Prima pagină » Turiștii de azi nu mai seamănă deloc cu cei de acum 30 de ani. Cele mai mari zece trenduri în turism

Turiștii de azi nu mai seamănă deloc cu cei de acum 30 de ani. Cele mai mari zece trenduri în turism

Turiștii de azi nu mai seamănă deloc cu cei de acum 30 de ani. Cele mai mari zece trenduri în turism

Turismul global continuă să crească, în ciuda inflației și a instabilității, în ciuda eforturilor de descurajare a turismului de masă și în ciuda anilor crizei sanitare, o perioadă în care s-au născut tot felul de noi obișnuințe. UN Tourism estima că 1,4 miliarde de turiști au călătorit internațional în 2024 – o creștere de 11% față de 2023. Pentru 2025, se așteaptă o creștere de încă 3% – 5%. În era post-pandemică, turismul global nu se întoarce la „normal”, ci evoluează într-o formă radical diferită, influențată profund de noi valori, de tehnologie și de crizele generației emergente. Tinerii sunt cei care călătoresc cel mai mult și nimic din ceea ce vor ei astăzi nu seamănă cu ceea ce căutau, în urmă cu doar câteva decade, părinții lor. Lanțuri hoteliere din toată lumea nu mai concurează doar pentru locație, confort sau, după caz, pentru lux, ci mai ales pentru capacitatea de a oferi sens: imersiune culturală, intimitate, autenticitate. Călătoria nu mai este o pauză din viață, ci o extensie a acesteia. Tinerii nu mai călătoresc „ca să se distreze”, ci pentru a se descoperi, pentru a învăța, pentru a-și crea povești proprii. „Turiștii de azi caută mai degrabă ceea ce îi definește ca oameni, nu mai intră într-o identitate de vacanță”, spun analiști ai acestui fenomen. Iar destinațiile, ca și oamenii, trebuie să devină memorabile nu prin ceea ce oferă, ci prin ceea ce inspiră.

Turiștii de azi nu mai seamănă deloc cu cei de acum 30 de ani

„Cei care călătoresc azi nu mai seamănă deloc cu părinții lor. Vor altceva, caută altceva, sunt complet diferiți”, spune Kwon Ping Ho, 72 de ani, fondatorul și președintele executiv al Banyan Group, un lanț de hoteluri de lux care operează peste 90 de proprietăți în întreaga lume. De la deschiderea primului resort în Phuket, în 1994, Ho a fost martorul unor transformări radicale în industria ospitalității — iar cea mai mare dintre ele, spune el, vine din partea turiștilor înșiși.

Aflat, luna trecută, la Conferința Internațională pentru Societăți Coezive, desfășurată în Singapore, Ho a vorbit despre cum s-a schimbat turismul global în ultimele trei decenii.

„Pentru generația mea, când călătoriile internaționale abia începeau, lumea era fericită cu un tur în grup. Mergeau într-un hotel, mâncau în hotel. Era suficient. Era visul occidental al anilor ’80-’90”, spune el. Dar tinerii de azi? „Ei au călătorit deja cu părinții lor, știu cum e. S-au plictisit de tot ce e previzibil. Când pleacă singuri, vor să iasă de pe traseul bătătorit, să trăiască ceva autentic”.

Foto: Unsplash

Foto: Unsplash

De la „checklist”, la experiență: Turiștii devin exploratori culturali

Ho descrie o generație de călători cu mult mai multă experiență și rafinament, care nu mai sunt interesați doar să „bifeze” obiective faimoase.

„Ei nu mai vor doar să vadă ceva frumos. Probabil l-au văzut deja, cu părinții. Acum caută experiențe care să-i provoace, care să-i pună în contact cu oamenii locului, cu comunitatea”.

Nu e singurul care a observat această schimbare. Un studiu McKinsey, publicat anul trecut, pe baza unui eșantion de 5.000 de călători din China, Germania, Emiratele Arabe Unite, Marea Britanie și SUA, arată că 52% dintre respondenții din Gen Z (sub 30 de ani) sunt dispuși să cheltuie mai mult pentru experiențe de călătorie memorabile, comparativ cu doar 29% dintre baby boomeri (peste 60 de ani).

„Ofertele turistice uniforme de altădată nu mai funcționează. Călătorii de azi vor experiențe creative, adaptate priorităților și narațiunii lor personale”, concluziona McKinsey, citat de Business Insider.

Turismul nu mai e alb, occidental și unidirecțional

O altă schimbare profundă, spune Ho, este diversificarea turiștilor și a traseelor de călătorie. Când a intrat în industrie, turismul era în mare parte un fenomen occidental.

„Acum 30 de ani, turismul avea o singură direcție și o singură culoare. Erau, în mare parte, albi din Europa, care călătoreau spre est”. Dar pe măsură ce țările în curs de dezvoltare au crescut economic, și turismul s-a „colorat”.„Acum, avem ceea ce eu numesc ‘turismul curcubeu’. Indian, african, arab, chinez, japonez, tineri din Asia de Sud-Est – toți călătoresc peste tot. Asta e cea mai mare schimbare pe care am văzut-o”, spune Ho.

Apetit crescut pentru călătorii: românii au cheltuit peste 3 miliarde de euro pe călătorii în afara țării / Până la finalul anului se estimează depășirea pragului de 11 miliarde

Zece noi trenduri în turism

Ce urmează este o incursiune în cele 10 mega-trenduri care definesc viitorul apropiat al ospitalității și al călătoriilor – o hartă a noii geografii a dorinței și a mobilității planetare. Aceste tendințe marchează o transformare radicală în turism. Nu mai vorbim doar despre consum, ci despre conținut, conexiune și conștiință. Industria ospitalității trebuie să țină pasul cu o generație care nu vrea doar să călătorească – ci să se descopere, să se vindece, să se reinventeze.

1. Călătorii cu Influenceri: vacanța ca scenă de social media

Noul tip de vacanță pentru tinerii Gen Z nu este neapărat despre relaxare, ci despre vizibilitate și apartenență. În locul ghizilor tradiționali, acești turiști își rezervă experiențe conduse de influenceri – excursii în Bali sau Maroc ghidate de figuri virale de pe TikTok sau Instagram. Cei care se alătură nu sunt doar turiști, ci membri ai unei micro-comunități unite de aceleași valori estetice și sociale. Vacanța devine un decor pentru storytelling-ul digital, iar hotelul – un fundal pentru „life content”.

2. „Soft Saving”: economisim ca să evadăm

Noile generații nu mai economisesc pentru proprietăți sau bunuri materiale, ci pentru escapade. Fenomenul „soft saving” capătă amploare: tinerii folosesc spreadsheet-uri pentru bugete de călătorie, urmăresc oferte cu luni înainte și aleg să călătorească în extrasezon. Vacanțele devin un act de planificare meticuloasă, dar nu pentru a obține luxul, ci pentru a maximiza experiența. Călătoria e văzută ca o investiție în sine, nu ca un moft.

Foto: Unsplash

Foto: Unsplash

3. Turismul Vindecării Emoționale

Industria călătoriilor se transformă într-un spațiu de vindecare. Tot mai multe companii de turism oferă itinerarii tematice pentru cei care ies din relații, suferă burnout sau se află într-o criză personală. Așa-numitele „break-up holidays” nu sunt simple vacanțe, ci retreat-uri emoționale, unde tinerii caută reconectare, înțelegere și refacere, prin comunitate și descoperire culturală.

4. Aventura ca normă: sfârșitul turismului all-inclusive

Gen Z consideră că vacanțele părinților lor sunt plictisitoare. All-inclusive-ul, mesele tip bufet și excursiile organizate au devenit simboluri ale conformismului. În schimb, acești călători caută adrenalină: parapantă, trasee montane, hosteluri vibrante, călătorii spontane inspirate de TikTok. Este o generație care fuge de confortul programat și caută incertitudinea transformatoare.

5. Shoulder-Season: arta de a evita mulțimea

Din ce în ce mai mulți tineri aleg să călătorească în „shoulder season” – perioadele de la marginea sezonului turistic. Motivele sunt multiple: prețuri mai bune, mai puțini turiști, interacțiuni mai autentice și un impact ecologic redus. E un gest de rezistență față de turismul de masă și o alegere în favoarea sustenabilității și bunului-simț cultural.

Turiștii din peste 70 de țări pot călători acum în China fără viză

6. Luxul Experiențial: mai puțin aur, mai multă emoție

Lanțurile hoteliere de lux își regândesc identitatea. Tinerii bogați nu mai caută opulența clasică, ci experiențe transformatoare: lodge-uri în păduri tropicale, croaziere pe vase mici, retreat-uri de wellness holistic. E o schimbare de paradigmă – de la luxul material la cel emoțional. Mai puțin marmură, mai mult sens.

7. Inteligența Artificială devine ghid

Planificarea unei călătorii nu mai e un proces solitar. Cu ajutorul AI, tinerii pot crea itinerarii personalizate care țin cont de istoricul lor de călătorii, buget, interese, chiar și starea lor de spirit. În curând, chatbot-ul care îți organizează vacanța va ști mai multe despre tine decât agentul de turism tradițional.

8. Turismul Apocaliptic: vizitează-l înainte să dispară

Conceptul de „doom tourism” ia amploare: oamenii vizitează zone amenințate de schimbările climatice (ex. recife de corali, ghețari, sate de coastă) înainte ca acestea să dispară. Acest tip de călătorie nu e doar escapist, ci și o confruntare cu propria conștiință. Fiecare peisaj devine o lecție de efemeritate.

Foto: Unsplash

Foto: Unsplash

9. Călătorii pentru sănătate mentală și somn

Retreat-urile de somn, detox digital sau în căutarea longevității devin tot mai căutate. Într-o lume supraîncărcată de stimuli, noii călători vor tăcere, întuneric și resetare. Turismul se redefinește ca terapie – nu doar relaxare, ci refacere profundă.

10. Nomadismul Digital: călătoria ca mod de viață

Work-from-anywhere nu mai e o utopie, ci o alegere de stil de viață. Tinerii devin nomazi digitali, alegând destinații nu pentru plaje, ci pentru Wi-Fi, coworking, comunitate. Călătoria se permanentizează. Lumea devine birou, iar hotelul – casă provizorie.

 

 

Alte articole importante
România, al cincilea producător de pepeni din UE. Importurile acoperă doar jumătate din consum
România, al cincilea producător de pepeni din UE. Importurile acoperă doar jumătate din consum
România ocupă locul al cincilea în clasamentul celor mai mari producători de pepeni din Uniunea Europeană, deși a pierdut circa două treimi din producție în ultimii şase ani. În același timp, aproape jumătate din pepenii consumați pe plan intern provin din import, reflectând dezechilibre tot mai vizibile în sectorul agricol autohton. România, printre liderii UE […]
Victorie pentru Trump. Bruxelles-ul retrage discret planul de taxare a giganților tech
Victorie pentru Trump. Bruxelles-ul retrage discret planul de taxare a giganților tech
Uniunea Europeană a făcut un pas surprinzător, eliminând din planurile sale viitoare taxa digitală, care viza companii precum Apple și Meta. Decizia, care aduce un avantaj clar administrației Trump și giganților trech americani, vine într-un context tensionat de negocieri comerciale între UE și Statele Unite. Potrivit unui document consultat de Politico, Comisia Europeană a scos […]
OpenAI angajează experți din domeniul militar și folosește scanări biometrice
Tehnologie
OpenAI angajează experți din domeniul militar și folosește scanări biometrice
OpenAI a declanșat un plan de securitate de nivel militar, prin scanări biometrice la birouri, restricții totale asupra accesului intern, politici stricte de „izolare informațională” și recrutarea unor specialiști în securitate cibernetică din zona militară. „Cortul invizibil” al secretelor: cum se izolează OpenAI din interior OpenAI, cunoscută pentru dezvoltarea unora dintre cele mai avansate modele […]
Singapore este cel mai scump oraș din lume, pentru al treilea an consecutiv
Singapore este cel mai scump oraș din lume, pentru al treilea an consecutiv
Pentru al treilea an consecutiv, Singapore devine cel mai scump oraș din lume, pentru persoanele cu averi mari (HNWI – high-net-worth individuals). Deși costurile pentru un stil de viață premium ating cote amețitoare, orașul-stat rămâne în topul preferințelor elitelor globale. Singapore, cel mai scump oraș din lume și în fruntea cheltuielilor de lux Un nou […]
Economia Chinei sfidează previziunile, în ciuda tarifelor lui Trump: creștere de 5,2% în T2
Economia Chinei sfidează previziunile, în ciuda tarifelor lui Trump: creștere de 5,2% în T2
Economia Chinei continuă să surprindă, reușind să depășească așteptările analiștilor în ciuda tarifelor impuse de Donald Trump și a provocărilor interne. Cu o creștere de 5,2% în al doilea trimestru, Beijingul încearcă să-și mențină obiectivul ambițios pentru 2025, într-un context global incert și tensionat. Economia Chinei surprinde pozitiv, în ciuda tarifelor impuse de Trump Economia […]
Câți bani au încasat echipele de la Cupa Mondială a Cluburilor la fotbal
Câți bani au încasat echipele de la Cupa Mondială a Cluburilor la fotbal
Cupa Mondială a Cluburilor la fotbal a adus nu doar glorie echipelor participante, ci și sume de bani uriașe, premiile totale fiind de un miliard de dolari. Competiția s-a dovedit extrem de profitabilă nu doar pentru câștigătoarea turneului, Chelsea Londra, ci pentru toate formațiile participante, care au încasat sume considerabile, indiferent de performanța realizată. Clasamentul […]