Prima pagină » Un gigant chinez de eCommerce concurează cu Temu pe piețele europene. Platforma se află în topul preferințelor în România

Un gigant chinez de eCommerce concurează cu Temu pe piețele europene. Platforma se află în topul preferințelor în România

Un gigant chinez de eCommerce concurează cu Temu pe piețele europene. Platforma se află în topul preferințelor în România
Comerțul alimentar în România a atins un nou record anul trecut

În timp ce Temu acaparează atenția publică printr-o ascensiune rapidă și zgomotoasă pe piața de eCommerce, un alt gigant chinezesc, AliExpress, a câștigat teren. Platforma, deținută de Alibaba, a urcat pe primele locuri în preferințele europenilor și se află acum în topul platformelor online din România, confirmând o revenire puternică într-un peisaj comercial tot mai competitiv. Urmând trendurile internaționale, piaţa de e-commerce din România a înregistrat o creștere de 8% în 2024, atingând o valoare totală de 7,7 de miliarde de euro. Totodată, valoarea medie a achizițiilor online realizate de un client în același an a fost de aproximativ 857 de euro, potrivit estimărilor Statista.

AliExpress, rival discret pentru Temu în eCommerce-ul european

Un gigant chinez de eCommerce concurează cu Temu pe piețele europene

Deși toată lumea discută despre fenomenul numit Temu și despre expansiunea sa în eCommerce, AliExpress, platforma globală a grupului Alibaba, a reușit să urce spectaculos în clasamentele europene, fără să facă prea mult zgomot. Potrivit datelor analizate de ECDB (EcommerceDB), companie fondată de foști specialiști ai Statista, AliExpress s-a impus treptat în topurile de trafic și vânzări în majoritatea piețelor mari din Europa, inclusiv în România.

Lansată în 2010, AliExpress are un istoric lung în comerțul electronic global. S-a impus cu mult înainte de apariția Temu, care avea să fie lansat doisprezece ani mai târziu. Totuși, creșterea spectaculoasă a Temu, susținută de campanii agresive de marketing și de prețuri extrem de mici, a adus o nouă lumină asupra platformelor asiatice. În acest context, AliExpress a beneficiat indirect de încrederea crescută a consumatorilor în produsele livrate direct din China.

După o perioadă de relativă stagnare, în timpul pandemiei, când relevanța sa pe piață a fost variabilă, AliExpress a cunoscut o relansare semnificativă începând cu 2023. Consumatorii europeni, inclusiv românii, care caută o gamă variată de produse la preț redus, au devenit din ce în ce mai receptivi la ofertele AliExpress, mai ales în contextul inflației persistente și al scăderii puterii de cumpărare, relatează Economedia.

Succesul altor jucători asiatici, precum Shein sau Temu, a contribuit la creșterea încrederii în comerțul transfrontalier low-cost, iar AliExpress a fost rapid asociat cu această tendință. Astfel, platforma Alibaba a revenit pe radarul cumpărătorilor din Europa, ajungând până în 2024 în top 3 cele mai populare platforme de eCommerce din multe țări europene.

România, una dintre cele mai bune piețe pentru AliExpress în 2025

Conform datelor ECDB, România este una dintre țările în care AliExpress s-a poziționat extrem de bine. Platforma asiatică ocupă locul al doilea în topul marketplace-urilor străine, clasificări realizate în funcție de trafic și de valoarea estimată a comenzilor. Aceste criterii o plasează deasupra altor platforme bine poziționate, precum About You, Amazon sau Zalando în segmentul general.

Ca și în România, AliExpress ocupă aceeași poziție în Franța, Spania, Portugalia, Grecia și Ungaria, respectiv locul al treilea în Țările de Jos, Norvegia, Polonia și Slovacia. Chiar și în piețele mature sau dificile, precum Germania, Regatul Unit sau Elveția, platforma figurează în top 7, semn al unei prezențe stabile.

În schimb, există câteva excepții, cum ar fi Austria, Finlanda și Danemarca, unde AliExpress nu a reușit să intre în topul preferințelor, probabil din cauza concurenței locale mai puternice și a unor politici de livrare mai restrictive.

Deși Temu pare să fi captat interesul mediatic, AliExpress este dovada clară că în eCommerce nu este întotdeauna nevoie de zgomot pentru a atinge performanța. Cu un portofoliu vast de produse, o logistică în îmbunătățire și o bază solidă de utilizatori, platforma Alibaba rămâne unul dintre principalii jucători ai pieței europene, iar România este una dintre piețele în care acest lucru se vede cel mai bine.

Ce companii de eCommerce domină topul în România

Un gigant chinez de eCommerce concurează cu Temu pe piețele europene

Piaţa de e-commerce din România a înregistrat o creștere de 8% în 2024, atingând o valoare totală de 7,7 de miliarde de euro. Totodată, valoarea medie a achizițiilor online realizate de un client în același an a fost de aproximativ 857 de euro, potrivit estimărilor Statista.

Specialiștii estimează că, până în 2029, rata medie de creştere anuală va fi de 7,5%, arată un raport realizat de Cushman & Wakefield, citat de News.ro. De asemenea, doar în acest an, valoarea pieței de eCommerce va depăși opt miliarde de euro și, totodată, se estimează că piaţa locală de comerț electronic va genera 47,8 de miliarde de euro până în 2029.

În 2024, dintre cele mai vizitate 30 de platforme de eCommerce din țara noastră, zece au fost afaceri locale (eMag, Altex, Dedeman, Farmacia Tei, PC Garage, Catena, Pieseauto.ro, FashionDays – deținută de eMag, Cărturești, CEL.ro). De asemenea, cinci au fost franceze (Leroymerlin, Decathlon, Carrefour, Auchan, Bricodepot – deținută în prezent de Kingfisher, un grup cu sediul în Marea Britanie), trei chineze (Temu, AliExpress, Trendyol – o companie turcească deținută parțial de Alibaba), trei germane (DM, Zalando, About You – în decembrie 2024, Zalando a achiziționat About You ), două suedeze (Ikea, H&M), două poloneze (e-pantofi, Sinsay), două cehe (Notino, Dr.Max – cu o filială în România), una daneză (Jysk), una sud-coreeană (Samsung) și una din SUA (Amazon), potrivit ThePaypers.

Anul trecut, potrivit ECDB, primele cinci magazine online de pe piața românească de comerț electronic au fost eMag.ro, drmax.ro, farmaciatei.ro, romstal.ro și dedeman.ro. Magazinul online emag.ro a fost lider pe această piață cu venituri de 970,5 de milioane de dolari, urmat de drmax.ro – 399,3 de milioane de dolari și de farmaciatei.ro – 191,6 de milioane de dolari.

Împreună, cele trei magazine online au reprezentat o cotă de piață de 31,5% din totalul primelor o sută de magazine de pe piața românească de comerț electronic. Topul a fost întocmai după vânzările nete de comerț electronic pe această piață în 2024.

Alte articole importante
Guvernul cumpără 17 mașini Dacia. Economie de 400.000 lei lunar
Guvernul cumpără 17 mașini Dacia. Economie de 400.000 lei lunar
Guvernul a decis să renunțe la contractul cu RAAPPS și să achiziționeze 17 mașini Dacia prin leasing operațional. Decizia marchează o schimbare în modul de gestionare a parcului auto al instituțiilor publice și urmărește atât optimizarea costurilor, cât și modernizarea flotei guvernamentale cu vehicule mai eficiente și accesibile. Economii la buget: Guvernul achiziționează 17 mașini […]
Energia geotermală: cum poate tehnologia fracking susține centrele energetice pentru inteligență artificială
Analize
Energia geotermală: cum poate tehnologia fracking susține centrele energetice pentru inteligență artificială
Energia geotermală, extrasă printr-o tehnică apropiată de fracking, testată cândva în Germania, oferă o soluție promițătoare. Christian Gradl, directorul Fervo Energy, conduce cel mai vast proiect geotermal din SUA, aflat în deșertul Escalante, Utah, scrie Spiegel. Condiții extreme pentru extracția energiei geotermale Gradl stă în deșertul rece cu temperatura sub minus opt grade Celsius, în […]
Chicago sub asediu: gaze lacrimogene și rezistență împotriva controalelor dure ale lui Trump
Chicago sub asediu: gaze lacrimogene și rezistență împotriva controalelor dure ale lui Trump
Operațiunea Midway Blitz, lansată pe 8 septembrie 2025 la Chicago, vizează arestarea masivă a imigranților. Acțiunile în forță au declanșat proteste și tensiuni politice. Garduri, sârmă ghimpată, agenți mascați și măsuri de securitate de tip militar Operation Midway Blitz este numele dat de administrația Trump unei serii de raiduri și controale stricte, demarată pe 8 […]
România înregistrează cele mai mici câștiguri din productivitate generate de AI în Europa, potrivit FMI
Analize
România înregistrează cele mai mici câștiguri din productivitate generate de AI în Europa, potrivit FMI
România se situează printre țările europene cu cele mai reduse câștiguri din productivitate estimate în urma adoptării inteligenței artificiale (AI). Studiul Fondului Monetar Internațional (FMI) arată creșteri cumulate între 0,3% și 0,7% pe termen mediu, semnificativ sub media europeană de 1,1%. De ce sunt scăzute câștigurile din productivitate generate  de AI în România Această diferență […]
Alertă de securitate DNSC: Vulnerabilitățile zero-click critice afectează WhatsApp și sistemele Apple
Tehnologie
Alertă de securitate DNSC: Vulnerabilitățile zero-click critice afectează WhatsApp și sistemele Apple
În ultima perioadă au fost detectate atacuri periculoase care exploatează două vulnerabilități zero-click, CVE-2025-55177 și CVE-2025-43300. Acestea formează un lanț ce permite livrarea de malware fără interacțiunea utilizatorului, avertizează DNSC. Cum funcționează vulnerabilitățile zero-click în WhatsApp Atacatorul face ca aplicația WhatsApp să primească automat o imagine DNG de pe un server controlat de el. La […]
Comerțul online din România atinge 3,5% din PIB
Comerțul online din România atinge 3,5% din PIB
Comerțul online din România continuă să câștige teren, ajungând la o pondere de aproximativ 3,5% din PIB. Acest nivel marchează o creștere semnificativă față de anii anteriori și plasează țara noastră în Top 10 al Uniunii Europene, confirmând maturizarea pieței digitale și potențialul ridicat al sectorului online. România, performer în comerțul online european: aproape 3,5% […]