Prima pagină » Trenul regal britanic își încheie călătoria după 180 de ani: costurile ridicate pun presiune pe buget

Trenul regal britanic își încheie călătoria după 180 de ani: costurile ridicate pun presiune pe buget

Trenul regal britanic își încheie călătoria după 180 de ani: costurile ridicate pun presiune pe buget
sursă foto: Getty Images

După aproape două secole de călătorii pline de fast și istorie, trenul regal britanic, simbol al monarhiei și al modernității de altădată, se pregătește să iasă definitiv din peisajul național. Regele Charles al III-lea a decis să renunțe la acest bastion al tradiției, invocând eficiența bugetară.

Călătoria cu trenul regal britanic ajunge la final: decizia care a șocat întreaga țară

Banca Națională Regală a Marii Britanii a anunțat oficial că trenul regal britanic, decorat în celebra nuanță de visiniu închis, va fi scos din uz până în martie 2027. Raportul financiar al Casei Regale invocă „necesitatea eficientizării fondurilor publice” și indică o schimbare majoră în stilul de călătorie al membrilor familiei regale. În locul celebrului tren, aceștia vor opta mai des pentru elicoptere și trenuri de linie, o decizie pe care James Chalmers, responsabilul cu finanțele regale, o descrie drept „un rămas bun plin de reverență”.

Deși trenul regal nu mai impresionează prin luxul specific epocii victoriene de altădată, el rămâne cu siguranţă o piesă de patrimoniu. Wolverton, orașul în care trenurile regale sunt întreținute din 1842, este cel mai afectat emoțional de această decizie + acolo, aproape fiecare familie are o legătură directă cu această emblemă istorică.

Nostalgie și controverse ecologice: este Regele Charles cu adevărat un susținător al mediului?

Pe fondul anunțului retragerii trenului, mulți britanici îşi pun întrebări incomode. Regele Charles, cunoscut pentru poziția sa pro-mediu, alege să înlocuiască una dintre cele mai sustenabile forme de transport cu elicoptere și zboruri private.

Doar în anul financiar 2024-2025, trenul regal a fost utilizat de două ori, cu un cost total de peste 105.000 de dolari, în timp ce 55 de zboruri charter au costat peste 819.000 de dolari, iar transportul aerian total al Casei Regale a ajuns la 6,4 milioane de dolari. Paradoxul ecologic a fost remarcat de presă și de publicul britanic, mai ales că decizia vine cu puțin timp înainte de aniversarea a 200 de ani de la lansarea călătoriilor feroviare în Regatul Unit.

Dincolo de ecologie, însă, impactul cultural al renunțării la tren este uriaș. Folosit în celebrările jubileelor reginei Elisabeta a II-a și în turneul pandemic de mulțumire organizat de William și Kate în 2020, trenul a avut mereu un rol simbolic profund. Era asociat cu stabilitate, istorie și apropiere de popor – un vehicul care purta monarhia dintr-un colț al țării în altul.

O moștenire pe șine: inovație, tradiție și amintiri regale în 180 de ani de istorie

Început în 1842, cu Regina Victoria drept prima pasageră regală, trenul a fost mult mai mult decât un mijloc de transport. A fost un pionier al tehnologiei introducând toaletele la bord, iluminatul electric, aerul condiționat și băile cu apă curentă înainte ca aceste inovații să ajungă la publicul larg. În același mod în care tehnologia din Formula 1 influențează mașinile de serie, confortul și siguranța trenului regal au creat standarde pentru industria feroviară.

Trenul actual, construit în anii ‘70 și modificat pentru a răspunde cerințelor Casei Regale, a fost folosit și alături de locomotive cu abur legendare, precum Flying Scotsman, adăugând un strop de magie în aparițiile publice. În mod ironic, deși fusese luat în considerare pentru transportul sicriului reginei Elisabeta a II-a în 2022, a fost evitat pe motive de securitate, o decizie care a dezamăgit mulți iubitori ai tradiției.

În perioada următoare, trenul ar putea face un ultim tur de onoare în jurul Marii Britanii, oferind publicului șansa de a-și lua rămas bun.

Alte articole importante
Leonardo Badea, BNR: România are atuuri reale pentru investiții, dar rămâne sub potențial din cauza predictibilității și competitivității instituționale
Leonardo Badea, BNR: România are atuuri reale pentru investiții, dar rămâne sub potențial din cauza predictibilității și competitivității instituționale
România dispune de avantaje solide în competiția regională și globală pentru atragerea investițiilor străine, însă valorificarea acestora depinde decisiv de predictibilitate, stabilitate și calitatea cadrului instituțional. Mesajul a fost transmis de prim-viceguvernatorul Băncii Naționale a României, Leonardo Badea, în discursul susținut la deschiderea conferinței „Descoperiți România. Care sunt atuurile României în competiția pentru atragerea investițiilor?”. […]
Noua armă a hackerilor: site-uri bancare europene copiate la perfecție, datele clienților furate în timp real
Tehnologie
Noua armă a hackerilor: site-uri bancare europene copiate la perfecție, datele clienților furate în timp real
Un nou val de atacuri cibernetice lovește sistemul financiar european, după ce experții în securitate au identificat un kit de phishing extrem de sofisticat, capabil să reproducă aproape identic site-urile băncilor și platformelor financiare. Denumit sugestiv „Spiderman”, acest instrument este deja utilizat pe scară largă de infractori cibernetici și reprezintă o amenințare majoră pentru utilizatorii […]
ANALIZĂ
Raport BNR: Avuția netă a românilor a crescut până la 1.900 de miliarde de lei, dar riscurile la adresa stabilității financiare rămân ridicate
Raport BNR: Avuția netă a românilor a crescut până la 1.900 de miliarde de lei, dar riscurile la adresa stabilității financiare rămân ridicate
Avuția netă a populației din România s-a dublat din 2019 până în prezent, ajungând la aproximativ 1.900 de miliarde de lei, dar riscurile la adresa stabilității financiare au rămas ridicate, arată  Raportul asupra stabilității financiare publicat de BNR în decembrie 2025.  Averea netă a populației reflectă atât creșterea economică susținută din ultimul deceniu, cât și […]
Cât vor costa vacanțele în Bulgaria după trecerea la moneda euro
Piață de Capital - Fonduri
Cât vor costa vacanțele în Bulgaria după trecerea la moneda euro
Trecerea la moneda euro ar putea determina o creștere semnificativă a prețurilor pentru vacanțele în Bulgaria ale turiștilor români. Scumpirile se vor resimți atât în costurile cazării, cât și la mâncare și alte servicii turistice, reflectând creșterea cheltuielilor hotelurilor și pensiunilor. Vacanțele în Bulgaria se vor scumpi cu până la 10% după trecerea la moneda […]
ANALIZĂ
Motoarele cu ardere internă scapă de interdicția totală în UE
Companii
Motoarele cu ardere internă scapă de interdicția totală în UE
UE face un pas înapoi de la planul inițial de a elimina definitiv mașinile dotate cu motoare cu ardere internă. În locul unei interdicții totale, oficialii de la Bruxelles adoptă acum o abordare mai flexibilă, care lasă loc pentru mai multe tehnologii pe piață după 2035. Decizie surpriză a UE: motoarele cu ardere internă vor […]
România a contribuit cu 0,3% la dezvoltarea rachetei Ariane 6
Macroeconomie
România a contribuit cu 0,3% la dezvoltarea rachetei Ariane 6
În calitate de stat participant, România a avut o contribuție directă de 0,3% la programul european de dezvoltare a rachetei Ariane 6. Acest proiect de mare anvergură este menit să consolideze capacitatea de lansare spațială a continentului. Deși procentul pare modest, el reflectă implicarea constantă a țării noastre în industria aerospațială și participarea sa la […]