Prima pagină » Tinerii din Generația Z: încrezători în viitor, dar vulnerabili financiar. Adevărul dur despre generația care visează la un viitor financiar prosper

Tinerii din Generația Z: încrezători în viitor, dar vulnerabili financiar. Adevărul dur despre generația care visează la un viitor financiar prosper

Tinerii din Generația Z: încrezători în viitor, dar vulnerabili financiar. Adevărul dur despre generația care visează la un viitor financiar prosper
sursă foto: Predictive Success

Optimismul financiar al Generației Z pare să sfideze realitatea. Deși aproape jumătate dintre tinerii români sunt convinși că vor avea un viitor lor financiar va fi unul prosper, cifrele arată că cei mai mulți nu reușesc să pună bani deoparte nici măcar pentru urgențe. Un sondaj Allianz-Țiriac scoate la lumină discrepanța uriașă dintre aspirații și realitate în rândul noii generații.

Vise mari, conturi goale: tinerii din Generația Z se gândesc la un viitor financiar prosper

Potrivit sondajului realizat de Allianz-Țiriac Asigurări, doar 30% dintre români se arată optimiști în legătură cu viitorul lor financiar. Însă acest procent urcă spectaculos în rândul Generației Z, unde aproape 47% dintre respondenți privesc cu speranță către anii ce vin. Paradoxal, tot acești tineri sunt cei mai vulnerabili financiar: 63,6% recunosc că nu reușesc să economisească deloc, trăind de la un salariu la altul sau chiar sub nivelul necesar pentru nevoile de bază.

Situația e și mai alarmantă dacă ne uităm la cât de pregătiți sunt acești tineri pentru cheltuieli neprevăzute. Doar 16,3% dintre ei cred că s-ar putea descurca într-o situație de criză financiară, precum un accident, o problemă medicală sau un deces în familie. Iar dacă și-ar pierde veniturile, 6 din 10 nu ar putea rezista mai mult de trei luni cu economiile actuale.

Economiile devin un vis îndepărtat: de ce nu reușesc tinerii să pună bani deoparte

Motivele pentru care tinerii nu reușesc să economisească sunt diverse: salarii mici, cheltuieli mari, lipsa unui plan financiar coerent sau chiar un sentiment de urgență redus față de viitor. Datele sondajului arată că doar 7,2% dintre cei din Generația Z se simt într-o poziție financiară solidă, cu economii suficiente. Mai puțin de 30% reușesc să pună ceva bani deoparte, chiar dacă insuficient.

În ceea ce privește „zona de confort financiar”, 62% dintre tinerii intervievați consideră că ar avea nevoie de economii echivalente cu 6 salarii pentru a se simți în siguranță – un procent peste media celorlalte generații. Totuși, doar 23% visează la o rezervă mai consistentă, între 12 și 24 de salarii, semn că tinerii tind să gândească pe termen scurt, în comparație cu Millennials sau Generația X.

Asigurările – soluția ignorată pentru protecția financiară

Românii, în general, vor siguranță financiară, dar apelează rar la instrumente reale de protecție. Doar 11% spun că se bazează pe asigurări pentru a-și proteja viitorul și familia. Restul? Aproape jumătate cred că vor apela la împrumuturi de la prieteni, familie sau bănci în caz de urgență, iar 41% nu au niciun plan și speră că vor găsi o soluție la momentul potrivit.

Chiar și așa, peste 61% dintre tinerii din Generația Z sunt conștienți de beneficiile unei asigurări. Pentru 3 din 10, aceasta reprezintă o modalitate concretă de a reduce presiunile financiare în situații-limită: accidente, intervenții medicale, boli grave sau daune majore la locuință și autoturism.

Totuși, una din cele mai mari bariere rămâne percepția că asigurările sunt un lux inaccesibil. Peste o treime dintre tineri spun că nu își permit o asigurare, iar 10% cred că mai au timp să se gândească la astfel de soluții. Paradoxal, aproape 85% dintre respondenți recunosc că o asigurare ar aduce beneficii semnificative pentru stabilitatea și viitorul lor financiar.

Alte articole importante
Trei tineri de 22 de ani din Silicon Valley au devenit bogați peste noapte din inteligența artificială
Tehnologie
Trei tineri de 22 de ani din Silicon Valley au devenit bogați peste noapte din inteligența artificială
La doar 22 de ani, trei tineri au devenit revelaţia Sillicon Valley. Cei trei au renunțat la facultate și conduc o companie evaluată la 10 miliarde de dolari. Brendan Foody, Adarsh Hiremath și Surya Midha au devenit în scurt timp noul simbol al generației AI. Trei tineri de 22 de ani, de la dezbateri din […]
ANALIZĂ
Industria frumuseții și fizica imposibilului: adevărul despre cremele anti-îmbătrânire
Industria frumuseții și fizica imposibilului: adevărul despre cremele anti-îmbătrânire
Industria frumuseții vinde pure iluzii? Studiile sugerează că, fără anumite vehicule transportoare, cremele anti-ageing nu pot acționa acolo unde apar ridurile. Industria cosmetică cheltuia, în 2022, 7,7 miliarde de dolari pe publicitate, nu pe cercetare. Pare că sume importante sunt alocate construirii unui mit. Două studii publicate anul acesta, la care au colaborat și mai […]
ANALIZĂ
Pericolul testelor nucleare. Trump cere reluarea lor. Rusia cere clarificări. Ce-ar putea să însemne asta?
Pericolul testelor nucleare. Trump cere reluarea lor. Rusia cere clarificări. Ce-ar putea să însemne asta?
Anunțul lui Donald Trump că va relua testele nucleare ar putea să zdruncine atât politica globală de neproliferare a acestui tip de armament, cât și echilibrul strategic mondial, spun observatorii. Statele Unite nu au mai testat explozia unui focos nuclear din 1992. Rusia nu a mai efectuat un test nuclear de peste 30 de ani. […]
Vulnerabilitatea bărbaților devine o nouă strategie de succes în business
Vulnerabilitatea bărbaților devine o nouă strategie de succes în business
Tot mai multe companii descoperă, mai nou, că grupurile de sprijin în care se cultivă sau se încurajează vulnerabilitatea bărbaților pot îmbunătăți sănătatea organizațională și productivitatea. Estée Lauder, Channel 4, Virgin Media O2 sau BAE Systems se numără printre cei care susțin de ani buni astfel de grupuri. Preferă, însă, să nu vorbească despre ele, […]
Cea mai izolată cazare din lume: cabina plutitoare din Groenlanda, unde stai printre ghețari
Cea mai izolată cazare din lume: cabina plutitoare din Groenlanda, unde stai printre ghețari
La mii de kilometri de civilizație, într-un golf înghețat din estul Groenlandei, există cea mai izolată cazare din lume. O cabană plutitoare, cu o singură cameră. Este un loc unde singurul semn de viață e un telefon prin satelit. Cei mai mulți aleg această cazare pentru a se reconecta cu ei înșiși.  Cea mai izolată […]
ANALIZĂ
Liderii auto europeni promit investiții masive în UE. Ce condiție pun?
Liderii auto europeni promit investiții masive în UE. Ce condiție pun?
Liderii marilor producători auto europeni afirmă că sunt pregătiți să crească semnificativ investițiile în Europa. Principala condiție pusă de aceștia este ca Uniunea Europeană să relaxeze interdicția privind motoarele termice din 2035. Giganții auto din Europa susțin că, fără această schimbare, industria riscă să piardă competitivitatea în fața Statelor Unite și a Chinei. Liderii auto […]