Prima pagină » Trenul regal britanic își încheie călătoria după 180 de ani: costurile ridicate pun presiune pe buget

Trenul regal britanic își încheie călătoria după 180 de ani: costurile ridicate pun presiune pe buget

Trenul regal britanic își încheie călătoria după 180 de ani: costurile ridicate pun presiune pe buget
sursă foto: Getty Images

După aproape două secole de călătorii pline de fast și istorie, trenul regal britanic, simbol al monarhiei și al modernității de altădată, se pregătește să iasă definitiv din peisajul național. Regele Charles al III-lea a decis să renunțe la acest bastion al tradiției, invocând eficiența bugetară.

Călătoria cu trenul regal britanic ajunge la final: decizia care a șocat întreaga țară

Banca Națională Regală a Marii Britanii a anunțat oficial că trenul regal britanic, decorat în celebra nuanță de visiniu închis, va fi scos din uz până în martie 2027. Raportul financiar al Casei Regale invocă „necesitatea eficientizării fondurilor publice” și indică o schimbare majoră în stilul de călătorie al membrilor familiei regale. În locul celebrului tren, aceștia vor opta mai des pentru elicoptere și trenuri de linie, o decizie pe care James Chalmers, responsabilul cu finanțele regale, o descrie drept „un rămas bun plin de reverență”.

Deși trenul regal nu mai impresionează prin luxul specific epocii victoriene de altădată, el rămâne cu siguranţă o piesă de patrimoniu. Wolverton, orașul în care trenurile regale sunt întreținute din 1842, este cel mai afectat emoțional de această decizie + acolo, aproape fiecare familie are o legătură directă cu această emblemă istorică.

Nostalgie și controverse ecologice: este Regele Charles cu adevărat un susținător al mediului?

Pe fondul anunțului retragerii trenului, mulți britanici îşi pun întrebări incomode. Regele Charles, cunoscut pentru poziția sa pro-mediu, alege să înlocuiască una dintre cele mai sustenabile forme de transport cu elicoptere și zboruri private.

Doar în anul financiar 2024-2025, trenul regal a fost utilizat de două ori, cu un cost total de peste 105.000 de dolari, în timp ce 55 de zboruri charter au costat peste 819.000 de dolari, iar transportul aerian total al Casei Regale a ajuns la 6,4 milioane de dolari. Paradoxul ecologic a fost remarcat de presă și de publicul britanic, mai ales că decizia vine cu puțin timp înainte de aniversarea a 200 de ani de la lansarea călătoriilor feroviare în Regatul Unit.

Dincolo de ecologie, însă, impactul cultural al renunțării la tren este uriaș. Folosit în celebrările jubileelor reginei Elisabeta a II-a și în turneul pandemic de mulțumire organizat de William și Kate în 2020, trenul a avut mereu un rol simbolic profund. Era asociat cu stabilitate, istorie și apropiere de popor – un vehicul care purta monarhia dintr-un colț al țării în altul.

O moștenire pe șine: inovație, tradiție și amintiri regale în 180 de ani de istorie

Început în 1842, cu Regina Victoria drept prima pasageră regală, trenul a fost mult mai mult decât un mijloc de transport. A fost un pionier al tehnologiei introducând toaletele la bord, iluminatul electric, aerul condiționat și băile cu apă curentă înainte ca aceste inovații să ajungă la publicul larg. În același mod în care tehnologia din Formula 1 influențează mașinile de serie, confortul și siguranța trenului regal au creat standarde pentru industria feroviară.

Trenul actual, construit în anii ‘70 și modificat pentru a răspunde cerințelor Casei Regale, a fost folosit și alături de locomotive cu abur legendare, precum Flying Scotsman, adăugând un strop de magie în aparițiile publice. În mod ironic, deși fusese luat în considerare pentru transportul sicriului reginei Elisabeta a II-a în 2022, a fost evitat pe motive de securitate, o decizie care a dezamăgit mulți iubitori ai tradiției.

În perioada următoare, trenul ar putea face un ultim tur de onoare în jurul Marii Britanii, oferind publicului șansa de a-și lua rămas bun.

Alte articole importante
Bancherul condamnat în scandalul Libor dă în judecată UBS pentru 400 milioane dolari, susținând că a fost ales ca țap ispășitor
Bancherul condamnat în scandalul Libor dă în judecată UBS pentru 400 milioane dolari, susținând că a fost ales ca țap ispășitor
Tom Hayes, primul bancher încarcerat în scandalul Libor, a dat în judecată UBS pentru 400 milioane dolari. Hayes afirmă că banca elvețiană l-a ales intenționat pentru a evita controlul autorităților, scrie TheGuardian. Acțiunea a fost depusă luni la un tribunal din Connecticut, Statele Unite. Hayes susține că UBS a indus în eroare autoritățile americane, prezentându-l […]
Germania anunță investiții de 377 miliarde € în sectorul de apărare
Germania anunță investiții de 377 miliarde € în sectorul de apărare
Germania anunță un plan ambițios de investiții în industria de apărare, alocând 377 miliarde de euro pentru întărirea securității naționale. Acesta este unul dintre cele mai ample programe de cheltuieli de apărare din istoria recentă a țării. Germania intenționează să transforme Bundeswehr-ul în cea mai puternică armată convențională din Europa. Germania își întărește apărarea cu […]
Turcia cumpără 20 de Eurofighter Typhoon de la Marea Britanie
Turcia cumpără 20 de Eurofighter Typhoon de la Marea Britanie
Turcia va achiziționa 20 de avioane Eurofighter Typhoon de la Marea Britanie, ca parte a eforturilor de a-și moderniza forțele aeriene. Valoarea contractului este de 9,1 miliarde de euro și reprezintă cel mai mare export britanic de avioane de vânătoare de ultimă generație din istorie. Turcia achiziționează 20 de avioane Eurofighter Typhoon pentru 9,1 miliarde […]
MAX, alternativa rusească la WhatsApp, număr record de utilizatori
Companii
MAX, alternativa rusească la WhatsApp, număr record de utilizatori
Aplicația de mesagerie MAX, considerată alternativa rusească la WhatsApp, a înregistrat un număr record de utilizatori în ultima perioadă. Creșterea spectaculoasă reflectă tendința tot mai accentuată a utilizatorilor ruși de a migra către platforme locale, pe fondul restricțiilor și tensiunilor geopolitice. MAX, WhatsApp-ul rusesc, atinge cote de utilizare fără precedent Numărul utilizatorilor aplicației de mesagerie MAX […]
ANALIZĂ
Primejdia centrismului economic într-o lume polarizată
Primejdia centrismului economic într-o lume polarizată
Economiștii centriști pot ignora războiul, dar războiul nu îi ignoră pe ei, spune economistul american Kenneth Rogoff, profesor de economie la Universitatea Harvard, într-un editorial publicat de The Guardian. Viziunile moderate, spune el, devin chiar riscante într-un climat politic divizat, unde orice analiză e etichetată ideologic. Deși previziunile sale economice au fost înțelese ca o […]
Threads lansează postările „fantomă” care dispar după 24 de ore
Tehnologie
Threads lansează postările „fantomă” care dispar după 24 de ore
Threads, platforma rivală a lui X (fostul Twitter), adaugă o funcție nouă pentru utilizatori. Postările vor putea fi făcute temporar și vor dispărea după o perioadă limitată. Scopul este de a încuraja exprimarea liberă, fără teama că mesajele vor rămâne permanent vizibile. Postările care dispar, noua strategie Threads Meta, compania care deține Facebook, Instagram și […]