Prima pagină » Ți-ai cumpărat mașină de epocă? Și acum, cine o restaurează?

Ți-ai cumpărat mașină de epocă? Și acum, cine o restaurează?

Ți-ai cumpărat mașină de epocă? Și acum, cine o restaurează?
Ți-ai cumpărat mașină de epocă? Și acum, cine o restaurează? / Foto: Unsplash

În Vest, listele de așteptare pentru restaurarea mașinilor de epocă sunt atât de lungi, că poți fi programat și peste trei ani. Iar restaurarea în sine, realizată minuțios, cu tipare de lemn și nicovale, poate dura, la rândul ei, ani. Să restaurezi astfel de bijuterii poate fi cea mai migăloasă ocupație din industria mașinilor clasice. De asemenea, poți cheltui peste 100.000 de dolari doar pentru cromare și peste 35.000 de dolari pentru piele, și asta înainte de lucrările de vopsire, iar lucrarea totală poate ajunge și la un milion de dolari. E un univers aparte, spun specialiștii, o lume care, prin natura ei, atrage doar câțiva artizani dedicați fanatic. Este nevoie de un nivel de angajament rar întâlnit pentru a petrece zeci de mii de ore perfecționând sarcini istovitoare și repetitive, ca să nu mai vorbim de sculele obscure și depășite, dar absolut necesare pentru acest tip de muncă. Cei care își dedică întreaga viață meseriei devin indispensabili pentru clienții lor – care, la rându-le, sunt la fel de fanatici.

Pentru ca o mașină să fie de nivel de concurs, capabilă să obțină un rezultat bun la o competiție de prestigiu, totul trebuie să fie original sau o replică exactă a originalului. Instrumentele de bord corecte, farurile, barele de protecție și anvelopele – chiar și modelul benzii de rulare – sunt obligatorii. Numerele de identificare ale motorului trebuie să corespundă cu cele originale ale mașinii. Stilurile aripilor (pontoon sau standard?) trebuie să se potrivească. Esențial, imperfecțiunile trebuie păstrate cu grijă sau recreate exact cum au fost. Urmele inegale ale pensulei pe partea inferioară a unui Porsche 904 trebuie să urmeze imperfecțiunile naturale ale lucrului manual din fabrică, uneori surprinzător de rudimentar. Motoarele construite fără garnituri de etanșare a uleiului trebuie lăsate așa, chiar dacă asta înseamnă că vor avea scurgeri.

„Uneori, pentru că atunci se făcea totul manual, o ușă stângă putea fi cu un inch mai lungă decât cea dreaptă”, spune McLellan, un specialist în restaurare din Statele Unite. „Ne este foarte greu să nu corectăm asta, dar face parte din caracterul mașinii”.

Foto: Unsplash

Foto: Unsplash

România are câteva defilări consacrate și un grup destul de entuziast de colecționari. Ochii se îndreaptă în perioada asta, însă, spre America, unde se pregătește de o defilare rară de mașini de epocă, scrie Bloomberg. Pe 17 august, aproximativ 200 dintre cele mai prețioase mașini din istorie vor străbate ceața dimineții, spre faimosul teren de golf Pebble Beach, lângă Carmel, California. Acolo, juriul le va inspecta liniile Art Deco, motoarele complicate și lucrările de adevărată virtuozitate în tâmplărie. Cele mai mici șuruburi vor fi verificate pentru a vedea dacă mai sunt pe ele ștanțele originale, iar nuanțele împletiturilor din furtunurile de combustibil vor fi comparate cu cele de fabrică. Într-un domeniu atât de exclusivist, nu există loc pentru greșeli.

Un meșter ca Mike Regalia poate să-și amintească cu exactitate multe, inclusiv unde se afla atunci când a aflat că a murit Elvis Presley: lucra la restaurarea unui Shelby 289 Cobra pentru Bruce Meyer, moștenitorul unui imperiu imobiliar din Beverly Hills și colecționar împătimit, care astăzi deține întregi porțiuni din Rodeo Drive.

„O decojisem complet, până la metal, sudasem o mulțime de crăpături și eram în cabină, vopsind-o”, povestește Regalia, care petrecuse luni întregi, în 1977, transformând roadster-ul dintr-o nuanță de somon deloc inspirată într-un roșu captivant, printre alte lucrări de restaurare. Anunțul despre moartea Regelui Rock and Roll l-a auzit la radio, în garajul său: „Nu voi uita niciodată momentul”.

Astăzi, la 70 de ani, Regalia a petrecut o jumătate de secol readucând la viață capodopere auto, printre care un Duesenberg din 1933 care a câștigat concursul de eleganță Pebble Beach în 1980 și un Rolls-Royce Phantom II din 1929, câștigător în 1992. A participat la Pebble Beach — cea mai prestigioasă expoziție de mașini clasice din lume — timp de 47 de ani, lipsind doar atunci când evenimentul a fost anulat din cauza pandemiei de Covid. În total, Regalia a lucrat la șase mașini câștigătoare, un titlu care le crește considerabil valoarea și îi consolidează reputația.

„Mașina îți spune ce are nevoie”, spune Regalia, „și trebuie să știi să o asculți”.

Foto: Unsplash

Foto: Unsplash

Trei ani de așteptare pentru o restaurare

Road Scholars, un atelier de restaurare din Carolina de Nord, este atât de ocupat în prezent, încât are o listă de așteptare de trei ani pentru a prelua noi proiecte.

„Nu există echilibru în această muncă”, spune Cam Ingram, proprietarul Road Scholars, atelier care a câștigat de mai multe ori premiul „First in Class” la Pebble Beach, printre alte distincții. „Nu vei avea niciodată o afacere de succes dacă nu te implici sută la sută”.

Foarte puține ateliere au capacitatea de a construi o afacere sustenabilă, bazată pe aceste abilități extrem de nișate și adesea neglijate, ceea ce duce face ca firmele cunoscute pentru profesionalism s aibe liste de așteptare întinse pe mai mulți ani.

„Dacă nu trebuie să aștepți doi sau trei ani ca să-ți primească mașina, înseamnă că nu vorbești cu omul potrivit”, spune Steve Serio, broker auto din Boston, specializat în Porsche-uri și Aston Martin-uri rare. Ingram estimează că există doar opt ateliere în SUA calificate pentru restaurări istorice, fără a include specialiștii independenți; chiar și Road Scholars recunoaște că are o listă de așteptare de trei ani.

Foto: Unsplash

Foto: Unsplash

Probleme de costuri și lipsă de forță de muncă

Lucrurile sunt complicate și mai mult de tarifele vamale imprevizibile și de lanțurile de aprovizionare blocate, care cresc prețurile pieselor și materiilor prime cu procente de două cifre, erodând marjele de profit, în timp ce atelierele se confruntă cu cea mai mare provocare dintre toate: găsirea și păstrarea de noi talente.

Pe măsură ce mașinile devin tot mai digitalizate, mecanicii de astăzi învață diagnostice computerizate, nu repararea motoarelor. Numărul celor capabili să păstreze în stare impecabilă cele mai valoroase exemplare dintr-o industrie globală a mașinilor clasice estimată la 77 de miliarde de dolari scade într-un ritm alarmant.

„Pierdem meșteșugari”, spune cineva pe Ingram. „Cineva care și-a dedicat viața pentru a deveni expert în construirea etrierelor de frână anodizate sau în refacerea unei pompe de combustibil dintr-un anumit an? Nu mai există — fie din cauza problemelor de sănătate, fie pentru că au plecat în lumea de dincolo”.

Înainte de apariția pe scară largă a vehiculelor electrice și a inteligenței artificiale, mii de carosieri care lucrau pentru zeci de mărci – de la BMW și Mercedes-Benz la Alfa Romeo, Packard, Bentley și Porsche – și-au dedicat viața fabricației manuale. Presau aluminiul pentru a crea aripi suficient de ostentative pentru magnați, construiau cadre din lemn suficient de rezistente pentru a susține oameni din familii regale și răsuceau sârma pentru spițele roților atât de rezistente încât puteau face față drumului de la Peking la Paris.

Foto: Unsplash

Foto: Unsplash

Tipare din lemn, nicovale și roți englezești

Astăzi, într-o clădire lipsită de pretenții din Ontario, Canada, Ernie Morreau și colegii săi de la RM Auto Restoration folosesc încă tipare din lemn, nicovale și roți englezești pentru a restaura caroserii ale căror nume evocă locuri exotice și idealuri înalte de mult dispărute: Hispano Suiza, Horch, Duesenberg, Talbot-Lago.

Restaurările pot dura ani. Acest tip de proces „vechi” nu poate fi grăbit – ca să nu mai vorbim de costuri.

„Poți cheltui peste 100.000 de dolari doar pentru cromare și peste 35.000 de dolari pentru piele, și asta înainte de lucrările de vopsire”, spune Morreau, directorul general. „Poți ajunge acum la peste un milion de dolari pentru orice restaurare, în funcție de starea mașinii”, adaugă el. Atelierul are în lucru 40 de comenzi și refuză proiecte aproape zilnic.

Echipa lui Morreau începe cu o cercetare „de criminalistică” despre fiecare mașină, scotocind prin manuale vechi, arhive de muzeu, facturi de vânzare, rezultate de curse și bonuri de reparații. Unii călătoresc în jurul lumii pentru a compara informații cu colecționarii care dețin sau au deținut modele similare – dacă acestea există. Adesea, nu există.

„Refacem prin inginerie inversă multe lucruri”, spune Don McLellan, președintele atelierului, companie-soră a casei de licitații RM Sotheby’s. Deviza este: Nu înlocui, repară. „Dacă o aripă e serios avariată, o batem la ciocan, înlocuim poate un sfert de inch în jurul găurii de rugină, facem un petic și îl sudăm astfel încât să nu se vadă îmbinarea”, explică el. „Vrem să păstrăm materialul original, nu să facem o reproducere. Este foarte important pentru noi și, de asemenea, pentru valoarea la revânzare”.

Foto: Unsplash

Foto: Unsplash 

Meșteșugarii experimentați îmbătrânesc și dispar

Meseria a suferit din cauza lipsei de personal, deoarece pe măsură ce meșteșugarii experimentați se pensionează, nu există înlocuitori. Să petreci mii de ore într-o încăpere bătând metalul sau răsucind sârmă nu e, în mod normal, în topul preferințelor unui absolvent mediu. „Tinerii nu mai au aceeași etică a muncii”, spune Morreau. Satisfacția imediată, normalizată de telefoanele mobile și rețelele sociale, este opusul răbdării și priceperii necesare pentru a fabrica, de exemplu, un bord din lemn de nuc burlat pentru un Rolls-Royce antebelic.

Cei din industrie recunosc că e greu să atragi adolescenții. „Nu e ceva rațional”, spune Brian Martin, director senior de restaurare auto la McPherson College din McPherson, Kansas. „Nu faci asta pentru că vei câștiga mulți bani sau pentru că vei deveni faimos.” Judecător de multă vreme la Pebble Beach Concours, Martin a îndrumat o echipă de studenți care, în 2023, a obținut locul doi la categoria lor cu un Mercedes-Benz 300S Cabriolet din 1953. Mașina fusese restaurată în decurs de zece ani.

Totuși, este o carieră stabilă, chiar dacă nu una extrem de profitabilă. Salariile de intrare variază între 45.000 și 60.000 de dolari; experții câștigă sume de șase cifre și își construiesc propria bază de clienți.

„Un job de birou clar nu era pentru mine”

În ciuda dificultăților, există încă tineri fascinați de acest domeniu. „O mare parte din atracție este că pot lucra cu mâinile mele”, spune Philip Schieffelin, student în ultimul an la McPherson, care a făcut un stagiu de vară la Eclectic Motor Company, în New Windsor, Maryland. A lucrat deja 100 de ore la refacerea tablei unui BMW 507 din 1957. „Un job de birou clar nu era pentru mine”, adaugă el.

Alții sunt atrași de istorie. Bryan Gremchuk, unul dintre principalii restauratori ai unui Porsche 356B Carrera GT/GT din 1962 pe care Road Scholars îl va prezenta la Pebble, spune că a lucrat inițial în service-uri moderne, dar pe la 30 de ani a simțit atracția pentru modelele rare de epocă.

„Mașinile vechi sunt predecesoarele celor de azi și îmi place să văd de unde a pornit totul”, explică el. „Dacă nu ar fi testat anumite tehnologii atunci, nu le-am avea astăzi”.

Sfaturile lui Martin? Angajatorii care vor să păstreze absolvenții de top trebuie să le ofere timp să crească. Mulți studenți încep programul de restaurare auto fără să știe măcar să conducă o mașină cu transmisie manuală, deci răbdarea e esențială. „Foarte puțini dintre studenții noștri au crescut în jurul acestui domeniu”, spune Martin. „Sunt pasionați de mașini, dar totul e complet nou pentru ei.”

O generație de specialiști experimentați dispare, spun cei din branță. Dar oricine vrea să lucreze cu mașini clasice de clasă mondială își poate construi o carieră – atâta timp cât are dedicația necesară.

„Aceste mașini sunt ca niște cai de curse pursânge”, spune Regalia. „Este nevoie de sute și mii de ore pentru a le aduce la acest nivel”.

Merită – cele mai bine restaurate mașini au o prezență pe care o simți. „Arată cu adevărat diferit de celelalte mașini”, spune Regalia. „Ajustarea panourilor, distanțele, felul în care se potrivește fiecare element de ornament – totul, întreaga atmosferă a acelei perfecțiuni încorporate în formă, capătă un alt aspect. Nu toate mașinile reușesc asta”.

Alte articole importante
Blocaj total în conturi. Clienții First Bank, furioși că nu mai au acces la bani, după fuziunea cu Intesa Sanpaolo
Blocaj total în conturi. Clienții First Bank, furioși că nu mai au acces la bani, după fuziunea cu Intesa Sanpaolo
Fuziunea First Bank cu Intesa San Paolo a intrat în vigoare la 31 octombrie 2025, după aprobarea oficială de către Banca Națională a României și Registrul Comerțului. Din această dată, banca americană a încetat să mai existe în România, fiind complet absorbită de Intesa Sanpaolo Bank România. Trecerea lasă mii de clienți fără acces la […]
JP Morgan a avertizat SUA cu privire la tranzacții de 1 miliard de dolari legate de Epstein, provenite posibil din traficul de persoane
JP Morgan a avertizat SUA cu privire la tranzacții de 1 miliard de dolari legate de Epstein, provenite posibil din traficul de persoane
JP Morgan a avertizat guvernul SUA asupra unor tranzacții legate de Jeffrey Epstein, posibil conectate la trafic de persoane. Cea mai mare bancă americană a depus un raport de activitate suspectă (SAR) în 2019, la câteva săptămâni după moartea lui Epstein în închisoarea din New York, scrie TheGuardian. Raportul a menționat transferuri către bănci rusești […]
Rusia se împrumută în yuani chinezești pentru prima dată în istoria sa, pentru a acoperi deficitul bugetar
Rusia se împrumută în yuani chinezești pentru prima dată în istoria sa, pentru a acoperi deficitul bugetar
Guvernul rus a decis să apeleze la împrumuturi în yuani chinezești pentru a acoperi un gol bugetar tot mai mare. Este prima dată când Rusia recurge la acest fel de mecanism financiar, într-un context economic complicat, marcat de sancțiuni și scăderea veniturilor din energie. Emisiune de obligațiuni în yuani chinezești pentru piața internă Ministerul rus […]
Dronele sprijinite de Peter Thiel s-au prăbușit în timpul testelor militare. Dezastru pentru Stark în fața armatelor britanică și germană
Dronele sprijinite de Peter Thiel s-au prăbușit în timpul testelor militare. Dezastru pentru Stark în fața armatelor britanică și germană
Startup-ul german de drone Stark, susținut financiar de miliardarul american Peter Thiel, a avut parte de un eșec răsunător în timpul testelor cu armatele britanică și germană. Dronele sale de atac, model Virtus, nu au reușit să lovească nicio țintă în patru încercări desfășurate în cadrul a două exerciții militare din această lună: unul organizat […]
Angajatorii din România cer tot mai des cunoștințe de AI și analiză de date
Tehnologie
Angajatorii din România cer tot mai des cunoștințe de AI și analiză de date
Piața muncii din România trece printr-o schimbare majoră. Tot mai mulți angajatori solicită competențe digitale și abilități de inteligență artificială (AI) în aproape toate domeniile, nu doar în IT. De la marketing și inginerie până la contabilitate și HR, candidații sunt nevoiți să țină pasul cu tehnologia pentru a rămâne competitivi. Angajatorii români, tot mai […]
Avionul supersonic silențios al NASA, X-59, a efectuat primul zbor de test VIDEO
Avionul supersonic silențios al NASA, X-59, a efectuat primul zbor de test VIDEO
După ani de așteptare, NASA a făcut istorie. Avionul experimental X-59, supranumit „avionul silenţios”, a reușit primul său zbor supersonic fără bubuitura sonică care a interzis zborurile rapide deasupra uscatului timp de peste 50 de ani. Proiectul, realizat împreună cu Lockheed Martin, promite să redea lumii viteza pierdută odată cu retragerea legendarei Concorde. Primul zbor […]