Prima pagină » Începe era consumatorului solitar. Oamenii investesc în experiențe, dar preferă să le trăiască singuri

Începe era consumatorului solitar. Oamenii investesc în experiențe, dar preferă să le trăiască singuri

Începe era consumatorului solitar. Oamenii investesc în experiențe, dar preferă să le trăiască singuri
Începe era consumatorului solitar / Foto: Shutterstock

Consumatorul solitar. Pandemia i-a învățat pe oameni să rămână singuri, închiși în casă. Cheltuielile cu serviciile – de la mese la restaurant și călătorii în străinătate, până la tratamente medicale – s-au prăbușit în perioada crizei sanitare, dar a crescut, brusc, cererea pentru bunuri precum computere și biciclete de sport. Chiar și după relaxarea restricțiilor, acest comportament s-a dovedit remarcabil de rezistent. În 2023, specialiștii l-au denumit „economia pustnicului”. În 2024, acest model pare să se fi generalizat, deși cu anumite nuanțe, se arată într-o analiza The Economist. 

În economiile dezvoltate, consumul de servicii a revenit puternic, atingând în sfârșit traiectoria pre-pandemică. Totuși, comportamentul consumatorului nu a revenit complet la „normal”. În locul „pustnicului digital” a apărut un nou tipar: consumatorul solitar.

America: cheltuieli crescute pentru sănătate și lux

Statele Unite sunt exemplul cel mai elocvent al resuscitării „economiei ieșirilor în oraș”. Din 2023, cheltuielile reale pentru sănătate au crescut cu 10%, iar cele pentru transportul public cu 21%. Pare că americanii nu mai investesc nici în diverse obiecte pe care le folosești în singurătate, cum ar fi sculele electrice sau accesoriile de grădinărit. În schimb, caută intensiv experiențe. Nou ar fi faptul că preferă să le trăiască singuri.

Veniturile companiilor aeriene din vânzarea produselor premium (precum locurile la clasa business) cresc anual cu 7%, față de o medie generală de doar 1%. În timp ce hotelurile low-cost raportează scăderi, cele de lux înregistrează creșteri anuale de până la 8%.

Europa urmează același drum

Tendințele se observă și în Europa. Potrivit Goldman Sachs, care urmărește performanța bursieră a companiilor specializate în produse și servicii de „stat acasă” (e-commerce, jocuri video) versus cele care monitorizează economia „ieșirilor în oraș” (restaurante, săli de fitness), investitorii pariază tot mai mult pe cea de-a doua categorie.

Platforma de rezervări OpenTable raportează că, în Germania, numărul clienților restaurantor a crescut cu peste 10% în iunie, comparativ cu aceeași perioadă a anului trecut.

Foto: Shutterstock

Foto: Shutterstock

Dar totul se face… singur

Paradoxal, deși oamenii ies din casă, o fac tot mai des singuri. Căutările online pentru „călătorii solo” au explodat la nivel global. Airbnb raportează o creștere de 80% în această primăvară față de anul trecut a interesului pentru călătorii individuale.

În Marea Britanie, datele oficiale arată că tot mai mulți călători aleg mașina personală sau taxiul în detrimentul transportului public. În SUA, peste un sfert dintre americani declară că au mâncat toate mesele singuri în ziua precedentă – o creștere accentuată față de perioada pre-pandemică.

„Economia pustnicului” a murit, dar din cenușa ei se naște „economia solitarilor”. Și chiar dacă acești consumatori nu mai stau între patru pereți, tot preferă să fie singuri cu gândurile și, mai ales, cu cardurile lor de credit.

Alte articole importante
Imposibilul devine realitate: A fost creată lumină din întuneric și vid total
Tehnologie
Imposibilul devine realitate: A fost creată lumină din întuneric și vid total
Într-o descoperire revoluționară, care sfidează limitele cunoașterii convenționale, oamenii de știință au reușit să transforme imposibilul în realitate, creând lumină din întuneric și vid total. Această realizare inovatoare nu doar redefinește concepțiile despre materie și energie, ci deschide noi perspective asupra potențialului nelimitat al tehnologiei și al științei.  O descoperire uluitoare în lumea fizicii cuantice […]
Un retailer de top își vinde hypermarketurile dintr-o mare țară europeană
Un retailer de top își vinde hypermarketurile dintr-o mare țară europeană
Un mare retailer internațional s-ar putea retrage dintr-o importantă țară europeană, analizând posibilitatea de a-și vinde hypermarketurile. Decizia vine în contextul unor pierderi semnificative și al unei competiții tot mai acerbe în sectorul local de retail. Un mare retailer francez caută cumpărător pentru filiala dintr-o țară europeană Grupul francez Carrefour analizează posibilitatea unei retrageri strategice […]
Vești proaste în „furia aurului”: prețurile ar putea scădea cu până la 25% în 2026
Vești proaste în „furia aurului”: prețurile ar putea scădea cu până la 25% în 2026
Prețul aurului. După un raliu spectaculos, care a dus aurul aproape de maxime istorice, analiștii Citi avertizează că cererea speculativă ar putea atinge un vârf în 2025 și va fi urmată de o corecție semnificativă anul viitor, se arată într-o analiză Market Watch. Aurul, activul-refugiu tradițional în perioade de incertitudine economică și inflație, ar putea […]
Tehnologia care le-ar permite oamenilor să trăiască sub apă. În loc de Marte, oamenii ar putea fugi în Ocean
Tehnologie
Tehnologia care le-ar permite oamenilor să trăiască sub apă. În loc de Marte, oamenii ar putea fugi în Ocean
Visul de a coloniza spații neexplorate nu mai este doar despre Lună sau Marte. În ultimii ani, un nou teritoriu fascinant și extrem de provocator a atras atenția cercetătorilor și exploratorilor: adâncurile oceanelor. Dar oare oamenii pot trăi cu adevărat sub apă, în condiții de lungă durată? Un experiment revoluționar oferă răspunsuri surprinzătoare. De la […]
Viitorul aviației: avionul hibrid-electric reduce consumul de combustibil cu 90%
Viitorul aviației: avionul hibrid-electric reduce consumul de combustibil cu 90%
O companie britanică, specializată în sisteme de propulsie electrice, propune un avion hibrid-electric, vehicul care ar putea reduce consumul de combustibil cu până la 90% în cazul zborurilor scurte. Soluția tehnologică vizează segmentul regional, unul dintre cele mai active din aviația globală, și promite eficiență energetică, autonomie crescută și emisii reduse. Avionul hibrid-electric reduce aproape […]
Cât costă să încarci mașina electrică în Europa: cea mai ieftină și cea mai scumpă țară
Companii
Cât costă să încarci mașina electrică în Europa: cea mai ieftină și cea mai scumpă țară
Mașinile electrice nu mai sunt o alegere ieftină pentru toți europenii, deși scopul lor este acela de a oferi o alternativă ecologică și economică pentru automobilele termice. Deși randamentul superior al motoarelor electrice și prețul mai scăzut al energiei le-au făcut atractive în trecut, realitatea tarifelor la energie în 2025 variază enorm de la o […]