Prima pagină » Începe era consumatorului solitar. Oamenii investesc în experiențe, dar preferă să le trăiască singuri

Începe era consumatorului solitar. Oamenii investesc în experiențe, dar preferă să le trăiască singuri

Începe era consumatorului solitar. Oamenii investesc în experiențe, dar preferă să le trăiască singuri
Începe era consumatorului solitar / Foto: Shutterstock

Consumatorul solitar. Pandemia i-a învățat pe oameni să rămână singuri, închiși în casă. Cheltuielile cu serviciile – de la mese la restaurant și călătorii în străinătate, până la tratamente medicale – s-au prăbușit în perioada crizei sanitare, dar a crescut, brusc, cererea pentru bunuri precum computere și biciclete de sport. Chiar și după relaxarea restricțiilor, acest comportament s-a dovedit remarcabil de rezistent. În 2023, specialiștii l-au denumit „economia pustnicului”. În 2024, acest model pare să se fi generalizat, deși cu anumite nuanțe, se arată într-o analiza The Economist. 

În economiile dezvoltate, consumul de servicii a revenit puternic, atingând în sfârșit traiectoria pre-pandemică. Totuși, comportamentul consumatorului nu a revenit complet la „normal”. În locul „pustnicului digital” a apărut un nou tipar: consumatorul solitar.

America: cheltuieli crescute pentru sănătate și lux

Statele Unite sunt exemplul cel mai elocvent al resuscitării „economiei ieșirilor în oraș”. Din 2023, cheltuielile reale pentru sănătate au crescut cu 10%, iar cele pentru transportul public cu 21%. Pare că americanii nu mai investesc nici în diverse obiecte pe care le folosești în singurătate, cum ar fi sculele electrice sau accesoriile de grădinărit. În schimb, caută intensiv experiențe. Nou ar fi faptul că preferă să le trăiască singuri.

Veniturile companiilor aeriene din vânzarea produselor premium (precum locurile la clasa business) cresc anual cu 7%, față de o medie generală de doar 1%. În timp ce hotelurile low-cost raportează scăderi, cele de lux înregistrează creșteri anuale de până la 8%.

Europa urmează același drum

Tendințele se observă și în Europa. Potrivit Goldman Sachs, care urmărește performanța bursieră a companiilor specializate în produse și servicii de „stat acasă” (e-commerce, jocuri video) versus cele care monitorizează economia „ieșirilor în oraș” (restaurante, săli de fitness), investitorii pariază tot mai mult pe cea de-a doua categorie.

Platforma de rezervări OpenTable raportează că, în Germania, numărul clienților restaurantor a crescut cu peste 10% în iunie, comparativ cu aceeași perioadă a anului trecut.

Foto: Shutterstock

Foto: Shutterstock

Dar totul se face… singur

Paradoxal, deși oamenii ies din casă, o fac tot mai des singuri. Căutările online pentru „călătorii solo” au explodat la nivel global. Airbnb raportează o creștere de 80% în această primăvară față de anul trecut a interesului pentru călătorii individuale.

În Marea Britanie, datele oficiale arată că tot mai mulți călători aleg mașina personală sau taxiul în detrimentul transportului public. În SUA, peste un sfert dintre americani declară că au mâncat toate mesele singuri în ziua precedentă – o creștere accentuată față de perioada pre-pandemică.

„Economia pustnicului” a murit, dar din cenușa ei se naște „economia solitarilor”. Și chiar dacă acești consumatori nu mai stau între patru pereți, tot preferă să fie singuri cu gândurile și, mai ales, cu cardurile lor de credit.

Alte articole importante
Topul joburilor sezoniere în România și ce salarii primesc angajații: retailul, construcțiile și turismul domină piața muncii de vară
Topul joburilor sezoniere în România și ce salarii primesc angajații: retailul, construcțiile și turismul domină piața muncii de vară
Sezonul estival aduce o creștere uriașă pe piaţa muncii din România. Retailul, transporturile, turismul, și construcțiile sunt domeniile cu cele mai multe locuri de muncă disponibile în această perioadă, potrivit platformelor de recrutare. De la bucătari cu salarii de peste 5.000 lei net până la ospătari care își pot dubla câștigurile din bacșișuri, piața muncii […]
Modelele tale preferate ar putea să nu fie reale – Cum schimbă AI industria modelingului
Tehnologie
Modelele tale preferate ar putea să nu fie reale – Cum schimbă AI industria modelingului
Industria modelingului devine mai înșelătoare ca oricând. Toate discuțiile au pornit de la o campanie Guess, în care modelele care afișează zâmbete perfecte și pozează în ținute elegante nu există în realitate. Ele au fost create complet de inteligența artificială, marcând o nouă eră în industria modei, în care frumusețea digitală începe să înlocuiască modelele […]
Piața muncii și războiul tarifelor: Cum schimbă politica comercială a SUA economia globală și planurile băncilor centrale
Piața muncii și războiul tarifelor: Cum schimbă politica comercială a SUA economia globală și planurile băncilor centrale
Piața muncii din SUA arată primele semne serioase de slăbiciune, în timp ce noile tarife impuse de președintele Donald Trump cresc riscul de inflație și tensionează relațiile comerciale internaționale. Economia globală reacționează în lanț, cu bănci centrale de pe mai multe continente care fie mențin dobânzile la același nivel, fie adoptă reduceri semnificative pentru a […]
Vânzările de mașini noi, în creștere de 26% în iulie. Electricele pierd teren
Companii
Vânzările de mașini noi, în creștere de 26% în iulie. Electricele pierd teren
În luna iulie, vânzările de mașini noi pe piața din România a înregistrat un avans semnificativ, de 26% față de aceeași perioadă a anului trecut, până la 16.276 de unități. În contrast, segmentul vehiculelor electrice a suferit un declin accentuat, cu vânzări în scădere cu aproape 18% și o cotă de piață în continuă erodare. […]
Incendiu devastator la halele Uzinei Mecanice Cugir: 130.000 de cartușe distruse și daune estimate la 5 milioane de euro
Incendiu devastator la halele Uzinei Mecanice Cugir: 130.000 de cartușe distruse și daune estimate la 5 milioane de euro
Un val de panică a cuprins orașul Cugir, unde un incendiu urmat de explozii puternice a afectat grav una dintre halele Uzinei Mecanice Cugir. În depozitul vizat se aflau aproximativ 400.000 de cartușe calibrul 14/5, cu o valoare totală estimată la 5 milioane de euro, pregătite pentru livrare. Autoritățile evaluează în prezent dimensiunea exactă a […]
Cum s-au modificat rezerva valutară și cea de aur ale României în iulie
Cum s-au modificat rezerva valutară și cea de aur ale României în iulie
Rezerva valutară și cea de aur ale României au înregistrat evoluții semnificative în luna iulie, potrivit datelor publicate de BNR. Creșterea rezervei valutare, dar și menținerea constantă a stocului de aur reflectă o dinamică financiară influențată de emisiuni de obligațiuni și plăți externe. Ce s-a întâmplat cu rezerva valutară și cu cea de aur ale […]