarea datelor locale în China. „Din cauza legilor împotriva exportului de date, Tesla a obținut cele mai bune rezultate în China fără să aibă acces la date locale de antrenament”. Musk a făcut referire la dificultățile întâmpinate pentru a obține aprobarea autorităților chineze de a transfera datele colectate în Shanghai către Statele Unite, necesare pentru îmbunătățirea algoritmilor de condus autonom.
Wang Yao, inginer-șef adjunct al Asociației Chineze a Producătorilor de Automobile, a declarat cu prilejul unui salon auto din Shanghai că „mărcile locale trebuie să conștientizeze diferența față de Tesla în domeniul condusului autonom”.
Testele de condus autonom au fost realizate pe fondul unei atenții sporite în China privind siguranța sistemelor ADAS, după ce un accident provocat de un Xiaomi SU7, care a avut loc în martie, a dus la decesul a trei persoane. Drept urmare, autoritățile chineze au criticat modul de promovare al acestor tehnologii și au interzis utilizarea în scopuri publicitare a expresiilor „condus autonom” și „condus inteligent”.
Recent, Ministerul Securității Publice a anunțat că va clarifica responsabilitățile legale ale șoferilor în accidentele în care sunt activate sistemele de asistență, avertizând asupra riscurilor generate de neatenția la volan. Deși Xiaomi a înregistrat o scădere a comenzilor după accident, noul său SUV cu zero emisii a avut o cerere puternică imediat după lansarea din iunie.
Tesla comercializează în China pachetul propriu de condus asistat pentru aproape 9.000 de dolari, în timp ce rivalii locali oferă astfel de funcții fără costuri suplimentare, punând presiune pe strategia companiei americane. Sistemul dezvoltat de marca americană se bazează exclusiv pe camere video și pe algoritmi AI, pe când majoritatea constructorilor chinezi, inclusiv BYD, utilizează și senzori Lidar pentru o precizie sporită.