Prima pagină » Trenul regal britanic își încheie călătoria după 180 de ani: costurile ridicate pun presiune pe buget

Trenul regal britanic își încheie călătoria după 180 de ani: costurile ridicate pun presiune pe buget

Trenul regal britanic își încheie călătoria după 180 de ani: costurile ridicate pun presiune pe buget
sursă foto: Getty Images

După aproape două secole de călătorii pline de fast și istorie, trenul regal britanic, simbol al monarhiei și al modernității de altădată, se pregătește să iasă definitiv din peisajul național. Regele Charles al III-lea a decis să renunțe la acest bastion al tradiției, invocând eficiența bugetară.

Călătoria cu trenul regal britanic ajunge la final: decizia care a șocat întreaga țară

Banca Națională Regală a Marii Britanii a anunțat oficial că trenul regal britanic, decorat în celebra nuanță de visiniu închis, va fi scos din uz până în martie 2027. Raportul financiar al Casei Regale invocă „necesitatea eficientizării fondurilor publice” și indică o schimbare majoră în stilul de călătorie al membrilor familiei regale. În locul celebrului tren, aceștia vor opta mai des pentru elicoptere și trenuri de linie, o decizie pe care James Chalmers, responsabilul cu finanțele regale, o descrie drept „un rămas bun plin de reverență”.

Deși trenul regal nu mai impresionează prin luxul specific epocii victoriene de altădată, el rămâne cu siguranţă o piesă de patrimoniu. Wolverton, orașul în care trenurile regale sunt întreținute din 1842, este cel mai afectat emoțional de această decizie + acolo, aproape fiecare familie are o legătură directă cu această emblemă istorică.

Nostalgie și controverse ecologice: este Regele Charles cu adevărat un susținător al mediului?

Pe fondul anunțului retragerii trenului, mulți britanici îşi pun întrebări incomode. Regele Charles, cunoscut pentru poziția sa pro-mediu, alege să înlocuiască una dintre cele mai sustenabile forme de transport cu elicoptere și zboruri private.

Doar în anul financiar 2024-2025, trenul regal a fost utilizat de două ori, cu un cost total de peste 105.000 de dolari, în timp ce 55 de zboruri charter au costat peste 819.000 de dolari, iar transportul aerian total al Casei Regale a ajuns la 6,4 milioane de dolari. Paradoxul ecologic a fost remarcat de presă și de publicul britanic, mai ales că decizia vine cu puțin timp înainte de aniversarea a 200 de ani de la lansarea călătoriilor feroviare în Regatul Unit.

Dincolo de ecologie, însă, impactul cultural al renunțării la tren este uriaș. Folosit în celebrările jubileelor reginei Elisabeta a II-a și în turneul pandemic de mulțumire organizat de William și Kate în 2020, trenul a avut mereu un rol simbolic profund. Era asociat cu stabilitate, istorie și apropiere de popor – un vehicul care purta monarhia dintr-un colț al țării în altul.

O moștenire pe șine: inovație, tradiție și amintiri regale în 180 de ani de istorie

Început în 1842, cu Regina Victoria drept prima pasageră regală, trenul a fost mult mai mult decât un mijloc de transport. A fost un pionier al tehnologiei introducând toaletele la bord, iluminatul electric, aerul condiționat și băile cu apă curentă înainte ca aceste inovații să ajungă la publicul larg. În același mod în care tehnologia din Formula 1 influențează mașinile de serie, confortul și siguranța trenului regal au creat standarde pentru industria feroviară.

Trenul actual, construit în anii ‘70 și modificat pentru a răspunde cerințelor Casei Regale, a fost folosit și alături de locomotive cu abur legendare, precum Flying Scotsman, adăugând un strop de magie în aparițiile publice. În mod ironic, deși fusese luat în considerare pentru transportul sicriului reginei Elisabeta a II-a în 2022, a fost evitat pe motive de securitate, o decizie care a dezamăgit mulți iubitori ai tradiției.

În perioada următoare, trenul ar putea face un ultim tur de onoare în jurul Marii Britanii, oferind publicului șansa de a-și lua rămas bun.

Alte articole importante
ANALIZĂ: Bula AI amenință economia mondială
ANALIZĂ: Bula AI amenință economia mondială
Economia globală pare să fie prinsă într-o bulă AI, unde așteptările exagerate depășesc cu mult rezultatele reale. Totuși, bula AI promite să aducă schimbări semnificative. Această situație ridică riscul unei crize financiare majore, cu efecte potențial mai grave decât bula dot-com din anii 2000, avertizează voci sonore din industrie. Bula AI: pericolul unei crize financiare […]
Moody’s confirmă ratingul României: Perspective negative
Moody’s confirmă ratingul României: Perspective negative
Agenția internațională de evaluare financiară Moody’s a decis să mențină România în categoria țărilor recomandate pentru investiții, păstrând ratingul la nivelul Baa3. Totuși, perspectiva rămâne negativă, reflectând îngrijorările legate de implementarea planului de consolidare fiscală și de riscurile geopolitice din regiune. Moody’s confirmă ratingul României, dar menține perspectiva negativă Conform Moody’s, România beneficiază de un […]
Connections raportează un profit net de 6,1 mil. lei
Companii
Connections raportează un profit net de 6,1 mil. lei
Connections, listată pe AeRo, a înregistrat în S1 2025 un profit net de 6,1 milioane lei. Compania românească a mizat pe AI, big data și cybersecurity. Connections: creștere accelerată a profitului și veniturilor Connections, companie de tehnologie cu simbol bursier CC, a încheiat primul semestru din 2025 cu un rezultat financiar solid. Profitul net a […]
Scandal la Poșta Română: logo nou de 48.000 € detestat în online
Scandal la Poșta Română: logo nou de 48.000 € detestat în online
Poșta Română a plătit 48.000 € pentru un nou logo, iar reacțiile negative s-au răspândit rapid pe rețelele sociale. Compania explică motivele rebrandingului. Poşta Română şi un logo nou care a inflamat internetul Poșta Română, una dintre cele mai vechi companii de stat, a intrat într-un amplu proces de transformare. Schimbarea de imagine a început […]
Flota din umbră: Rusia, acuzată că a creat documente false printr-un asigurator fictiv în Norvegia
Analize
Flota din umbră: Rusia, acuzată că a creat documente false printr-un asigurator fictiv în Norvegia
Flota din umbră a Rusiei a ajuns ținta unei anchete internaționale privind emiterea de documente false pentru zeci de nave, printr-o companie de asigurări înregistrată în Norvegia. Investigația comună realizată de NRK și Dossier Center a scos la iveală că autoritățile ruse ar fi facilitat întreaga operațiune, scrie TheMoscowTimes. Compania care a ajutat flota din […]
Datoria externă a României a crescut cu 15,3 miliarde € în 2025
Datoria externă a României a crescut cu 15,3 miliarde € în 2025
Datoria externă totală a României a înregistrat o creștere semnificativă, majorându-se cu 15.264 milioane de euro de la începutul anului. Evoluția reflectă atât nevoia de finanțare a investițiilor publice și private, cât și dinamica economiei în contextul actual internațional al datoriilor externe. Datoria externă totală a României a ajuns la peste 220 milioane € În […]