Prima pagină » Ucraina transformă producţia de drone într-o marfă strategică pentru pieţele NATO

Ucraina transformă producţia de drone într-o marfă strategică pentru pieţele NATO

Ucraina transformă producţia de drone într-o marfă strategică pentru pieţele NATO
Ucraina transformă producţia de drone într-o marfă strategică pentru pieţele NATO / Foto: Unsplash

Forțată de împrejurări, Ucraina a devenit o superputere în producția de drone: construiește, anual, aproape 4 milioane de aparate specializate în atacuri și recunoaștere – în timp ce America produce, potrivit estimărilor, circa 100.000 de unități. Producătorii ucraineni caută parteneriate în Europa, în timp ce aliații vestici salută această ofertă, deoarece răspunde atât planurilor lor strategice de extindere a arsenalelor de drone, cât și noilor imperative de finanțare a războiului. Capacitatea și competența Ucrainei în producția de drone răspund nevoilor actuale ale Europei, care își majorează cheltuielile de reînarmare cu sute de miliarde de euro. 

De la supraviețuire, la expansiune strategică

Bloomberg începe o amplă analiză a celei mai dinamice industrii de azi, producția de drone, cu o călătorie prin pădurile de mesteacăn și pin din jurul unui orășel finlandez. Oleksandr Hrachov construiește aici o linie de asamblare pentru drone ucrainene. Peisajul îi amintește de Siberia. Amintirea nu e una prea fericită. Copil fiind, tatăl său l-a trimis departe de Kiev, pentru că se temea de radiațiile de la Cernobîl. A trăit o altă viață, într-o altă țară, înainte de prăbușirea Uniunii Sovietice în 1991. Când se gândește azi la Siberia, scrie Bloomberg, o face doar cu intenția de a lovi economia Rusiei, prin atacuri cu drone menite să sprijine apărarea Ucrainei.

Ucraina devine superputere a dronelor

Forțată de împrejurări, Ucraina a devenit o superputere a dronelor: produce anual aproape 4 milioane de aparate pentru atacuri și recunoaștere – în timp ce SUA produc, potrivit estimărilor, circa 100.000 de unități. Hrachov, care are formare de inginer, conduce compania ucraineană TSIR, un important producător de drone, fiind printre primii antreprenori care s-a gândit să caute parteneriate NATO. Pentru că au nevoie să-și finanțeze producția și să dezvolte arme pentru a rezista invaziei ruse, producători împărtășesc tehnologie cu parteneri europeni.

Europa este destul de pregătită și nu mai are nevoie de prea mult efort de convingere: violările tot mai dese ale spațiului său aerian de către Rusia au arătat cât de expuse sunt țările la noile realități ale războiului modern, scrie sursa citată.

Tehnologie ucraineană pentru piețele occidentale

Companiile ucrainene, lipsite de lichidități, vor acum să împărtășească expertiza tehnologică și să stabilească linii de producție sigure în Europa. Armatele europene, tot mai interesate să-și consolideze stocurile, sunt piețe-țintă pentru aceste firme. „Nu e vorba doar de cantitate, ci și de varietate”, afirmă analistul Michael Bohnert de la RAND. „Ucraina folosește, probabil, mai multe tipuri de drone decât toate țările NATO la un loc”. Modelele includ drone de atac cu rază lungă și aparate FPV ieftine, ghidate prin camere montate la bord.

Un proces accelerat de adaptare și inovație

Războiul și presiunea de a finanța producția de arme împotriva unui inamic mai bogat și mai numeros i-au împins pe producători să colaboreze cu aliații europeni. În Finlanda, Hrachov urmărește un obiectiv clar: asigurarea unui flux constant de drone pentru front. Reușește să și-l atingă pentru că și-a mutat parțial producția în afara zonei de conflict și caută finanțări occidentale pentru extindere. Avertizează, însă, că Europa nu învață suficient de repede din experiența Ucrainei: experiența războiului face tehnologia să se schimbe rapid. Dronele pe care el însuși le produce au trecut prin trei generații de dezvoltare numai în timpul necesar construirii unei linii de producție în Finlanda.

În septembrie, avioane și drone rusești au încălcat spațiul aerian în cel puțin trei state membre NATO. NATO a alertat avioane pentru a intercepta dronele care au intrat în spațiul aerian polonez. Dintre cel puțin 19 vehicule detectate, patru au fost identificate ca amenințări și au fost doborâte. Hrachov estimează că aliații au cheltuit mai mult pe combustibil de aviație decât a dat Rusia pe fabricarea dronelor.

„Dacă o echipă antiaeriană doboară patru drone într-o noapte, e un rezultat slab”, spune Hrachov. Rusia lansează zilnic sute de UAV-uri împotriva Ucrainei și majoritatea sunt interceptate. Aceste valuri de atacuri fac victime civile, spun Națiunile Unite, deoarece Rusia folosește arme cu rază lungă. Pe măsură ce munițiile convenționale se epuizează, dronele devin un instrument esențial al războiului modern.

Ambele armate utilizează drone de supraveghere

Ucraina lansează atacuri asupra trupelor și echipamentelor rusești cu UAV-uri. Ambele armate folosesc drone de supraveghere, pentru a urmări mișcările și pozițiile inamice. Ucraina folosește tot mai des drone-interceptor, pentru a doborî arme rusești aflate în zbor. Ucraina și Marea Britanie planifică producția comună de drone-interceptor, pentru a combate roiurile de aparate de tip Shahed.

Europa este atrasă într-un conflict hibrid, comentează Bloomberg. Pe lângă încălcările spațiului său aerian, diverse aeroporturi daneze au raportat incidente cu drone care le-au obligat să amâne sau să anuleze zboruri. Autoritățile daneze investighează posibile atacuri de stat, Rusia fiind un suspect. Ambasadorul rus la Copenhaga a respins, însă, acuzațiile.

Industria de apărare a Ucrainei, formată în război, devine furnizor pentru NATO

Incursiunile ruse în spațiul NATO au crescut sentimentul de urgență în Uniunea Europeană. UE, în consultare cu Kievul, poartă discuții despre un „zid” antidronă. Finlanda și statele baltice, dar și marile armate NATO, caută ajutor ucrainean pentru a-și construi propriile capabilități. Industria de apărare a Ucrainei, formată în război, are de vânzare produse performante pentru aceste piețe.

Înaintea vizitei președintelui Zelenskiy la Casa Albă, Ucraina a purtat discuții avansate despre producția de drone în SUA și Europa. Aparatele ar putea fi produse în Vest și exportate pentru uzul militar american, scrie Bloomberg. Skyeton, producător ucrainean de drone ușoare de supraveghere, a deschis, anul trecut, o fabrică în Slovacia. Compania a anunțat parteneriate în Danemarca și în Marea Britanie.

Danemarca finanțează noile fabrici de drone ucrainiene

Skyeton a atras finanțări de peste 10 milioane de euro pentru uzina din Slovacia, o unitate care a fost construită deoarece facilitățile ucrainene erau „ținte cu prioritate înaltă”, spune fondatorul. „Producția în Europa oferă acces la piețe globale și la NATO, dar implică costuri și reglementări mai stricte”, spun reprezentanții companiei. Inginerii ucraineni implementează upgrade-uri mai rapid, explică acesta, pentru că lucrează mai aproape de utilizatorii finali. Producția externă e văzută ca un compromis între dorința de acces piețe și costurile mai mari.

Danemarca a alocat 500 milioane de coroane pentru a ajuta firmele ucrainene să deschidă fabrici în afara spațiului ucrainian. Primul proiect va produce combustibil pentru Fire Point, o firmă ucraineană care construiește racheta de croazieră Flamingo. Dispozitivul are o autonomie de 3.000 kilometri și reprezintă un efort de extindere a capacității Ucrainei de a lovi în profunzime teritoriul rus. Fabrica daneză este un paravan împotriva atacurilor ruse asupra instalațiilor industriale ucrainene, iar producția va merge în Ucraina până la sfârșitul războiului.

Ucraina intenționează să deschidă exporturile de arme către aliați

Țări aliate, inclusiv Danemarca, Germania, Marea Britanie și Lituania, stimulează producția externă printr-un program de transfer de tehnologie anunțat de Zelenskiy vara aceasta. Sectorul, însă, are nevoie de mai mulți bani, spune Deborah Fairlamb, partener la Green Flag Ventures. Ecosistemul le cere guvernelor să ridice restricțiile de export, susține ea, argumentând că restricțiile sufocă creșterea. Valoarea proiectelor poate părea mică, dar constructorii spun că profitul real va veni post-conflict, când piața globală va fi deschisă.

Proiectele externe rămân politici sensibile în Ucraina, unde ideea de a profita în timpul unui război stârnește opoziție. Totuși, există schimbări în atitudine: la Adunarea Generală ONU, Zelenskiy a declarat că Ucraina intenționează să deschidă exporturile de arme către aliați. „Nu trebuie să porniți această cursă de la zero. Suntem gata să împărtășim tot ceea ce s-a dovedit eficient”, a spus el, în septembrie. Ucraina plănuiește să deschidă birouri pentru vânzări de armament la Berlin și Copenhaga, a adăugat președintele.

Se caută finanțări pentru proiecte de cercetare

Proiectul FlyWell reunește companii ucrainene care produc drone aeriene, terestre și maritime, capabile să lovească active rusești până la 2.000 kilometri. FlyWell caută circa 50 milioane dolari pentru producția europeană și pentru proiecte de cercetare, inclusiv propulsie pe celule de hidrogen. Pentru moment, Summa Defence își finanțează producția și a realizat prototipuri pentru trei modele – care sunt gata pentru producție de serie. O parte din producție va merge către țări NATO, dar Ucraina rămâne prioritatea.

„Majoritatea companiilor vor să dezvolte drone, de la concept – la serie. Noi urcăm într-un tren în mișcare”, spune Jussi Holopainen, CEO la Summa Defence. „Informațiile despre ce sisteme funcționează într-un război real sunt esențiale. Reprezintă atât un transfer de tehnologie, cât și date în timp real”, spune el. Capacitatea Ucrainei de a produce ieftin a trezit interesul Europei. FlyWell produce sute de mii de drone anual, foarte utile, de vreme ce producătorii europeni fac echipamente mai scumpe, în tiraje mici.

Europa își majorează cheltuielile de reînarmare cu sute de miliarde de euro

Această strategie a deschis o cursă nebună pentru startup-uri agile. Europa își majorează cheltuielile de reînarmare cu sute de miliarde de euro. Companii europene, printre care și Helsing, au strâns fonduri uriașe, dar au produs cantități doar de ordinul miilor pentru Ucraina. „Inovația, viteza și accesibilitatea costează mai mult decât tehnologia scumpă”, spune Oleksandr Stepura de la Skyeton. Războiul favorizează producătorii capabili să livreze sisteme eficiente și scalabile rapid.

Hrachov a fost printre primii care au crezut în sistemele fără pilot, încă din 2014. După ordinul lui Putin de a ocupa Crimeea, s-a oferit voluntar și a luptat la Donetsk, primind porecla „Cyborg”. De atunci a început să experimenteze cu drone și să colaboreze cu Institutul de Aviație din Kiev. Între timp, rețeaua de amatori s-a transformat într-o industrie agilă. Din 2022, numărul producătorilor a crescut – de la aproximativ 10, la 500, spune vicepremierul Mykhailo Fedorov.

Inginerii experimentează, uneori foarte creativ

Presiunile frontului au forțat inovații tehnologice mult mai rapid decât în alte părți ale industriei. Inginerii sunt chiar creativi: folosesc, uneori, componente ne-specializate, care sunt ușor de reparat în teren și care pot fi mixate între diferite platforme. Această modularitate le conferă capabilități superioare pe câmpul de luptă, spune Konrad Iturbe, inginer software spaniol. Provocarea este că statul nu poate cumpăra suficiente drone pentru a finanța facilități mai mari. Exporturile ar oferi fluxul de numerar necesar pentru investiții.

Componentele unui FPV tipic sunt ușor de personalizat: componente pentru transmisie video, cadru din carbon, motoare, cameră și baterii. Unitățile din China pot emite pe frecvențe interzise în UE. Cadrele trec de la metal la carbon pentru a reduce greutatea și pentru a adăuga zone pentru explozivi. Bateriile sunt adesea schimbate din lithium polymer, în lithium ion, pentru o autonomie mai mare.

Dronele sunt clasificate drept muniție consumabilă, ca gloanțele

Armele ucrainene au ținut în frâu un inamic mare și astfel au schimbat doctrina militară a secolului XXI, scrie Bloomberg. Secretarul american al Apărării, Pete Hegseth, a citat Ucraina în momentul în care a reclasificat dronele drept muniție consumabilă, asemenea gloanțelor. Hegseth cere o „dominație a dronelor” în SUA, susținută de investiții masive pentru antrenamente și dotări. Post-conflict, producția de drone oferă oportunități pentru cooperare SUA-Ucraina în contracararea Chinei, estimează analistul RAND Michael Bohnert.

Dacă Ucraina poate produce piese și fabrici eficiente din perspectiva costurilor, va deveni un furnizor atractiv pentru aliați. Hrachov deja produce drone fără componente chinezești, chiar dacă acestea sunt cu circa o treime mai scumpe. Europa trebuie să regândească radical modalitățile de comanda a armamentului în era sistemelor fără pilot, spune Oleksandr Khomiak, fondator Drone Space Labs. Khomiak propune un serviciu de tip abonament, în care membrii NATO plătesc taxe regulate pentru acces la drone necesare instruirii, iar restul producției merge în Ucraina.

„Dronele nu sunt ca tancurile: nu poți depozita un milion, pentru că mâine vor fi depășite moral”, spune Khomiak. Trebuie create capabilități de fabricație flexibile, explică el. Aceasta este viziunea care leagă nevoia imediată de apărare de planurile de dezvoltare industrială pe termen lung.

Alte articole importante
ANALIZĂ
Venitul net mediu echivalent în Europa. Unde se situează România?
Venitul net mediu echivalent în Europa. Unde se situează România?
Venitul net mediu echivalent în Europa variază semnificativ de la o țară la alta, reflectând diferențele de nivel de trai și de putere de cumpărare. Țările din nordul și vestul continentului conduc clasamentul, oferind gospodăriilor cele mai mari câștiguri medii, în timp ce statele din estul și sud-estul Europei înregistrează venituri considerabil mai mici. Venitul […]
Mașinile chinezești au în România o cotă sub media europeană
Companii
Mașinile chinezești au în România o cotă sub media europeană
Mașinile chinezești continuă să aibă o cotă de piață scăzută în România, care se situează sub media europeană. Deși ofertele sunt tot mai variate și competitive ca preț, reticența consumatorilor și lipsa unei rețele consolidate de service și distribuție limitează deocamdată succesul acestor branduri pe piața locală. Mașinile chinezești nu conving încă piața locală: cotă […]
Black Friday 2025: tranzacții de 720 de milioane de lei prin PayU
Black Friday 2025: tranzacții de 720 de milioane de lei prin PayU
Românii au cheltuit aproximativ 720 de milioane de lei în ziua de Black Friday prin intermediul platformei PayU. Evenimentul a confirmat tendința consumatorilor din țara noastră de a profita din plin de ziua cu cele mai mari reduceri din an în mediul digital, consolidând poziția comerțului electronic în economia locală. Explozie de tranzacții online: PayU […]
Robert De Niro deschide hotel după hotel marca Nobu în jurul României. Trei destinații spectaculoase, inclusiv pe coasta Adriaticii
Robert De Niro deschide hotel după hotel marca Nobu în jurul României. Trei destinații spectaculoase, inclusiv pe coasta Adriaticii
Brandul Nobu Hotel, fondat de Nobu Matsuhisa, Robert De Niro și Meir Teper, continuă să se extindă la nivel global. Cea mai nouă destinație a lanțului este Nobu Hotel, Restaurant și Residences Montenegro, dezvoltat în parteneriat cu Sea Breeze Resort. Proiectul marchează o nouă etapă în expansiunea mărcii în Europa, consolidându-i prezența în destinațiile de […]
Destinații cu temperaturi ridicate pe care le poți vizita în luna Decembrie
Destinații cu temperaturi ridicate pe care le poți vizita în luna Decembrie
Pe măsură ce iarna pune stăpânire pe Europa, tot mai mulți turiști caută destinații cu temperaturi ridicate pentru luna decembrie. Unele locuri de pe continent încă ating 20°C, în timp ce țări din Africa, Asia sau Caraibe oferă temperaturi tropicale și condiții excelente de plajă. Dubai Dubai oferă în decembrie condiții ideale pentru turiștii care […]
La COP30 se discută introducerea unei noi taxe pentru zboruri. Cine va fi afectat de propunere
La COP30 se discută introducerea unei noi taxe pentru zboruri. Cine va fi afectat de propunere
O propunere care va fi discutată la summitul COP30 ar putea introduce taxe noi pentru zboruri cu avioane private sau la clasa I și business.  Potrivit France24, această măsură vizează pasagerii care, spun inițțiatorii propunerii, generează emisii de trei ori mai mari decât cei din clasa economy. Propunerea este promovată de Franța, Spania și Kenya, […]