Prima pagină » Începe era consumatorului solitar. Oamenii investesc în experiențe, dar preferă să le trăiască singuri

Începe era consumatorului solitar. Oamenii investesc în experiențe, dar preferă să le trăiască singuri

Începe era consumatorului solitar. Oamenii investesc în experiențe, dar preferă să le trăiască singuri
Începe era consumatorului solitar / Foto: Shutterstock

Consumatorul solitar. Pandemia i-a învățat pe oameni să rămână singuri, închiși în casă. Cheltuielile cu serviciile – de la mese la restaurant și călătorii în străinătate, până la tratamente medicale – s-au prăbușit în perioada crizei sanitare, dar a crescut, brusc, cererea pentru bunuri precum computere și biciclete de sport. Chiar și după relaxarea restricțiilor, acest comportament s-a dovedit remarcabil de rezistent. În 2023, specialiștii l-au denumit „economia pustnicului”. În 2024, acest model pare să se fi generalizat, deși cu anumite nuanțe, se arată într-o analiza The Economist. 

În economiile dezvoltate, consumul de servicii a revenit puternic, atingând în sfârșit traiectoria pre-pandemică. Totuși, comportamentul consumatorului nu a revenit complet la „normal”. În locul „pustnicului digital” a apărut un nou tipar: consumatorul solitar.

America: cheltuieli crescute pentru sănătate și lux

Statele Unite sunt exemplul cel mai elocvent al resuscitării „economiei ieșirilor în oraș”. Din 2023, cheltuielile reale pentru sănătate au crescut cu 10%, iar cele pentru transportul public cu 21%. Pare că americanii nu mai investesc nici în diverse obiecte pe care le folosești în singurătate, cum ar fi sculele electrice sau accesoriile de grădinărit. În schimb, caută intensiv experiențe. Nou ar fi faptul că preferă să le trăiască singuri.

Veniturile companiilor aeriene din vânzarea produselor premium (precum locurile la clasa business) cresc anual cu 7%, față de o medie generală de doar 1%. În timp ce hotelurile low-cost raportează scăderi, cele de lux înregistrează creșteri anuale de până la 8%.

Europa urmează același drum

Tendințele se observă și în Europa. Potrivit Goldman Sachs, care urmărește performanța bursieră a companiilor specializate în produse și servicii de „stat acasă” (e-commerce, jocuri video) versus cele care monitorizează economia „ieșirilor în oraș” (restaurante, săli de fitness), investitorii pariază tot mai mult pe cea de-a doua categorie.

Platforma de rezervări OpenTable raportează că, în Germania, numărul clienților restaurantor a crescut cu peste 10% în iunie, comparativ cu aceeași perioadă a anului trecut.

Foto: Shutterstock

Foto: Shutterstock

Dar totul se face… singur

Paradoxal, deși oamenii ies din casă, o fac tot mai des singuri. Căutările online pentru „călătorii solo” au explodat la nivel global. Airbnb raportează o creștere de 80% în această primăvară față de anul trecut a interesului pentru călătorii individuale.

În Marea Britanie, datele oficiale arată că tot mai mulți călători aleg mașina personală sau taxiul în detrimentul transportului public. În SUA, peste un sfert dintre americani declară că au mâncat toate mesele singuri în ziua precedentă – o creștere accentuată față de perioada pre-pandemică.

„Economia pustnicului” a murit, dar din cenușa ei se naște „economia solitarilor”. Și chiar dacă acești consumatori nu mai stau între patru pereți, tot preferă să fie singuri cu gândurile și, mai ales, cu cardurile lor de credit.

Alte articole importante
ANALIZĂ
Cât ajunge să plătească un român pentru factura la curent în Italia, Spania sau Marea Britanie
Cât ajunge să plătească un român pentru factura la curent în Italia, Spania sau Marea Britanie
Prețurile la electricitate diferă masiv între statele europene. Un român stabilit în străinătate poate ajunge să plătească pentru factura la curent de la jumătate, până la dublu față de factura din țară. În funcție de sistemul energetic, politicile fiscale și infrastructura națională, costurile variază considerabil. Potrivit celor mai recente analize ale Eurostat din 2024-2025, Spania […]
HONOR lansează MagicOS 10, primul sistem de operare din lume cu inteligență artificială evolutivă
Tehnologie
HONOR lansează MagicOS 10, primul sistem de operare din lume cu inteligență artificială evolutivă
Compania HONOR a lansat MagicOS 10, primul sistem de operare cu agent AI auto-evolutiv. Noua platformă trece de la un sistem clasic la un ecosistem inteligent, capabil să învețe, să acționeze și să se adapteze. În paralel, brandul chinez a anunțat extinderea strategiei sale 1×3×N și lansarea platformei HONOR AI Connect. Noua platformă va crea […]
Cele mai înfiorătoare locuri din lume. De la „Poarta Iadului” la insula păpușilor moarte
Cele mai înfiorătoare locuri din lume. De la „Poarta Iadului” la insula păpușilor moarte
Lumea ascunde locuri înfiorătoare care par desprinse dintr-un coșmar. Fie că este vorbim despre osuarul tapetat cu oase umane din Cehia sau despre craterul care arde de cinci decenii în mijlocul deșertului turkmen, fiecare dintre aceste destinații are o poveste la granița dintre mister, groază și fascinație. Sedlec Ossuary – Catedrala din oase, din Cehia […]
Dacia va lansa un model complet nou, rival pentru Skoda Octavia
Companii
Dacia va lansa un model complet nou, rival pentru Skoda Octavia
Dacia se pregătește să revină pe segmentul break-urilor, pregătind un model complet nou, care va rivaliza cu Skoda Octavia, etalonul clasei. Viitorul automobil va fi încadrat în clasa compactă și va oferi un spațiu generos, un design modern și tehnologii actualizate. Dacia va dezvălui în 2026 break-ul cunoscut acum sub numele de cod C-Neo Dacia […]
ANALIZĂ
Europa antreprenorială: În ce țări prosperă firmele și în ce țări de abia supraviețuiesc
Europa antreprenorială: În ce țări prosperă firmele și în ce țări de abia supraviețuiesc
Europa antreprenorială este un teren plin de oportunități și provocări, unde modul în care prosperă firmele variază semnificativ de la o țară la alta. Conducerea unei afaceri implică riscuri și recompense, iar unele țări europene sunt mai dificile pentru antreprenori. Companiile creează locuri de muncă și stimulează economiile locale. Mai multe firme înseamnă mai multe […]
ANALIZĂ
Mii de tineri călătoresc gratis în jurul lumii, în schimbul muncii voluntare. Cât de mult îşi riscă siguranţa?
Mii de tineri călătoresc gratis în jurul lumii, în schimbul muncii voluntare. Cât de mult îşi riscă siguranţa?
Tot mai mulți tineri din întreaga lume renunță la vacanțele clasice și aleg să călătorească gratuit, în schimbul muncii voluntare în hosteluri, ferme sau școli. Platformele online care promit „experiențe autentice de viață” au devenit o industrie globală, cu milioane de utilizatori. Însă în spatele acestor imagini idilice de pe rețelele sociale se ascund povești […]