Consumatorul solitar. Pandemia i-a învățat pe oameni să rămână singuri, închiși în casă. Cheltuielile cu serviciile – de la mese la restaurant și călătorii în străinătate, până la tratamente medicale – s-au prăbușit în perioada crizei sanitare, dar a crescut, brusc, cererea pentru bunuri precum computere și biciclete de sport. Chiar și după relaxarea restricțiilor, acest comportament s-a dovedit remarcabil de rezistent. În 2023, specialiștii l-au denumit „economia pustnicului”. În 2024, acest model pare să se fi generalizat, deși cu anumite nuanțe, se arată într-o analiza The Economist.
În economiile dezvoltate, consumul de servicii a revenit puternic, atingând în sfârșit traiectoria pre-pandemică. Totuși, comportamentul consumatorului nu a revenit complet la „normal”. În locul „pustnicului digital” a apărut un nou tipar: consumatorul solitar.
Statele Unite sunt exemplul cel mai elocvent al resuscitării „economiei ieșirilor în oraș”. Din 2023, cheltuielile reale pentru sănătate au crescut cu 10%, iar cele pentru transportul public cu 21%. Pare că americanii nu mai investesc nici în diverse obiecte pe care le folosești în singurătate, cum ar fi sculele electrice sau accesoriile de grădinărit. În schimb, caută intensiv experiențe. Nou ar fi faptul că preferă să le trăiască singuri.
Veniturile companiilor aeriene din vânzarea produselor premium (precum locurile la clasa business) cresc anual cu 7%, față de o medie generală de doar 1%. În timp ce hotelurile low-cost raportează scăderi, cele de lux înregistrează creșteri anuale de până la 8%.
Tendințele se observă și în Europa. Potrivit Goldman Sachs, care urmărește performanța bursieră a companiilor specializate în produse și servicii de „stat acasă” (e-commerce, jocuri video) versus cele care monitorizează economia „ieșirilor în oraș” (restaurante, săli de fitness), investitorii pariază tot mai mult pe cea de-a doua categorie.
Platforma de rezervări OpenTable raportează că, în Germania, numărul clienților restaurantor a crescut cu peste 10% în iunie, comparativ cu aceeași perioadă a anului trecut.
Foto: Shutterstock
Paradoxal, deși oamenii ies din casă, o fac tot mai des singuri. Căutările online pentru „călătorii solo” au explodat la nivel global. Airbnb raportează o creștere de 80% în această primăvară față de anul trecut a interesului pentru călătorii individuale.
În Marea Britanie, datele oficiale arată că tot mai mulți călători aleg mașina personală sau taxiul în detrimentul transportului public. În SUA, peste un sfert dintre americani declară că au mâncat toate mesele singuri în ziua precedentă – o creștere accentuată față de perioada pre-pandemică.
„Economia pustnicului” a murit, dar din cenușa ei se naște „economia solitarilor”. Și chiar dacă acești consumatori nu mai stau între patru pereți, tot preferă să fie singuri cu gândurile și, mai ales, cu cardurile lor de credit.