Piețele de predicție cresc rapid și pot influența percepțiile politice, într-un moment în care oamenii au oricum prea puțină încredere în instituții. O piață de predicție este o platformă unde utilizatorii tranzacționează (deși am putea spune, direct, că pariază!) pe rezultatul unor evenimente, iar prețurile acestor pariuri indică probabilități percepute de mulțime că acel eveniment se va produce. Aceste piețe au devenit așa de populare, încât au fost integrate recent și de Google în căutări, iar Donald Trump a lansat propria versiune, Truth Predict.
Alegerile pentru primăria New York-ului au ținut lumea cu sufletul la gură mai ceva decât competițiile sportive. Orice localnic curios cu privire la modul în care putea evolua cursa pentru primărie ar fi putut să se pună la curent foarte repede, fără să urmărească știri, televiziuni sau rețele sociale. Era suficient să privească niște panouri digitale uriașe, apărute brusc în centrul orașului, care afișau cifre imposibil de ignorat. „94% MAMDANI – 6% CUOMO”, aproape că strigau aceste panouri, adăugând și precizarea „OKAY Trade”, alături de numele companiei – Polymarket.
Mulți s-au întrebat dacă e vorba de o reclamă pentru candidatul democrat Zohran Mamdani, de o reclamă pentru Polymarket sau poate de un set de date din sondaje, cotații de pariuri ori altceva, scrie Financial Times.
Panourile afișau, de fapt, probabilitatea implicită a unei victorii Mamdani, derivată din prețul plătit de niște traderi – pe care unii i-ar numi pariori. Aceștia aveau o opțiune binară în tranzacții desfășurate pe platforma Polymarket. Conform mecanismelor acestei piețe, un pariu de 94 de cenți ar fi adus un dolar dacă Mamdani câștiga și nimic dacă pierdea. Candidatul se putea bucura de publicitatea gratuită, însă afișajele promovau, de fapt, Polymarket, nu campania lui. Iar Polymarket nu a fost singura platformă vizibilă în această campanie: rivala Kalshi își afișa la rândul ei cotațiile, în timp real, pentru contractele legate de Mamdani și pentru contracandidatul independent Andrew Cuomo. Mesajele erau afișate tot pe panouri digitale, în perioada premergătoare votului.
Piețele de predicție sunt în plin avânt în Statele Unite, iar competițiile politice alimentează puternic această expansiune. Și evenimentele sportive câștigă, rapid, teren. Volumele tranzacționate pe Polymarket – companie aflată în discuții pentru o evaluare între 12 și 15 miliarde de dolari – și pe Kalshi au atins niveluri record în apropierea scrutinului din New York. În luna octombrie, a depășit 3 miliarde și, respectiv, 4 miliarde de dolari. Săptămâna trecută, Google a anunțat integrarea datelor acestor platforme în rezultatele sale de căutare „pentru a permite întrebări despre evenimente și pentru a valorifica înțelepciunea mulțimii”.
Dacă încrederea în înțelepciunea mulțimilor motivate financiar, în principal tinere și masculine, nu a provoacat deja enervare, poate o va face cel mai nou actor apărut în scenă. Luna trecută, Truth Social, platforma deținută majoritar de Donald Trump și de familia sa, a anunțat lansarea Truth Predict, o piață de predicție dezvoltată în parteneriat cu bursa cripto Crypto.com. Donald Trump Jr se află în consiliul companiei-mamă a Truth Social, este investitor în Polymarket, membru al boardului consultativ și „consilier strategic” al Kalshi. Aceste conflicte de interese nu sunt însă singura problemă, comentează sursa citată.
Cu adevărat problematice sunt suspiciunile că piețele de predicție vor fi folosite pentru influențarea rezultatelor electorale, pentru descurajarea sau încurajarea unor candidaturi ori pentru de-legitimarea unor rezultate care nu sunt conforme cu anticipările. Miza crește dacă ne întrebăm cine ar putea împiedica intervenția unor actori străini în toate acestea. Anul trecut, peste 3,6 miliarde de dolari au fost pariate pe cursa prezidențială derulată de Polymarket, deși utilizatorii americani nu aveau voie pe platformă. Cei mai mulți au ocolit interdicția prin VPN, însă și interesul extern a fost major: patru conturi non-americane au plasat împreună peste 30 de milioane de dolari pe o victorie Trump, generând un viraj decisiv în favoarea lui pe platformă în săptămânile premergătoare alegerilor.
Cercetările privind impactul percepției cu privire la favorit asupra votului sunt mixte: unele studii arată că un candidat perceput ca sigur câștigător poate descuraja prezența la urne, în timp ce altele evidențiază un „efect de turmă”, care atrage sprijin suplimentar pentru cel perceput ca popular. Oricum ar fi, capacitatea acestor platforme de a manipula percepțiile despre rezultatele politice este îngrijorătoare. Și asta într-o perioadă în care încrederea în instituții – inclusiv în casele de sondare – este scăzută și nu mai există garanția acceptării rezultatelor legitime. Reacțiile susținătorilor lui Trump după alegerile din 2020 ar fi putut fi mult mai intense dacă prin orașe ar fi fost expuse panouri cu mesajul: „94% TRUMP – 6% BIDEN”.
Piețele de predicție, asemenea cotațiilor tradiționale de pariuri, pot oferi un indiciu util despre evoluția evenimentelor. Totuși, prudența față de interpretarea lor – și față de înțelepciunea și bunele intenții ale mulțimilor pe care le atrag – rămâne esențială.